Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2016-06-21 23:14:52 följande:
    "problemet" är att han egentligen vill.... men så klarar han inte att prioritera. Han väljer alltid jobbet framför hälsan så att säga. Så ligger han och läster tidningar om Triathlon etc och är sugen... Han både kan och vill men får det ändå inte att funka.
    Jag har alltid varit atletisk och hållit på med hästar, snowboard, klättring, boxning etc. Han är också kroppsligt atletisk och det är först nu som som han märker att han måste hålla efter kroppen(plus 40). Han har hållit på med kampsport, boxning etc men nu är det Triathlon som lockar. Problemet är väl att det kräver endel, så klarar han inte att organisera det hela i tillägg till sin arbetsbörda. Så blir han sur och tvär på mig som kommer full av endorfiner från gymmet och känner mig oövervinnerlig....
    Precis! Lura honom med dig till Sats istället för att låta honom springa. Låt honom inse att det är trevligt att träna ihop med dig.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-06-30 09:59:43 följande:

Blev ingen träning utan lite semester i några dagar i sthlm. En reflektion efter att ha varit på konsert igår är att många betydligt äldre än mig (jag är 34) är sjukligt fixerade vid mobilen. Det var mer selfies och groupies än att lyssna på konserten, eller det märkligaste av allt knäppa kort på storbildsskärmen när den filmade artisten. Det var det mest efterblivna jag sett, då kan dom ju knäppa kort hemma på tvn med mycket bättre upplösning lika gärna.

Jag är glad att jag inte använder instagram och då klarar mig utan mobilen i några timmar under en konsert.

Haha! Jag som gillar foto har också svårt att förstå detta eviga fotande och dåliga bilder som delas åt höger och vänster. Fast jag får nog erkänna att jag nog kollat mobilen nån gång under de timmarna.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-09-01 16:48:46 följande:
    Kul med nytt sällskap, det har ekat tomt här på slutet! Du verkar köra hårt minst sagt
    Jag har inte helt lämnat tråden, bara haft lite mycket senaste tiden. Inte hunnit eller orkat nån träning på flera veckor. Fast nu är jag på g...hoppas jag...och sitter här med grym träningsvärk.

Jag var på cirkelgym igår med en för mig ny ledare. På en station hade hon bollar som man skulle kasta i marken. Hon sa att övningen var bra om man varit arg under veckan...vilket jag varit så det räcker och blir över. Jag tog den lättaste bollen på fem kilo och jäklar vad skönt det var att drämma den i backen. Demon Jag fick bita ihop för att inte börja gråta efter övningen...och jag gråter inte i första taget. Körde totalt slut på mig istället.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-09-11 11:31:39 följande:

Pass 101 lite invalid-anpassat, har vilat en vecka men nu tar tristessen död på mig. Har inte mer utrustning hemma för övningar där jag inte kopplar in ryggen än bänk och pullups. (Som jag kommer på iaf).

5x10x60 kg bänkpress, lätt vikt och passiva ben
    10x5 strikta pullups, kör med dragremmar för att kunna nå 50 strikta.

Du kanske ska göra lite lättare övningar som aktiverar mage och rygg?
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-09-11 19:12:08 följande:
    Jo jag har letat reda på lite rehabilitering på nätet från diverse naprapater som jag gör på dagarna. Ska få sambon att visa mig lite yoga ikväll när barnen sover också
    Vad bra! Det är ju jätteviktigt att väcka den muskeln som orsakade ryggskottet och säkert var det nåt innan som den inte gillade.

Bara att stå på ett ben och lyfta upp det andra kan vara nog träning ibland.

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-09-14 06:24:46 följande:
    Ja det känns som att vila inte gör saken bättre, jag är som sämst när jag sovit en natt och bäst på helgen när jag är igång hela dagarna. På jobbet är jag mycket stilla tyvärr, kontoret, bilen och möten. Ser till att gå på toa en trappa ner och försöker alltid ta en promenad på lunchen. Att jag står vid skrivbordet känns inte som det gör så mycket skillnad men det kanske det gör vad vet jag. 

Jag verkar tyvärr ja blivit immun mot linnex, jag saknar den brännande varma känslan det brukar ge. Nu känns det knappt längre! Hur går det själv, bra i kroppen?
    Har du testat vridövningen då man ligger på rygg med uppdragna ben och välter från sida till sida? Hoppas du fattar vad jag menar. Den brukar hjälpa mig och det knakar ordentligt ibland när jag gör den.

Min kropp är som den är och inte alls så samarbetsvillig just nu, men mycket beror på att jag har mycket stress runt mig just nu med. Jag har backat tillbaka till väckande övningar för hela ryggen och hoppas att det ska hjälpa.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-09-17 14:13:41 följande:
    Dom jag gjorde var först att ligga på rygg med uppdragna ben och vicka på rumpan som en pendel. Sen fälla benen åt sidan (lät som den du beskrev) och sist drog jag benen mot magen med hjälp av armarna.

Vet du något konkret fel på kroppen eller är det allmän värk? Morsan har alltid haft problem men det har aldrig riktig gått att konstatera ett direkt fel. Förutom ett par diskbråck iofs..men hon har mer problem än det.
    Mina höfter viker sig inåt...eller hur jag nu ska beskriva det. Det påverkar hela kroppen, men lite får jag skylla mig själv för rehabövningarna blir så grymt tråkiga efter ett tag. Fast nu har jag köpt en app som heter mammamage och frågan är om det inte är mina förlossningar som är boven i dramat...även om yngsta är 12 nu. Jag är sned i bäckenet och om detta program inte hjälper, så kanske jag får kolla upp om det behöver opereras. Inget jag vill, men vad gör man!?

Det är typ den jag gör, men jag pendlar inte. Jag stannar upp och sträcker ut istället och vrider överkropp och knän mot motsatt håll.
  • Wilowa

Skönt att se att du håller ställningarna här i tråden Studentpappa...och även Margaux.

Det är ytterst sällan jag är in på Familjeliv numera, men nu under semestern har jag hittat tillbaka lite. Min träning funkar faktiskt riktigt bra, även om min nacke inte riktigt gillar det jag gör alla gånger. Höfterna är mycket bättre, dock inte bra. Fast jag kan arbeta utan problem. Dock har jag lämnat förskolan för de lite äldre barnen på mellanstadiet. Trivs jättebra och så skönt att slippa alla höga ljud.

Idag har jag varit på Jump hour, vilket var ett specialpass där två ledare blandade jympa och power hour. Kul men jobbigt! Speciellt eftersom jag inte tränat på en vecka...och man inte räknar att 80.000 steg på fem dagar i en större stad.

Annars tränar jag mest på gymmet just nu, men det är inte vad jag egentligen vill göra, men det kroppen behöver. Fast jag lägger in lite annat som jympa, IW och cirkelgym ibland.

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2017-07-08 20:33:34 följande:
    Roligt att höra!Jjag är lite ur gängorna sen typ ett halvår tillbaka pga höger knä. Men jag försöker kämpa på och komma tillbaka.

Har bytet av jobb någon inverkan på att du mår bättre i kroppen?
    Jag kom till en punkt där jag inte orkade vara kvar på mitt förra jobb, så det är klart att bytet spelat in på min hälsa. Fast då snarare att jag numera har mer ork över till träning. Mina höftproblem påverkas inte så mycket av lyften på de små, utan det är snarare så att mitt nuvarande jobb är sämre egentligen. Nu står jag upp hela dagarna och står och skriver på tavlan och det är ganska enformigt och mer påfrestande för höfterna. Det är dock så många energitjuvar som försvunnit, det tog bara några veckor så märkte min man stor skillnad på mig.

Tråkigt att knät krånglar, men det är bara att försöka göra det bästa av situationen.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!