Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa
    Maria1982 skrev 2013-05-27 17:59:02 följande:
    Nu har jag fått ett stolleryck!
    Tjejmilen 8/9 är målet
    Det är ett så mysigt lopp, enda felet är att min son inte får tävla. Min son brukar springa några lopp per år och då känns det fel att han inte får vara med. Annars hade jag gärna haft det loppet som mål i år. Om några veckor ska jag gå Karlstads stadslopp, men i år kommer det bli en långsam historia eftersom jag ska ha med mig maken och eventuellt dottern...eller om de slöfockarna får gå själva. Jag önskar att jag kunde springa igen, men det håller inte min kropp för längre, genomgår just nu en kiropraktorbehandling och fick söka akut idag då jag knappt klarade att jobba.
  • Wilowa

En liten fråga till er som är duktiga på detta med mat och träning. Jag behöver lite kostråd till min snart tolvåriga son. För några veckor sedan hade han en magsjuka i tio dagar och strax före det åt han penicillin mot streptokocker. Han spelar hockey och åker mycket slalom på vintern, så han är vältränad. Nu den senaste tiden har han dock inte tränat lika mycket pga sjukdomarna, men nu på sommaren är det friidrott och löpning som gäller. Problemet är att han alltid varit väldigt smal och nu efter magsjukan hade han tappat minst 2 kg...säkert 3. Jag skulle vilja hjälpa honom att gå upp lite i vikt, men vet inte riktigt vad som är bäst för ett barn. Han ligger strax över 140 i längd och väger nu 29 kg...nån  som har nåt bra tips?

• Wilowa
    Johan75 skrev 2013-06-02 11:39:16 följande:
    Rent generellt tror jag det handlar om att få honom att äta tillräckligt mycket mer än exakt vad han äter. Han behöver mycket proteiner för att bygga muskler men han behöver också ganska mycket kolhydrater eftersom han tränar så mycket, speciellt explosiva sporter som hockey. Fett behöver vi alla och är den bästa energikällan.

Det enda att undvika är väl det som är direkt onyttigt som exempelvis socker (som han dock kan ta under tävling som exempelvis sportdryck eller liknande).

Tror nog som jag sade att det handlar om att hitta vägar att äta tillräckligt mycket och framförallt ganska snabbt efter träning.  
    Han äter mycket redan nu tycker jag och äter han fel före eller efter träning så vill jag inte ha med honom att göra. Grinigare unge får man leta efter. Därför tror jag att jag måste lägga till nåt till maten just nu för att han så snabbt som möjligt ska kunna ta igen de kilon som han tappat. Frågan är vad?
    Maria1982 skrev 2013-06-02 11:48:33 följande:
    Jag har en smal kille med... Åker han på magsjuka så blir han jättedålig.
    Har inga tips alls, kämpar själv

Men pasta, bönor etc borde ju ge effekt tycker man.
    Ja halsfluss med penicillin och sedan tio dagar med magsjuka var lite mer än vad denna lilla kropp mådde bra av. Pasta äter han gärna, men bönorna hoppar vi pga av allergi...vilket han inte är ett dugg ledsen för.

Han ska iväg och tävla i friidrott idag, men egentligen känns det lite meningslöst för han har ännu inte fått tillbaka sina krafter ordentligt än. Fast han tycker det är kul och är som tur var inte så resultatfixerad.

• Wilowa

På tal om hans humör. I vintras var han med på en hockeycup där de åt frukost gemensamt med laget...det resulterade i matchstraff för min annars så fokuserade kille. Jag satt på läktaren och såg att nåt var fel, men kunde inte göra nåt. Efteråt kom det fram att han bara ätit två smörgåsar vilket är på tok för lite för honom att spela en hockeymatch på.

• Wilowa
    Johan75 skrev 2013-06-02 12:50:21 följande:
    Tja, är det oviktigt vad dessa kilon består av så kan han äta socker. Annars är det ju mest vätska som försvinner vid magsjuka så det går snabbt tillbaka. 

Din son är även i en ålder då man ska vara ytterst försiktig med att skapa problematik kring maten. Men barn funkar som oss vuxna med undantaget att de växer fortfarande (vilket tyvärr även många vuxna gör - på bredden). Det handlar till slut om att få i sig mer energi än vad han gör av med. Frågan är väl hur man gör det på bästa viset och med den bästa långsiktiga effekten. 
    Ja det är ju just det jag funderar på, att proppa i honom godis och chips är ingen bra lösning...om vi inte frågar honom själv.
  • Wilowa
    Maria1982 skrev 2013-06-02 16:42:42 följande:
    Pasta, gräddstuvningar och "fett" kött typ kotlett??
    Vi försöker göra så iaf För socker är inte ok..
    Ja och resten av familjen rullar fram!
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-06-02 19:34:05 följande:
    Ge detclitectid antagligen kommer han kompensera genom att bli mer hubgrig. Xtra mellanmål annars.
    Jag vill inte ge det lite tid eftersom han har svårt att få i sig tillräckligt även i vanliga fall. Vet sedan tidigare att det kommer ta honom lång tid att ta igen dessa kilon.
    MissKaos skrev 2013-06-02 19:34:59 följande:
    Och ett sent kvällsmål extra. Så gör man i vården när någon ska upp i vikt
    Bra tips! De dagar han tränar brukar han äta frukost före skolan, lunch i skolan, mellanmål när han kommer hem, nåt enklare lagat före träningen, middag efter träningen och ev kvällsmat beroende på hur sen träning han haft. Ibland äter han middag före träningen, men då kräver han ett lite kraftigare mål efter träningen med. Han kanske helt enkelt ska äta så varje dag oavsett om han tränar eller inte.

• Wilowa
    Maria1982 skrev 2013-06-08 19:32:38 följande:
    Fi fan.... Lite nerver här idag!
    08.50 går starten :-O
    Lycka till!
  • Wilowa
    Maria1982 skrev 2013-06-12 04:52:10 följande:
    Varför kan du inte scratchy? En annan har haft så ont efter halvvättern att jag inte kunnat

Stackare! fast grymt gjort av dig att klara den!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!