• fair

89:or som är gravida! :)

Här samlas vi som hållit till i tråden 89:or som vill plussa :)

Vi pratar om allt mellan himmel och jord och självklart om våra graviiditeter och allt som hör till.
    Skriv gärna in er på BF- listan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 19:32
    Självklart är ju även dem som inte hållit till i gamla tråden också välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 21:11
    BF- listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59712156.html

Våra magbilder och UL bilder: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59712086.html

• Svar på tråden 89:or som är gravida! :)
  • viplanerar09

glömde också att fråga, när ni(om ni) har ansökt om föräldrapenning för det nya barnet. Har ni gjort det via internet eller har ni gjort det via brev? Hur gjorde ni förra gången?
    Är det lättare att skicka via internet eller papper?

Läste att när man skickar in morderskapsintyget så får man papper hemskickade för att fylla i lön osv. 

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-16 10:49:15 följande:
    Måste bara fråga hur ni andra gör med förlossningsbrev? För min del är det ett tag kvar men bra att vara ute i tid ;)

Jag hade inget till sonen. Visste inte vad jag skulle skriva och kände att jag inte behövde heller utan allt fick komma som det kom. Sambon och jag hade pratat, så han visste de saker han behövde veta.
    Jag skrev bara det där som man får göra hos bm i journalen med lite önskemål. Skrev inget eget och hade med till förlossningen. Handlade mest om önskemål med med eget rum så att sambon fick sova kvar på BB och lite att jag mest avr öppen för typ akupunktur och lustgas men kunde tänka mig epidural om jag verkligen behövde av nån anledning. Och att ajg var väldigt rädd för att spricka eftersmin min mamma spruckit hela vägen bak med sitt första barn. Tog det också mest som det kom. Med föräldrapenning har jag aldrig skickat papper utan det är jättesmidigt att fixa med på nätet :)
  • RS89

hej hej, jag hänger på här då =D..
    är i vecka 12+5, är 89 (fyllde 22 i onsdags) och jag väntar mitt första barn. 

hmm en fråga.. pappan finns inskriven hos BM, för han var med vid inskrivningen. nu vill han inte "vara med" länge. men jag vill att det ska finnas på papper att han är pappan, ifall barnet undrar sen så han inte kan förneka. räcker det med att det står i journalen eller måste man göra det hos typ skatteverket eller nått? 

• minjalin
    RS89 skrev 2011-10-16 15:11:09 följande:

hmm en fråga.. pappan finns inskriven hos BM, för han var med vid inskrivningen. nu vill han inte "vara med" länge. men jag vill att det ska finnas på papper att han är pappan, ifall barnet undrar sen så han inte kan förneka. räcker det med att det står i journalen eller måste man göra det hos typ skatteverket eller nått? 
    I vanliga fall om man inte är gifta och väntar barn skriver pappan på ett papper där han styrker faderskapet. Man gör det hos en socionom och får info om vart man ska vända sig av sin bm. Men om pappan inte vill skriva på antar jag att man får begära ett faderskapstest om han nekar till faderskapet för du har ju alltid rätt till underhåll av pappan vad jag vet. Men du kan säkert ringa din barnmorska eller nåt socialkontor eller liknande för att få råd. Välkomme i tråden :)
  • viplanerar09
    RS89 skrev 2011-10-16 15:11:09 följande:

Stort grattis till plusset och välkommen :)

Som Leia skriver. Men jag tycker även att du ska kolla upp lite bättre. Är det inte så om pappan skriver under faderskapet så har ni också delad föräldrapenning?! Tycker att du ska vara noga men att kolla upp vad som gäller. Samma gäller underhållsstöd av pappan.

När har du BF? Ungefär i april?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-10-16 14:57:07 följande:
    Jag skrev bara det där som man får göra hos bm i journalen med lite önskemål. Skrev inget eget och hade med till förlossningen. Handlade mest om önskemål med med eget rum så att sambon fick sova kvar på BB och lite att jag mest avr öppen för typ akupunktur och lustgas men kunde tänka mig epidural om jag verkligen behövde av nån anledning. Och att ajg var väldigt rädd för att spricka eftersmin min mamma spruckit hela vägen bak med sitt första barn. Tog det också mest som det kom. Med föräldrapenning har jag aldrig skickat papper utan det är jättesmidigt att fixa med på nätet :)
    Okej. Nä jag tror jag bara sa att dem på förlossningen fick tipsa mig ev, ställning, om jag skulle behöva någon form av bedövning osv.

Sist gjorde jag inte de via datorn. Men tror jag ska göra det denna gång. Enda som jag har lite svårt med hur man ska skriva lön osv? Eller kan dem se att jag varit hemma/studerat?
  • RS89
    viplanerar09 skrev 2011-10-16 17:18:00 följande:
    Stort grattis till plusset och välkommen :)

Som Leia skriver. Men jag tycker även att du ska kolla upp lite bättre. Är det inte så om pappan skriver under faderskapet så har ni också delad föräldrapenning?! Tycker att du ska vara noga men att kolla upp vad som gäller. Samma gäller underhållsstöd av pappan.

När har du BF? Ungefär i april?
    ne pappan har inte förnekad faderskapet, jag undrar mest om någon visste hur man skulle göra. men jag får väl kolla med bm när vi ses...i december!  
    jag har BF 23 april =)) 
  • viplanerar09
    RS89 skrev 2011-10-16 21:40:24 följande:
    ne pappan har inte förnekad faderskapet, jag undrar mest om någon visste hur man skulle göra. men jag får väl kolla med bm när vi ses...i december!  
    jag har BF 23 april =)) 
    Du får kolla med din BM :)
    Har du varit på RUL? om inte, när har du/ni tid?
  • fair
    RS89 skrev 2011-10-16 21:40:24 följande:
    Grattis till plusset och välkommen hit!
  • fair

Var till barnmorskan idag.

v.27+3. Urin U.a, blodtryck 120/70, vikt +1kg (har nu ökat totalt 5kg sen jag plussade), blodsocker 3,1, Hb 124, SF-mått 25cm, bebis hjärtljud 143-151slag/min.

Allt ok! :D

Svar på tråden 89:or som är gravida! :)