Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Kalasbraigt skrev 2011-11-14 12:09:09 följande:
    Åååh är så sugen på att springa tjejmilen! Det vore så kul :) Kanske dags att anmäla sig då? Och ha nåt att längta till :)
    Ska prova kesoplättarna idag!
    Just do it!

Funderar på dom däringa kesoplättarna i kväll när jag komme rhem från jobbet. OM gubben har hunnit handla. Jag jobbar t 19 idag kommer inte orka laga middag misstänker jag..
    Har dock varjken avocado eller räkor hemma så vad tar man till? Banan och kanel? Kan det fungera?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Tessou skrev 2011-11-14 15:26:34 följande:
    Alltså, detta låter nog dumt.... Men jag är så himla nyfiken på era kroppar... Ha ha, det lät sjukt OCH perverst!! Men alltså, hur mycket muskler ni har, vilka som har gäddhäng, vart ni har musklerna och vart ni har mest muskler, osv.....
    Jag tänkte faktiskt ta kort på mig efter träningen och lägga ut här... men det hade känts så pinsamt om det bara var jag...
    Går det ladda upp bilder från mobilen här?
    Det hade varit görkul att se! Är ju helt säker på att många här har sketasnygga muskler där jag har *hmm* energireserver för evt nödår..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Veckans tuffaste pass avklarat:
    6km på bandet. Varav 5 km på 26 min (sur på den sista minuten *gah*)
    75 min skivstång/intervall.
    STARK på styrkedelen! Men intervallerna i slutet sved i låren kan jag lova! Basut och solarie efteråt *mmm*

• MissKaos

SEG! Har gått med skallebank idag -sonen har hållit mg vaken ett par nätter. Blir hemma imorgn eftersom det håller på att utvecklas till migrän.. Orkar inte löpträna idag, som jag brukar så det blir spinning. Ibland löser det upp huvudvärk. Ska försöka hinna med en snabb på Crosstrainern innan och stretcha igenom kroppen ordentligt för att se om det hjälper... Ska sen SOVA på fm imorgon hoppas jag!! Annars kommer jag väl bli ett ras!

• MissKaos

Spinning, skönt. 3kmpå crosstrainern innan.
    Mår ngt bättre, inte lika illa...
    Sov sött alla..

• MissKaos
    Primrose skrev 2011-11-16 23:07:21 följande:
    Ja, det förstår jag att den måste tas bort. Hypofysen är ju pytteliten, som en ärta i storlek, men att ha en cysta som är dubbelt så stor är ju mycket. Mitt prolaktinom är bara 4mm. De opererades också bort förr, men nu brukar man kunna krympa dem med medicinering i stället. Och visst låter det konstigt att det plötsligt kallar det för en ev. cysta! Hmmm jag är ganska tveksam över svenska läkares kunskaper ibland. Jag fick min diagnos i England (efter att först, några år tidigare, ha sökt hjälp i Sverige ang min mycket sporadiska mens - utan att få något svar på vad det kunde bero på) och så fort jag började medicinera för att få ner mina prolaktinvärden fick jag mensen tillbaka och några år senare blev jag äntligen mamma! När jag pratade med min endokrinolog (det var alltså inte han som sa att det kunde vara en cysta, utan några "experter" på KS) och sa att var det inte ganska underligt att mitt prolaktinom skulle ha omvandlats till en cysta (på samma ställe och av samma storlek!). Han sa att det ju kanske verkade litet underligt och att en ny MR skulle tas inom ett par år. Jag frågade också om jag kunde sluta medicinera, om det nu inte längre var ett prolaktinom, men det tyckte han inte att jag skulle göra. Jag kan bara säga att ibland blir man mycket trött på läkarvetenskapen...!

Meningslöst besök hos en ortoped idag (efter månader av väntan efter att remissen skickats).
    Trevligt besök på gymmet - men en kort och intensiv cardio-session på blott 20 minuter. Och så en snabb stund i bastun efteråt.
    Man önskar iaf att dom förklarar ordentligt! Jag är inte bra på endoriniologi, men vad jag vet är att kroppen beter sig mkt mkt märkligt ibland. Kan det vara så att man har lyckats med medicineringen så att ditt prolaktiom i princip har "dött"? Isåfall borde det ju bli en cysta kvar av det, tänk som en "tom påse" eller så där prolaktiomet bodde? OM det är så kan du ju tom ha sån tur att kroppen tar upp cystan av sig självt. Jag hade npg velat fortsätta medicineringen under en period tills man gjort en n CT/RTG/MR -eller vad dom nu gör- så det inte finns en liten, mikroskopisk aktivitet kvar som an flossa upp.
    Och, ja man blir astrött på läkarvetenskapen ibland! Det jag jobbar mer är så j-a specialliserat att vi har mest kunskap om det -mer än inhyrda läkare ofta. Och provsvar är inte självklara, det går inte ha referensvärden osv. Man får samma symptom av under som över medicinering.. Spännande, men besvärligt! Kanske är dina endokrinologer i samma läge? Typ, forskning pågår vi jobbar med det vi har -för att hjälpa våra patienter så mkt det går?
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2011-11-16 20:07:09 följande:
    Här är det ffa träningsfritt. Jag sover illa än, även om vi alla är friska. Har huvudvärk varje dag. Kan vara bihålorna som spökar efter förkylningen. Jobbigt hur som helst Obestämd. Just nu undrar jag om orken (och motivationen) nånsin ska komma tillbaka....*snyft*

Det gör den, kommer tbx alltså. Du är duktig som respekterar kroppen och vilar! Jag tror att "aktiv vila" är bra i ditt läge. Tex tvinga sig ut på en prommenad/stavgå eller gå ett par hållplatser innan man kliver på vagnen,  Eller Yoga liteoch meditera hemma osv. Lite lagom, men huvudvärk svarar ofta på lätt motion. Om det är bihålorna kan du testa att spola näsan. Jag rekomenderar näskanna (hälsokosten har) eller stor spruta från apoteket. Nasoline. Spola med koksalt. Se till att det är KALLT bara och att saltet inte innehåller jod. Det är enkelt, känns lite knepigt men kan lösa upp bra i näsan/bihålorna så skiten kommer ut! Spola så mkt du orkar och ta sedan nezeri när du har snutit färdigt. (ladda även med nasoil om du har anlag för näseblod)  Du rensar och vidgar i gångarna så det evt kan rinna ut! Har du rinexin så använd även det.
    *lägger ner sjuksköteskeriet för idag*

Undrar om jag orkar springa en tur idag? *matt av migrän* Dock, konditionsträning brukar hjälpa..
  • MissKaos
    Busfröt skrev 2011-11-17 09:53:22 följande:
    Hoppar in här även om min träning inte är i den dos och intensitet som den brukar vara. Är gravid i v 27 men springer fortfarande 6-8 km i 5:30 tempo 3 ggr/v, kör gym 2 ggr/v och yoga 1 gång/v. Annars är jag en riktigt träningsnörd som tränar och tävlar i både kampsport och löpning. Har mina mål att under nästa höst vara i form för BJJ SM och springa tjurruset så då kan man behöva lite sporring :)
    Det är ju skitbra att du kör så när du är gravid Det är MYCKET träning skulle jag säga! Sluta inte!! Om du inte måste, jagmådde så bra under min graviditet tills jag slutade träna (blev förkyld + storhelger) i v38, då sammlade jag på mig vätska och livet belv rätt jobbigt. Men sen kom ju bebisen.. Och jag började träna så såsmätt när han var 3månader, eller rättare sagt började gå på mamma/bebisgympa, promeader med vagnen blev det ju tidigare. Tror det var där runt 3 mån som jagfklarade att instruera klasser igen! Så keep it up om d orkar! Och välkommen till FL´s roligaste tråd
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-11-17 14:22:59 följande:
    Jo, fast jag måste dock påpeka att det är ganska annorlunda mellan att vara en människa som, tyvärr, är patient. och att arbeta inom vården. Det är inte direkt "spännande" att vara sjuk. Nej, det blir ingen "tom påse" där prolaktinomet "bor". Det normala förloppet ska vara att medicineringen gör att tumören krymper. Mitt prolaktinom  (eller ev. nu "cysta") har inte krympt på de här sju åren (sedan jag gjorde min förra MR, i England). Dock kan det vara så att det har vuxit under graviditeten och sedan krympt igen till sin "ursprungliga" storlek. Och därmed kanske fortsätter att krympa. Som du säkert förstår har jag, långt ifrån, skrivit alla turer och åsikter som har florerat kring mitt tillstånd under åren. Det är av det man blir trött på läkarvetenskapen. Några exempel: I England uppsökte jag vården för att jag ville bli gravid och hade mens c:a 1gg per år. Får diagnosen "prolactinoma" och sätt på medicinering. Efter en månad eller två gör jag ett återbesök och får veta att medicinen jag tar ABSOLUT inte ska tas om man ska bli gravid. Får ny medicin. Får också veta att om jag blir gravid ska jag OMEDELBART sluta medicinera, sedan gå på regelbundna MR och om de visar att tumören växer kan jag behöva börja medicinera igen efter 3:e graviditetsmånaden. Och så flyttar jag till Sverige, får tre missfall på raken, gör sedan två IVF. Endokrinologen i Sverige säger, även han, att jag ska sluta medicinera när jag blir gravid, men inte kollas med MR utan med synfältsundersökningar. Det andra IVF-försöket görs i Riga och där säger läkaren att jag har fått fel information ang. när jag ska sluta med min medicin för enligt henne ska jag ta den t o m v. 12, eftersom det är först senare i graviditeten som prolaktinvärdena börjar gå upp rejält och om jag slutar medicinera på en gång kommer mina värden att höjas "för tidigt" och kan därmed kanske orsaka missfall! Efter detta IVF-försök kontaktar jag en klinik i Tjeckien, för ev. vidare behandlingar, frågar där om när jag ska sluta med min medicin och får veta att det ska jag göra i v. 6-7! Någon månad senare blir jag gravid med min son, naturligt, och bestämmer mig då för att ta medicinen t o m v.8 (utan att nämna det för min endokrinolog). Sedan har jag också blivit tillsagd, av min endokrinologs kollega (när jag ringde för att jag var gravid igen, fick missfall, och min läkare var på semester), att jag kan "sluta när som helst med medicinen", eftersom mina värden verkar ha varit låga och stabila under två år efter min sons födelse. Min egen endokrinolog har hela tiden sagt att jag kan pröva att sluta först fem år efter att jag fick barn. Så kan det vara för en patient.... Och det är långt ifrån allt som jag har fått höra under åren! Jag har full respekt för att man inte alltid kan ha svar på allt - men väldigt ofta låter läkarna TVÄRSÄKRA när de delar ut sina åsikter och behandlingar. Något de, uppenbarligen, långt ifrån alltid är. Min egen endokrinolog är, i alla fall, trevlig och ganska ödmjuk. Även om han inte kan ge mig fullkomliga svar.Drömmer
    HELT osannolikt! vore intressant att höra varför dom harså olika åsikter. Tvärt emot varandra. Jag vet i efterhand att jag har diagnser som är klart kontraindicerade med den hormonbeh som jag fick för att kunna bli gravid. Och det kollade dom inte ens upp.. Resultat? Kronisk migrän under en period. TUR att man jobbar med psykiatri! Nej, jag var ju ute efter om dom hade gjotr ngn sådan förklaring till dig som gick förstå -inte att det skulle vara så.. Det lät ju som om du inte hade fått veta alls varför i ditt första inlägg. Och då vill man ju veta.
    Jag vill gärna ha Mark Slone till dr nästa gång.. Han är åtminstonde snygg! Så det blir lite roligare att vara sjuk.
  • MissKaos
    Beckaa skrev 2011-11-17 16:32:51 följande:
    Ja, dessa referensvärden! Jag gick till vårdcentralen med en kroppstemp på 36 grader, puls på 48 slag per minut och tydliga symtom på fel på sköldkörteln. Mitt T4 låg på 9,2 (ref är 9-22) Läkaren tittade på provsvaren, sa att de var bra och sjukskrev mig för stress!?

Idag träffade jag dock en väldigt bra läkare på kvinnokliniken. Henne ska jag hålla fast vid..

För övrigt tror jag nog att jag ska köra träningspremiär efter operationen imorgon :D Första träningspasset på 7 veckor!
    Lycka till!
    Ja vissa läser provsvar som fan läser bibeln..

Här blir det vila idag. Och en massa kex. Mår inte alls bra. Fryser, mår illa. Golvet gungar. resterna av migrän som hänger i. + Pms... (därav kexen, choklad i dom..)
    LÄNGTAR efter att få sonen i säng, jag är helt slut, matt. Överkörd av thomas tåg går konstant på tv här känns det som)
    Måste jobba imorgon... HAr alltid så dåligt samvete när jag sjukar mig.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!