Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

cirkusmusen skrev 2013-11-03 23:05:08 följande:
    Samma här! Har så svårt att få i mig tillräckligt med kalorier. Om man ska äta bra kalorier med får man ju fasen äta hur mycket som helst. Dock har jag ganska lätt för att gå upp/ned i vikt. Kan pendla 2kg upp och ner. 

Bara av att dricka en gainer om dagen extra gick jag upp 0,5kg per dag cirka. Har så jävla svårt för mat dock, och det är väl mitt största problem. Kan inte äta om jag är stressad, ledsen, eller mår dåligt på något sätt. Så om jag kör för hårt på gymmet så jag mår illa är en hel matdag förstörd. Försöker hitta en balansgång..
    Så där var jag innan jag tog bort laktos ur min kost. Du kanske ska kolla lite om det är nåt som du inte tål, samt testa Omperzol om du inte redan gör det.

Väger du dig på eftermiddagen eller kvällen kan vikten variera så pass mycket, bäst är att väga sig på morgonen före frukost.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-04 12:00:42 följande:
    Det forskas på det på su. Med hittils goda resultat. Och glr det inte nytta lär det knappt skada. En behandling för mig = slapp kissa på golvet under träning.
    Då måste den ju haft effekt, för de där nedrans knipmusklerna hittar man inte så lätt att det kan vara inbillad effekt. Ligger det fel nånstans så är de väck helt enkelt.
  • Wilowa

Tredje vändan på gymmet och nu börjar kroppen och knoppen fatta övningarna. Jag hade ett helt annat flyt i övningarna idag, även om jag har långt kvar till perfekt utövande. Speciellt de övningarna som jag ska utföra i rep hängande från taket med handtag är kluriga att få till (ja de heter säkert nåt vetiigt som jag inte känner till. ). Fast å andra sidan tycker jag att de är roligast och kan mycket väl tänka mig att fixa nåt liknande hemma.

Jag vet att jag kommer ha svårt att åka till gymmet tre dagar i veckan när jag börjar jobba heltid igen. Jag har dryga kvarten med bil till gymmet och med två barn som har träningar och matcher typ hela tiden och en man som sällan är hemma så blir det tight. Därför måste jag acceptera att träna hemma ibland med.

Det känns så lyxigt att vara sjukskriven för att träna, men å andra sidan så behövs det. Jag är ännu inte stark nog i höften och jag orkar inte stå still mer än ca 5 minuter och på jobbet står jag ofta still på det sättet. Bara jag är i rörelse så funkar det bättre, jag klarade 30 minuter i crosstrainern idag utan större problem...förutom att jag tycker att det är tråkigt.   Sedan är tanken att jag ska gå i crosstrainern, men hur lyckas man med det? Får man snurr på den så springer man ju automatiskt. :-/ Jag funderar på att åka in imorgon och bara gå, men då får jag nog ta ett löpband även om sjukgymnasten tyckte att crosstrainern är bättre. Litar inte på kroppen tillräckligt för att gå ute än, men jag ska köpa en ny kamera idag så jag hoppas att jag snart klarar att gå i naturen med. Det måste väl vara perfekt lågintensiv träning att gå och ta kort?

• Wilowa
    Johan75 skrev 2013-11-04 13:29:10 följande:
    Det finns även massiv forskning som tyder på att det inte fungerar. Själv är jag knappast påläst eller kompetent nog att avgöra det hela, men jag anser att man kan upplysa personer om när en behandling av många inom området anses oseriös eller felaktig. 

Skada och skada, man betalar för något och då tycker jag att man ska veta hur övriga vetenskaper ser på det man betalar för. Vad man gör sedan är upp till en själv.

Världen är full av människor som säger att de har blivit hjälpta av allt från exorcism till homeopati, men skeptiker som jag är så tycker jag att man åtminstone borde få ta del av vad "motståndarna" säger.  
    MissKaos skrev 2013-11-04 13:29:10 följande:
    Jag kissade alltså pöl på golvet en kort period.
    Behandling och efteråt frågade hon om jag hade problem med läkage.
    Minst sagt sa jag.
    Pass 75min med avslutande jumping jacks 2dgr senare och Noll dropp..
    Testa är det värt. Såkkart behövde jag efteråt träna knipet osv men plötsligt gick det ju knipa.. kunde inte innan.
    Jag får visserligen samma effekt av kiropraktik och jag är för dåligt insatt för att veta skillnaden mellan dessa olika behandlingar. Fast man är väl smart nog att läsa på lite innan man bokar en behandling som man inte vet vad det innebär? Idag har vi ju google och då är det ju inga problem alls att hitta både ris och ros.

Är det inte så att de flesta behandlingar är lite kvacksalveri?  Jag kan gå till mig själv och läkarvården som ska vara den mest seriösa, har inte haft en aning om vad det är för fel på mig. Min läkare har mest kliat sig i huvudet och inte haft en aning om vad det är för fel på mig. Ortopeden vill inte ta emot mig, trots att det jag senare blev diagnostiserad med är ortopediskt. Däremot har jag en remiss till neurologen. Min kiropraktor är den som kunnat hjälpa mig bäst genom åren och han hittade även rätt muskler som jag var svag i och rekommenderade mig sjukgymnastik nu när jag blev så illa att jag inte kunde jobba. Den sjukgymnasten jag går hos nu är den fjärde i raden och tack och lov att hon var kunnig nog för att inse vad det är för fel på mig. Det visste hon egentligen innan hon ens undersökt mig av vad jag berättade. 

Är det kvacksalveri när man får behandlingar, undersökningar och övningar som inte hjälper så har jag blivit utsatt för det massor emd gånger av landstingsanknutna läkare och sjukgymnaster med.  

• Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-04 13:46:35 följande:
    Trx?
    Ser ut att stämma fint det!
  • Wilowa

Får man vara lite knäpp och galen här? Jag har funderat och funderat vad jag skulle vilja ha för långsiktigt mål med min träning och har kommit på en sak som är så knäpp att det nästan inte finns. Att jag är dåligt tränad vet ni och ni vet även att jag är en duktig slalomåkare som är i Sälen mycket. Tyvärr finns det få utmaningar inom slalomen som inte bygger på utökad åkteknik eller porttävling. Tävla i slalom vill jag inte då jag vill åka fritt och åktekniken duger skapligt som den är. 

Redan som barn var jag mycket i Sälen och det finns en plats som jag alltid kollar lite extra på när vi åker förbi och som har blivit lite speciell för mig. Det är första backen i Vasaloppet, ni vet den där där alla fastnar och reportrarna går runt och pratar med de tävlande. Jag är helt värdelös på längdskidor, men funderar ändå att sätta som mål att jag ska åka Vasaloppet nån gång. Fast innan jag bestämmer mig måste jag kolla i vinter om det är möjligt att jag kan lära mig tycka om att åka längdskidor och om jag kan lära mig att inte få panik över minsta lilla lutning.  Tror ni det är utmaning nog? Det skulle vara så coolt att få vara med i starten på Vasaloppet.

• Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-04 14:57:13 följande:
    Ja! Varför inte?
    Jag satte ju en halvmara som mål när jag orkade springa 3km efter graviditeten och kissade på mig. Why not?

Ja varför inte! Att jag knappt kan stå på längdskidorna och är rädd för att ramla vid minsta nedförslut blundar jag för...problem är till för att lösas.

Det där med backar är roligt. Sätt på mig ett par slalomskidor och jag tar mig ner för de flesta pisterna (Väggen har jag åkt förr, men den lockar inte alls längre). Sätt på mig ett par längdskidor och jag är helt handikappad. Fast i år ska vi inte köpa säsongskort i Sälen. Dels för att vi vill testa Kläppen och Stöten som inte ingår i säsongskortet, men även för att ha samvete att åka mer längdskidor. Sedan har våra barn tyvärr nationella prov i år och kan inte få ledigt utöver loven och då ska man hålla sig borta från backarna. Tungan uteDet finns ju många fina spår uppe i fjällen.  
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-11-04 14:39:10 följande:
    Jag är inte heller väldigt insatt. Det är väl mycket möjligt, troligt till och med, att personer inom kraniosakralterapi (som det enligt Wikipedia heter på svenska) gör många saker som andra vedertagna behandlingsmetoder anammar. Skillnaden är väl att de på ett generellt plan lovar för mycket och att själva basen för hur de ser på kroppen snarare liknar ett trossystem än vetenskap och medicin. 

Kvacksalveri är en nedvärderande term och kanske borde jag använt mig av ett annat epitet. Av de läkare jag känner (ca 10 stycken) är dock detta det ord som oftast används. Detta kopplas not till att de marknadsför sig som "mirakelkurer" som kan bota varenda smärta, symptom och sjukdom du kan tänkas ha. Att inte lyckas diagnosticera någon tycker jag inte är "kvacksalveri", att alltid diagnosticera personer med åkommor som just den som ställer diagnosen kan bota liknar mer "kvacksalveri". Ofta finns nog misstanken om att den som ställer diagnosen är (åtminstone lite gran) medveten om att det den säger inte är helt sant.  

Vad jag menade var att jag fått betala för behandlingar och för att få övningar som heller inte hjälpt. Läs på, välj det man tror på och testa tycker jag.
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-11-05 14:19:21 följande:
    Låter bra tycker jag. Just därför är det viktigt att kritisera alla typer av sjukvård och de som utövar detta.

Till något annat - Jag har (likt Anders) börjat med nytt upplägg. Splittat kroppen i tre separata träningsdagar istället för tidigare två. Vad säger ni? Fördelar/nackdelar?  
    Utövar vad? Behandlingar? Jag tycker inte att man behöver kritisera, men uppmana till att läsa på och välja det man tror på däremot.

Själv tränar jag för första gången på flera år hela kroppen, så jag tänker inte uttala mig om ditt träningsupplägg.  
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-11-05 14:48:12 följande:
    Det verkar som om du tycker att det är helt upp till individen att själv lyckas lista ut hur allt fungerar, jag tycker nog lite annorlunda. Ta homeopati som exempel. Varenda homeopat (heter det så?) har en hemsida som skriver om homeopatens förträfflighet. Misstänker att ca 75% av de första 100 googleträffarna på homeopati är positiva till behandlingen och tankarna bakom. Tittar man medicinskt och vetenskapligt är siffrorna nog mera 99.99999% som anser att det är total bluff. Dessa vetenskapliga rapporter är inta alltid lätta att hitta och hamnar långt ner i sökningarna. 

Därför tycker jag det är viktigt att alla typer av hälsovård och sjukvård kritiseras och att man vågar berätta varför man tycker något är bra eller dåligt.  
    Jag är inte naiv nog att tro att nåt funkar bara för att flera skriver positivt om det, sedan vad man får för träffar beror ju mycket på vad man söker på. Sedan om man har ett problem som ingen hittar nån lösning på så är man kanske beredd att testa? Jag tycker även att det är bättre att ifrågasätta än att kritisera. Fast vi lägger ner detta, inte helt rätt ställe för den diskussionen.  
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!