• fair

89:or som är gravida! :)

Här samlas vi som hållit till i tråden 89:or som vill plussa :)

Vi pratar om allt mellan himmel och jord och självklart om våra graviiditeter och allt som hör till.
    Skriv gärna in er på BF- listan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 19:32
    Självklart är ju även dem som inte hållit till i gamla tråden också välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 21:11
    BF- listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59712156.html

Våra magbilder och UL bilder: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59712086.html

• Svar på tråden 89:or som är gravida! :)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-10-23 20:57:04 följande:
    Ja det var skönt.

Oj. Det måste vara skönt att kunna klippa själv om det är simpelt. Vill inte köra rakapparaten på Leon när mamma kan klippa för han är så fin i lite längre hår :p Visst blir det inte perfekt i och med att hon får klippa ganska fort och han sitter ju inte helt still alltid men det ser helt okej ut tycker jag :)

Jag tränade hösten innan jag blev gravid igen, men efter årsskiftet orkade jag inte ta tag i det på nytt eftersom Leon var så mycket sjuk och sov dåligt och det vra tänder och jag var småförkyld hela tiden och så fick jag en bihåleinflammation i början på året som tog 3 veckor att läka ut och det ena med det andra. Men efter nästa förlossning så ska jag bara komma igång igen!!!! 

Ja just det ja. Dom pappren fick jag med inkomsten och hon på lönekontoret fyllde i lägre årslön än jag har bara för att jag inte hann jobba så mycket OB innan jag blev sjukskriven och inte hade hunnit jobba 3 månader fullt och så. Men sen sa fk att jag itne behövde skicka in den blanketten och att min SGI inte kunde sjunka eftersom jag skyddat den. Dom hade ju mina inkomstuppgifter redan och dom är uppdaterade april i år så blanketten gick tydligen bara ut per automatik. Men ring och fråga dom om du är osäker. Men du borde få hem blanketten om inkomst i nästa vecka om det står på fk's hemsida :)

Vet inte hur det är om man tar av det andra barnet när man går hemma med ett annat. Det får jag ta och kolla upp om jag vill ta av Leons dagar sen när jag går hemma med bebisen. 
    JO helst då. Men det var inga komplicerade grejor jag gjorde/klippte ;)

Jo jag måste också komma igång efter denna förlossning. Dels för hälsans skull och att man ska orka mer nu när man har två.

JO, jag måste ringa för att höra. Har heller ingen aning hur jag ska fylla i papperna, om jag ens måste eftersom jag har skyddat mitt SGI :) Jag måste också kolla upp det.

När ska du nästa gång till BM?
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-24 19:36:28 följande:
    JO helst då. Men det var inga komplicerade grejor jag gjorde/klippte ;)

Jo jag måste också komma igång efter denna förlossning. Dels för hälsans skull och att man ska orka mer nu när man har två.

JO, jag måste ringa för att höra. Har heller ingen aning hur jag ska fylla i papperna, om jag ens måste eftersom jag har skyddat mitt SGI :) Jag måste också kolla upp det.

När ska du nästa gång till BM?
    Jo precis. Sen får jag gärna ont i ryggen när jag inte tränar och så blir man ju som du skriver mycket piggare av träning. Funderar även på att kolla upp sån där hoppis och skuttis på friskis och svettis. Det är för barn och jag kan tänka mig att det kan va en kul grej att hitta på med Leon så han får lite egentid med nån av föräldrarna. 

Ja det är verkligen mycket att tänka på när man ska få barn. Nu har man ju ändå koll på grunderna med att vara föräldraledig men ändå dyker det upp nya frågor i olika situationer. Jag hade nästan panik över allt man behövde lära sig förra gången och vet inte hur många gånger jag fick ringa fk och fråga om saker. Denna gången har jag inte alls behövt ringa så mycket och de gångerna jag har ringt har det vart jättekort kö. Förra gången avr det alltid superlång kö så dom verkar ju ha gjort en del förbättringar.

Jag ska dit på tisdag :) Du då? 
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-10-25 11:24:45 följande:
    Jo precis. Sen får jag gärna ont i ryggen när jag inte tränar och så blir man ju som du skriver mycket piggare av träning. Funderar även på att kolla upp sån där hoppis och skuttis på friskis och svettis. Det är för barn och jag kan tänka mig att det kan va en kul grej att hitta på med Leon så han får lite egentid med nån av föräldrarna. 

Ja det är verkligen mycket att tänka på när man ska få barn. Nu har man ju ändå koll på grunderna med att vara föräldraledig men ändå dyker det upp nya frågor i olika situationer. Jag hade nästan panik över allt man behövde lära sig förra gången och vet inte hur många gånger jag fick ringa fk och fråga om saker. Denna gången har jag inte alls behövt ringa så mycket och de gångerna jag har ringt har det vart jättekort kö. Förra gången avr det alltid superlång kö så dom verkar ju ha gjort en del förbättringar.

Jag ska dit på tisdag :) Du då? 
    Låte verkligen roligt med barngympa :) Vi lär nog fortsätta med att åka och bada med Ossian. Fast troligen vill inte Johan åka själv. För själv kan jag inte bada och sedan vill jag nog inte bada fören kroppen återställt sig någolunda ialllafall ;)

JO det är verkligen mycket att tänka på och man vet inte en hälfen av allt man borde veta :/ Jag känner mig mer "panik" denna gång. Fast jag tror CSN och FK har väl samma system. Så dem på FK kan säker se att jag pluggar. Men då är det att jag måste fixa ev papper från lönekontoret. Jag ringde och frågade fler ggr hur jag skulle göra. Eftersom vissa dagar jobbade jag bara 5timmar men varje gång sa dem att det ändå räknades som en dag eftersom min SGI inte är grundat på heltid. Så nu hoppas jag att dem inte har lurat mig.

Spännande, har ni så att på slutet går du bara var tredje vecka? Hon sa till mig att när det är andra barnet så går man så. Men första är det varannan vecka. Beroende på om det finns några komplikationer. Jag ska inte det fören den 21 nov. Är i vecka 26(25+2) då :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-26 11:22:06 följande:
    Låte verkligen roligt med barngympa :) Vi lär nog fortsätta med att åka och bada med Ossian. Fast troligen vill inte Johan åka själv. För själv kan jag inte bada och sedan vill jag nog inte bada fören kroppen återställt sig någolunda ialllafall ;)

JO det är verkligen mycket att tänka på och man vet inte en hälfen av allt man borde veta :/ Jag känner mig mer "panik" denna gång. Fast jag tror CSN och FK har väl samma system. Så dem på FK kan säker se att jag pluggar. Men då är det att jag måste fixa ev papper från lönekontoret. Jag ringde och frågade fler ggr hur jag skulle göra. Eftersom vissa dagar jobbade jag bara 5timmar men varje gång sa dem att det ändå räknades som en dag eftersom min SGI inte är grundat på heltid. Så nu hoppas jag att dem inte har lurat mig.

Spännande, har ni så att på slutet går du bara var tredje vecka? Hon sa till mig att när det är andra barnet så går man så. Men första är det varannan vecka. Beroende på om det finns några komplikationer. Jag ska inte det fören den 21 nov. Är i vecka 26(25+2) då :)
    Ja det kan nog passa våran lilla vilding :P Varför kan du inte bada? Förstår ju att du inte kan bada sen när du har avslaget men för övrigt?

Ja usch, men säger olika handläggare samma sak får man ju lita på det.

Jag vet inte hur vi går i slutet. Med första gick man varannan vecka mellan typ v 30-36 eller nåt och sen varje vecka sista veckorna. Jag är i v 29+4 nästa gång jag ska dit. Helt galet att jag gått 29 veckor på fredag :o

Hur mår du nu förresten? :) 
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-10-26 13:09:48 följande:
    Ja det kan nog passa våran lilla vilding :P Varför kan du inte bada? Förstår ju att du inte kan bada sen när du har avslaget men för övrigt?

Ja usch, men säger olika handläggare samma sak får man ju lita på det.

Jag vet inte hur vi går i slutet. Med första gick man varannan vecka mellan typ v 30-36 eller nåt och sen varje vecka sista veckorna. Jag är i v 29+4 nästa gång jag ska dit. Helt galet att jag gått 29 veckor på fredag :o

Hur mår du nu förresten? :) 
    Haha magen lär väl vara som en daller ;P Det var de och avslaget som jag syftade på :)

JO man måste ju göra det. ringde dit i fredags och frågade hur jag skulle fylla i. Jag hade fått fel, jag ska fylla i för studerande. Tycker att det är helt konstigt de där. Då kollar de om jag skyddat mitt sgi eller om jag ev kommer få högra. Skulle det vara så att jag inte får högre eller inte skyddat mitt sgi kollar de att jag vart gravid innan Ossian var 1år9mån. Då tycker jag att jag bara kan intyga att jag inte kommer få högre och sedan kan de gå efter 1år9mån regeln. Blir ju mindre pappersjobb både för mig och dem!!

Okej. Ja helt sjukt att tiden gått så himla fort. Känns som om veckorna till jul kommer att gå hur fort som helt. Nu när jag har en hel del att stå i. Bara att hinna plugga på tre prov på 6veckor och 7-8 inlämningsuppgifter säger en hel del att tiden kommer gå fort. Eftersom jag i dagsläge inte vill att tiden ska gå så fort så jag hinner med att plugga. Det går himla segt. Tänker så mycket på bebisen och sedan när det är dags att plugga på kvällen lever den rövarn i magen!!

Jo jag mår bara bra. Känner mig väl lite stressad över hur jag ska hinna och få G på proven. För som jag fattat de så måste man få minst G för att få poäng. Får jag inte ihop poängen blir man återbetalningsskylldig till CSN. Tycker de är rätt konstigt. För om jag har lämnat in alla inlämningsupg. och sedan fått IG på provet så har jag ju ändå gjort mina 20p/vecka. Sedan har vi rätt mycket som ska göras. Två kalas, dop, "skoterfest", julstäd, fixa köket. Ja listan kan göras lång... och självklart alla vardagssysslor också!

Själv? Hur mår du?
  • viplanerar09

Hur går det för alla andra i tråden? Lite nyfiken vart ni tagit vägen?

• RS89

jag måste bara meddela en sak =D... sen vecka 14+3 har jag känt små fladder i magen... igårkväll satte dem igång på allvar haha...det var fest i magen när jag gick och la mig..imorse när jag låg på magen och skulle sträcka ut mig lite så kom det en lite mini spark och jag sa "aj" så tydlig den var...det måste ha känts extra mycket för att jag sträckte på mig...är i vecka 15+0 nu och lillen börjar tidigt haha =)

kan inte förklara hur dem hära rörelserna känns....har innan alltid undrat hur det kommer kännas, liksom hur man vet ifall det är tarmar eller muskler men när det väl händer så vet man bara =D.. häftigt det här.

• viplanerar09
    RS89 skrev 2011-11-01 12:14:59 följande:
    jag måste bara meddela en sak =D... sen vecka 14+3 har jag känt små fladder i magen... igårkväll satte dem igång på allvar haha...det var fest i magen när jag gick och la mig..imorse när jag låg på magen och skulle sträcka ut mig lite så kom det en lite mini spark och jag sa "aj" så tydlig den var...det måste ha känts extra mycket för att jag sträckte på mig...är i vecka 15+0 nu och lillen börjar tidigt haha =)

kan inte förklara hur dem hära rörelserna känns....har innan alltid undrat hur det kommer kännas, liksom hur man vet ifall det är tarmar eller muskler men när det väl händer så vet man bara =D.. häftigt det här.
    Åååå så himla mysigt :) Det är så himla mysigt när man börjar känna små rörlese och sedan de första sparkarna osv.

Hur mår du? är jag helt ute och cyklar med visst var det du som pappan hade "dragit sig ur". Om hur är det nu? Hoppas att du få må bra :)
  • fair
    viplanerar09 skrev 2011-11-01 11:46:53 följande:
    Hur går det för alla andra i tråden? Lite nyfiken vart ni tagit vägen?
    Jag ids typ aldrig skriva. Det är så sällan jag sitter vid datorn, brukar mest kolla via mobilen.

Men här är det samma som förut. Har ont dagligen i fogarna, vissa dagar är värre än andra och ibland har jag riktigt bra dagar.

Börjar vara sådär jättetrött nu igen, skulle helst sova dygnet runt men det är ju inte lätt med en liten som snart blir 2år :P Tror nog jag kommer behöva äta extra järn snart, får väl veta när jag ska till bm 15/11.

Känner bebis dagligen, oftast är det värsta gympapasset inne i magen. Men vissa dagar är lugnare och då blir jag direkt misstänksam :P Hon ligger jämt längst upp vid revbenen och trycker, mysigt men kan göra ganska ont emellanåt. Har svårt att böja mig ner då hon tar emot direkt :P

I morgon ska vi fara på ultraljud, ska bli så kul att se lillan igen! Ska säkerhetskolla så det verkligen är en hon och så hoppas jag på en viktuppskattning, även om dem inte är helt tillförlitliga. Är riktigt nyfiken på om det är huvudet eller rumpan som trycker mot mina revben också :)
  • RS89
    viplanerar09 skrev 2011-11-01 12:18:49 följande:
    Åååå så himla mysigt :) Det är så himla mysigt när man börjar känna små rörlese och sedan de första sparkarna osv.

Hur mår du? är jag helt ute och cyklar med visst var det du som pappan hade "dragit sig ur". Om hur är det nu? Hoppas att du få må bra :)
    ja visst är det jag *tyvärr*..jag mår jättebra för jag tänker inte så mycket på "pappan"...han har meddelat genom sin mamma (!) att han vill göra faderskapstest innan han tar sitt ansvar (och att ta ansvar betyder för honom att betala pengar =S). det är helt okej för mig att han ska göra ett faderskapstest men han såg på VUL när jag blev gravid och vi har liksom hängt ihop dag och natt hemma hos mina föräldrar under den tiden...han vet att han är pappan han vill skjuta bort sitt ansvar bara =S och så skyller han över det på mig som att jag inte skulle vara pålitlig.. jag hoppas att han mognar till i framtiden, för det är inte första gången han förvränger sanningen om mig sedan jag blev gravid... har inte alls lust att handskas med någon sån sen när jag har ett barn att tänka på =(
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)