• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson1 skrev 2012-03-12 22:48:17 följande:
    Luella: I dokumentären om barnlöshet i höstas sa faktiskt läkaren till ett av paren att IVF räknas till riskgraviditet och gav orsak också, nu råkar jag bara inte komma ihåg hennes motiveringar
    Jo, jag minns att läkaren sa det och motiveringen skulle vara att barn blir till som egentligen inte skulle blivit födda. Men om jag ska vara ärligt så tror jag inte att det stämmer eftersom det bara blir barn om embryot utvecklas normalt. Enligt de jag har varit i kontakt med under IVF och efteråt så är en IVF-graviditet ingen högre risk. Ord står mot ord mellan läkare i branschen, jag tror på min IVF-läkare för det är mest logiskt.

Det finns säkert statistik som visar på hur det ser ut.
  • Luella

www.lakartidningen.se/07engine.php

Sammanfattat

Mer än 4 miljoner barn har fötts i världen efter IVF, och 40 000 i Sverige. De senaste åren har ca 3 500 IVF-barn fötts i Sverige.

De allra flesta barn födda efter IVF är friska.

Den största risken med IVF internationellt sett är den höga flerbördsfrekvensen som leder till ökade risker för barnen, framför allt beroende på förtidsbörd. Den höga flerbördsfrekvensen beror på att man återför flera befruktade ägg.

I Sverige återför man i dag i allmänhet endast ett befruktat ägg. Därmed har risken för graviditetskomplikationer och förtidsbörd minskat betydligt.

Det finns en liten men väldokumenterad ökad risk för missbildningar efter IVF.

Utöver förhöjd flerbördsfre­kvens beror de ökade riskerna sannolikt på individuella egenskaper hos föräldrarna och inte på IVF-tekniken i sig.

Fortsatt uppföljning är nödvändig för att följa barnen högre upp i åldrarna och för att följa riskutvecklingen när nya tekniker införs.

• Luella

Intressant läsning. Jag väljer nog i alla fall att tänka på att de allra flesta barn föds friska

Maria Liam: Jag håller med det Kelsson skrev, måste han verkligen ha din bil? Du behöver ju också den. Och hundarna, visst var det han som ville ha hundarna men inte du? Han kanske kan ta med sig hundarna så får hans släkt eller vänner som är så glada att han kommer hjälpa honom med dom. Vilken stad är det han flyttar till? Stor kram igen!

• Luella

Gör ett snabbt egoinlägg efter en jobbig kväll som gräsänka med två barn (trött)

I går var vi på första passet babysim och det var så himla mysigt. Anton var ganska neutral, alltså varken skrik eller skratt. Han var jättelugn och fridfull och tyckte nog om hela upplevelsen. Vi låg mest och flöt, han hade huvudet på min axel med sin kind mot mig och låg och tittade upp i taket eller så hälsade vi på andra bebisar. Han verkar gilla bebisar, han fattar att han har något gemensamt med dom

• Luella
    Vinterbebis: Vi går på babysim på Kungsholmen, www.babysim.se. Vi gick där med tjejen också när hon var liten. Vattnet är så härligt och varmt.

Kel: Det läkaren sa om just ivf och riskgraviditet i programmet var att det delvis beror på själva ifven och delvis att det beror på någon faktor i sjävla barnlösheten. Det är större risk tillväxthämning och havandeskapsförgiftning enligt den läkaren på Sös. Jag reagerade på det hon sa eftersom jag har blivit informerad annorlunda av flera personer.
  • Luella

Vi har 2 år och 7 månader mellan våra barn. Nu har vi haft tur och fått en lugn lillebror som tycker om att stillsamt betrakta sin omgivning. Visst skriker han och vill ha mat och dagishämtningarna tycker jag är jättejobbiga så det är inte bara lugn och ro. Men vad härligt det är att se dem tillsammans. Nu i eftermiddags satt storasyster och tittade på barntv i soffan. Lillebror låg bredvid henne och hon hade sin hand på hans huvud. Båda var stilla och tysta och tyckte att det var mysigt. Jag ångrar inte en sekund att vara tvåbarnsmamma även om jag är ganska sliten. En trea skulle inte vara helt otänkbart faktiskt .

• Luella
    Speck: Intressant att läsa om Lokes matschema. Jag får lite panik vad gäller amningen eftersom jag börjar jobba snart. Jag funderar på om det fungerar att amma kanske 3 gånger om dagen (på morgonen, efter jobbet och kvällen) när man inte har så mycket mjölk. Vi måste sätta igång nu med mer smakportioner.

Ego: Vi har fått ny förskoleplats till min dotter och jag är så galet lycklig. Vi var på visning på förskolan igår och när jag kom hem och loggade in så ser jag att hon fått plats. En helt ny fin förskola med egen kock och gullig personal. Åh vad jag längtar efter att slippa förskolan hon går på nu. När jag hämtade idag hade ingen orkat fixa hennes skalbyxor så dom gick utanpå stövlarna och mössan satt på sne så ena örat var utanför. Hur bra är det när det är kallt och blåser?? Jag såg andra barn som hade nakna halsar och inga vantar. Usch, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det där dagiset och den oengagerade personalen. Morr!
  • Luella

Speck: Han är nu 4,5 månad och jag börjar jobba när han är 6 månader

Najje: Jag tog aldrig upp det med föräldrarna. Jag har dåligt samvete för jag är så mesig . Personalen får nog en tankeställare eftersom det är ca 8 barn som flyttar över till den andra förskolan. Det är så skönt att I får med sig sina kompisar.

Söte: Kolla här: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m4823219-8.html. Jag har också problem men inte lika mycket. Min man har fått massera mina ben innan vi ska sova och då kan jag somna. B12 och Magnesium är tips, dock inte vetenskapligt bevisade men det kan ju hjälpa ändå.

Kasa: Vad duktig du är!!

Skatten: Vi har inte täcke, det räcker med pyjamas och tunn filt.

Ego: Dunderförkyld och vi ska ha kalas för min dotter i helgen. Jag ska försöka få min man att komma hem tidigare så jag får vila. Whish me luck!

• Luella

Tack Najje! Ja, det är många som är missnöjda kan man säga.

Vickan: När ska Axel börja förskola? Hur många syskon är det?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011