Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Jag tror det är bättre att göra maten själv om man orkar. Både för smakens skull och så vet man vad där är i. Burkmaten håller ju sig till typ 2015, så de lär ha i konserveringsmedel. Innehåller häftet recept på pasta?
Här rekommenderar man heller inte mjölk första året utan ersättning eller vatten. Mosrecepten är utspädda med vatten, men när vi pratade om det så går ersättning jättebra också. Och till gröt är ju ersättning som utblandning att rekommendera då gröten inte är järnberikad. Vi som vill göra mat själva fick rådet att ta t ex vanliga havregryn och mixa med stav så att det blir pulver och sedan göra gröten med ersättning som vätska och smaksätta med frukter/bär, t ex mixa. Vill man ha det som välling blandar man ju bara ut med mer vätska så blir det löst flytande.
Mjölk är, enligt BVC här, för mättande och innehåller för lite näringsämnen så man vill inte att barnet ska bli mätt på "fel saker" utan att då ersättningen är bättre. Det var lite kul att vi hade just dom här diskussionerna i veckan som var på föräldragruppen.
Det verkar ju inte skilja sig alltför mycket åt ändå och jag tycker att det verkar ganska enkelt att göra maten själv. Som jag har skrivit tidigare är vi mycket för hemlagat från början, så det känns inte som någon belastning om man bara vet att barnet får i sig t ex järn. Jag ser snarare fram emot att få fixa mat och prova oss fram. Det ska bli KUL!