Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Beckaa skrev 2012-04-11 17:06:18 följande:
    Den här, vanligtvis träningsglada sitter i soffan och surar. Egentligen är det inte jag som surar, utan min kropp. Min doktor har bestämt att jag ska sluta med en av mina mediciner för utifall att jag någonsin, mot alla odds skulle bli gravid finns det inga långtidsstudier på hur denna medicin påverkar ett foster. Det spelar ingen roll att jag antagligen ändå inte kan bli gravid, att det är ett kroppseget hormon jag äter för att min kropp inte tillverkar det själv och att alla studier som finns inte visat någon som helst skadlig effekt på foster. Men det är klart, man måste ju vänta och se, för tänk om dessa barn som varit med i studien plötsligt förvandlas till monster den dag de fyller 25. Det är klart, det ödet vill vi ju inte ge mitt ofödda och troligen aldrig kommande barn.

Dessutom är mitt hus i stort städbehov. Hunden har bestämt sig för att alla vinterhår ska tappas och att det med fördel görs inomhus. Det är vid dessa tillfällen det inte är min hund utan makens. Dessvärre är han inte hemma så ska jag kunna lägga mig ikväll utan att borsta bort hundhår från fötterna innan jag lägger mig i sängen måste jag städa. Halva min gigantiska soffa är dessutom belamrad med en tvätthög utan dess like som jag inte alls känner för att vika.

Vidare finns en utbyggnad på 80 kvadratmeter som behöver spacklas. Jag behöver väl inte ens tillägga att jag inte direkt är sugen på uppdraget?

Därför sitter jag alltså i soffan och surar. Eller just det, det är min kropp som surar för att den inte får sina hormoner och drar ner mig i fördärvet av all världens elände och får mina tämligen små problem att ta gigantiska proportioner.

Det är nu jag borde lyfta på röven, städa och träna va?
    Lyfta på röven och göra något du mår bra av, snarare. Vad är det för hormon du äter? kan man inte sätta ut den om du blir gravid?

*kram*
    Mollly skrev 2012-04-11 17:19:10 följande:
    Idag skulle jag egentligen tränat styrka, men har ingen lust alls att åka till gymmet. Så körde ett pass zumba, plus lite andra övningar här hemma. Men nu efter att jag har tränat, blev jag helt plötsligt sugen på att dra till gymmet. Men tar mig nog en promenad med hunden iställetSkrattande Imon finns det ingen undanflykt, så ska jag ner till gymmetSkrattande
    Låter bra!

imorgon; Transportlöp tor t jobbet. Maken bortrest, jag ahr tempolöp 10km  på planerat. Det är 10km t jobbet! Hem kör jag en omväg om jag hinner -i lugnare temop! Så blir det osm planerat: 10+10-15km att kuta!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Tessou skrev 2012-04-11 19:46:25 följande:
    Hemma efter ett grymt kul box-pass!! Härligt att bli såå svettig, ha ha! Har inte skrivit på länge, det går i ett varannan vecka här hemma (särskilt då jag slutar 16:15) då sambon jobbar eftermiddagen. Elias har haft feber i några dagar... han är såå trött på kvällarna men såfort jag ska gå ut ur rummet så ropar han ''mamma!!''..... Igår hann jag inte göra matlåda till idag, så gick upp extra tidigt och lagade lunch, ha ha! Ska ta en vilodag imorn och bara andas...
    OJ! Jag är lat: Jag köper lunch (läs sushi) ganska ofta. Denna veckan var jag duktig och hade med en påse färdigskuren sallad (skuren av ICA) coctailtomater mm mm och fylde upp halva kylen på jobbet... Har sen haft med mig en burk tonfisk + ägg + bönor en dag och skinka + ägg+ keso en dag. *lat* Kan du koka pasta påjobbet? JAg gillar att koka pasta, hälla i frysta grönsaker och låta dom koka med. När det är klart och lagt i tallriken häller man på en brurk makrill i tomatsås. Min snabblunch... Nyttigt och bra!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Beckaa skrev 2012-04-11 21:39:00 följande:
    Jag äter sköldkörtelhormon då jag haft en cysta på hypofysen som gör att den inte säger åt sköldkörteln att producera hormon som den ska. jag äter två sorters hormon, T3 och T4. T4 omvandlas till T3 i kroppen så vanligtvis klarar man sig med bara T4, men jag mår bäst med båda. Jag tycker att det är onödigt att sätta ut den, men har lovat att ge det ett försök (till).

Jag ryckte upp mig och är nu nytränad med ett välstädat hus. Tvätthögen och spacklandet finns dock kvar till en annan dag :)
    Aha. gissa att du blir deprimerad utan ditt hormontillskott? Hur fungerar det med sömn? Och, blir det jobbigt med vukt, hud hår etc för dig med? Låter ju jättejobbigt att gå utan.. Lycka til!

10km morgonlöpning
  • MissKaos
    Tessou skrev 2012-04-12 15:34:42 följande:
    Hej! Var och mätte mig idag istället, gick ändå förbi där när jag skulle till apoteket.

Vikt: 53,8 (-1,2)

Kroppsfett: 21,9% (+0,1)

Muskler: 31,4% (-0,7%)

BMR: Mättes ej?!

BMI: 18,0 (-0,4)

Fettnivå: 2 (+-0)

Är riktigt BESVIKEN! Jag var så säker på att få ett bmi som är normalt - alltså 18,5%. Killen som mätte sa att egentligen har jag ju ökat på allt, men eftersom att jag hade mina tunga jobbkläder på mig sist så borde jag inte haft så höga siffror då som vågen visade. Så jag borde vara nöjd, men det är jag inte.... Jag ser ju bara en massa minus - MEN jag ser ju på min kropp att jag är större. Så det är bara att kämpa ännu mer till Augusti då jag tänkt mäta mig igen!
    Basal metabolismen ändras inte så mkt. Grovt kan du räkna 27kcal/kg kroppsvikt.

Bara att köra hårt! Låter ju som om du lyckats änd`å?
  • MissKaos

10km på bandet, skulle bli ett tempolöp blev väl sådär med fart. 2km uppv, sen 5min fart 1km i lite lägre tempo mitt i, nervarvning (Snittfart 5:21)
    + ca 30min styrka focus överkropp och core.

Imorgon långlöp alt backträning(intervaller) ett av dom imorgon det andra på söndag..

• MissKaos
    Tessou skrev 2012-04-14 08:37:31 följande:
    Njaa, lite både och kanske? Kom på att jag varit sjuk nästan hela 2012... först kräksjuka  och sedan influensa med hööög feber! Så det kan nog ha gjort sitt.
    BLÄ! Ja det gör det ju såklart.

Här blev det 17km på 1h45min idag. Ganska nöjd! Mestadels asfalt (och regn) och relativt platt. LÄttsprunget. Känner inget i knäna men har ont uppepå ena foten. Har ett blåmärke där och har haft ett br tag nu. Vet inte omd et är sonen som har kört på mig med sin läragåvagn (ja, alltså han är 3 och kan både gå och springa men han kör saker i den. FORT. Och hårt..)eller om det är ngt annat. Stressfaktur? Får väl be nån doktor kolla på den på jobbet eller ngt.
  • MissKaos
    Mollly skrev 2012-04-15 16:42:56 följande:
    Helgen blev inte alls som jag hade tänkt. Jag tänkte träna riktigt ordentligt, men igår blev jag väckt av mina tjejkompisar som tyckte det var dags för min möhippa. Så någon träning blev det tyvärr inte, men dansade hela natten lång. Skrattande Idag är jag rätt mör och seg i kroppen, så det blir ingen träning och imon ska jag på nya mätningen och får inte träna samma dag.
    Inget så dåligt byte va?

8x backlöp på knappt 150m st samt 2,5km uppv och en lättare jogg efteråt. Tillkommer en liten promenad med sonen på trehjuling(knuffa på är nog bra träning det med  ) och bus...  Samt att grannarnas tös var här en stund och det blir ju alltid livat med två kids som busar. Kul Dom är roliga.
  • MissKaos
    Busfröt skrev 2012-04-16 06:55:19 följande:
    Igår körde jag halvmara distansen för första gången på 1:35 (20,52 km). Känner mig piggare i kroppen jidag än vad jaag gjorde i fredags efter 10 km löpning och maq :)
    Anmäld till 2 halvmara lopp nu, gävle halvmara 4/5 och visby halvmara 30/7 :)
    OJ! Det gick fort! Grattis till den tiden
    JAg ska springa  gbgvarvet, men tränar inte längre sträckor än 18/19km och inte i den farten.. Grattis till det!

Idag blir det lunchträning för mig. 8km lätt distans planerad. Lite sega ben efter gårdagens backpass..
  • MissKaos
    Busfröt skrev 2012-04-16 07:51:38 följande:
    Gick bättre än väntat, hållt mig till träningsprogram som fått modifierats lite efter hur jag känt i kroppen. Under 10 veckor springer man bara 2 pass på över 20 km, men har som mål att springa sthlm marathon nästa år :)

Det viktiga är ju inte hur fort man springer utan att prestera utefter sin förmåga och målsättning! Stort lycka till på gbg varvet, precis läst om det i nyaste runners, verkar va ett riktigt roligt lopp! :)
    Ja! Det ska bli SÅ KUL! Sen taggar jag med för Sthlm Marathon nästa år så det var riktigt kul med en "löpidiot" till i tråden Aha. Jag följer med ett program och har modifierat lite.. Springer delade pass 1g/vecka om 10+10km. Har försökt länga em passet men tyvärr har det inte fungerat de sista veckorna -en gång sjuk i magn och en gång var jag bara heeelt slut.. Så det har bara blivit ett löp på 10+15... Hur mkt intervaller springer du? Och hur lägger du upp dom? Jag ska försöka köra 2km intervaller efter gbgvarvet, ner mot 4:13 fart efter tips av Maria Akaraka som stod på Intersport och delade ut gratis råd för ett tag sedan  

Min Runners har inte kommit än! *SUR* Brevbäraren brukar lägga posten fel jag läääängtar... Bästa veckotidningen!

Idag: 8km lunchlöpning. Följt av en stooor kladdkaka -perfekt kolhydratdusch efter träningen Skönt att tråna på lunchen 1g/vecka nu. JAg jobbar svinlänge på måndagar och har massa flex så det är rätt perfekt!

• MissKaos
    Mollly skrev 2012-04-16 22:35:39 följande:
    Då var mätningen klar. Jag är sååå jäkla glad. Skulle bara kört kondition idag, men körde 30 min på bandet och sen styrka efter det.

Hon sa till mig att hon såg hur jag hade ändrat mig och att min rygg hade blivit mer muskolös..Skrattande

-1.5cm på överarmarna
    -3cm i midjan
    -3 på låren

och minus 3.2 tror jag det var i bmi.
    Grattis! GOTT JOBBAT! Vad duktig du har varit (och är)
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!