• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Aurora1979 skrev 2012-01-03 23:58:03 följande:
    Jis: haha... ja här sovs det oxå. ;) Får se hur det går när det är matdags igen. 

I helgen får vi besök av min lillebror med familj och min pappa så vi måste få lite städat innan de kommer på torsdag eftermiddag. Vet inte hur det ska gå till bara... lillen har svårt att sova för sig själv, vill helst ligga i famnen så då får jag ju inte speciellt mycket gjort under dagen. Och maken jobbar natt hela veckan så han sover på dagen. Antar vi får turas om att plocka/städa/handla i morgon kväll. Måste få Alexander att klara av att sova själv, några tips?
    Har du testat sele eller sjal? Ibland dröjer det lite innan dom vänjer sig men sen går det bra om man står ut lite. Här hemma funkar en babysitter med skönt gung i jättebra. I början grät han men nu älskar han den.
  • Luella

Aurora: Jag har också sjal. Jag kan knyta den men det behövs lite övning innan man får till det men det är inte så svårt. Det jag tycker är svårt är att motstå frestelsen att ta upp honom när han gråter istället för att ta mig den tid det tar (30sekunder) att knyta sjalen. Men nu börjar jag få ont i handlederna så nu måste jag skärpa mig och börja använda den mer. Ett annat sjaltips jag har är att lägga en handduk eller liknande där bebisen har sitt lilla ansikte. Min son gillar att kräkas ned i amningstoppen mellan brösten för jag glömmer alltid handduk. Jätteäckligt med kräks där och dessutom irriterande att ta ur honom ur sjalen för att byta kläder när man precis lyckats få ned honom i den. Men jag gillar sjalen, det är så himla mysigt när den är på plats med en sovande bebis i.

• Luella
    Lulis: Alla är nog lite olika. Jag var jätteglad att jag köpt allt och lite till och att varken jag eller min man behövde gå utanför dörren första veckan.

Grattis Massadillan och välkommen hit!

Jis: Så himla mysigt det låter att sitta och amma mitt i natten är Emil drar förbi. Det snöade ju och vinden tog verkligen i.

Najje: Vad fint med röd vagn! Vad gäller plats löser det sig, jag lovar. Vi bor i en 2,5 på 83 kvadrat och jag trodde inte att det skulle gå med två barn. Men nu har vi lyckats klämma in tre vagnar i hallen (varav en syskonvagn) där jag inte trodde att det skulle få plats en vagn ens en gång. Men man kan inte gå där men hur ofta tar man en promenad i hallen? Vi har barnkök, lektält, babygym, babysitter och barnstolar och bord i vardagsrummet. Så länge man inte störs av att ha barnprylar överallt så är det bara mysigt att bo trångt.
    Ledighet: Vi tar ut 2 dagar i veckan just nu. Jag är fl-ledig till bebisen är 6 månader. Då ska jag börja jobba 3 dagar i veckan och min man ska vara ledig 3 dagar i veckan och jobba 2 dagar tills våran son börjar på dagis när han är ca 21-22 månader. Det hade varit bra att få in honom på våren men det kan vara svårt att få plats då någon måste flytta för att det ska bli en plats ledig. I augusti börjar de äldsta skolan och det uppstår naturligt dagisplatser. Jag håller med Jis, jag är glad att vi har haft en jättebra vagn/vagnar. Sen är ju som sagt Tradera och Blocket jättebra. Tradera kan man köpa bodys för 1 :- plus 12:- i frakt. Nästan gratis .

Viksan: Ja, det är nog inte helt lätt att få syskon men jag tycker att min dotter får så himla mycket uppmärksamhet. Nu när vi dessutom har varit lediga har en av oss varit med henne hela tiden. Jag har kunnat komma iväg med henne själv flera gånger och vi busar och myser och leker. Det har bara hänt vid två tillfällen som jag inte har haft tid för henne när hon vill vara hos mig. Men visst, det är nog inte lätt i alla fall. Tur att hon älskar sin bror mer än mig och sin pappa tillsammans . Som tur är gillar hon att gunga sittern och så lillebror piper till kommer hon rusandes redo att gunga honom.
  • Luella
    Speck skrev 2012-01-05 00:00:45 följande:
    Karmosin: han somnar bara i vagnen om ja är ute o går o efter prom måste ja lämna vagnen ute, tar ja in vagnen vaknar 9/10ggr på en gång. Gissar de är tempskillnaden som väcker han.
    Så typiskt
  • Luella
    Aurora1979 skrev 2012-01-05 00:06:50 följande:
    Karmosin: Vad härligt att din dotter älskar sin lillebror så mycket! Solig   
    Ja, det är så rörande att se när hon kommer rusande med hans filt och mjukiskatt och bäddar och fixar och sen gungar sittern så mycket att jag ibland blir orolig att lillebror ska slungas iväg .
  • Luella
    Jis skrev 2012-01-05 09:47:56 följande:
    Det viktiga är att man har ett samspel med barnmorskan. Att hon har bra kolla och säger åt dig att sluta krysta ocg ta det lugnare å att du lyssnar på henne. Du har ju ingen aning, det gör oooooont, som satan, svider, bränner å känns som att man spricker åt alla håll...vilket man oftast inte gör...
    Just det, samspelet är jätteviktigt. Jag fick panik på slutet (när jag födde min dotter) för jag hade krystat i 1 timme och var så trött. Så då började jag krysta när jag inte hade någon värk. Barnmorskan sa att jag inte skulle göra det men jag struntade i det och... sprack. Inte så mycket tror jag, jag kände inget och det är inget jag besväras av. Jag somnade när barnmorskan sydde mig .
  • Luella

Viksan: Vad bra att han fick känna på att ta hand om bebisen en natt!

Själv börjar jag få panik över att jag har ont i handlederna och i ryggen. Jag vill må bra den här föräldraledigheten!

Dealiy: Hoppas att du får havandeskapspenning! Det är jobbigt att jobba när man verkligen inte orkar.

• Luella
    Vickan: Vad söt din son är. Roligt att få status hur det går.

Kram
  • Luella

Vickan: Vad intressant att läsa att din son också spottar. Min dotter satt och spottade lite här och var för några månader sedan. Grr.

Viksan: Oj, hoppas att min tjej inte börjar kissa på golvet. Iofs har hon fortfarande blöja men den vet hon hur hon får av. Inte kul med magsjuka

Jis: Fy vilken natt med larm och kräks

Dealiy: Det är nog naturligt att vara orolig. Jag satt och läste jättemycket förlossningshistorier för att vara väl förberedd om det skulle hända något. Jag gillar inte överaskningar. Så försök att se det positivt om det går . Jag gillade också boken Att Föda.

För er som inte fått barn än kan jag rekommendera den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m60463581.html. Jag önskar att jag läst något liknande innan jag fick min dotter.

Ego: Här hemma går dagarna och jag hinner inte något alls känns det som. Det är stökigt på ett irriterande sätt om någon förstår hur jag menar. Små saker som jag stör mig på som tex grus som ligger i hallen för att min man tippade dagisvagnen för att smörja hjulen i morse, soffan är full med stökiga filter, golvet fullt med leksaker som saknar förvaring, köket fullt med disk, badrummet är stökigt. Usch! Och så sitter jag framför datorn oförmögen att röra mig ur fläcken. Sonen sover gott i babysittern medan min dotter vägrar att somna i sovrummet.

• Luella

Grattis till tjejen i magen Jordgubbe!

Tredjemaj: Jag går upp ca 6-7 efter att ha ammat, äter frukost, duschar, får på båda barnen kläder, lämnar min dotter på dagis och brukar gå 9:30 därifrån för att handla mat. Sen hem och äta lunch, amma, titta på tv, amma och sen iväg och hämta tjejen på dagis kl 15:00. Sen hem igen, leka med tjejen, fixa middag, amma, titta på tv, äta middag, amma, titta på tv, kvällsrutiner för tjejen, amma, titta på tv, någon lägger tjejen och sen när hon somnat tittar jag på tv eller sitter framför datorn och ammar. Sen i säng. Ungefär så ser dagarna ut även om det finns förändringar i schemat från dag till dag. Men nu efter jul ska jag försöka komma iväg på lite luncher och fika med kompisar och sen försöka gå på långpromenader så jag går ned i vikt någon gång innan sommaren.

Najje: Grattis

Vickan: Underbar bild!

Ego: I dag har jag varit på mammografi för första gången. Det var inte jätteskönt och jag kände mig som en udda fågel som satt och ammade en liten bebis bland alla 50+ damer.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011