Inlägg från: viplanerar09 |Visa alla inlägg
  • viplanerar09

89:or som är gravida! :)

minjalin skrev 2011-06-29 14:06:47 följande:
    Vad skönt att er son varit så lätt på nätterna :) Hur är han på dagarna? Går han på dagis?

Vår son är också född november 09 :) Han fick kolik när han var 2 veckor och den var i princip helt slut när han var 2,5 månader. Under koliken ville han bara sova vid tutten eller i bärsjalen och det fortsatte han med även när koliken var slut. Skillnaden var då att han även somnade när man gick ut och gick med vagnen vilket han inte gjorde under koliken. Så jag gick en långpromenad varje dag för att spara ryggen eftersom han bara sov i bärsjalen. Men när han var 4 månader började han plötsligt kunna sova i sin säng på dagarna och sen kom det sakta men säkert att han började somna på kvällarna också och så flyttade vi in honom i vår säng om han vaknade och inte somnade om. Han slutade i alla fall att äta på natten där runt 6 månader. Sen kom första tänderna vid 8 månader och då kom liksom alltid typ 5 på samma gång så han sov oroligt, plus att han ahft feber hundra gånger i vinter. Massa förkylningar då plus en öroninflammation (blev nedsatt efter penicillinkuren och hade typ konstant feber i över en månad med bara någon dags uppehåll) så har han haft magsjuka en gång och så kom alla kindtänderna i vintras också så han har sovit dåligt hela vintern. Men som sagt nu äntligen sover han jättebra. Men till hans försvar kan jag säga att han är världens lättaste unge på dagarna. Allmänt glad och snäll och gör itne mycket väsen av sig när han inte får som han vill utan accepterar nej ganska bra :) Pratar jättemycket, hela meningar, så det är lätt att förstå honom. Så nu när han då sover på natten också så börjar man undra vilket litet monster nästa säkert kommer bli för att man haft sån lätt unge nu :p han har liksom vart lätt utom på nätterna sen han var 4 månader. Sen har han vart väldigt tidig med allt så det var mycket passande ett tag när han gick innan han förstod riskerna med att klättra och sånt (10 mån). Men alla barn är ju så olika :) Vad tycker din son om att mamma ska ha bebis? Har ni berättat? Mmin son pussar och kramar magen och säger "natti natti bebisen" på kvällarna. Och när han pussat och sånt och ska dra ner tröjan så säger han "stänga bebis" ^^ Han vet vad en bebis är och han vet att mamma har en i magen, men han förstår nog inte riktigt innebörden av det och att den ska komma hit och bo kosntant sen och själa uppmärksamhet :p
    Okej, vad roligt med fler med barn i samma ålder!! Men visst ska du ha i januari? tyckte jag läste det på BF-listan.. Oj det låte verkligen inte roligt med kolik, man kan nog inte förreställa sig hur jobbigt det är fören man själv upplevt det. Hoppas att andra barnet sover bättre :) Inte roligt heller när dem har mycket feber och bli sjuk. Det brukar bli så griniga då och man känner sig så hjälplös!

Ossian(som vår son heter) hade sin första feber efter att han fyllt 1år. Sedan hade han bara åkt på magsjuka(skit) och en liten förkylning under sitt första år. Så vi har verkligen haft tur. Inge feber vid tänder eller sprutorna. Ossian fick också fyra tänder på samma gång. De fyra främersta tänderna uppe. Men det gick riktigt bra faktiskt. Det låter kanske lite som om man skryter men Ossian har faktiskt varit ett underbar. Nu kanske många tänker att alla föräldrar tycker att sitt barn är ett underbarn, men saken hör den till att Ossian alltid haft lätt för att sova och äter som en häst. På dagarna är han lugn och vill gärna bara vara med mig och göra det jag gör. Dammsugar jag tar han fram sin osv. Han brukar vakna mellan 7-8.30 på morgonen och vill gärna sitta och gosa 1-1,5 timme innan han vill börja dagen :) Så ja, vi har verkligen haft "tur". Det skulle nog bli som en chock om andra barnet blir "vildare"... Då känns det ju en aningen bättre att ha ett jobbigt första barn för då har man bara en att tänka på. Skulle ju bli värre om vårt andra barn skulle bli "vild"...

Vad duktig er son är som vet att mamma har en bebis i magen. Nä vi har inte sagt något till honom, har inte riktigt hunnit smällta att jag faktiskt är gravid. Fick ju mitt plus för en vecka sedan :P Så det är ganska nytt för oss.

Har ni berättat till någon annan? tänkte kompisar, mamma/pappa osv Kram{#emotions_dlg.flower} 
  • viplanerar09
    fair skrev 2011-06-29 22:16:09 följande:
    viplanerar09 skrev 2011-06-29 10:45:35 följande:
    Visst behöver jag kissa mer, men som jag skrev eftersom jag har ett otroligt bra håll eller vad man ska säga känner jag inte av det så himla mycket. Gjorde inte det förra graviditeten heller. Jag har också lite "växtvärk" men inget att gnälla över.. 

Jo jag var också trött förra veckan, men det har gått över nu. Jag har också för mig att mitt illamående började smått i vecka 6-7 förra gången. och sedan kom spyan i fulla muggar runt v12!

Haha jag är så nojig att jag till och med beställt ett digitalt test igen :S

Jo vi har också bokat ett tidigt UL, gjorde inte det förra gången utan väntade till v18 till RUL!
    Mina symtom har kommit och gått hela tiden, är i v. 11+5 idag. Till och från - för det mesta - känner jag mig inte alls gravid. Men jag såg ju en levande liten i v.9+4 så jag antar att allt fortfarande är bra!
    Så spännande också med UL! Men lugn bara, 4 veckor kommer flyga förbi :) Säger jag som tycker att där evighetslång tid till RUL 11/8. :P
    Hehe nu när jag var på jobbet blev jag verkligen jätte yr. När vi satt och tittade på tv:n kändes det som hela jag snurrade runt och började se lite suddigt.. Det är väl kanske för att jag är hemma som gör att jag inte anstränger mig så himla mycket. Vet att förra graviditeten så mådde jag mest illa på jobbet och kände mig mest gravid då. När jag var hemma gjorde man allt i sin egen takt. Så idag känndes det bättre. Låter himla dumt att man blir avslappnad när man "mår dåligt" :)

Jo jag tror också att det kommer att gå snabbt. Du/ni har ju sett lillalivet så ni kan ju känna er lite mer säker än vad vi kan.. Samtidigt som man känner sig orolig så känner jag mig inte så himla orolig. För om jag tänker efter så hade jag inte så mycket symtom i v4+4 med Ossian. Denna gång är magen mer svullen. Min jeanskjol som jag ofta brukar ha, har alltid varit lite förstor, men ikväll var jag till och med tvungen att knäppa upp knappen!! Så jag antar väl att det är ett gott täcken ;)

Du ska se att vi snart är inne i augusti. Sommaren brukar alltid springa iväg.. Blir nog värre till vintern och mörka hösten ;) Har ni berättat till någon om att ni väntar syskon? Kram{#emotions_dlg.flower}
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-06-30 16:57:26 följande:
    Jag tycker inte heller vår son vart nåt jobbig. Det som vart jobbigt har ju vart saker som inte han kan hjälpa. Sen passar nog livliga barn mig. Tycker det är lite tråkigt med för lugna barn och tycker barn ska vara livliga och busiga bara dom är trevliga. Gillar inte sånna där ungar som gapar och skriker och är vana vid att alltid höras och synas och ska ha sin vilja igenom jämt. Men olika barn passar olika föräldrar och man älskar ju alltid sitt barn oavsett personlighet :) Men det är nåt speciellt med honom. Alla charmas av honom just för att han alltid är glad och har ett leende till hands och han pratar jättemycket fast han bara är 1,5 år och är väldigt snäll. Han håller inte på och puttar andra barn och så som många av hans kompisar gör, och ger gärna ifrån sig leksaker om man säger att han måste dela med sig. Sen kanske han lär sig massa dumheter av de andra barnen när han börjar på dagis, det återstår att se ;) Sen tror jag lite att alla får samma men vid olika tider. Vi hade jobbigt första 4 månaderna men sen har han vart ett jättelätt barn. Vissa har världens lättaste barn första åren men får "monsterbarn" när dom är 3-4 år. Andra kanske har lätta småbarnsår men får jättejobbiga tonår. Allt jämnar nog ut sig :)

Jodå dom flesta vänner och sånt vet och nu börjar vi väl berätta så smått för mindre nära vänner oh sånt också eftersom jag passerat v 12. Ska berätta för min chef om 2 veckor när hon är tillbaka från semestern. Ni då?
    Nä men precis, kolik är ju inget ett barn rår för!! Jag tror nog man anpassar sig efter sina barn... Visst är det fart på Ossian alltid men på morgonen just då han vaknat är han bara gosig. Och det är så otroligt mysigt, den kärlek han ger till mig då skulle jag verkligen inte vilja vara utan. Jag tror nog att alla barn är charmig på sitt sätt och jag tror inget barn inte charmar andra vuxna.

Nä, det är verkligen inte roligt med barn som gör illa andra, vet att en kompis som vi var tills fjälls med bett, puttade och slog Ossian hela tiden. Men mycket av de skyller jag på dagis.. JO de brukar faktiskt vara lugnare och snällare när de inte går på dagis. Så det kan bli helt annat när dem börjar på dagen, fast samtidigt behöver dem inte bli dum bara för att dem börjar på dagis..

Fast jag tror inte riktigt på det. Jag tror nästan att det hör samman. Är dem lugna och fina som små så håller det nog i sig. Grundar det av egen erfarenhet. Jag var lugn och snäll som liten och har aldrig varit till större besvär dagis/hemma/skolan osv... För alla barn får trots, det tillhör utvecklingen. Så föräldrar som inte säger annat tror jag ljuger. Trots är bra för deras utveckling.. Fast det är väl min mening.

Nä vi har inte berättat än, känns lite tidigt. Fast om någon vecka berättar vi till mina föräldrar och sambons föräldrar. och så länge jag inte mår dåligt så kommer jag nog vänta ett tag att berätta på jobbet. Jobbar bara extra nu under helgerna i sommar, annars pluggar jag. Kram 
  • viplanerar09
    studdsbollen skrev 2011-06-30 18:37:55 följande:
    Någon annan som redan blivit JÄTTE stor? ser ut att vara i 5e månaden! Annars har jag inga symtom, mår hur fint som helst, läste att hjärtat börjar slå på min födelsedag! bättre present får man leta efter. jag har berättat för dom flesta jag umgås med, vet att det är tidigt men kunnde inte hålla mig, så himla glad! Några som fått roliga komentarer från sina pojkvänner/män?
    Här har du också en som känner sig "tjock"/svullen!! Sambon sa här om dagen "Fan vad tjock du blivit"!! Sväller en hel del på under dagen och kvällen!! 
  • viplanerar09

Jag har varit lite orolig i veckan och var tvungen att ta ett nytt digitalt test. Förra gången tog jag ett den 22/6 BIM-3 och fick gravid 1-2=gravid vecka 3-4. Idag fick jag gravid 3+= gravid vecka 5+!! Men jag är ju bara på v4+5 idag!! Men skönt att det verkar som om den har utvecklas i magen iallafall!! :) Nu får jag bara hålla tummarna att hjärtat utvecklas och att det utvecklas som det ska!!

• viplanerar09
    minjalin skrev 2011-07-01 09:09:20 följande:
    Nä och tänder och feber rår man ju inte heller för. De barnen jag umgås med som puttas har inte börjat på dagis än så får se hur dom blir när dom börjar på dagis :p

Det är nog olika för jag vet massa barn som vart jättesnälla som småbarn men hemska som tonåringar och tvärtom. Alla barn har jobbiga perioder. Och trots är en del av utvecklingen och barn trotsar bara mot dem som betyder något för dom. Men sen är det ju skönt om dom inte blir supertrotsiga för det finns ju olika grader av trots. Vissa är ju jättejobbiga att ha att göra med, andra har lite lindrigare trotsperiod.

Okej, nä vi berättade för familj och så direkt, vill ha deras stöd om nåt går galet kände vi, och berättade ganska snart för vänner och så, men förra gången var vi mer försiktiga med vänner, då var det bara familj som visste i början och allra allra närmaste vännerna.

Vad pluggar du för nåt? :)
    Nä man vet ju själv hur ont det gjorde när man fick visdomständerna... Minns ju inte de andra tänderna men mina visdomständer gjorde riktigt ont att få och "köttet" runt tanden svällde...

Ja vissa barn är så där, får hoppas att dem inte blir värre på dagis ;)

JO visst är det himla olika. Man får bara hålla tummarna och tår att man får ett ganska snällt barn under hela uppväxten :)

Jo förra gången berättade vi för svärföräldrarna fort men eftersom jag inte träffar mina föräldrar så jätteofta då, jobbade en hel del och dem bor en bit från oss. Jo man är riktigt sugen på att berätta, helt skulle man vilja bara skricka ut till hela världen :)

Jag pluggar till USK på distans. Blir nog klar nästa höst. Eller jag kommer bara att ha en kurs nästa höst(2012) så det blir bara en månad som jag måste studera den hösten. Så det kommer att bli spännande och se hur det kommer att funka till våren. Då jag ha två barn hemma början av mars!! Men tur jag har svärmor nära som kan ha Ossian om jag behöver plugga på dagarna :)

Vad jobbar du med? kram  
  • viplanerar09
    studdsbollen skrev 2011-06-30 23:03:51 följande:
    känner sej vet ja inte men syns gör det, la undan mina sista "normala" kläder förut, nu är det bara mamma kläder som gäller. va så vi misstänkte att ja va gravid, för att ja blitt så tjock, manen så - är du säker på att du inte är gravid? - aa svara jag. men det var jag tydligen Glad
    Hihi okej, ja här syns det faktiskt lite också, men kanske inte lika mycket som du beskriver att det syns för dig :) Fast det är ju bara tarmarna osv som är svällda!!
  • viplanerar09
    studdsbollen skrev 2011-07-01 14:52:57 följande:
    jo ja vet men känner mig lite orolig att jag är längre gången än vad jag tror, haft lite "konstig" mens ett par tre månader innan vi fick veta så man vet jhu aldrig Tungan ute ska till bm på torsdag för att få veta helt säkert hur långt jag kommit
    Okej, ja hoppas då gått längre då ;) Du får skriva och berätta hur det gått :)
  • viplanerar09
    fair skrev 2011-07-01 20:00:29 följande:
    Jag sa ju att du inte behöver oroa dig :)
    Hihi jo du sa ju det :) Fast man kan nog inte riktigt slappna av fören en frisk bebis ligger i famnen på en :)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-07-01 10:41:28 följande:
    Ja det är bara att hoppas :)

Det kommer säkert gå jättebra. Jag hoppas på att komma in på en YH-utbildning som vårdadministratör (då blir man läkarsekreterare) nästa höst (om drygt ett år alltså) och då blir det också plugg med två små. Kommer jag inte första hösten så ska sambon vara hemma med bebisen men kommer jag inte in hoppas jag på att komma in hösten därpå :) Jag jobbar i butik för tillfället, fast tjänst på 75 % :)
    Okej, spännande. Vad gör en läkarsekreterare? Vad jobbar du i för affär? Själv skulle jag gärna testa på att jobba i en klädesaffär. Har alltid tyckt att "affärslivet" verkar intressant. Men jag har ju ingen aning om, om jag skulle gilla det då jag aldrig jobbat inom de.

Om kommunen min tillåter mig att läsa företagsekonomi osv så skulle jag gärna vilja läsa det då sambon funderar på att starta upp sitt företag igen. Hoppade mest på USK utbildningen för att jag skulle kunna vara hemma längre med sonen. Vi vill hålla honom borta så länge som möjligt från dagis!

Hur mår du för tillfället? syftar på symtom från graviditeten :)
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)