Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Fattig student skrev 2011-09-02 14:22:42 följande:
    Jag vill också springa fast idag, men får inte. Jag börjar känna av något i vaden och vill inte att riskera att skada mig. De dagar du springer 10 km + mer, brukar du kolhydratsladda då? Jag brukar köra en kolhydratsmiddag ungefär 2 timmar innan passet då jag springer på kvällen.
    Nej. Jag äter bara som vanligt. Kanske tänker jag gröt på morgonen, och äter lite extra pasta till lunchen typ.

Idag: 40 min spinning + 2biceps 2 triceps övningar samt lite mage. Seg.

Fikat 2 wienerbröd. Räkor och bröd, aioli till middag. Måndag blir det ordning på kosten igen, helgerna brukar jag tillåta lite slarv..
    SKa försöka mig ut och springa imorgon, så då kanske man kan räkna dansk-kakorna som kolhydratladd?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Fattig student skrev 2011-09-03 08:37:22 följande:
    Tjejer, vad äter ni till frukost?

Jag känner själv att jag börjar bli trött på ägg, keso, gröt, smoothies, men vad kan man annars äta?
    lättyoghurt med osötad musli + frön + frukt/bär.
    Grovt bröd med skinka och grönsaker. Kanske lite ost? Makrillknäcke?
    Omelett med ngt gott i, äggröra.
    Vad kan man mer äta? Byta grötsort?  Jag brukar koka gröt och när den eg är klar häller jag i frysta bär, låter dom tina och sist i med pumpakärnor, solrosfrön och nötter. Testa dinkelgröt!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Mme Soleil skrev 2011-09-03 21:18:46 följande:
    Just hemkommen från ett underbart träningsevent! Så mkt glädje, sammanhållning och energi! Känns underbart att kunna köra på trots den växande magen (v.12 i morgon). Vet att jag missar årets höjdpunkt (NIKE) i januari denna gång så det kändes extra roligt att få komma i väg och verkligen njuta.

Angående frukost så brukar jag variera med fullkornsvälling. Jag älskar det men jag vet att det finns många som har svårt för det! I bland på helgen så brukar jag lycka med äggröra med lite bacon till. Ett annat tips är att göra ett lass fullkornspannkakor och slänga in i kyl/frys.
    Vad har du i pankisarna? Det lät ju mumma.. Och på? Kanske kan man ha i matlagningsprotein? och lassa på med banan, keso och kanel? *funderar*
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-09-03 22:03:53 följande:
    Kom iväg till gymmet i går kväll - ett styrkepass.

När jag sedan kom hem, strax efter 21 hade sonen precis somnat (vi fick väcka honom senare för att han skulle få sitt penicillin) och maken och jag tog ett varsitt glas vin och åt en härlig fisk"röra" (bitar av kokt torsk, oliver, körsbärsomater, kryddor, vitlök, olivolja) som jag fixade till, mums.Tack, han verkar inte känna av borrelian någonting dvs. "allmäntillståndet är gott", som man brukar säga. Så det går nog bra, hoppas vi. Litet läskigt är det dock att vi bara har haft stugan sedan i mitten av förra sommaren och redan har 2 av 3 i vår lilla familj fått borrelia. Och man blir ju tyvärr inte immun utan kan få det gång på gång. Och nästa gång kan ju följderna kanske bli värre. Och vi har ändå varit försiktiga. Man vill ju inte gärna gå omkring i sin trädgård och i skogen och vara rädd att bli sjuk.

Jag vandrade ut i skogen i dag när vi kom till stugan. Och fick med mig en massa kantareller hem!
    Fast tänk på att kolla varje dag. Så länge du tar fästingen snabbt och ser att det är en kutan infektion på G och behandlar så är riskerna minimala. Speciellt på barn! Som tur är. Min grabb hade borrelia som 6-månaders bebis.. SKitläskigt.

Det där lät jättegott!

Just det: Dagens tränign: Lätt jogg 10km (ca 1h15min) samt minst 5km promenad med barnvagnen "transport promenad".. Fårse omd et blir löpning imorgon med, borde styrketräna men det ska bli så fint väder... HInner väl in på gymmet i vinter va?
  • MissKaos
    bandit skrev 2011-09-04 15:16:24 följande:
    Tack för svaren! Jag har i princip sett börjat från noll, är trött på att vara lat och rund och har känt att lägga om kosten inte har varit nog. Jag har nog någon form av grundkonditon lång inne, och har periodvis varit mer eller mindre igång med antingen ridning eller cykling (långa sträckor). Men du har rätt Primrose, det är verkligen en rivstart. Jag tror jag ska köra så att jag tar lite kortare pass, styrka blandat med cardio mest för att få in vanan att gå till gymmet. Jag satsar långsiktigt, vill komma i form och känna glädje och entusiasm för träningen! Beach 2012 - here I come :D
    Välkommen till tråden!
    Be om hjälp på gymmet, lägg upp ett vettigt träningsupplägg med dom. Kanske varva styrketräning med konditionsträning och lugnare aktiviteter som promenader (ja, jag ska lura in bandit i löpsvängen...)

14 km avklarade i skönt tempo idag, var ute ca 80min. Och 4 km promenad med familjen.. Så där var den kakan till kaffet *poff* borta. Men shit vad bra sötsaker är att springa på, rena raketbränslet jue. Dumt att man har lärt sig det...
  • MissKaos
    Fattig student skrev 2011-09-04 21:40:23 följande:
    Jag får blodsockerfall om jag tränar på godis, etc. Nja, inte av en chokladbit kanske, men annars så.
    Jag hade ätit mat först, parmalindad kycklingfilé fyld med mögelost. Och lite potatis. Och en massa grönisar. Sen kaka.
    Och sen middag: Fäskfilé i basilikasås med pasta. Och grönisar. Lite mera kaka..

Sen gick det finfint att springa

En rejäl frulle med, med ett par ägg, grovt bröd, skinka och en hink kaffe samt lite juice.
    Jag tror att jag ligger på gränsen till lågt i kcal intag -springer ju ändå några mil/vecka och det drar bränsle. Så det där extra kolhydratintaget kanske behövs?
    Denna veckan:
    Mån -vila inför lopp
    Tis -vila inför lopp
    Ons 10km lopp
    tors Skivstång + 10 min crosstrainer innan (mjuka upp kroppen efter loppet..)
    fre: 45 min spinning + mage/armar i gymmet
    lör: 10km löpning
    sön: 13km löpning

+ transportcykling totalt ca 10mil.

... kanske gör jag av med mer än jag tror?
  • MissKaos
    Fattig student skrev 2011-09-04 22:22:17 följande:
    Ja, det extra kolhydratintaget behövs säkert, men inte i form av en kaka, men det är ju gott och lätt hänt om man inte känner några effekter av det. Själv får jag sämre hy och huvudvärk.
    ...Vi har firat min födelsedag.. Ursäktar kakan med det. Men ja, jag måste återgå till mina vanliga vanor igen.
    Gröt med frön och nötter + hallon till frulle idag. Och mackor.. Äggen var slut  *katastrof*
  • MissKaos
    bandit skrev 2011-09-05 10:49:31 följande:
    Man tackar, jag måste säga att jag känner mig väldigt välkommen här! Jo, det är vad jag har tänkt, har tränat av och till på gym tidigare och fått lite olika scheman så jag har satt ihop ett baserat på dom (i början lätta vikter på maskinerna blandat med kondition)

Jag blir mer än gärna inlurad i löpsvängen, har alltid närt en dröm om att springa utan att känna att jag håller på att avlida. ;) Hur tränar man snabbast och lättast upp konditionen? Intervaller? För tillfället så kör jag gå-springa-gå-springa så länge jag orkar.
    Det finns säkert lika många metoder som folk. Jag har legat sjuk länge och mkt och har tagit mig från 3km löpning till att spinga den där milen på 52 i onsdags. Och löpträna upp emot 15 km på mindre än 6 månader, hur jag gjorde? Jag började med att ha en runda osm var ca 4,5 km lång. Lätt uppvjogg, sedan sprang/joggade jag så långt jag orkade och gick resten. Ökade succesivt. Körde löpning 1-3ggr/vecka och kombinerade det med Yoga och Skivstångintervall(bodypump med 15 min intervallträning tillagd)) har tröttnat lite på gymmet. Tränar även spinning ibland. varit grymt noga med att vila om jag har fått signler på ömma benhinnor el dyl. Nu kör jag löpträning 2-3ggr/v och skivstång 2-3ggr och spinning 1g. Ska försöka mig på mera uppbyggnads träning i vinter -inför den inplanerade halvmaran gbgvarvet. Får inte springa sthlm marathon för gubben -skaderisk.. fast jag VIIIIILL!   HAr även löpt lite på löpband i samband med skivstångspass, då minimi ca 2,5 km varav 1km uppvärmning/jogg sedan har jag kört riktig tempolöpning för att "vänja/lära" kroppen att den kan springa snabbare. Där jag springer finn smöjlighet att springa på stig/grusväg på en runda där halva går uppför, halva nerför. Den rundan är ca 1,7km. Och ibland kör jag 6 varv där för att få intervallträning. Sen har jag även möjligheter att löpa där det är plant så jag kan variera mig bra.  Obs dock att jag före mitt sjuk-år och barnafödande ahr varit en extrem träningstjej så jag har ju vanan i kroppen sas. Annars hade det ju inte gått träna upp sig riktigt så snabbt.

Tänk på att inte träna för hårt -löpträning räcker eg med en ganska låg nivå av din kapacitet att träna på. iaf i början! Sen kan man ju dra på med mer kvalitetsträning som intervaller mm mm.
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2011-09-05 12:50:00 följande:
    Jag tycker du är grym MissKaos Verkar vara väldigt mycket jävlaranamma i dig, haha.
    Tack
  • MissKaos
    ETSS skrev 2011-09-05 14:02:34 följande:
    Sant!
    *rodnar*

...lite, men inte så mkt..
    bandit skrev 2011-09-05 10:49:31 följande:
    Man tackar, jag måste säga att jag känner mig väldigt välkommen här! Jo, det är vad jag har tänkt, har tränat av och till på gym tidigare och fått lite olika scheman så jag har satt ihop ett baserat på dom (i början lätta vikter på maskinerna blandat med kondition)

Jag blir mer än gärna inlurad i löpsvängen, har alltid närt en dröm om att springa utan att känna att jag håller på att avlida. ;) Hur tränar man snabbast och lättast upp konditionen? Intervaller? För tillfället så kör jag gå-springa-gå-springa så länge jag orkar.
    Kul att du känner dig välkommen,. JAg är med ny i gänget här, men älskar det redan
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!