Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2016-04-12 20:44:37 följande:
    Vad är en klassiker resp Ica klassiker?
    På Ica klassikern ska man göra den svenska klassikerns delmoment, men man behöver inte göra allt på en dag. Det börjar med 30 mils cykling under nio veckor osv.
  • Wilowa
    Margaux skrev 2016-04-12 22:47:27 följande:
    Typ Triathlon fast utspritt? Har aldrig hört talas om den svenska klassikern....
    Den svenska klassikern är:

Vasaloppet 9 mil
    Vätternrundan 30 mil
    Vansbrosimmet 3 km
    Lidingöloppet 3 mil

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-04-13 07:54:03 följande:
    Smurf brukade vi säga när jag var liten och man sa något samtidigt. Du hade inte skrivit något när jag kollade och sedan fastnade jag i mailboxen en stund innan jag tryckte iväg
    Haha! Det värsta är att nu får inte jag säga nåt förrän du säger mitt namn...vilket du inte ens vet. Illa för mig detta.
  • Wilowa
    Margaux skrev 2016-04-14 20:34:29 följande:
    Det var då väldigt långa distanser... Men helt klart ok med tanke på att det inte ska ske i sträck. Har kompisar som håller på med Triathlon och typ Ironman etc. Det verkar så destruktivt på något sätt..... Men imponerande självklart!
    Vätternrundan känns ju som...ja jag vet inte vad. Vi har 25 mil till Sälen och jag tycker det är jobbigt nog att åka med bil. Att man då ska lägga på ytterligare fem mil och dessutom trampa fram på en cykel!!!

För nåt år sedan så fick socialen slå till mot ett par (tror jag det var) som cyklade Vätternrundan mitt i natten med ett litet sovande barn med sig. Jag tror till och med att det satt i en cykelstol och inte i en cykelkärra.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-04-17 06:05:33 följande:

Vi diskuterade tjej respektive kill-stänger igår. Inom tyngdlyftning använder killar och tjejer olika stänger på tävling. Tjejernas är 5 kg lättare och 3 mm smalare i greppet. Jag anser det vara negativt att använda som det ofta då blir (vi har båda sorter hos oss) när någon är ny och lite svagare.

-men ta en tjejstång du i början..

När det som hos oss handlar om träning på amatörnivå, det finns ju killar med små händer och det finns tjejer med stora. Jag tycker det som ofta blir som negativt att vara tjej i detta fall. Är du svag ta en tjejstång.

Men det heter traditionellt damstång för den lättare, och jag tycker 25 resp 28 mm stång är bättre att referera till sen får man välja vad man vill oavsett kön.

Sen varför man inte kan tävla med samma stång vet jag inte men det är ju lika i längdåkning tjejerna får inte köra samma banor som killarna även fast de givetvis kan. Är jag överdrivet petig eller vad anser ni?

Jag är förskollärare, vad tror du?

Jag tycker att alla ska vara fria att välja precis som de vill oavsett kön! Solig
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-04-17 07:31:07 följande:
    Frågan var kanske onödig, men jag var ensam i min åsikt mer eller mindre vilket förvånade mig. Jag står givetvis upp för mina döttrar (och kvinnor i allmänhet)men det är såklart döttrarna som ligger närmst i tanke när jag tar en sådan diskussion. Men det är sällan man får medhåll.
    Jättebra att du är medveten om problemet, de som inte är det är de som inte håller med dig. Detta är en viktig fråga och det är tur för dina döttrar att du reagerat på det.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-04-17 16:58:37 följande:
    Ja när man väl börjat reagera på det så är det ju uppenbart hur ofta det förekommer i olika sammanhang. 
    Ja så är det och trots att jag är medveten, så kommer jag på mig flera gånger med att göra "fel". Dessa könsroller sitter så fast rotade i vårt samhälle!
  • Wilowa

Jag har börjat styrketräna lite lätt med vikter jag har hemma och det blev skillnad som natt och dag. Jag är mycket bättre nu, men mycket beror nog även på att jag kunde stretcha ordentligt efter passen. "Hunden" tar gött i benen nu kan jag säga.

• Wilowa

För många år sedan var jag till en naprapat och jag kände mig nästan misshandlad efteråt med massor av jätteömma punkter på ryggen. Därför drog jag mig lite för att uppsöka en igen, men det har jag gjort och jag ångrar det inte! Den jag har nu pillar lite försiktigt på mig, men jag känner det i hela kroppen...helt sjukt! Har ni inte varit till en bra naprapat, så kan jag verkligen rekommendera det, även om ni inte har lika stora problem som jag har. Hon har lyckats tagit bort spänningar som jag gått med MÅNGA år. Än är jag inte i mål, men det är stor skillnad! Fast jag klarar i alla fall att jobba ett par timmar per dag nu.

Igår köpte jag mig en ny cykel, så nu är jag på g mot mina 300km på cykel. Jag har ju bara 297 km kvar nu, så det går nog bra. Som tur var så har jag åtta veckor på mig, men jag tror det är en perfekt rehabträning för mig att cykla.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!