Inlägg från: viplanerar09 |Visa alla inlägg
  • viplanerar09

89:or som är gravida! :)

Hur går det för er andra gravida? Det har varit så tyst från er alla andra :( mest bara jag och leia som skriver...

Någon som har bra tips på barnvagn? Någon som har en bra lista över saker som behövs till lilla bebisen?

• viplanerar09
    mammasgullar skrev 2011-08-06 11:35:44 följande:
    För mig går det än så länge bra, är i v 25 just nu och tiden står stilla..

Själv har vi köpt brio Sing med brio primo babyskydd och bas. Jätte nöjda över vårt köp :)
    Oj tänk om man ändå kunde hoppa fram till v25 :)

Vi hade en emmaljunga dou edge och sålde den när sonen var 7-8månader då vi hade köpt en emmaljunga scooter. Var super nöjd med edgen men lite för tung för min smak. Scootern är både lätt och smidig men skulle inte vara dumt med svängbara hjul när man går på stan.

Nu funderar vi på en bugaboo eller en emmaljunga nitrocity... Har lite svårt att bestämma mig :s

Är det första barnet för dig? när är du beräknad?
  • viplanerar09
    mammasgullar skrev 2011-08-08 10:28:35 följande:
    Nej detta är mitt andra barn, fick en son för 3 år sedan, är just idag på samma dag som jag åkte in till förlossningen.

Jag är beräknad den 22 nov, och hoppas innerligt bebis är smartare än sin storebror som kom 3,5mån tidigare.
    Okej! Ja vi får hålla tummarna att bebisen stanna längre :)
  • viplanerar09
    Sandrilon skrev 2011-08-08 10:42:30 följande:
    Hejsan! Tänkte hoppa in i tråden om det är ok. Väntar mitt första barn som skulle kommit igår men verkar trivas i magen än så länge. Är måttligt less nu och bara väntar och väntar.

Lycka till med alla bebismagar och bebisar :) 
    Välkommen :) Oj, spännande :) Den kommer snart ska du se. Önskar dig all lycka till med förlossningen. kram
  • viplanerar09

Nu måste jag bra komma med en väldigt glädjande inlägg från mig. Jag har mått riktigt bra sedan i torsdag(tror det är från torsdag). Har bara haft lite illamående på morgon och spytt en gång på morgonen. Mycket beror att jag måste hosta upp så mycket slem nu när förkylningen har börjat släppa så det är nog en hjälpande bidrag att jag har spytt.

Idag vaknade jag förra Ossian och var pigg?! Visseligen sover han i regel till kl halv 8-8. Jag vet inte när jag kände mig så pigg som jag gjorde imorse. Över en månad sedan sist.

Nu kan jag äta som en vanlig männsika igen(efter 12) och jag behöver inte äta en smörgås i flera flera minuter för att inte riskera att spy upp den... och matsuget är tillbaka, annars ville jag bara spy då jag tänkte på mat!!

Jag håller alla tummar och tår att detta är starten på en god graviditet. Hoppas verkligen att jag få må så här bra nu fram över och slipper att må illa 24/7....  

• viplanerar09

Tycker att det är tråkigt att det inte skrivs så mycket här :( Hur går det för alla?

• viplanerar09
    minjalin skrev 2011-08-12 20:38:50 följande:
    Det går bra här. Bebis sparkar för fullt! Verkar dock redan fått åderbråck eller nåt i underlivet då blygdläpparna är väldigt svullna och det börjar gå åt lila och blodådrorna står ut en massa :( Gör r det typsjukt ont när jag står still för länge. Sen är jag svullen på vänster sida på framsidan eller hur man ska säga (där håret växer) och det gör grymt ont i svullnaden där nån minut när jag reser mig upp efter att ha suttit eller legat länge (som på morgonen när man legat hela natten) så får ringa bm på måndag och fråga om det är normalt. Fick svullet underliv och utstående blodådror och sånt förra grav också (dock inte förrän jag var höggravid) men då var det bara blygdläpparna som var svullna, inte fram på ena sidan som det är nu. Fogarna gör också ont men mår i alla fall inte illa längre och är piggare. Hur mår du?
    Låter helt underbart med sparkar :) Jag fick som du, åderbråck liknande på insidan av de yttreblygläpparna. Jag blev inte så himla öm men kände mig väldigt svullen där. Hoppas jag inte får det denna gång och inte att det blir värre.. Hoppas det blir bättre och inte värre iallafall för din del. Hoppas du inte blir sämre i fogarna heller.

JO idag är väl första dagen jag inte mått dåligt alls. Kände mig precis som innan jag blev gravid. Så idag har humöret varit på topp. Fast har för det mesta spytt 1-2ggr/dag. Mått ibland illa både morgon och kväll och mått bra mitt på dagen. Eller så har jag mått dåligt bara på morgonen eller bara på kvällen. Så jag hoppas verkligen, verkligen att detta är vändningen nu. Lite illamående lite nu och då kan man ta. men det blir så jobbigt när man bara vill spy så fort man ser mat eller tänker på mat!! 

Har även börjat känna av foglossning(tror jag) mellan benen. Precis som jag hade med Ossian, fast nu har det kommit tidigare.

Jag tycker att det är alldeles för tidigt men tycker att jag känt rörelse nu i två dagar. Men som sagt jag tycker det är alldeles för tidigt, men samtidigt känns det precis som de första rörelserna med ossian. En bit nedan för naveln har jag känt precis som om något vänder på sig. Är i vecka11 (10+6) och jag har nog bara inbildat mig och det var säkert bara tarmar. Kollade även en CRL-tabell och enligt UL mätningen på bebisen skulle jag vara 4-5 dagar längre gången. Aja det är bara att vänta så kommer det det snart och man kan vara mer säker :)
  • viplanerar09
    Maajsi skrev 2011-08-12 20:48:41 följande:
    idag har vi varit på RUL :) Allt såg finfint ut. Man blev så tårögd efter att ha varit så orolig över att det skulle vara tomt i magen. Troligtvis blir det en pojke! Jag har dessutom varit hos sjukgymnasten idag och fått konstaterat att jag har besvär med foglossning :/ har fått ett sånt där stödbälte. Hoppas det hjälper. Gör så himla ont.
    Roligt att allt såg fint ut :) Låter mindre roligt med foglossning.Hade du mycket med första barnet också? Hoppas att stödbältet hjälper för dig!
  • viplanerar09
    Frökenfrågvis skrev 2011-08-12 22:07:06 följande:
    Har idag gjort ultraljud!!!

Är i vecka 13 idag, bokade tid för UL på annan ort då det inte görs UL förrän vecka 18 här i min stad. Som jag skrivit tidigare så kände jag att jag liksom måste få veta om det lever eller inte.

Och visst lever den lilla parveln! Läkaren hade lite svårt att mäta då parveln hade gymnastik utan desslike, händer och ben rörde sig konstant. Fick även se hjärtat slå, eller ja.. Jag uppfattade det mer som ett fladder! Hade inte sett att det var hjärtat om inte läkaren hade visat.

Måste säga att det kändes lite märkligt att se hur bebisen rörde på sig men samtidigt så kände jag inga rörelser själv. Tyvärr fick jag ingen bild då läkaren inte hade apparat som kunde skriva ut bilder  Så det känns lite sorgligt, men min karl provade fota på ULapparaten och man ser lite iallafall.

Moderkakan min ligger i framvägg, så kommer inte känna rörelser förrän senare i graviditeten. Men huvudsaken för mig är att parveln lever och mår bra.
    Roligt att läsa! :) Hur mår du annars?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-08-12 21:26:27 följande:
    Jo jag har också på insidan och så lite utanpå ner mot insaidan av låret. Gör ont när jag står abra för att det är så svullet. Men det jag funderar mest över är smärtan och svullnade på framsidan så får fråga bm. Jag har foglossning både mellan benen och bak i ryggen. Med Leon hade jag bara bak och med honom kom den i v 20 men den här gången började den redan v 12 så får se vart det slutar.

Skönt att ditt illamående börjar bli bättre. Hoppas det snart är helt borta. Spännande med rörelser :) Är så mysigt när man känner tydligt sen. Jag började känna tydligt v 15+0 så en vecka tidigare än med Leon. Men kände ju lite sprattel och nån buff innan men inte så tydligt att jag kunde svära på att det var bebisen. Men nu är det massor så det är verkligen en livlig krabat där inne :p Är avis på alla som redan gjort rul även om vissa ska ha senare än mig. Jag har sent så jag kommer vara i v 19+2 om jag inte blir flyttad nåt. En vecka kvar exakt idag.
    Okej, hoppas det inte "sprider" sige längre bara.Ja, jag tycker också att du ska fråga din BM. Okej, jo jag hade bara mellanbenen med Ossian. Minns inte när det kom men jag vet att det har kommit tidigare denna gång. Fast det är mest vid ansträning som när jag har gått mycket eller när jag har jobbat.

Jag var bra tre dagar, men idag har jag spytt så fort jag ätit. Fick till och med gå upp och spy när jag vaknade och sa att Ossian skulle lägga sig ner och sova... Aja det kommer nog att bli bättre längre fram :) När slutade ditt illamående? eller har du fortfarande kvar lite?

JO det är så otroligt mysigt. Jag kände Ossian tydligt i v15-16 är inte riktigt hundra men någon gån mellan dessa veckor. Men det kan ju bli senare denna gång men självklart hoppas jag att jag känner tydligt runt dessa veckor :) Jag förstår verkligen att du längrar till RUL. Jag kommer också vara lite sent tycker jag. V18+5. Men du har ju ännu senare än mig om man jämför veckor.. Fast samtidigt är det bättre att kolla lite senare. Allt är ju hur som helst mer utvecklat ju längre man väntar :) Du får se det på den ljusa sidan :)
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)