Inlägg från: Vickan I |Visa alla inlägg
  • Vickan I

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Viksan - haha så gör vi med. Kan säga högt så Alvin hör att "nu får du vänta lillebror, jag ska hjälpa storebror nu" eller när Alvin klagar på gråten för han inte ex hör vad de säger på barntv så brukar vi hålla med och säga att "ja visst är det jobbigt" för att bekräfta hur han känner. Men har gått bra. Dock har jag ångest över att det blir för mkt filmtittande nät vi är själva. Men svårt kräva att han ska leka själv när jag tröstar lillebror....En annan sak han gör nu är att "ta paus" säger han haha. Ber man han komma borsta tänderna, klä på sig, äta etc och han inte har lust så rör han sig inte och svarar "jag tar en paus bara", man kan ju bli tokig!

• Vickan I

Hahaha här hinns det inte mycket alls. Men det är ju så olika vad man får för barn också. Alvin har varit hemma med mig och lillebror sedan 23 dec....och han har under den tiden varit förkyld, magsjuk och nu vattkoppor då. Lillebror skriker och har ont i magen mest hela tiden. Inatt har jag dock fått sova ca 4 timmar totalt (väldigt upphackat men iaf) och det är lite av ett rekord. Sjukt vad lite sömn jag går runt på?! Men när jag vill lägga mig ner och grina av utmattning med ett söndertjatat öra av treåringen och ett sönderkriket öra av lillebror så tänker jag på vägen hit genom allt och att de båda är här och så orkar man lite till . Men FAN vad jobbigt det är ibland alltså. Maken får snart reseförbud i sitt jobb för mig om jag får bestämma...

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

hahaha så här springer treåringen runt hemma nu och TJUTER som en siren och har brandutryckning och släcker bränder.

• Vickan I

Grattis Najje, vad underbart med två små grabbar

• Vickan I

Lindis - till mig sade FC att det var liiiite högre andel pojkar, men nästan jämt.

• Vickan I

Så roligt att läsa om allas små och man inser att vi alla har det väldigt olika.

Ang bristningar så är ju dessa hormonellt betingade (och delvis ärftligt) så får man så får man. Går inte undvika med krämer, men kam vara skönt smörja magen ändå.

• Vickan I

Strössel - japp samma stress att försöka med barn nr två. Det upptäckte jag med. Inte riktigt samma bottenlösa sorg vid minus, men absolut lika hemskt att ruva och allt annat fram till det. Ska ni köra på snart igen?

• Vickan I

Vad roligt att det redan börjar funderas på tvåor här i tråden :). Själv har jag precis bakat ett lass bullar. Barnkalas på sön med Alvins förskolekompisar. Tur ihop med andra januaribarn, så vi hjälps åt tre föräldrapar. En jäkla massa barnkalas och presenter hit och dit när de börjat förskola...kul egentligen, men så trött. Hoppas Alvins vattkoppor är borta till dess bara.

• Vickan I

Dealiy - Ja de brinner inne. Har man lyckan att få en bebis så är de sk "gratisförsöken" förbrukade sedan även om man har försök kvar. Staten bekostar bara ett barn. Har man ägg i frysen till syskonförsök så får man ändå betala per återföring med dessa även om de plockades under ett gratisförsök.

Aurora - nej blir du gravid på ett köpt ET så får du sedan betala för kommande FET för syskonförsök. Iaf normalt, men vissa privatkliniker har kanske olika dealar. Vi betalade ett försök privat, då ingick ett ET och FET i det priset. Vi lyckades på färskförsöket och fick fyra st till frysen. När vi började med syskonverkstad sedan fick vi betala per FET.

Ngn som har tips på hur man kan få en jäkla ynka vattkoppa som är kvar (händer inget, sett lika ut i flera dgr) att vilja spricka?!

• Vickan I

Aurora - om man blir gravid igen senast när barnet/barnen är 1 år och 9 mån så skyddas SGI:n. Samma sak om man efter barnets 1:årsdag plockar ut MINST 5 dgr/veckan i FP, eller arbetar som innan alt går ner i arbetstid och plockar föräldradagar för att fylla upp till heltid. Är man arbetslös ska man skriva in sig på AF samma dag som barnet fyller 1 år. Eller börja studera.

Jag arbetade 75% då jag inte ville att Alvin skulle ha så långa dgr på förskolan. I början tog jag då 25% FP också för att skydda SGI:n fram till och under syskonförsöken. Men syskonförsöken drog ut på tiden och jag ville inte "slösa" på dagarna så slutade med det sedan. Därför baseras denna SGI för fisen på bara en 75% tjänst. Inte så kul, men värt det för mer tid med barnen :).

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011