Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

anjis78 skrev 2011-11-22 22:15:55 följande:
    Tyckte också det var rätt snabbt tills sambon sa att det finns sånna som springer på 30 min, da kändes det inte så snabbt längre Förvånad Blev en runda på ca 5,5 km i dag, skönt. Tycker det är svårt  med intervallträning då jag blir så stel om jag börjar gå efter ha sprungit, men jag kankse får testa. Har inget körkort så jag får endå cykla till gymmet och det lockar heller inte i mörkret, men jag får skärpa mig. Tack för input Glad
    ELITEN springer på 30 ja..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    http://iform.se/iform-loppet/goteborg-2010/resultat-fran-i-form-loppet-i-goteborg

Här är de topp 10 från det amatörloppet jag sprang.
    JAg sprang på 52 och kom in bland dom 100bästa av 300 typ..

VILA idag. VIll eg springa men jag får nog vila.. Kört hårt det sista, ska långlöpa imorgon!
    Hansson83 skrev 2011-11-23 09:03:41 följande:
    Här har vi en till som gärna hade börjat springa lite. Men med två graviditeter nära inpå varandra funderar jag lite på om jag vågar mig på att springa. Sonen föddes för 6 månader sedan.

Jag vet ju att jag kan testa och se hur det känns, men är lite rädd för att mitt underliv inte ska klara av det Förvånad Tränar combat, pump och ibland spinning så tränar gör jag redan, men det känns som att lite löpning hade gjort gått för de där kilona jag vill bli av med!!

Man blir riktigt taggad av att läsa denna tråden, en favvis får det bli!!
    Kan du inte pröva lite lugnt på bandet när du är på gymmet? Tex jogga 1km LÅNGSAMT efter ett pump eller combat pass? Känns det sen bra så kan du ju öka långsamt.
    JA, löpning bränner bra med kcal. Tänk på att det även ger en aptitökning som heter duga.. Att köra lite kondition direkt efter styrka utan att äta emellan kan vara mkt effektivt med. Tex, efter ett pumppass att springa eller köra crosstrainer. Då har du ju en bra möjöighet att komma igång med löpningen tills det blir vår ute tänker jag.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Kalasbraigt skrev 2011-11-23 19:53:59 följande:
    Jävlar vad mer hungrig jag är nu för tiden! Jag tränar ju 4-6 ggr hårt per vecka i jämförelse med 2-3 lätt träning som jag gjorde förut. Är det bara äta tills man är mätt eller hur gör man? Känns som träningen blir plus minus noll när man äter som en häst.

Idag blev det 3 km löp låååångsamt och bodybalance 1 h. Känner mig överbelastad i lederna, främst stel i anklarna. Men kör på långsamt ändå. Och inflammationen har gått ner nästan helt, jätteskönt! Bara öm nu :)
    Vad är målet?
    Viktendgång? Isf, ät dig ohungrig men inte mätt! Jag tycker jag blir mer mätt på protein, kan ju vara värt att testa att öka på den delen! Sen får man nog pröva sig fram lite. Göra lika ett tag -kolla om man får resultat och sedan förändra utifrån det..
  • MissKaos
    LizzyLou skrev 2011-11-24 14:07:58 följande:
    Bär runt på min ettåring på höften rätt mycket, bor även på fjärde våningen utan hiss. Är egentligen ganska vältränad, men tydligen inte tillräckligt för nu har jag fått fruktansvärt ont i ryggen (samma sida som jag bär sonen på) Känns typ som muskelknutor i hela ryggen.. :(

Någon som har tips på bra övningar??? 
    BÄRSJAL!!
    Sen är det nog bra med en tur till gymmet för ett bra träningsprogram!

Dagens pass:
    5km "uppv" på bandet: 25min
    30-45min intensiv kör i gymmet (focus:ben, körde  helkropp)
    5km till på bandet: 25min..

NÖJD! Gick så jäkla bra
  • MissKaos
    anjis78 skrev 2011-11-24 21:28:30 följande:
    Jag vet, men jag vill  också springa så snabbtGlad
    Jaha, då får du börja träna mot det målet då. Kanske ska du sätta upp delmål? Sen får du fundera över vad du behöver göra och göra en tränings/kostplan.
    anjis78 skrev 2011-11-24 21:30:37 följande:
    Shit vad du är duktig. Ingen träning i dag, syndar med lite kaffe och mörk choklad med havsalt istället, mums. I morgon blir det löpning, hoppas på en mil.
    Vet inte om det var så duktigt. Det kändes bra

Jag är skitorolig för mitt öga som det är ngt skumt mde. Var skönt att bra bränna ur det på gymmet.

Vad jag ÄR, det är HUNGRIG!! *s* Stoppar i mig mackor och grejjer nu. Mmm.. Chokld med havssalt låter inget vidare. IMorgon är det fredag: Då ska jag fika något gott och äta lite M&Ms och Malteasers... Tror jag. Är sugen på Fazer mjölkchoklad just nu men det har jag nu ingen. Nåja, det är imorgon det!
    Nu: Sova..ZZzzzzzzzzzzz
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-11-25 04:35:42 följande:
    Tyckte att du skrev häromdagen att du är så noga med maten sedan du gick ner i vikt och bara äter "MAT".

Sanningen är väl egentligen den att har man möjligheten att träna väldigt mycket kan man stoppa i sig mer.
    Ja, jag är inte så noga såsett -men sötsker försöker jag hålla till helgerna..
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-11-25 04:35:42 följande:
    Tyckte att du skrev häromdagen att du är så noga med maten sedan du gick ner i vikt och bara äter "MAT".

Sanningen är väl egentligen den att har man möjligheten att träna väldigt mycket kan man stoppa i sig mer.
    Räknar du föresten godis som mat? Det gör inte jag. Mat för mig är det där gröt, mackor ärtor och kött/fisk potatis osv... Godis och sötsaker är mera som en festsak för mig. Det jag eg är noga med nu är att äta frukost, lunch, middag kvällsmat ett mellis och gaino efter träning. Och då, att det är riktig mat som kroppen mår bra av. Igår blev det köttbullar och pasta med rofruktssallad till middag. Och kyckling med ngn form av kikärtsröra och ris till lunch.
    Nyfiken: tycker ni mina kollegor har ett normalt förhållande till mat? Här går ALLA på en massa olika dieter som LCHF, Viktväktare, svältideter osv. Konstigt nog finns det kakor mm nästintill varje dag.... 
  • MissKaos
    Primrose skrev 2011-11-25 04:47:59 följande:
    Vaknade vi 02.00 - efter att vi hade nattat sonen tillsammans vid 20.00-tiden. Gick upp och la mig på spikmattan. Igår och nu svider mitten av ryggen som attan. Det känns ungefär som att man har legat i solen och bränt sig rejält (dvs. inte som träningsvärk, skön sådan har jag i axlar och bröst). Och det pga mitt lilla styrketräningspass i onsdags. Jag tänkte dock ändå gå i kväll (fredag) och köra litet i alla fall. Nu har jag också rejält ont under vänsterfoten. Jag har haft besvär med det i c:a ett halvår. Fick inlägg från sjukgymnasten i våras (för ryggens skull) och hon trodde att det skulle hjälpa foten, men det har det inte gjort. Det verkar bli värre av att jag kör på konditionsmaskinerna i gymmet.

Jag funderar på om akupressur kunde vara något för foten. Och, trots att min sjukgymnast rynkar på näsan åt det, kanske jag ska ta och besöka en naprapat, trots allt. Om det är ok, när man har diksbråck. Någon som har tips på en strålande duktig naprapat i Stockholmstrakten? Nu har jag, i alla fall, inte tagit några värk- eller antiinflammatoriska tabletter på ett par veckor. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Men nu har jag testat ortopedens åsikt att jag ska ta en massa tabletter och eftersom det inte gör någon större skillnad så gör jag som jag brukar ett tag nu.

Är det, förresten, någon som har testat att få ekologisk matkasse hemskickad och är den bra?
    Jag är inte så förtjust i att gå till naprapat, däremot kiropraktor.. MEN det ska vara en "Usa" utbildad (Deras utb är 5 år mot här 3..)  HAde du bott här hade jag rekomenderat min kiropraktor iaf värt ett försök.
    LÅter inte ngt vidare att ha det sådär
  • MissKaos
    Beckaa skrev 2011-11-25 14:34:50 följande:
    Jag personligen tycker att många har ett osunt förhållande till mat. Antingen bryr man sig inte alls eller så går man på någon form av rabiat diet. Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Jag äter själv lågkolhydratkost eftersom jag helt enkelt mår bättre av det. Det ger mig mindre sötsug vilket är otroligt skönt. Jag behöver inte anstränga mig att gå förbi godishyllan i affären för jag är helt enkelt inte sugen. Tidigare var jag en riktig lösgodisråtta. Däremot säger jag mig inte äta LCHF, jag vräker inte på med fett på något sätt. Jag är däremot noga att äta mycket protein.

Jag anser att många LCHF'are blir så oerhört extrema och hetsar varandra i olika forum till att utesluta kolhydrater som om de vore pesten. Jag tror att vi generellt äter för mycket kolhydrater men jag blir skeptiskt mot allt som blir så extremt. Jag skrattade igenkännande när jag läste den här ledaren
    www.dn.se/ledare/kolumner/nar-starkelsen-blir...

Jag själv äter inte ris, potatis, mjuka mackor eller pasta om jag inte blir bortbjuden och det är vad som serveras eller vid speciella festliga tillfällen. Däremot äter jag dagligen knäckebröd eller hårt tunnbröd och tänker absolut baka lussekatter till advent. Däremot kommer jag antagligen inte äta speciellt många själv.

Nu blev det en LCHF-utsvävning, men generellt sett tror jag att alla "dieter" man inte kan hålla jämt är en dålig diet, oavsett om det är att bara äta soppa, utesluta ALLA kolhydrater eller bara äta tonfisk.
    Då tänker vi ganska lika. JAg äter kolhydrater, fett och protein. Dock med en övervikt på proteinsidan. Försöker se till att få i mig det jag tror kroppen behöver av vitamnier, mineraler osv. Sen ska även gommen ha sitt, så jag försöker äta saker jag gillar, men med vikt på mat. Håller mig mätt bättre om jag fyller på ordentligt med proteiner. MEn jag behöver kolhydrater för att orka träna. Tror att olika kroppar är olika och att man måpste hitta sin väg, men att bli för extrem verkar både jobbigt för en själv och för omgivningen... Att vara det en period kan väl vara en sak men hela livet? Jag väljer en livsstil som pasasr mig, inte en späkningskur... Det är så extremt på mott jobb att jag känner mig onormal när folk frågar "vilken diet går du på" och jag inte har ngt svar...
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2011-11-25 19:46:18 följande:
    Jag kan pendla i vikt rejält. Försöker väga mig vid samma tidpunkt (OM jag nu ska väga mig) och ena dagen har jag varit nere på 54 och nästa dag 56,5. Det är iaf inget konstigt för mig, men du brukar kanske inte pendla så?
    Sådär är det för mig med, beroende på tid i månaden, om jag har bajsat eller inte, ätit salt mat, druckit mkt (väger tex mer efter hård träning pga att jag häller i mig mkt vatten..
    Primrose skrev 2011-11-26 14:10:18 följande:
    Nej, godis är VERKLIGEN inte mat. Jag mindes bara att du själv skrev för ett tag sedan att du nu var så noga med vad du åt och att du åt "MAT" i stället. Och att det var därför du nu höll vikten. Men så skriver du ju ganska ofta om hur du äter en massa godsaker.
    Men jag förstår hur du menar. Du menar att du tidigare inte åt regelbundna måltider och därför kanske tog till godsaker i stället (mycket oftare än vad du gör nu).

Nej, jag tycker inte att det är normalt att gå på en massa dieter och sedan sitta och äta kakor till fikat. (fast de som går på LCHF äter väl knappast kakor?) Själv har jag bara nyligen prövat på det (förutom när jag slutade röka 1992, då jag höll mig till en restriktiv mathållning i ett år, för att inte gå upp i vikt). Bl a pulver och LCHF. Inget av det fungerar på mig. LCHF gick jag ner i vikt av/figuren ändrades, men jag tyckte inte att den kändes hälsosam, av olika skäl.  Och jag testade det enbart i ren desperation. Nu ska jag INTE dra min historia en gång till.... Men den går ju, i princip, ut på att jag har haft enormt svårt att få min figur tillbaka sedan jag fick barn (vid nära 44 års ålder) och jag har, tyvärr, inte längre kraft eller tid att träna 20 timmar i veckan (egen träning + jobb) som förut.

Själv har jag ätit nyttigare än de flesta under MÅNGA år. Har varit helt eller delvis sk "vegetarian" (gillar inte epitet) i 30 år. Nu äter jag fisk, ägg, kyckling (ekologisk) och  skaldjur. Ekologisk mathållning har jag kört med i nära 15 år (för 10 år sedan var det lättare att göra det i England, där jag bodde, än i Sverige). Lagar oftast mat från grunden. Massor av grönsaker, nyttiga oljor, fullkorn, nötter, baljväxter osv. osv. Jag har inte varit hysterisk med att utesluta pasta, ris etc. från det jag äter. Sedan har jag alltid gillat sötsaker, men långa perioder har det blivit ytterst litet eller inget av den varan. Jag har aldrig druckit mycket alkohol, kaffe började jag dricka litet av i 25-årsåldern, läsk är inte min grej osv. Hamburgare och korv är bland det värsta jag vet. Pommes frites och annan friterad mat gör mig illamående. God, nyttig, mat är mina favorit.
    Man tänker väl inte på att skrivaom sina grötfrukostar *s* ja, jag hade ett par kassa år där, med hormonbeh och grejjer och hamnade i godisfällan som du skriver om. Nu ser det annorlunda ut och ajg mår MYCKET bättre av min nuvarande kosthållning. Som jag då inte ser som en "diet" utan livsstil/medvetet val. Laga mat från grunden är bra! Jag gillar storkok -grytor osv är fantastiskt gott, tar tid men är tidsekonomiskt eftersom man sen kan värma. Har med varit sk kanin i flera år. Märker doc att jag mår bättre av blandkost, men väljer mer fisk/kyckling/ägg än ffa rött kött.
    Passar på att skriva om dagens kost då Grötfrukost.. Sen kokade jag soppa på köttfärs, palsternacka, morötter och div kryddor. Blev gott! Gäster på kvällen! Dom fick parmalindad kycklingfilé fyld med ädelost och klyftpotatis (Allt i samma form, smidigt! Faktistk ett viktväktar recept) Mycket gott! Dom kom till mellanmålet och fick då fruktsallad med keso/kesella/vaniljvisp. Det sista var väl eg till ungarna.. Nåväl, hade även bakat en god efterättskaka. ngn form av havreflarns botten som man sen la vispad vaniljvis på och toppade av med mängder med bär och frukt! Jättegott.. Och på nyttighetsfronten även ett gott rödvin..

Dagens träning: löpning ca 10km okänd tid. Hade glömt ladda min löpklocka.
    Imorgon ska det bli skivstång/spinning. Önskar mig 2,5km tempolöp på bandet med men det blir det nog inte tid till!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!