Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Får man hänga på här även om man inte tränar nåt just nu, men vill komma igång?

Jag kommer få börja väldigt försiktigt eftersom jag har är väldigt svag i bl a nacken och brukar känna av det när jag försöker börja träna. Den här gången har jag bestämt mig att börja väldigt försiktigt med sjukgymnastövningar, men målet är att kunna träna minst tre pass i veckan efter sommaren.

Jag sa att jag inte tränar nåt, men jag har åkt väldigt mycket slalom i vinter och det går konstigt nog jättebra. Fast nästa vinter vill jag vara starkare och ha bättre kondis för att orka mer i backen.

Var ärliga, tycker ni inte att jag passar in så säg det så söker jag mig till nån annan tråd.        

• Wilowa

Tessou skrev 2012-04-23 06:58:15 följande:
    Självklart får du vara med! Kan inte tala för de andra men det är nog ingen fara - de verkar ganska schyssta!
    MissKaos skrev 2012-04-23 09:19:10 följande:
    Varmt VÄlkommen hit!
    Här hänger vi som gillar att träna -på olikla nivåer! Här finns inga krav på prestation el dyl -då hade jag inte trivtws alls!! Man kan alltid komma med frågor om träning och kost etc och få OLIKA åsikter. Vilket är bra, för då kan man ju lära sig nya saker

Vad bra att du har ett konkret mål! Det tror jag är en bra väg att lyckas. Slalom är så kul.. Då är det mao styrka md focus på funktionell träning och kardio du vill köra? Sjukgymnastik, kan du kombinera det med tex stavgång?
    Tack!

Ja slalom är kul och jag kommer helt klart att sakna det nu. Vi har haft vår husvagn i Sälen hela vinter och så är barnen med i en slalomklubb här hemma plus att jag varit tränare i klubbens skidskola...mycket slalom har det blivit i vinter. Som barn tränade jag inget annat än slalom och jag tror att det är grunden till mina problem nu. Oavsett vad jag tränar så får jag spänningar och värk i kroppen som stör min nattsömn, förutom slalomen. Alltså ska jag på ett mjukt sätt mjuka upp och träna de delar av kroppen som inte används vid slalomåkning.  

Idag började jag dagen med att stretcha kroppen...usch och fy vad stel jag är! Ett kylskåp är smidigare       

• Wilowa
    MissKaos skrev 2012-04-23 20:05:08 följande:
    Testat Yoga? Jag kan rekomedera det.

Ja det har jag och gillade det, men problemet är att få till det. Jag har faktiskt ett gymkort som jag tänker utnyttja till viss del, men de har bara poweryoga och det känns inte helt rätt än. Fast de har balanspass och corepass som jag gick på innan slalomsäsongen drog igång. Tanken är att jag ska börja på dem igen, men jag måste väcka kroppen först. Fast jag kan lite yogaövningar som jag kan göra hemma så länge.
  • Wilowa

Nu har jag gjort ett belöningssystem för att få sonen att hålla igång med sin träning när slalom- och hockeysäsongen är över...ska nog hitta på nåt liknande åt mig, frågan är bara vad jag ska belö´na mig med.

• Wilowa

Idag har jag fått oväntad stretchträning genom att städa vår husvagn. Jisses vad trångt och bökigt det är att komma åt överallt. Fast nu är jag på g att ge mig iväg till gymmet och gå på några av deras lugnare pass. Tyvärr har jag ett föräldramöte imorgon som gäller barnens idrottande, men kan jag lura iväg maken på det så blir det nog balans eller pilates imorgon...om jag inte ska fortsätta städa.

• Wilowa

Idag fick jag hem två yogaskivor som jag beställt, hoppas att de är bra! Jag ska testa en så snart min man kommer hem...jag tror att rynkyogan kan vara bra för min rygg.

• Wilowa

Yogan var verkligen nåt för mig, jag känner i höft och fot att det kommit i rätt läge igen. Jag har mindre ont och sover bättre på nätterna än annars när jag tränat. Detta känner jag efter att ha tränat två gånger, så skönt! Snart kan jag nog dra igång med lite annan träning med.

Busfröt: Vad är det för lopp du sprungit? Klart du ska vara nöjd!     

• Wilowa
    Carrameana skrev 2012-05-06 15:10:31 följande:
    Bra jobbat! Det är imponerande att ta sig i mål, på förbättrad tid, när förutsättningarna inte varit de bästa. Härligt!

Vad roligt att du hittat en träningsform du trivs med! Det tror jag är det viktigaste. Det blir så lätt att man skjuter upp det och/eller låter annat komma emellan annars, men om man tycker om träningen så blir det lätt att ta sig dit.

För min del börjar jag inse att cykling är min gren. Ger ett skönt rus, och är lätt att cykla länge med vinden susande i öronen. Har cyklat ca 3.5 mil idag (i lugnt tempo visserligen, Tog ungefär 2 h 25 minuter), och jag känner mig inte utschasad eller slut utan behagligt mjuk i kroppen och mycket nöjd över allt vackert jag fått se. Kombinerar med en mycket varierad form av styrke/smidighetsträning och känner att jag mår bättre än på mycket länge!

Tyvärr handlar det inte om vad jag trivs med utan vad min kropp accepterar. Det kan räcka med en promenad för att kroppen ska protestera ibland. Fast jag är glad över att jag hittat nåt som funkar som rehabilitering utöver alla dötråkiga sjukgymnastövningar. Jag vill komma tillbaka dit där jag orkar springa, cykla och gympa obehindrat. Jag är en sån som tröttnar snabbt så jag måste variera mig.
  • Wilowa
    Carrameana skrev 2012-05-06 19:35:48 följande:
    Det låter jobbigt med kroppen som säger ifrån och begränsar... Håller tummarna för att det ska fungera bra med rehabiliteringen och yogan så att förbättringen går raskt. Har flera vänner som råkat ut för olika typer av skador med smärttillstånd och fysiska hinder som följd, men de har också visat mig att med målmedvetenhet och uthållighet så kan man rehabilitera mycket och kompensera annat. Kämpa på.

Känner igen det där med att tröttna fort och att vara rastlös. Jag har provat allt från lagsport till balett, men inte lyckats hålla fast vid något särskilt. Just nu funkar det som jag beskrev tidigare, men om några månader/något år till så kan jag lika gärna vara trött på det och frälst på något annat. Tur att det finns så många sätt att variera sig på.

Jag går inte hos nån sjukgymnast just nu, men har haft liknande besvär förr. Jag går dock hos en kiropraktor ganska regelbundet. Nackdelen med de flesta rehabövningar är att de ska göras flera gånger per dag och som förskollärare är det mer eller mindre omöjligt...om jag inte vill ha en hop med ungar över mig.

Det enda jag vet att jag inte kommer att tröttna på så är det slalomen, jag saknar redan snön. Synd att snön i fjällen inte kan stanna kvar även på vintern.  
  • Wilowa
    Carrameana skrev 2012-05-06 21:27:51 följande:
    ...hehehe... Förskolebarn är underbara, men om de bildar hög på en så låter det som lite för stor möjlighet att dra på sig nya skador ja.

Ååååh! Skidåkning...!!! HÅller helt med dig!  

Ja ungarna är helt underbara! Fast som tyngder vill jag inte ha dem

Vi har haft vår husvagn i Sälen hela vintern och jag kan säga att jag redan längtar efter nästa vinter...om vi nu får nån plats den här vintern som kommer... 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!