Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

cirkusmusen skrev 2013-11-05 23:31:32 följande:
    Okej ;) Fan, skulle behöva lägga upp något kostschema. Någon som vet om det finns "färdiga scheman" på nätet? haha.
    Har du svårt att äta så ska du nog hålla dig till mat som funkar. Det finns inget värre än att veta att man måste äta nåt som man inte får i sig. Jag var som sagt som dig innan jag insåg att jag är laktosintolerant och då var jag också väldigt smal. Jag vägde 47 kg till mina 169 cm, nu efter två barn och laktosfri kost så väger jag 60 kg. Därför tror jag att om du vill ha ett matschema så ska du nog göra det själv. Ett enkelt sätt om man vill gå upp i vikt är ju att göra som med barnen och lägga till lite extra fett i maten eller lägga till ett extra mellanmål.

MissKaos, tack för tipset med det extra mellanmålet! Jag vet inte om du minns att jag bad om hjälp med min smala son som tappat så mycket i vikt efter långdragen magsjuka. Jag har försökt att få i honom ett extra mellanmål och han har gått upp nästan sju kilo sedan maj, fem om man inte räknar det han tappade av magsjukan. Han är i förpuberteten så mycket beror ju på det med, men nog har den extra maten hjälpt till.  utan tillräckligt med enegi växer han ju inte heller.
    Jag har insett att han har en väldigt hög förbränning, för slarvar han med maten före träning så får jag hem ett monster. Det räcker inte med en extra smörgås före träning, utan han måste ha middag eller gröt och så äter han minst lika mycket efteråt med. I vanliga fall är han lugnet själv så skillnaden är markant. Då vill han inte äta så jag får bli stränga mamman och tvinga honom...cirkusmusen, kan det vara så för dig med, att du har ett blodsockerdipp som gör att du tappar aptiten? Min son är smal precis som jag var, men han är inte laktosintolerant, så det var säkert inte bara det för mig heller, men det hjälpte ju till. jag kom på först i vuxen ålder att jag inte tål laktos.    
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-06 09:30:58 följande:
    Bra att det hjälpte! Nån nytta av dom där nutritions poängrn man tuggade i sig på skolan..
    Gym igår. Missade spinningen. 30min cyklade jag iaf och lite 90grader rygg/bröst i trx bla. Tar emot att träna nu det är tråkigt! Spinning activio är väl ok pulskurvan ger ngn motivation. Känner mig tung oxh trött och villmest gå köra min vanliga nördiga träning. Och så vill jag ha runners i brevlådan igen! Har ju varit meningslöst ett tag.. undrar när jag kan börja springa igen? Tänkrr görs ngn form av plan. Men hur ska den se ut? Vill göraen halvmara i okt och har bf i dec...
    Jo jag borde ha kommit på det själv med.

Idag fick jag tvinga iväg mig till gymmet. Jag sover sämre nu till följd av träningen och det sätter sina spår. Det är faktiskt tur att jag är sjukskriven. Jag har en rad låsningar i ryggen som inte vill släppa, så sjukgymnasten har lovat att hjälpa mig med dem nästa vecka (stötte på henne en dag när jag var in och tränade). Jag har testat ett helt gäng olika övningar, men jag får det inte att släppa.    
  • Wilowa
    cirkusmusen skrev 2013-11-06 17:42:50 följande:
    Ja jag har mest svårt för att äta, tappar aptiten lätt och gillar inte att vara alldeles för mätt så jag mår dåligt utav det. Jag är laktosintollerant och kör helt laktosfritt, använder högsta fettprocent. 

Kan mycket väl vara så att du säger. Jag tror att jag skulle behöva en mat- och sovklocka som skalman.. haha..
    Men det är så svårt när man är student, finns inga fasta rutiner liksom :/ 

Alltså du ska inte tappa aptiten på det sättet och jag tycker att du ska ta upp det med en läkare. Har du blivit testad för gluten?

Vad du har för fetthalt på dina matvaror måste sättas i relation till vad du äter (skillnad på mjölk och vispgrädde ) och på hur mycket. En klick smör per dag sägs det att barn behöver, undrar hur mycket mjölk det skulle motsvara? Alltså förstår du hur jag menar? Du borde vända dig till en dietist.  
  • Wilowa
    cirkusmusen skrev 2013-11-06 20:30:13 följande:
    Jag har blivit testad för de flesta allergierna, tål gluten. Har mycket allergier, i matväg dock bara hasselnöt, äpplen och en pytteliten allergi mot komjölk, men läkarna säger att det ska gå bra med laktosfritt. 

Hm.. nä nu hänger jag inte med haha.

Jag har varit hos en dietist innan och fick skriva upp allt jag åt, de tyckte att de såg bra ut, men det var ett tag sen.
    Jag tror att det ligger något annat bakom som jag är under utredning för, men de tar såå lång tiid!! :((

Jag har tänkt att det bara är att hålla ut liksom tills de blir bättre med aptiten. Är hos läkaren hela tiden för massa olika saker, känns som att de kommer tro att jag är hypokondriker snart haha.

Bra att du håller på att utreda det hela, att det tar tid får man räkna med.

Du skrev att du har högsta procenthalten, men inte på vad. Du får ju i dig mer fett om du äter en deciliter grädde mot om du dricker en deciliter mjölk. Du får ju även i dig lite mer fett om du dricker två glas mjölk om dagen mot om du dricker ett...hängde du med nu?

Har du testat Omperazol?    
  • Wilowa
    cirkusmusen skrev 2013-11-06 21:16:14 följande:
    Jaha på både grädde och mjölk! men jag dricker ju inte grädde sådär bara, kanske liten skvätt i teét istället för mjölk. Grejen är att jag började dricka mjölk istället för vatten ett tag, men fick så förbaskat dålig hy i ansiktet och var för fåfäng för att fortsätta, haha.

Nu dricker jag garners efter träning i alla fall. Ibland lyckas jag få ner en hel "portion" annars så får jag i mig lite i alla fall. Märker att det gör skillnad på de dagarna jag verkligen dricker dem ordentligt. Men då gäller det ju att ha fått i sig tillräckligt under dagen också.

Finns det inget som är näringsrikt, nyttigt och som ger mig lite fett? :D 
    Får du dålig hy av mjölk så ska du nog helt undvika mjölkprodukter. Jag förstår inte riktigt hur läkarna menade, det är lika mycket komjölksprotein i laktosfri mjölk. Har du en liten allergi mot komjölk så ska du ta den dåliga hyn som en reaktion på denna allergi. Tar du helt bort allt du är allergisk mot så tror jag att din aptit kommer att öka.
  • Wilowa
    ander25k skrev 2013-11-08 03:02:02 följande:
    Laddar för marklyft idag, ska bli skönt att köra hela och inte bara slutdragen.
    Måste man vara vaken halva natten för den laddningen? 3.02 sov jag skönt, men antar att du har ett jobb som kräver att du är vaken den tiden. Hoppas att du blir nöjd med träningen!

Jag ska snart åka till gymmet och ta min lilla runda, jag som kräver variation börjar redan tycka att det är tråkigt. Fast jag gör det jag måste och njuter av träningen, men jag skulle gärna vilja gå på ett pass istället. jag är inte riktigt redo för pass än och dessutom ingår de inte i mitt träningskort. Efter nyår är jag nog inte längre patient hos min sjukgymnast och då är det fullpris som gäller och då ingår passen. Jag har aldrig testat spinning, men är lite sugen på att testa. Dock måste jag bli starkare först för den ställningen är tydligen inte så bra för mig att träna i, fattade det som att det var framåtlutningen som inte var bra..
  • Wilowa
    cirkusmusen skrev 2013-11-08 12:12:46 följande:
    Min läkare menade att jag var så pass lite allergisk mot komjölk att det inte gjorde någon skillnad. Har mycket större allergier isf.
    Fast det kan han inte med säkerhet veta. Min son gjorde ett allergitest via blodprov på soja och det visade att han var lite allergisk. För att få klarhet i hur mycket, eftersom ju soja är i många matvaror, så gjorde en provocering på honom och redan efter första lilla, lilla minidosen så blev han hes och kände sig konstig. Läkaren valde därför att avbryta, men sa visserligen att det var lite svårt att avgöra vad som var psykiskt och vad som var allergi...jag tror dock på allergi, jag som känner pojken. Det som fick oss att testa soja var att han matvägrat i ett år.

Mitt råd är att helt avstå mjölk i några månader och se om det gör någon skillnad. Magen är så känslig att det räcker med en liten störning för att den ska må dåligt. För mig räcker det med att jag slickar i mig yoghurt som jag fått på fingrarna, så känner jag av det i magen några timmar senare. Min allmänläkare sa åt mig att jag var tvungen att få i mig kalcium på annat sätt om jag hade laktosfri kost...öh det är ju vanlig mjölk med bara laktosen borttagen ju.

Är du laktosintolerant med? Annars förstår jag inte vitsen med att byta ut vanlig mjölk mot den om man är allergisk mot komjölksprotein. Var det en allergiläkare eller en allmänläkare som sa detta till dig?
  • Wilowa
    ander25k skrev 2013-11-08 13:46:49 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/UHT-behandling kan vara ännu bättre i ditt fall .
    Jo , jag var uppe och drack vatten den tiden , och kände faktiskt då att det fanns respons i kroppen :)

Menar du att att komjölksproteinet skulle försvinna i den behandlingen?

...och så gick du ut på familjeliv och berättade det! Härligt!

Jag har precis kommit hem från gymmet och idag kändes det riktigt okej.
  • Wilowa
    cirkusmusen skrev 2013-11-08 15:04:50 följande:
    Jag är laktosintollerant också. Det var en allergiläkare som sa det till mig. 
    Okej, men eftersom du har problem med magen och får utslag av mjölk så är det ju nåt som spökar. Jag hade helt klart tagit bort all mjölk för att testa om det hjälper. Fast du väntade på utredning väl? Ta upp det med läkarna då och fråga vad de tycker.
  • Wilowa

www.trbutiken.se/trx-pro-pack-p-1227-c-195.aspx

Ett sånt här måste man väl kunna göra själv med spännband och krok? Problemet är handtagen, nån som har nåt bra tips?

Jag måste lösa så jag kan träna minst ett pass i veckan hemma, jag hinner inte alltid åka till gymmet tre gånger i veckan.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!