Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2013-07-13 09:58:50 följande:
    Viktnedgång hade jag som ett stort mål efter förra graviditeten. Tror dock det är bra att även mäta sig så man inte blir förkrossad när vågen inte ändrar sig i börjsn. På mig syntes det att magen åkte in rumpan krympte från vecka till vecka. Tog tid innan viktminskningen kom dock. Men den gjorde det och då var det kul stt se hur mkt längre jag kunde springa, snabbare och hur vikterna ökade i gymmet. Från 32i midjan på jeans till 26. Kommer ha samma mål efter denna graviditet och det fungerar fint för mig.
    Det är ju just det jag menar, man måste hitta ett sätt som passar för en själv och acceptera det kanske inte passar för nån annan. Som jag sagt innan så tvekar jag inte en sekund på att du kommer lyckas nå dina mål.
  • Wilowa
    Kattpappa skrev 2013-07-13 14:12:22 följande:
    Hej Willowa.
    Jag vill tippsa dig om en träning som har hjälpt mig med mitt diskbråck och en skada i den ena foten.
    Vattengymnastik !!
    Jag började med detta som sjukgymnastik och är efter någon månad redan betydligt bättre i kroppen Glad 
    Tack för tipset! Jag har allt funderat på det, men då är man ju så låst till vissa tider och det är lite svårt att få ihop med vardagen. Min man jobbar oregelbundna tider och mina barn ska på träningar hit och dit. Fast om jag inte får nåt rätsida på det nu i sommar så får det bli vattenträning (och barnen får stå över sina träningar). Ska dock försöka med några sjukgymnastöningar jag fått tidigare och promenader när de börjat ge resultat. Jag tror att nåt lossnade i och med målningen.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-07-13 20:37:35 följande:
    Yoga! Hjälpte mig eftrr bådr förlossning och diskbråck
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Jo yoga funkade bra innan jag blev sämre igen. Jag var på ett pass efter och det var inte skönt. Jag har typ som ett glapp i höften, vet att sjukgymnasten sa att när jag gjorde en viss övning så skulle jag tänka på hur jag klev upp så det inte åkte isär igen...måste träna bort det innan jag kan göra nåt annat tror jag.
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2013-07-14 20:28:00 följande:
    Då tvingar jag på er mina två cents om träningsresultat och viktnedgång.

Jag tror (eller vet) att motivation är komplicerat. En del tränar för att bli starka och ser utseendet och vikten som en bieffekt. Andra är tvärtom, och ser styrkan som en bieffekt.

Jag tror att det är viktigt att lägga sina mål inom det man är inspirerad att uppnå. Men det viktigaste för att det ska fungera är att man förstår vad man kan vänta sig och hur man ska nå dit.

Man kan göra väldigt fel vare sig man vill bli starkare eller om man tränar för att gå ner i vikt. Likaväl som det är dåligt med att ohälsosamt pressa sig ner i vikt så har jag inte sett ens i närheten av lika stora skador på dem som gör så, som jag sett hos dem som ohälsosamt försöker pressa på några vikter till på marklyften för att få träningsresultat.

Jag tror att allt handlar om att först och främst förstå hur man uppnår sina mål på ett bra och sunt sätt. Hittade denna artikeln som förklara ganska bra hur jag menar:

deansomerset.com/2012/05/02/why-motivation-is.../

Ungefär så som jag menar med. Dessutom tycker jag inte att det är okej att säga till nån annan att denne har felaktiga mål. I alla fall inte så länge som det håller sig på en hälsosam nivå. Bara för att det inte funkar för mig och några andra jag känner, så betyder inte det att det inte funkar för andra. Jag kan dra en parallell till mitt yrke som förskollärare där jag möter massor av uppfostringsmetoder. Jag har inte rätten att säga att föräldrarna gör fel så länge barnen inte far illa. De gör kanske inte  exakt så som jag skulle ha gjort, men vad spelar det för roll så länge det inte skapar problem? Troligtvis skulle inte mitt sätt funka i dessa familjer ändå eftersom de inte är jag.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-07-18 16:57:42 följande:
    Har varit sjuk. Förkylning följt av bihåleinflamtion. JAG tror att det var förkylningarnas Ebola. Efter antibiotika, rinexin och hostmedicin (+ niferex) är jag nu på banan igen. Men fiser jag dör flugorna.. Tänkte köra första gympasset efter ett par veckors ofrivillig vila imorgon!

Haha! Stackars era flugor! Är det antibiotikan som ställt till det med magen?
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-07-18 17:40:35 följande:

Det och järn ihop. Och graviditet på det.. Wow
    Aj! Din stackare! Dessutom får du inte äta de braiga medicinerna mot magproblem heller.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-07-18 18:53:53 följande:
    Omeprazol? Det får man ta numera. Tror inte det hjälper mot detta. Tyvärr. Men mot halsbränna är det fint.

Imorgon börjar semestern! Fina grejer,semester
    Jaha får man ta den, det visste jag inte. Jag tycker du ska prova för den hjälpte mig när jag åt penicillin i våras. Fast min mage är visserligen som den är, Omperazolen och jag är bästa vänner och jag äter till och med dubbel dos när det är som värst (får det för min läkare får jag väl tillägga eftersom du är sjuksköterska )

Jag har min första semesterdag idag och det är så skönt! Vi håller på och packar husvagnen och imorgon bär det iväg på premiärtur med nya vagnen.   
  • Wilowa

Känns så skönt för jag börjar bli bättre i ryggen. Idag kunde jag gå både i en färgaffär och en matvaruaffär utan yrsel. Solig Det känns dock som att nån muskel i höften/ryggen inte är riktigt med, för försöka klura ut hur jag ska hitta den igen. Jag ska tillbaka till kiropraktorn denna vecka, han kanske kan hitta den åt mig om inte annat.

Idag hade sonen träning vid vårt motionspår, så vi cyklade alla med honom och när han tränade gick jag, maken och dottern en runda. Skönt och mysigt att promenera med dottern.  

• Wilowa
    MissKaos skrev 2013-08-04 20:12:08 följande:
    Spinning intervall idag. Skönt

Föslag: Clownen letar upp en annan tråd att tråka. Så får vi ha denna ifred.

Tror det är mer effektivt att tråka ut.
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2013-08-04 20:43:32 följande:
    Vad är det du har för problem med ryggen? Jag ska ringa kiropraktorn i morgon och hoppas få reda på vad som är fel med mig.

Jag vet faktiskt inte vad som beror på vad, men jag får låsningar i nacken, bröstryggen och höfterna. Det knakar både här och där när jag är hos kiropraktorn. Kiropraktorn säger att yrseln och även magproblemen som jag också har kommer ifrån nacken, då det påverkar nervsystemet...eller nåt sånt. Jag tror dock inte att det är nacken som orsakar mina problem, utan nåt i ryggen/höften och att det i sin tur ger besvären med nacken. Mitt största problem just nu är att hitta träningsformer som kroppen accepterar, men idag gick det bra med både promenad och cykling. Det enda som funkar jämt är slalom, men nu är det ju tyvärr ingen snö i backarna.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!