• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • MissKaos
    godisgrisen skrev 2011-09-21 12:04:37 följande:
    Tack för peppen MissKaos Jag vet att jag kan, och jag vet precis hur jag ska göra för att må bra, bara att  jag av någon anledning hela tiden väljer att sabba för mig själv...rädd att lyckas kanske?

Nåja, inte värt att analysera och grubbla för mycket, bättre att lyssna till kroppen och göra sånt jag mår bra av, det lönar sig i längden
    Eller så kanske du sak fundera på varför du inte gör som du vill, unnar du dig inte att må bra? Hittar du den knuten kan du göra ngt åt den..

JAg har varit på kranisakralbehandling + massage idag. Blev lätt manisk. Löpträning 12 km på 75 min i mörkret Helt underbart! Kom hem gjorde smothies till mig + gubben. HAn vägrar äta/dricka pga att det smakar proteinpulver.. Så nuhar jag mölat i mig 2 st + 2 mackor Snacka om proteinbomb! JAg hade 1 skopa whey + 1dl lättfil 1/2 banan 1,25dl hallon och 0,5dl kesella (Lidls kvarg 0,3% fett massa protein) i varje. Så det GÖR ju inget men snacka om proteinbomben.. *s* Kanske behövs efter löpning och massagebeh?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Jennnyn

Ikväll har jag kört axlar, bröst och triceps med olika hantel - och skivstångsövningar. Jobbigt, men skoj!

Avslutade med att springa på löpbandet. Jag har haft sådana problem med både knän och benhinnor i samband med löpning och därför har jag helt enkelt valt annan konditionsträning. Nu tänkte jag dock smyga igång långsamt och öka endast litegrann åt gången. Ni som sysslar med löpning får gärna tipsa lite.

Sprang 3,5 kilometer, vilket känns lagom att börja med. Har ganska bra kondis ändå märkte jag. Pulsen gick ner ganska snabbt och jag blev inte alls så trött och andfådd som jag trodde. Hade nog kunnat springa 5 km utan problem, men är livrädd att få problem med benhinnorna igen. Har över huvud taget varit dålig med att träna kondition, eftersom jag tycker det är ganska trist. Har endast kört det i form av uppvärmning. Däremot gick jag en del på BodyStep, danspass och spinning tidigare. Sista tiden har dock fokus legat på styrketräning.

• Paradigm
    Tullemi skrev 2011-09-21 20:19:42 följande:
    Idag blev det ett besök på gymmet och det blev 30 min crosstrainer och några magövningar. Återigen så var det lite för mycket folk för min smak, men så blir det ju när man går dit vid 19-tiden Obestämd. Proteinshake i handen och snart en dusch. Bra kväll
  • Primrose

bandit: Det beror ju litet på hur mycket träningsvärk du har och vad du har gjort. Om du t ex har kört några muskler ganska hårt i ett styrkepass så ska du vila dem i några dagar. Teorierna är många (dvs. det finns inte ETT svar på de flesta frågor) men man säger ju att i träningen "skadar" man muskeln litet genom att utsätta den för hårt arbete, sedan ska den "läka", och därmed utvecklas den. Och träningsvärken kan vara en del av "skadan" (t o m här tvista de lärde ). Om du känner en viss träningsvärk efter ett konditionspass tycker jag nog att du kan köra kondition ändå, om än inte supertufft. Det är faktiskt bara vara skönt för musklerna att få ett "genomflöde" s a s. Och litet rörelse, inte minst när man har träningsvärk, är bara bra, anser jag.

• Primrose

Ego: Nu börjar förkylningen äntligen släppa (även om det är tjockt slem och hostningar som gäller fortfarande). Vi verkar vara många här som dras med förkylning just nu! Så idag gick jag äntligen till gymmet och körde 30 minuter på x-trainern. Jag tränade på fm så valde att inte göra någon styrka, eftersom min kropp inte gillar det. Men skönt var det att få träna litet i alla fall! Och träningskläderna stramade extra mycket - så nu gäller det att kunna köra på! Maten har varit bra de senaste dagarna. Jag loggar in på Matdagboken, för att hålla litet extra koll på mig.
    Sonen och jag har kört en god gröt på morgonen: Gröt gjord på grova gryn och vatten - sedan lägger jag i blåbär och mosad banan som får puttra ihop litet. Vi gillar den båda två.

MissKaos: Jag har bara testat kraniosakral behandling en gång. Går du hos någon bra (och är det i Stockholm)? Skulle gärna vilja ha ett tips på någon som är riktigt bra.

• MissKaos
    Jennnyn skrev 2011-09-21 23:07:46 följande:
    Ikväll har jag kört axlar, bröst och triceps med olika hantel - och skivstångsövningar. Jobbigt, men skoj!

Avslutade med att springa på löpbandet. Jag har haft sådana problem med både knän och benhinnor i samband med löpning och därför har jag helt enkelt valt annan konditionsträning. Nu tänkte jag dock smyga igång långsamt och öka endast litegrann åt gången. Ni som sysslar med löpning får gärna tipsa lite.

Sprang 3,5 kilometer, vilket känns lagom att börja med. Har ganska bra kondis ändå märkte jag. Pulsen gick ner ganska snabbt och jag blev inte alls så trött och andfådd som jag trodde. Hade nog kunnat springa 5 km utan problem, men är livrädd att få problem med benhinnorna igen. Har över huvud taget varit dålig med att träna kondition, eftersom jag tycker det är ganska trist. Har endast kört det i form av uppvärmning. Däremot gick jag en del på BodyStep, danspass och spinning tidigare. Sista tiden har dock fokus legat på styrketräning.
    Ja, mitt tips är en "löpregel" Öka MAX 10% löpsträcka per vecka. För att undvika skaodr på strukturer i kroppen -även om du orkar mer är det max 10% som gäller
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-09-22 02:00:54 följande:
    Ego: Nu börjar förkylningen äntligen släppa (även om det är tjockt slem och hostningar som gäller fortfarande). Vi verkar vara många här som dras med förkylning just nu! Så idag gick jag äntligen till gymmet och körde 30 minuter på x-trainern. Jag tränade på fm så valde att inte göra någon styrka, eftersom min kropp inte gillar det. Men skönt var det att få träna litet i alla fall! Och träningskläderna stramade extra mycket - så nu gäller det att kunna köra på! Maten har varit bra de senaste dagarna. Jag loggar in på Matdagboken, för att hålla litet extra koll på mig.
    Sonen och jag har kört en god gröt på morgonen: Gröt gjord på grova gryn och vatten - sedan lägger jag i blåbär och mosad banan som får puttra ihop litet. Vi gillar den båda två.

MissKaos: Jag har bara testat kraniosakral behandling en gång. Går du hos någon bra (och är det i Stockholm)? Skulle gärna vilja ha ett tips på någon som är riktigt bra.
    Låter som en god gröt! Fast jag hade ju skivat bananen på toppenoch hällt på kanel Alla är vi lite olika! oCh kanske blandat i frön..
    I Göteborg går jag..
  • Primrose
    MissKaos skrev 2011-09-22 09:23:04 följande:
    Låter som en god gröt! Fast jag hade ju skivat bananen på toppenoch hällt på kanel Alla är vi lite olika! oCh kanske blandat i frön..
    I Göteborg går jag..
    Ok - synd, för den jag gick till ingav inte så mycket förtroende, tyvärr.

Jo - jag är en "sucker for" mosad banan (brukar egentligen föredra att ha det ovanpå gröten, men sonen föredrar den iblandad, har jag fått för mig). Min man kallar mosad banan för "bebismat", men jag står på mig. Kanel och blåbär är ingen hit för mina smaklökar - men vi är alla olika, som sagt. Frön skulle min 2-åring inte vilja ha i gröten, så det blir c:a en matsked av det vid någon annan tidpunkt under dagen för mig.

I dag hade de självplockade blåbären tagit slut i frysen, så det blev röda vinbär i stället. Nu kom jag just på att jag har plommon från landet i kylen - det skulle jag ha haft i i stället. Det får bli i morgon.Drömmer

Tidig lunch idag: Det fick bli bröd, fast jag försöker undvika det. Så två skivor hårt sportbröd med sardiner, lök och citron och en skiva sportbröd med ost. Samt en kopp kaffe med minimjölk och ett litet äpple.

Härligt att solen skiner! Solig
  • godisgrisen
    MissKaos skrev 2011-09-21 20:56:56 följande:
    Eller så kanske du sak fundera på varför du inte gör som du vill, unnar du dig inte att må bra? Hittar du den knuten kan du göra ngt åt den..
    Jadu, den har jag letat efter rätt länge nu.....men vette17.........har nog hamnat i "tyck synd om mig, jag är så fet och olycklig"  träsket, och skulle jag lyckas så kan jag inte längre vara ett offer?

Sen tror jag att jag äter/köper skit av gammal vana, utan att tänka efter.

Plus att jag ärvt detta beteende från min mamma....sitter liksom i ryggmärgen......

Nej, nu ska jag sluta tycka synd om mig själv, plocka fram en massa jävlar-anamma!!!!
  • Primrose
    godisgrisen skrev 2011-09-22 12:27:11 följande:
    Jadu, den har jag letat efter rätt länge nu.....men vette17.........har nog hamnat i "tyck synd om mig, jag är så fet och olycklig"  träsket, och skulle jag lyckas så kan jag inte längre vara ett offer?

Sen tror jag att jag äter/köper skit av gammal vana, utan att tänka efter.

Plus att jag ärvt detta beteende från min mamma....sitter liksom i ryggmärgen......

Nej, nu ska jag sluta tycka synd om mig själv, plocka fram en massa jävlar-anamma!!!!
    Javisst är det svårt! Jag förstår dig helt och fullt. Är själv en "godisråtta" - dvs. älskar sötsaker (kakor, choklad, godis osv.). Jag har ofta lyckats hålla mig eftersom jag har varit fåfäng nog (Drömmer) och för att jag har tränat så mycket att jag ändå har kunnat äta en hel del sött, i alla fall i perioder, utan att det har satt sig så mycket på kroppen. Jag har älskat sötsaker sedan tidig ålder och är egentligen den enda i min familj som har varit sådan. Vi hade också sällan godis och sådant hemma - eftersom ingen var särskilt förtjust i det och, förstås, för att min mamma tyckte att det var onyttigt. Men sugen var jag hela tiden likväl och så fort jag flyttade hemifrån blev det en hel del "gott" i skafferiet. Men min mormor var sådan - så det sitter kanske litet i generna, trots allt.

Men när man, som jag, inte kan träna lika mycket och, till på köpet, är tröttare och klenare, av olika skäl så är det lättare att falla till föga för suget. Och så känner man sig plufsig och fet och tycker att inget hjälper i någon större utsträckning. Jag kan inte längre träningskompensera för mina laster och då är det svårt att inte "ge upp" litet ibland. Eftersom jag tränar mindre än innan jag fick min son (som mest har det varit 5gg/vecka, men vanligen 3gg/vecka, tidigare var det 6-7gg/vecka) så kan jag "unna mig" så mycket mindre för att det inte ska synas på kroppen.

MEN nu JÄKLAR ska jag också få till det här med att gå ner till min normalvikt igen!!! Och jag kommer att behöva vara stenhård vad gäller mina "fällor". Jag inser att försöka få bort fettet med träning inte längre kan vara mitt fokus - det får vara en extra bonus. Jag MÅSTE låta bli allt vad "godsaker" heter, helt enkelt. Och jag skippar alla dieter a la LCHF etc. och siktar in mig på min vanliga typ av kost (som i grunden är mycket nyttig - så länge jag skippar efterrätter, kakor, godis etc) och begränsar portionstorlekarna också.

Godisråttan: Det jag känner är att jag kan antingen acceptera att jag kommer att se ut så här nu (fåfäng är jag, som sagt!) och för "all" framtid, eller så får jag helt enkelt inse att jag har en "ny" kropp nu som inte går att behandla som tidigare. Det finns inget mitt emellan. Det är bara att glömma hur man har varit (vältränad OCH godsaksätande) och forma sin kropp via nya medel och metoder. Ta sig ur gamla vanor och gamla sätt att tänka och vara, helt enkelt. Fast helt enkelt är det ju INTE när man är 40+. Men, som du skriver, jävlar anamma, nu kör vi! Cool
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!