Inlägg från: Evenstar |Visa alla inlägg
  • Evenstar

Träningsnördar - här samlas vi!

Matsina skrev 2011-07-25 20:34:24 följande:
    God kväll! Fick syn på denna tråden och tänkte att här kanske jag kan få hjälp. Jag är en skild två barns mamma som tänkte sattsa på att gå ner i vikt. har ca 15-20 kg i övervikt. Vill lägga om min kost och börja träna, tänkte simma och gå på bandet till att börja med. Tyvärr kan jag bara träna 2 veckor av 4 eftersom de inte finns barnvakt till mina barn på gymet då dom är för små. 
    Tänkte kolla om det är någon av er som har tips på hur jag ska träna och äta?

Tack för hjälpen 
    Jag håller helt med Favete, ät det du gillar men ta mindre portioner. Välj dina tillfällen då du äter "skräp" - fråga dig om du verkligen vill ha det här just nu, oftast äter man av vana.

Kosten utger ca 80% och träningen 20%. Satsa på bra kombinerad träning när du är barnfri och när du har barnen kanske du kan satsa på promenader och ev nåt hemmapass med egen kroppsvikt.
  • Evenstar

Min tanke var att jag skulle köra ben idag - MEN jag har fortfarande träningsvärk sen benpasset i fredags. Hugaliga!

Istället får jag byta dagar och köra rygg och biceps. Kanske nåt lite konditionsaktigt efteråt.

Vad ska ni äta idag?

• Evenstar
    Jennnyn skrev 2011-07-26 14:15:31 följande:
    Jag hade också grym träningsvärk efter mitt näst sista benpass, efter att ha kört utfallssteg med vikt-säck på ryggen! Tror nog att det brände i musklerna i tre dagar efteråt och gick över lagom till benpasset i förrgår. Men det fick jag konstigt nog ingen träningsvärk utav, trots att jag körde i stort sätt samma pass som gången innan.

Hur många splittar kör du? Vilka muskelgrupper?

Jag ska också köra rygg och biceps ikväll. Vad brukar du köra för övningar? Jag börjar oftast med latsdrag, ryggmaskin för större delen av ryggen, sittande rodd, hantelrodd. Sedan blir det sittande bicepscurls samt curl med curlstång för att avslutningsvis köra hypersträck för korsryggen.
    Det beror på hur många pass jag instruerar per vecka, det blir minst 4, ibland 6.

Nu ligger fokus på tricpes, axlar och ben den här hösten. Körde fokus på rygg nu under våren och resultatet blev över förväntan.

så nu kör jag en tresplitt men med 2 pass triceps och axlar. Ben ett pass och bicpes, rygg ett pass. Så fyra pass styrka per vecka ungefär.

Jag kör ganska mycket basövningar, dips, pressar med stång och hantlar, knäböj, sumosquats, tricepspressar med hantlar, marklyft, hantelrodd. Kör väldigt få övningar i maskin men några i hiss.
    Mage kör jag med viktplatta och bosu.
  • Evenstar

Jag har alltid kört tungt och färre repetitioner - jag är ganska muskulös men inte grotesk ;)

Jag tror inte på högreppare utan mer belastning och intensitet. :)
    Jag kör 3-4 set x ca 8 reps ibland bara 6 beroende på hur tungt det är.

• Evenstar
    Jennie med ie skrev 2011-07-26 19:41:29 följande:
    Öka succesivt vikten och håll nere antalet repetitioner något, så skulle jag göra. Du får inte stora muskler sådär över en natt, promise
    Nä det tar tiiiid att bygga muskler - jag har byggt i snart 8 år med lite barnafödande emellan. Och det är först nu som armarna är ordentligt muskulösa.
  • Evenstar

Sammanfattning av idag,

Träning: 40 min IW
                    30 min Styrka axlar

Middag: Squashlasagne

En bra dag mao :)

Vad har ni ätit idag?

• Evenstar

Morning!

Gah - vaknade och var så säker på att jag druckit alkohol! Drömde nämligen att jag partajat i flera dagar. Huga!

Jag började ju i måndags med Defluffiation - mitt makabra ord på avgiftning efter semestern. ;)

3 veckor utan alkohol, utan skräp odyl.
    Det går kanonbra men så drömde jag att jag totalt skitit i mina vita veckor inatt och druckit massa vin. Konstigt hur hjärnan fungerar!

Idag har jag massa småpill att göra, ska försöka få nån kontinutet på matlistor - den här veckan har funkat kanon, handla lite, hänga tvätt, börja göra lite nya pass inför höstterminen och sen ikväll ska jag testa ett nytt pass CX30 och efter det köra ben - om benen tillåter vill säga. Benjäklarna är fortfarande ömma och imorn är det en vecka sen jag körde. Däremot har jag träningsvärk både i triceps och magen - i magen brukar jag väääldigt sällan få träningsvärk.

Min hangup nu är färska körsbär på lösvikt. Otroligt söta och goda - och just nu superbilliga på ICA.

Middag idag blir kyckling i apelsinsås med ingefära, spenatsallad.

• Evenstar
    Fattig student skrev 2011-07-28 13:19:21 följande:
    Morgonpasset bestod som vanligt av 5 km löpning, 25 minuter, plankan på pilatesboll, även plankan där man tränar inre sidomuskeln med vikter, fria vikter, benpress, rygg.

Till lunch blev det kycklingsallad, yoghurt/majonäs dressing samt ett bröd.

Nu ska jag snart baka bullar till barnen.

Förresten, hur hög ligger er puls när ni tränar kondition?
    Min puls ligger på 170-175.
    Jag tar gärna ett glas vin då och då. :) Här kostar de underbara körsbären bara 59 kr kilot nu - säkerligen bara en drive men jag passar på så länge det varar. Köpt flera kilo. :O

Min puls ligger nånstans runt 160 beroende på vad jag kör för konditionsträning - körde mkt med pulsklocka förut och nu har jag lärt mig att känna på kroppen i vilken zon jag befinner mig. Ganska roligt faktiskt. :)
  • Evenstar

Gah hur ska jag göra?

allt blev senare än jag tänkt. Hade tänkt gå på ett CX30 18.30 men allt blev av nån konstig anledning sent. haha.

Nu har jag tre alternativ. Eller 4 - dvs ingen träning.

alt 1. Köra ben och sen gå en powerwalk efteråt
    alt 2, Köra ben och sen köra mitt IW 40 pass efteråt
    alt 3. Powerwalk

Hilfe plixx?

• Evenstar
    Fattig student skrev 2011-07-29 13:17:49 följande:
    Vad blev det?

Det blidde ben och iw - men jag tränade mot klockan - intensivt och svettigt. Gymmet stänger kl 22. Gah. Men härligt var det - somnade som ett barn när jag kom hem.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!