Inlägg från: viplanerar09 |Visa alla inlägg
  • viplanerar09

89:or som är gravida! :)

Är det någon i tråden som gjort "baking sodatest"?

• viplanerar09
    mammasgullar skrev 2011-08-30 20:35:24 följande:
    Jag har gjort, det första visade på tjej, och det andra på pojke, så det blir spännande att se vad som kikar ut.
    Man kanske ska testa en gång till.  

Här går man in i v 29 idag    
    För mig visade det flicka. Ska testa igen och se vad det blir för något nästa gång :)

Spännande, tänkt om man fick vara i den veckan ;)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-08-31 08:19:30 följande:
    Jo fast nu jämför väl du antagligen på HMs och lindex pojkavdelning. Som jag skrivit innan får jag handla på babyavdeleningen till Leon eftersom han är liten. Sen är alla overaller jag sett på polarn färgglada men oftast enfärgade (typ svart och rött och det tycker jag är trist) sen bor jag i göteborg så vi har inte speciellt kalla vintrar. Är ju skillnad om man bor i norrland som du verkar göra. Sen har vi bara en liten polarn och pyretbutik, en lindex och en hm att välja på att köpa barnkläder från om jag inte ska köpa allt på nätet så då kan man inte styra så mycket över om det är dåliga arbetsförhållanden och grejer. Sen är det ju oftast nåt plagg dom hittat när dom gör sånna där giftkontroller, inte att alla kläder är sånna. Men jag tror inte vi kommer så långt i den här diskussioner. Tycker du ska lära dig att acceptera att alla faktiskt inte har råd att köpa dyra kläder för för mig är pop dyrt. En tröja kostar som du säger 149 medan den kostar under 100 för mig eftersom jag köper på babyavdelningen på lindex eller hm, plus att  man får massa rabatter och bonuskuponger från hm och lindex. För Leons fixoverall betalade jag inte mer än 300 kr. Men som sagt, babyavdelningen. Och där finns det massa unisex. Sen kan jag inte svara på pojkavdelningarna eftersom jag inte handlar där.
    Inte overallen. Men kläderna jämför jag med barnavdelningen. Då vi köpte det mesta från H&M, lindex kappahl från 50-68. Lindex och kappahl har riktigt bra kvalitet. Tyvärr inte hm. Det är ju inte bara jag som tycker hm har många kläder i dåligt kvalitet. Som jag skrev tidigar köper vi mest byxor från dessa affärer då jag tycker dem har bra kvalitet på jeans och tjockare byxor. Men det kanske du missade. Tröjorna har en tendens att töja ut sig, bleknar eller gått sönder i sömmarna. Tror inte dem har gjort giftkontroll på enbart vissa plagg...
    Men det är väl ingen lönt att skriva till en "expert". För du vet ju hur pops kläder är, då borde du ha koll på att man två ggr/år får kupunger från pop beroende på hur mycket du handlat för. H&M har bara 1ggr/år. Och jag brukar få runt 600-700kr/per år. Varje gång man får pengarabatt får man andra erbjudanden också. Dessutom har de varje månad eller om det är varannan månad 10% på hela köpet. Sedan har de olika erbjudande som ta en tröja+byxa 100kr rabatt och sedan sänker dem priser på vissa kläder och andra erbjudanden. Så dem är lik som alla andra affärer.

Dessutom har jag inte hört några andra än pop som har flera test dagisar som får testa kläderna från pop just för att dem ska kunna utvecka och bli så bra som möjligt. Självklart har de vissa kläder som inte är så himla bra, ex. så har dem haft problem med gummisnodden som man har under skorna. Dem har fått de riktigt bra nu och blir bara bättre för varje ny kollektion just för att dem har testdagisar. För att få så bra kläder som möjligt!!

Vi handlar inte heller på pojkavdelningen och tycker fortfarande att det är få och lite kläder för killar, även här är det inte bara jag som tycker det. Men man har olika smak. Gillar inte spindelmannen och massor av andra tryck, bad boy och vad det nu är för märken... Men gillar man det så är det ju superbra. Tjejavdelningen skulle jag nog hellre köpa på andra ställen än just på pop. Då de finns en hel uppsjö av tjejkläder på andra köpställen...

Då måste svägerskan också haft väldigt otur. Hon handlade i stor sätt alla kläder på H&M(hon handlade mycket och jag har säkert letat igenom 5-6kartonger med bara barnkläder mellan 50-92, Så hon han inte använda barnens kläder mycket när dem var små eftersom hon hade så himla mycket) och det var inget som jag ville ha eftersom det var urtvättat, trasiga i sömm, vida och passformen har gått ur sig och jag vill iallafall inte att Ossian ska gå med urtvättade kläder.

Och jag klankar absolut inte ner på dem som inte har råd att köpa pop kläder, lika så tycker jag inte att man behöver klanka på människor som köper från pop eller andra "märkeskläder". Jag gav dig bara ett tips på att stadium och pop hade bra höstkläder. Men jag ska sluta komma med tips eftersom det verkar som om du har väldigt stor koll vad som är bra kvalitet och inte! 
  • viplanerar09

Kan även tillägga att höstkläderna som kommit nu hos pop är jag inte så himla förtjust i. Så jag hoppas att det kommer mer nytt närmare hösten/vintern.

Så är det även hos de andra affärerna. Ibland har de riktigt bra och ibladn inte enligt min smak. Och så är det väl för alla. En höst kanske man bara köper från pop. sedan till våren bara på lindex osv osv. För det kommer olika kollektioner varje höst, vår, sommar!! Vissa gillar man mer och vissa mindre!

• viplanerar09
    fair skrev 2011-09-01 09:34:50 följande:
    Som Ts tycker jag att stämningen börjar bli ganska trist här inne. Så kan vi släppa hela den här klädmärkesgrejen och gå vidare? Alla tycker olika och har olika smak. Så är det bara! PUNKT
    Håller med dig Fair! Jag gav bara ett tips om att pop och stadium hade bra :) ja du har ju läst det hela!!  

Fast samtidigt tycker jag heller inte att det är några andra som skriver :/
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-01 08:42:48 följande:
    Jag har inte sagt att det är dålig kvalitet eller hur det fungerar på pop mer än att jag fått en tröja därifrån som var helt värdelös. Jag får ofta rabatter från hm men då handlar jag ofta där både till mig och själv och Leon och då får man mycket rabatter. Och jag har inte haft några som helst problem med att dom går sönder eller tappar formen (tvättar i 40 grader ut och in) och när det nån gång hänt har jag bara gått tillbaka med dom. Dom brukar inte vara svåra med reklamationer efter min erfarenhet i alla fall. Men sen har jag även sagt att jag tycker kläderna på pop är tråkiga, smaken är som baken. Jag tycker hms och lindex kläder är jättefina för barn och på babyavdelningen finns inte massa spindelmannen och sånt, det är på pojkavdelningen som är för stor för Leon. Och dom priserna som du i alla fall skrev innan gäller inte barnavdelningen utan pojkavdelningen. Byxor kostar inte över 100 kr på babyavdelningen om det inte är hängslebyxor eller liknande. Sen svarade jag bara på ditt tips att det inte var min prisklass och det var då du började klanka ner på billiga kläder så skyll inte det på mig. Sen har jag läst många tester i GP i alla fall där dom testat regnkläder och liknande och då har dom med massa olika butiker, bl.a. lindex och hm och nån  gång vet jag att det var nåt om nåt gift i hm's kläder men då stod det också att det hade hittats i nåt plagg av dom de testade och dom gör ju stickprov när dom gör sånna saker. Dom kan ju inte gå runt i varenda butik och prova varenda klädesplagg som finns.
    Men jag gav bara ett tips och sedan skrev du hur dålig dem var... Jag har iallafall köpt byxor på barnavdelningen(H&M) för både 99kr och 149kr!! Det var inte hängselbyxor. Och jämför ännu en gång på barnavdelningen.

http://www.hm.com/se/product/91859?article=91859-A

Hoppas det går att släppa och jag har aldrig i hela mitt liv sett ner/klandra på människor som inte köper pop. För jag har/köper en hel del kläder från lindex och kapphal men har blivit mindre från H&M. Köpte i stort sätt alla kläder i 50-56 på h&m. Jag ger bara tips att jag tycker att pop är bra då de kläder vi köpt från h&m inte varit bra.

Jag brukar alltid köra barnkläder(om det bara är lite så kör jag dem med våra kläder och då blir det 40, men vill helst köra i 60) i 60grader och ut och in. Kanske de som gör skillnaden att de inte tål 60?!

Hur går det med magen då? Har du blivit bättrre med foglossningarna? Hade du gjort akupunkturen eller hur var det?
  • viplanerar09

Här har jag hittat en väldigt bra lista för er som väntar första barnet :) Och självklart för alla som vill ta del av en lista!

Listan:

Åka:

· Barnvagn sitt, liggdel & regnskydd.
    · Skötväska
    · Bilbarnstol
    · Åkpåse
    · ”Mobil” till barnvagn
    · Bärsele
    · Vagnlås

Sova:

· Spjälsäng
    · Madrass
    · Spjälskydd
    · Täcke & kudde
    · 3 st bäddset
    · Lakan
    · plastat madrasskydd
    · Snuttefilt
    · Gossedjur
    · ”Mobil” till spjälsäng
    · Filtar 3st

Sköta:

· Skötbädd
    · Skötbord
    · Badbalja med tillbehör som liggdel
    · Babybadlakan
    · Tvättlappar
    · Termometer (napp)
    · Nässug
    · Nässpray
    · Blöjhink
    · Nagelkitt
    · Borste
    · Alvedon
    · Badtermometer
    · Tvättsvamp
    · Bomullspinnar

· Nappflaskor 4 st
    · Vällingdoserare
    · Välling skopa
    · Flaskborste
    · Bröstpump
    · Ersättning

· Bodys ca (10 st i stl 50), lika många I stl 56 och 60
    · Byxor ca (6 st i stl 50), lika många i stl 56 och 60
    · Tjocktröja ca (2 st i stl 50), lika många i stl 56 och 60
    · Strumpor ca 7 st i stl nyfödd
    · Pyjamas (7 st i stl 50)
    · Mössor ca 2-4 st i stl nyfödd
    · Overall
    · Tossor
    · Vantar för nyfödd tunna
    · Napphållare

· Blöjor Newborn, minst 2 paket
    · Våtservetter minst 4 paket
    · Torra tvättlappar minst 4 paket
    · Nappar
    · Bepanthen
    · Droppar för magont hos nyfödd Minifom
    · Badolja
    · Baby tvål
    · Baby olja

· Babysitter
    · Babygym
    · Lammskin

· Bindor
    · Bh inlägg
    · Värmeinlägg
    · Amningströja
    · Amningslinne
    · Bröstvårtskräm

Själv tycker jag det är lättare att utgå från en lista och sedan kan man strycka det man har och allt eftersom man köper/får!

Till mamma:

Övrigt:

Förbrukningsmaterial:

Kläder:

Äta:

• viplanerar09

Glömde skriva om någon har något bra tips som inte finns på listan så hojta gärna till :)

• viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-01 11:14:46 följande:
    Dom flesta ska tåla 60 enligt märkningen men jag kör som sagt i 40 då jag tvättar med våra kläder och fläckarna går oftast bort med fläckbortagningsmedel så jag kan inte svara på om dom lever upp till sina 60 grader. Skulle jag bara köra Leons kläder ensamma så skulle maskinen gå halvfull jämt för han är så varm så ofta springer han runt i bara blöja här hemma så det smutsas inte ner så mycket. Kanske blir skillnad nu när han börjar dagis ;) Tänkte prova att greja med modellera med honom i eftermiddag och se om han klarar av det. Trycka ut med former och sånt :) Han är ensam på dagis nu, men inte en tår när jag sa hejdå utan han bara vinkade och sa hej då och fortsatte leka och dom har inte ringt än så det har förhoppningsvis fortsatt bra. Han ska äta lunch där för första gången halv tolv så ska jag hämta honom vid tolv. Blir spännande att se om han orkar äta. Har vart vaken sen 6 så han är nog bra trött nu :) Får nog bli att hämta honom med vagnen om jag inte vill bära honom hem ;)

Jodå, har börjat må illa igen sen jag började jobba så det kanske är tröttheten som gör det när man jobbar. Har bara mått illa på nätterna senaste tiden men igår när jag åt frukt till mellanmål på jobbet fick jag rusa på toa och allt kom upp. Middagen fick jag behålla även om den åkte upp och ner ett par gånger, men åt långsamt och så kom Gustaf med mina armband så kanske var det som gjorde skillnaden. Har haft skitont i fogarna på jobbet tisdag och onsdag plus att åderbråcken har gjort jätteont när jag jobbat, men förra veckan gick det bra så det går väl i perioder så förhoppningsvis är det snart bättre igen. Har vart iväg 2 ggr på akupunktur och har inte märkt nån skillnad än men det tar oftast några gånger innan man märker nåt så vi får se. Tur man har tensen och bältet på jobbet.

Hur mår du nu? Mår du fortfarande illa? 
    De tar ju lite mer "stryck" om man tvättar i 60 eller?! jag brukar blanda med våra underkläder så det blir inte ofta halvfulla. Då han tråkigt nog har mycket lika färger(rött).. Fast det skyller jag mig själv för för jag tycker han passar så bra i rött :P Haha då har vi två lika barn då. Ossian springer största del bara med blöja också. Han är alldeles för varm för kläder. Vi har inte ens startat värmen i huset än. Ossian skulle rinna bort... Då vi har pelletskamin i huset. Nä de blir inte så himla smuttsiga när dem är hemma... När dem är ute så är de ju ytterkläderna som blir smuttiga så här års.

Roligt med modellera. De kanske man ska köpa till honom :) Han är inte så för leksaker utan vill helst hjälpa när man bakar, lagar mat osv. Då kanske han tycker det är roligt :)

Skönt att han inte blir ledsen. Hoppas verkligen att Ossian kommer trivas också när han börjar. För jag skulle verkligen inte klara av att bara gå om han blir jätteledsen. Aldrig. Jag skulle gå grinandes därifrån då... På ert dagis har ni så att de ringer ifall de blir ledsen osv? Har hört skräck exempel på en flicka som hade grinat hela dagen efter mamma och pappa utan att de ringt till någon av dem och sedan fick de veta de när de hämtade henne. Eller om det var en pojke. 

Oj låter inte roligt med att illamående har kommit tillbaka. Håller tummarna att det bara var/är tillfället. Jo man blir ofta mer trött osv när man jobbar, tycker att alla ska få minst tre månader havandeskapspenning. Hoppas att det hjälper med akupunktur :) Kan verkligen inte föreställa mig hur jobbigt det är med foglossningar då jag bara hade ischias liknande från svanskotan ner under rumpan. Sedan om jag ansträngde mig och gick häftigt åt sidan så var det som om någon slog ett slagträ mellan benen. 

Sedan i helgen har jag mått riktigt bra. Har kommit underfund att jag inte får äta något på morgonen för då kommer det upp. Men ack så svag, hungrig och yr/konstig jag blir men hellre de än att måste spy :) Så hade jag jobbat hade jag inte kunnat jobba på morgonen. Har väldigt svårt att åka bort på morgonen... Sedan har jag börjat känna samma som jag hade mes ossian. De där ischias liknande i svanskotan som strålar ner under rumpan och ibland om jag vänder mig för häftigt i säng eller soffa så låster det sig som i ryggslutet. Fast de hade jag innan jag blev gravid men mer kännbart nu. 

Har du läst någonstans att de funderar på att pappan ska få 20 pappadagar vid födseln istället för tio? 
  • viplanerar09
    mammasgullar skrev 2011-09-01 10:37:39 följande:
    Den där listan snor jag
    Jag har sån dålig fantasi på alla små saker som ska köpas in, så skönt att kunna kika på den där  
    Gör det :) Jag som ändå har ett barn känner att jag vill ha koll och veta vad man egentligen måste köpa. Det mesta har vi men man vill ändå kunna stycka från en lista :) Hojta till om du kommer på annat som är bra att ha som inte står med på listan som jag också har snott ;)
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)