Inlägg från: Evenstar |Visa alla inlägg
  • Evenstar

Träningsnördar - här samlas vi!

Idizen skrev 2011-08-12 19:24:53 följande:
    Evenstar: Först och främst så måste jag säga att du har grymt fin kropp. Skulle jag med vilja ha..

Jag äter väl egentligen bara "vanlig" mat. Nu efter semestern har vi helt slutat med godis, chips, kakor, pommes m.m (kanske det blir någon enstaka lördag med lite gott)

Äter frukost: 2 knäckemackor med skinka, tomat och gurka. Dricker 1 glas mjölk/altvernativt oboy

Lunch: Husmanskost

Eftermiddagsmål: 2 mackor/knäcke med varierat på

Kvällsmat: 1 tallrik fil med flingor alt macka

Tränar ingenting efter graviditeten. Har inte hittat någor som jag känner är roligt och som sagt svårt att hitta motivation och peppning. Blir ofta att jag tränar intensivt 1 vecka och sen ger jag upp. Har joggat, tränat styrketräning på gym, kört lite active fit på PS3 här hemma, varit med på jympa pass.
    Innan graviditeterna så dansade jag linedance 3-4 gånger i veckan och det har blivit min träning då men det va så kul så jag ansåg inte det som träning. Skulle vilja hitta något sånt igen. kombinerat med vad? Vad och hur måste man träna för att främst gå ner kg men även bygga en bra kropp.        

När jag gör kost och träningsprogram åt personer som vill tappa vikt så brukar jag lägga in 2-3 pass styrka - dels för att ju mer muskelmassa du har desto mer energi går åt = du bränner fett. Efter styrkepassen brukar jag lägga ca 20 min valfri cardio, ex cykel osv.
    Utöver det lägger jag nån form av konditionsträning beroende på hur vältränad personen är. Ofta är det raska promenader eller liknande.

Rent spontant när jag kollar på ditt intag så ser det ut som du får i dig för lite protein. Äter du inte middag?
    Ägg tycker jag är ett suveränt livsmedel - innehåller många näringsämnen och är lätt att ta med och tillaga.
    Kan du äta nåt annat istället för knäcke nån av gångerna och kanske lägga till makrill på nån av mackorna (protein och bra fetter)och byta filen mot något matigare? Det behöver inte vara jätteavancerat.

Hur är det med fibrer, frukt? Dricker du tillräckligt med vatten?
  • Evenstar
    Idizen skrev 2011-08-12 19:36:00 följande:
    Oj du håller på med sådant oxå =) Är det via något gym eller du gör det privat? Lägger upp program menar jag. Hur funkar det? kostar?

Jag äter bara "middags"  mat mitt på dagen. Klarar inte av att äta mer för jag känner mig aldrig speciellt hungrig. Har alltid varit väldigt liten i maten. Har varit perioder där jag inte alls ätit lagad mat på dagarna.

Makrill älskar jag och brukar ha det på mackan ibland. Är det bättre med bröd istället för knäcke?

Vad kan man äta istället för fil? blir ofta lite senare på kvällen och då vill jag inte äta för mycket. Som sagt är inte speciellt hungrig.

vatten dricker jag varje dag, dock inte mycket. Frukt är jag oxå dålig på att äta. kanske i snitt 1-2 i veckan      
    Jo jag gör det privat. Främst så har jag ägnat mig åt bekanta osv och då tar jag in 4 dagars matregistrering varav en helgdag. Jag tar in vikt och mått och utefter det räknar jag på vad som är vettigt för den viktnedgång som önskas.
    Jag är lärare och utbildad inom näringslära, näringsfysologi osv.

Jag tror ju att du kommer bli mer hungrig om du tränar. Men om så inte är fallet så kan du äta mindre portioner. Men ialla fall se till att få i dig av både protein, kolhydrater och fett vid dina måltider. Bra fettkällor är avokado, nötter, avokado och fet fisk, ex lax och makrill.

Vad det gäller bröd så beror det ju på vad det är gjort av. Ett vitt knäckebröd kan ju vara sämre än en grov macka med frön och korn i ex. Kolla först och främst så det är osötat, gärna fullkorn och med frön osv i. Dom tycker jag är vettiga. Många bröd är ju mörka och lurar en att tro att de är nyttigare men ofta är det mörk sirap som är tillsatt.

Du skulle ju kunna byta ut fil mot wok med magert protein i, ex kyckling eller räkor. Omelett med lite grönsaker osv.

Se till att du får i dig alla näringsämnen i dina måltider och frukt tycker jag är enkelt att ta med som mellanmål i kombination med ex en mindre mängd nötter (ex 15 mandlar). Ägg är suvränt som jag skrev tidigare - till frukost skivat på mackan, brevid en tallrik med naturell yoghurt och musli eller granola och färska bär eller frukt till frukost.

Vad tror du själv är anledningen till dina 15 kg extra? Är det skräp som godis osv? Det kan ju vara en bidragande orsak att du inte är så hungrig om du äter mycket sånt.
  • Evenstar
    ETSS skrev 2011-08-12 19:51:26 följande:
    Nu är jag tillbaka. I kväll har jag inte satt något personligt rekord på löpband, det blev faktiskt inget löpband alls. Men jag har gjort det jag skulle göra i övrigt och känner mig såpass slak att just nu undrar jag om jag ska ta träningsfri dag i morgon. Fast jag kan ju alltid ångra mig i morgon  Glad
    Jag är usel på vilodagar och vips så blev jag sjuk - insåg att jag hade 10 dagars träning utan vila i kroppen.
    Så JA en vilodag kan vara en riktigt god idé!

Påminn mig om det vid senare tillfälle ;)
  • Evenstar

Godmorgon,

Det ser ut att bli en underbar dag här idag. Som jag får tillbringa i soffan med att tycka synd om mig själv. UGH! ;)
    Hade gärna tagit en snoa ut i skogen på eftermiddagen.
    Jag har ondare på vä sida av halsen idag. Känns lite som i vintras när det slutade med att jag fick åka in akut till ÖNH.

Nån som har nåt tips vad jag kan göra med halsen förutom bacufin, dricka varmt och vila?

• Evenstar
    ETSS skrev 2011-08-13 08:29:51 följande:
    Jag har ett tips på en halslindrande dryck efter min morbror, men jag varnar dig, det är lite äckligt:
    Värm 2.5 dl mjölk, en mycket rågad matsked honung och en lika rågad matsked hackad rå lök och drick om du vågar Glad
    Den råa löken på en macka och mjölken och honungen i en kopp bredvid funkar det med Glad
    Ska det vara gul eller funkar det även med rödlök/knipplök? (Har slut på vanlig gul lök)
  • Evenstar
    ETSS skrev 2011-08-13 08:38:12 följande:
    Bäst är gul, den är lite "vassare" för halsen, mindre söt, men röd eller knipplök går den med Glad
    var ju inte supersmarrigt men vad gör man inte för konsten ;)
  • Evenstar
    ETSS skrev 2011-08-13 08:50:11 följande:
    *varnar* : Äckelfaktorn är hög.
    Men det lindrar Glad
    Nädå var inte så farligt - jag är varken kräsen eller brydd - snarare rätt luttrad ;)

Kanske skulle kunna blanda lök med c-vitaminbrus också ;)
  • Evenstar
    MissKaos skrev 2011-08-13 12:22:26 följande:
    ..och en god halslindrande dryck:
    KOka upp vatten

I en stor mugg lägger du: Skivad ingefära och en klick honung + en bit citron. Häll över vattnet, låt dra: Drick!

påtvingad vilodag här: Träningsvärk i rumpan kan knappt gå... Och i vaderna samt ett muskelfäste som känns i låret. Surt, jag vill ut och springa innan det blir höst och kallt! BArnvagnspromenad i 4km får väl duga idag dårå. Skivstång imorgon, kankse kan jag springa på morgonen med? Ibland är det 17 bättre att vila en extra dag och köra två pass samma dag tror jag.
    Lyckade iaf hitta en kul rea igår och köpte mig en ny SportBH, en långärmad tröjja för löpning och trosor. Samt ett proteinpulver, men det var ju itne på rea och i en annan butik. Ska hur som heslt se om jag får mer muskler om jag dunkar på med extra proteiner på kvällen!
    Jag ska prova den med! Har hittils druckit mjölken med löken, cvitamin med hackad rå lök i, vanligt te, mjölk med honung osv.

Testar det där också.
    Jag har efter påtryckningar varit klok nog att skaffa vikarie till mitt pass imorgon kväll och en backup ifall jag fortfarande mår kasst på måndag. Känns skönt i efterhand faktiskt. Då kan jag släppa lite av den pressen och helt fokusera på mig,

Jag blir barnfri några timmar nu på eftermiddagen så jag ska äta nåt gott (i soffan!!) och börja se White Collar. Ska bli ruskigt skönt!

Vad gör ni idag?
  • Evenstar

Jaha nu har jag fått åka iväg och kollat upp min skruttiga hals. Jag hade såklart en riktigt elak bakteriell infektion i halsen. Jag fick order om att ta det lugnt - annars kunde det här leda till att det blev sjukhusvård. Så nu knaprar jag både antibiotika, Alvedon och starkare värktabletter. Jag får varken träna eller instruera under den tiden jag äter antibiotika. :( Sen får vi se hur jag mår efter den tiden. Så jag är lite ledsen i ögat nu..

• Evenstar

Godmorgon tjejor,

Lite uppdatering. Jag går på all möjlig smärtstillande förutom antibiotika och när jag åkte in pang bom så låg min sänka på 122. Jippi. Så nu väntar jag på en operation så de kan ta bort mina halsmandlar. Ugh så banalt det låter. Men så är läget. Jag har ont och ont men tabletterna hjälper hyfsat. In i dimman så ätt säga ;)

Nu väntar och väntar jag på att skiten ska bli bra så jag kan börja försiktigt komma igång. Som tur var så beror det här inte på mig och att jag stressat kroppen utan på en elak bakterie. ;)

Jag vill börja träna igen - jag hade ju värsta planen att fitta till mig ännu mer under hösten. Än så är loppet inte kört. Beroende på när jag ska opereras vill säga. Då är jag tvungen att vara sjukskriven i två veckor - hur ska jag klara det? Förvånad

Fick mitt schema igår - eftersom det är ombyggnationer på gång så ligger mina lektioner på morgonen och på eftermiddagen - dvs jag har 3 dagar där jag har ett låååångt hål för lunch/svarttid.
    Jag funderar på att skaffa mig ett gymkort precis brevid skolan för just de dagarna (blir billigt eftersom kommunen subv, och det kortet jag har är ju gratis eftersom jag jobbar på anläggningen)

Tror ni jag kommer utnyttja det att gå och träna den tiden? Eller är det en vettig idé?

Kram på er!

• Evenstar
    Annika i Gbg skrev 2011-08-17 07:03:28 följande:
    Trist och tråkigt med dina mandlar men det blir ju väldigt bra när de är borta sen! Var rädd om dig nu bara, träna hinner du med sen.

Pluggar du eller undervisar du i skolan? Håltimmarna kan ju faktiskt användas till att jobba med skolarbete så att du inte behöver sitta så mycket på kvällstid. Men annars är det väl en strålande idé att träna då. Du känns som en människa som kan bestämma dig för saker och genomföra dem så kör på det!
    Jag är lärare :)
    Så tiden kommer ju även att användas till att planera lektioner och andra måsten. Men jag är ganska strukturerad. Men det kändes som det kunde vara en vettig effektivisering att träna under dagtid för att kunna ta det lite lugnare på kvällarna och då jag ändå instruerar 4 pass i veckan + vik pass.
    Men jag måste luska lite och se hur mkt jag får i bidrag av arbetsgivaren.
  • Evenstar

Så nu har jag kollat upp priset - 104 kr i månaden kommer det kosta mig.
    Det är väl det värt?

Tack för era tankar, det lenar en elak hals :)

• Evenstar

Halloj,

Skuttar in (nja krälar in) Flört och rapporterar lite. Jag har varit hos läkaren idag igen och vi diskuterade om träningen osv och OM jag orkar nu får jag gärna promenera men känner jag mig det minsta matt ska jag fortsätta kampera på soffan och tjura istället. När jag ätit klart antibiotikan kan jag börja instruera igen OM det känns bra och jag känner mig pigg. Så det är ju lite att se fram emot ialla fall.

Jag är ju tillbaka på jobbet efter sommarlovet och jag tycker det är skönt. Jag älskar struktur och rutiner.

Jag hade som plan innan min hals började bråka med mig att det här ska bli bästa fitta-till-mig hösten nånsin. Från hyfsat bra form till kanonform.
    Jag fortsätter med det tänket när antibiotikan är uppäten och ur systemet!

Ha en skön kväll

• Evenstar

Godmorning,

3 dagar kvar på antibiotikakuren sen ska jag försöka smyga igång träningen så smått. Lite surt är det att börja traggla sig tillbaka när jag hade tänkt formtoppa den här hösten. Jag får göra så gott det går.
    Jag mår ialla fall mycket bättre och har slutat äta citodon. Jippi!

Vad ska ni äta idag? 

• Evenstar

Jag gjorde förresten en jättegod rätt med Scampi igår - plagiat av Vapianos pasta ;)

Ska se om jag kan få in nån bild på det senare.
    Men det var i af körsbärstomater, purjo i tunna strimlor, vitlök, vitt vin, grovt rivna morötter, citronsaft och så balanserade jag med pytte socker. Frästa scampi i och sen servera till färsk pasta. Gottigt!

• Evenstar

Morning,

Jösses så skönt att sitta i lugn och ro och dricka morgonkaffe.
    Idag är sista dagen med antibiotika. Sen är jag fri att sätta igång igen. Gissa om jag längtat!

Idag har jag multum med pappersgöra på jobbet. Men det är väl bara att bita ihop och göra det.

Mattips mottages tacksammast idag. Har noll motivation.

• Evenstar
    Mollly skrev 2011-08-24 16:15:27 följande:
    Mkt till träning har det inte blivit. Har inte tränat sen i Söndags. MEn plankan kör jag varje kväll och ikväll ska jag göra lite olika övningar här hemma.

Funderade lite på olika pulver och sånt. Jag vill ju bygga muskler, så det ska ju finnas något som hjälper en på traven. Någon som har koll på något bra?
    Vill du bygga muskler så rekomenderar jag tung styrketräning och bra mat helt enkelt. Räkna på ca 1.5-2 g protein per kg kroppsvikt.
  • Evenstar
    Mollly skrev 2011-08-24 19:05:45 följande:
    mm jag vill bygga upp musklerna rätt mkt. Inte som en bodybuilder, men rätt vältränad iafSkrattande
    Kan du ge exempel på mat som är proteinrik?
    Allt som har en haft en mamma är protein ;)
    Och så har vi såklart de vegetabiliska fullvärdiga proteinet - ärtor, bönor och linser.

Försök att håll dig till så rent protein som möjligt, dvs undvik halvfabrikat som korv odyl då de många gånger enbart har en kötthalt på runt 50%.

Börja kika på innehållsförteckningen på livsmedel. Där står mängd protein/100g

Hur tränar du nu?
  • Evenstar

Weho!

Im back on track. Jag har hunnit köra igenom hela kroppen förutom ben. Det tar jag imorgon och kan då avgöra exakt hur illa den här infektionen slagit. Det jag märker nu är att jag såklart är aningens svagare - inte mycket men lite såklart. Konditionen är densamma. Det som är lite anmärkningsvärt är dock att massan på axlarna faktiskt tilltagit - trots att jag levt på glass och smärtstillande. ;)

När jag såg det idag så fick jag ett il i magen av att köra en rejäl deff. Det vore riktigt roligt att se hur mycket massa jag egentligen har. Inte för att jag har överdrivet mycket fett på kroppen men ändock går det alltid att få fler konturer.

Så nu klurar jag för fullt. Är det värt det för det första? Orkar jag det? Jag jobbar 100%, har familj med två barn och utöver det så instruerarar jag 4 pass i veckan + ev vikpass.

Vad tycker ni?

• Evenstar

Halloj,

Jag vilade hela förra veckan förutom det jag instruerade - halsont ;) Var superskraj att det vara samma halsinfektion som kommit tillbaka. Jag väntar ju på operationstid. Men halsontet har gett med sig så idag ska jag både träna och instruera. Axlar och tricpes och lite mage. Roligt!

Vad äter ni för middag?

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!