Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

chokoloate... jag frågade faktiskt min läkare nu för jag ringde henne ang min IVF-behandling som kör i gång.. och enligt henne så pratar man om att "toppen" är mellan vecka 7 och 12..."vanligtvis" så det är individuellt. Det kan vara vecka 7 likväl som 12 så man kan säga att både du och jag har rätt.

Det är EXTREMT sällan som alla kvinnors (eller människors för den delen) kroppar fungerar på millimetern exakt, så att en läkare informerat dig om att det "alltid är så och det är inte individuellt" låter för mig som en jäkligt klumpig läkare. Vi är ju inte maskiner, utan individer.

Att hur man mår har att göra hur man tål HCG finner jag HÖGST otroligt också om du ursäktar, för det finns ju kvinnor som mår apdåligt en graviditet, för att må strålande nästa och sen den tredje må dåligt igen- och det är inte kopplat till vilket kön de väntar vilket gammal folktro tycks ha övertygat många om.

Det skulle ju med den teorin innebära att man kan ha olika tålighet och det betvivlar jag- iofs så förändras kroppen iom att tid går, man blir äldre och man utsätts för hormonet men isf skulle den enda förändringen vara att man blir bättre för varje graviditet.

Samma sak gäller låghormonare och höghormonare, det är något som inte existerar i sig utan det har med graviditeten att göra, om GRAVIDITETEN är höghormonad eller låghormonad...

• slemtorsk i din bralla

Hörrni.. nu ska ni få höra

jag mailade min "gamla" barnmorskemottagning i går med lite frågor... fick svar nyss medan jag satt i möte... och efter att ha läst min "berättelse" samt tittat på en av bilderna på mina apotekstester (ett foto taget "INOM" tiden inte mixtrat med) så bedömer barnmorskan där att jag har testat positivt......trots att jag blöder!?!?!? Visserligen är det ännu så länge bara blodblandade flytningar!!!!

Hon skrev att jag kan komma in på ultraljud om jag vill men att de säkerligen inte kommer att se något eftersom det är så tidigt.. men hon ville få svar på några fler frågor så att hon kan hjälpa mig ytterligare.....snacka om stor förvirring nu.. men jag utgår ännu så länge från att jag INTE är gravid så slipper jag bli ledsen igen.

• slemtorsk i din bralla
    sweasmamma skrev 2012-03-01 14:42:33 följande:
    men ..WOOOHOOO!!! håller verkligen tummarna 
    Ja jag vet inte alls nu .. får se vad hon svarar nu när jag kompletterat lite med svar på hennes frågor.. det är ju helskummt det här. Och jag som precis ringde Sahlgrenska för att boka in behandlingen.... haha... jaja.. är jag gravid så HALLELULJA och tack Allah (har en MYCKET starkt troende muslim i min vänskapskrets som bett Alah om att ge mig ett barn nu i ett års tid snart...så jag får nog tacka den sida också isf)
  • slemtorsk i din bralla
    Mini Léonie skrev 2012-03-01 14:47:43 följande:
    Så... Vilket underbart ställe
    Ingen bebis i magen, livmodern helt ok och inte som sist när det såg ut att finnas något från ett tidigt mf. Skönt!!!

Blödningarna som varit så sparsamma är inget konstigt efter mf. Som hon sa... "det normala är att man tror man ska blöda mer men tvärtom"....

Påbörjar ändå en utredning för att se så inget ät tokigt med oss. För aldrig att jag går ETT ÅR och provar för att sen inse att man
    kanske behöver hjälp! Jätte lycklig tjej... Ska till vårdcentralen nu för koll av vad som gör att lilla magen svullnar. Allergi av något slag trodde hon
    Härligt att du fick så bra hjälp så med en gång- är inte alltid man träffar på personal som förstår.

Får ni verkligen en utredning redan?? Eller ska ni bara gå igenom standardprotokollet med undersökning hos gyn och ta blodprover?

Annars brukar det ju vara jäkligt svårt att komma intill för att få kontraströntken alt spolning av livmodern samt spermieräkning innan man har gått sin "fulla tid" så att säga...fast de har kanske blivit lite mer "snälla" med den delen. Beror säkert på vilket landsting man tillhör också. Här vet jag att de är stenhårda, men å andra sidan....hur ska man kunna bevisa att man faktiskt försökt i ett år!?!!?

Oss frågade dem knappt pga mannens handikapp utan de frågade bara hur länge vi ansett oss som ofrivilligt barnlösa, jag skrev i 4 månader och mannen 20 år så det var nog tillräckligt *S*

Jag gissar på glutenintollerans eller alternativt någon form av IBS i ditt fall...fast har du inga gaser eller problem med avföring så avskrivs nog båda dem- trots svullen mage

LYCKA TILL iaf och fortsätt uppdatera oss..
  • slemtorsk i din bralla
    alexander2011 skrev 2012-03-01 14:51:29 följande:
    slemtorsk: jag måste missat nått asså, eller? har du tagit mer tester idag?
    Nej eller .. jo jag tog ju ett i morse.. men i går så skrev jag till den gamla barnmorskemottagningen som jag gick hos för 8 år sedan..m est för att fråga lite allmänna saker men jag tog även upp de svaga gravtesten och frågade hur mycket värde jag skulle lägga i dem... jag förklarade att jag hade fått svaga blodfärgade/bruna fläckar på toapappret och sa att jag utgår från att det var falska plus osv osv... men frågade ändå.

Och skickade även med en bild på ett av testen från i tisdags, hon svarade förut:
    jag bedömmer din beskrivning som du har ett positivt graviditetsbesked. Visstkan du göra ett ultraljud redan, men då till en läkare. Risken är bara att men ser en lliten "uppklarning"  av livmodern. Att se ett fosterhjärta kan vara för tidigt

Sen ställde hon några frågor som jag svarade på, när min sista mens var och sånna grejer, samt lite om blodet, flytningar och andra känningar osv osv osv... lite medicinsk historia...
    Fidelis ad urnam skrev 2012-03-01 14:49:09 följande:
    Hej hopp på er. 
    Slemmis: Vad spännande! När ska du in?

Här har jag spottings, blöder alltså inte för fullt ös men ändå.
    Jag ska ta blodprov på mensens tredje dag, fertilitetskliniken ska ha proverna, och om min mens inte sätter igång på riktigt, hur gör jag då?
    Kommer den igång idag eller i morgon så ska jag ge blod i morgon då min tredje dag infaller under helgen. Men annars blir det väl på måndag kanske? 
    Jag har inte bokat någon tid..denna mottagning ligger inne i Göteborg..10 mil från min praktik, 8 mil hemifrån så OM jag ska dit så tar jag det på tisdag när jag ändå ska in till skolan på seminarium med min grupp... och fram tills dess har jag troligtvis ändå fått ett svar på om mensen kommit eller om jag faktiskt ÄR gravid (vilket jag faktiskt betvivlar starkt även om hoppet så klart vaknade till lite nu igen...)

Fidelis.. ring kliniken och fråga.. jag pratade med min klinik nyss och sa också att jag fått små spottnings/fläckar på pappret och där sa dem att jag INTE skulle räkna det som mens utan först när det "sätter igång" så är det mens...Säkrast är att prata med dem direkt så får du svar på dina funderingar, så vet du hur dem tänker också.
  • slemtorsk i din bralla
    Mini Léonie skrev 2012-03-01 14:58:05 följande:
    Slemmis:
    Jodå, hela körer med start idag. Allt är privat och man betalar för alla prover så det är klart på några veckor

Ser ingen anledning att vänta liksom....
    nä exakt.. och sen har ni ju en fördel OM ni skulle behöva hjälp.. nu eller längre fram att ni har en utredning klar och med er..ska ni gå privat och få tex IVF så kommer ni ju fram direkt liksom...Landstingsköerna är ju som de är tyvärr och ni slipper ju utredningen där vilket är ett plus isf..för oss tog den bara 6 veckor plus 1 månad väntetid till behandling, men NU bara ett år senare är det mer än tredubbelt så lång tid på allt så det är en klar fördel att ha allt färdigt om man har möjligheten.
  • slemtorsk i din bralla
    alexander2011 skrev 2012-03-01 14:59:44 följande:
    åhhhh nä det ör inte sant hihi, fasen vad spännadne. så du ska avvakta en tid innan du ev ska kika på ett vul? duuu!!! tänk om det verkligen är nått. FINALLY
    nja.. jag tror väl inte att det är något *S* håller mig cool i detta.
    MEN den här mottagningen vet jag sen tidigare är suveräna så OM jag skulle vilja åka in i morgon o ta ett VUL så fixar dem det, men som hon skriver är det ju på tok för tidigt att se något hjärta eller ens något exakt att ta på, så det skulle ju bara förvirra mig ytterligare...den dagen jag väl får ett skarpt positivt besked så kommer jag boka in tid för VUL i v 7-8 så man garanterat ser något....dvs ett litet fladdrande hjärta.
  • slemtorsk i din bralla
    Gummsan skrev 2012-03-01 15:02:44 följande:
    Vi gjorde utredning i Borås. Fick inte vänta så länge.
    sahlgrenska är det jättelång kö på nu.. från Januari 2012 fick de nedragna resurser så tillhör man sahlgrenska så får man räkna med att vänta....Jag borde ju tillhöra Borås jag också men jag ville inte gå där utan ville ha samma läkare genom utredning och ivf så därför valde vi det.. men det var heller inte de köerna förra året.. vi skickade in remissen 15 april och i slutet av maj hade vi första tiden..utrednignen hamnade över semestern (stängt juli) men den var klar i slutet av augusti/början av september..6 veckor om man räknar bort semestern, blev kallade till planering i oktober och körde i gång i november, ägginsättning sista november...Sen när jag skulle få nästa tid hade vi räknat med (för läkaren hade sagt) en månads vila så nästa omgång blir i feb......men vi fick vänta tills nu alltså..börjar spreja om 19 dagar typ.....om det nu inte är något där inne trost allt
  • slemtorsk i din bralla
    Mini Léonie skrev 2012-03-01 15:02:07 följande:
    Slemmis:
    Vad bra info för jag fattar inte riktigt. Säg att något är tokigt vad är stegen då?
    Om något ÄR tokigt så får ni be om remiss till behandling, lite beroende på vad som är fel- men säg att du inte producerar ägg tillräckligt så kan säkert din läkare där du är skriva ut tex Pergotime- det brukar vara första steget.

Behöver ni göra en IVF-behandling så får ni remiss till närmaste klinik, alternativt så tar ni själva kontakt med privat klinik om ni har pengarna till detta.

Har ni gjort en komplett utredning så har ni ju gjort det och det enda ni troligtvis behöver göra igen är blodprov- Se till att de tar hepatitB och HIV så slipper ni det sen också. Rubella ska tas på dig också.

Men allt det där kommer läkaren garanterat förklara för er om ni hamnar där.
  • slemtorsk i din bralla
    Fidelis ad urnam skrev 2012-03-01 15:22:12 följande:
    Jag har små bruna fläckar i bindan och hade slemmigt blod på pappret i morse. Ungefär så min mens brukar sätta igång (känns lite tidigt dock, men jag har väl en lutealfas på 12 dagar då).
    Men det borde väl vara det samma, att de vill ha från att jag faktiskt blöder.  
    ja det skulle jag tro.. men ring o fråga för säkerhets skull.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester