• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • kattm

Jag äter Apoteket Kvinna och en Omega-3-tablett på morgonen, och på kvällen tar jag en till Omega-3, en kalcium-tablett (får i mig väldigt lite mjölkprodukter) och en magnesiumtablett (har hört att det ska hjälpa mot myrkrypningar som jag verkligen börjat känna av nu). Jag borde nog börja med järn också snart, men väntar in i det sista eftersom min mage inte klarar av dem.

Jag har tecknat en gravidförsäkrning från Länsförsäkringar. Vi har våra andra försäkringar där, så det kändes enklast. Jag har inte orkat jämföra villkor och annat med andra bolag.

Välkommen Lindis! Jag tycker också att du gör rätt som är positiv.

Najje, jag håller tummarna för att du snart ska vara förbi den osäkra tiden och våga slappna av lite.

Grattis till 50 dagar kvar, Vickan. Det är ju jättelite.

Jis, det kommer att gå jättebra att flyga. Hoppas att det känns bättre när du väl är iväg.

Ego: Idag är jag på dag 100 av 280 och är nu i vecka 15 (14+1)! Mådde lite mindre illa förra veckan, men idag är det tillbaka med råge. Men jag har fortfarande inte kräkts någon gång. Får se hur det går att äta lunch, har fisk med mig idag... Min man och jag har bestämt oss för att försöka äta fisk två gånger i veckan eftersom det är bra för barnet, men hittills går det rätt trögt. Vi lagade en thaigryta med torsk igår, som tur var smakade den inte så där jättemycket fisk. Nästa gång får dock M laga fisken, för att lukta färsk fisk om händerna var ingen höjdare...

Jag ringde och förvarnade en körkompis igår om att jag är gravid, för jag vet att de försöker och inte har det så lätt (hennes sambo steriliserade sig i ett tidigare förhållande och har gjort en återställningsoperation som tyvärr inte fungerade. Min kompis är INTE nöjd med hans livsval, men det är ju bara att göra det bästa av situationen). Då fick jag veta att de har påbörjat sitt första IVF-försök och hon hade precis tagit andra sprutan när jag ringde. Så nu håller jag tummarna stenhårt för dem.

Imorgon ska jag också ut och flyga. Jag ska på ett möte i Frankrike i två dagar, och min sambo flyger ner på torsdag kväll. Vi har tagit ledigt på fredag båda två och ska tillbringa helgen i Paris, en liten "baby-moon".

• Vickan I

cattm - Grattis till dig med och dina 100 dgr kvar . Jobbigt må illa bara. Men vilken bra idé att ta en liten minihelg i Paris i samband med jobbresan. Vad mysigt. Vill också resa bort lite, men får ju inte flyga längre, så sambon sade lite snällt att vi kan åka båt till Helsingfors och Mumindalen med sonen om jag vill komma bort . Inte riktigt Paris eller Rom...

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • kattm
    Vickan I skrev 2011-09-05 11:27:03 följande:
    cattm - Grattis till dig med och dina 100 dgr kvar . Jobbigt må illa bara. Men vilken bra idé att ta en liten minihelg i Paris i samband med jobbresan. Vad mysigt. Vill också resa bort lite, men får ju inte flyga längre, så sambon sade lite snällt att vi kan åka båt till Helsingfors och Mumindalen med sonen om jag vill komma bort . Inte riktigt Paris eller Rom...
    Tack! Fast det är 180 dagar kvar, och jag är på dag 100 idag... Så rätt långt kvar för mig än så länge (vilket känns rätt bra just nu).

Nej, Mumindalen är väl kanske inte riktigt som Paris eller Rom, men inte alltför illa heller. Fast just nu när jag är inställd på Paris så föredrar jag ju klart det alternativet... Skrattande
  • Kelsson1

cattm: Jag har också illamående utan kräkningar så det är bara att stå ut .
    Grattis till 100avklarade dagar! Låter urhärligt med Paris, njut lite istället för mig också !

Vickan: Helsingfors är inte fy skam det heller... Var ju dit på kryssning nu i helgen o med tanke på att jag samtidigt fick träffa syrran o systerdottern hade jag INTE bytt ut Helsingfors mot Paris . Jag tyckte att det var väldigt mysigt o avslappnande att åka båt o äta gott .

• Vickan I
    cattm - ja men grattis till hundra avklarade då istället. Läste för snabbt .

Kelsson och cattm - Nä inte fy skam med Helsingfors heller egentligen . Sällskapet är helt klart viktigast! Tycker det är roligt att bara åka bort lite och reser gärna i Sverige också, så inte så märkvärdig av mig . Bara alla andras resor i trådern det talas om som gör att jag också vill flyga bort en weekend eller något sådant.  
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • kasa01
    Vickan, jätte fina klänningar!!!

Anderkan, äter du skalet på kiwin också? Funkar för mig, en om dagen... 

Dealiy,   jag blödde också länge... en gång så mycket att vi hamnade på akuten (v 9) men liten fanns kvar. Var helt säker på att den stora klumpen som kom ut i toan var vår bebis, fattar inte hur det kunde blöda så mycket men ändå vara kvar. När de konstaterat att graviditeten fortgick blev jag hemskickad utan några som helst rekomendationer eller förhållningsregler. Bara vara som vanligt, de gjorde ingenting åt blödningarna fast jag var i v 9. Det var bara att vänta o hoppas helt enkelt. Känns grymt, men är det något fel så ska det ju komma ut... Det finns inget de kan göra åt blödningar om man får dem så tidigt, o i ditt fall är det tom för tidigt att se hjärtaktivitet. Hoppas det går bra, och att du slipper fler blödningar.

Speck, när min son var lite blev helt plötsligt alla mina vänner experter på bebisar...alla visste bäst, trots att de inte haft barn själva. Det är bara att sortera infon du får, det som passar dig är ju toppen, det som inte passar är bara att strunta i. Jag märkte tex m Casper att han fick ont i magen av att amma för mycket... tarmarna fick aldrig vila. Han blev ledsen av att få ont i magen, ville ha bröstet som tröst, fick ännu mer ont i magen, osv.. för oss funkade det då m napp en stund när han "bara" ville ha tröst, men den åkte snabt ut om han var hungrig (en knoge kunde också fungera att snutta på, om du inte vill börja m napp). Behövde alltså inte oroa mig för att han fick för lite mat. Det var verkligen ett helvete innan vi kom på den lösningen, eftersom han skrek halva natten igenom. Sen är det ganska vanligt att de ammar mer inför natten, dels för att de bunkrar, dels för att mjölken är lite tunnare då eftersom du gjort dig av med allt det gottiga under dagen. Inget konstigt! Sömnen är viktig, kanske kan ni dela upp nätterna lite mellan er? Så inte båda ligger vakna? MASSA KRAMAR!!!

• strössel
    Lindis1974 skrev 2011-09-05 11:10:59 följande:
    Fick tid för VUL. 22 september . Känns långt dit;)
    Går in i v 6 i dag :)
    Grattis till v 6 , det kommer gå jättesnabbt till den 22 sep Glad redan den 5 sep i dag !
  • anderska
    kasa01 skrev 2011-09-05 13:09:15 följande:
    Vickan, jätte fina klänningar!!!

Anderkan, äter du skalet på kiwin också? Funkar för mig, en om dagen... 

Dealiy,   jag blödde också länge... en gång så mycket att vi hamnade på akuten (v 9) men liten fanns kvar. Var helt säker på att den stora klumpen som kom ut i toan var vår bebis, fattar inte hur det kunde blöda så mycket men ändå vara kvar. När de konstaterat att graviditeten fortgick blev jag hemskickad utan några som helst rekomendationer eller förhållningsregler. Bara vara som vanligt, de gjorde ingenting åt blödningarna fast jag var i v 9. Det var bara att vänta o hoppas helt enkelt. Känns grymt, men är det något fel så ska det ju komma ut... Det finns inget de kan göra åt blödningar om man får dem så tidigt, o i ditt fall är det tom för tidigt att se hjärtaktivitet. Hoppas det går bra, och att du slipper fler blödningar.

Speck, när min son var lite blev helt plötsligt alla mina vänner experter på bebisar...alla visste bäst, trots att de inte haft barn själva. Det är bara att sortera infon du får, det som passar dig är ju toppen, det som inte passar är bara att strunta i. Jag märkte tex m Casper att han fick ont i magen av att amma för mycket... tarmarna fick aldrig vila. Han blev ledsen av att få ont i magen, ville ha bröstet som tröst, fick ännu mer ont i magen, osv.. för oss funkade det då m napp en stund när han "bara" ville ha tröst, men den åkte snabt ut om han var hungrig (en knoge kunde också fungera att snutta på, om du inte vill börja m napp). Behövde alltså inte oroa mig för att han fick för lite mat. Det var verkligen ett helvete innan vi kom på den lösningen, eftersom han skrek halva natten igenom. Sen är det ganska vanligt att de ammar mer inför natten, dels för att de bunkrar, dels för att mjölken är lite tunnare då eftersom du gjort dig av med allt det gottiga under dagen. Inget konstigt! Sömnen är viktig, kanske kan ni dela upp nätterna lite mellan er? Så inte båda ligger vakna? MASSA KRAMAR!!!

Det låter ottäckt att äta kiwi skalet... nej men idag koka jag riktigt starkt kaffe och har redan gått på toa 2 gånger. Lyckan är total =D

Idag har jag även tecknat gravid försäkring. Känns riktigt bra. Var även på staden och köpte ett par korta mamma leggins så snart är jag verkligen redo för Turkiet resan =)

Jag har även bestämt (tror jag) mig för att gå på mamma ledigt den 25/12. Om det inte blir några andra komplikationer. Är det någon mer än jag som jobbar inom vården? vet ni om man som gravid måste gå in på smittade salar tex under maginfluensa (calici) tiderna och andra smittor så som klostridium och andra smittor??? eller blir det som arbetsvägran?? annars får jag ringa och prata med facket.     
  • kasa01

anderska, tja men då så! prolem löst! jag brukar tärna en kiwi m skal o lägga i fil eller yogurt, inte så läskigt som det låter. Jätte nyttigt o håller igång magen. Har problem m den även när jag inte är gravid. Lyxigt att åka till Turkiet!!

• strössel

Ego: Pratat med hyresvärden idag och vi ska få totalrenoverat kök och badrum samma vecka som jag har BF, det stressar ihjäl mig. Vill inte ha folk här om jag får värkar eller om vattnet går eller komma hem med en nyfödd bebisen i total kaos. Och det gick inte att skjutas på var tvungen att göras då enligt planerna. Och nu ska det väljas färg tapeter kökshandtag osv och jag har redan hundra saker att fixa Rynkar på näsan mamma sa vi kunde bo där men får jag värkar är jag osäker på om jag kan ta mig ner från 4 :je våningen dessa trappor.

Hur hade ni hanterat detta eller gjort ?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011