Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Jag hade min testdag 14 dagar efter insättning...16 dagar efter ovitrell....så du kan nog andas ut o börja njuta.

• slemtorsk i din bralla
    SweetDreams81 skrev 2012-04-05 07:37:05 följande:
    Kanske en dum fråga men vad menas med efter insättning?? Är ganska ny inom allt det här =)
    jag har gjort en IVF-- därför tog jag ju Ovitrelle för att lossa äggen, sen plockades dem, befruktades och sattes in.
  • slemtorsk i din bralla
    SweetDreams81 skrev 2012-04-05 14:20:14 följande:
    Ok, det var nästa steg i vår utredning, IVF. Vi har använt gonal f först och sen när ägget va färdigvuxet så fick jag ta ovitrelle och därefter så skulle vi försöka bli gravida den "naturliga" vägen och om det inte fungerade så skulle vi få göra såsom du gjort =) Men förhoppningsvis så har det ju tagit sig nu om man får tro testen!!  

Hoppas att allt har gått bra för er!!
    har gjort ett försök som sagt och det tog sig inte.. är inne på försök två och ska börja med Gonal ikväll- har haft en skitdag eftersom jag beställde medicinen till det apotek som låg närmast mig men den kom inte... närmaste apotek som hade den hemma låg 12 mil bort.... hur som haver så lyckades jag till slut hitta ett närmare apotek som hade hemma fast de egentligen inte skulle ha, någon som beställt hade inte hämtat ut *puh* nu var det en annan typ av spruta än den jag hade förra gången, fortfarande en "penna" men med annat inställningsvred men det är inga problem, jag tar ut nya på tisdag när jag ska till Göteborg och Sahlgrenska för provtagning.....

Lycka till själv nu, jag är säker på att du är gravid
  • slemtorsk i din bralla

Sweet dreams... nu får du inse fakta: DU ÄR GRAVID Så länge sitter inte sprutan i, det är bara att vara lycklig och landa i att det är bebis på gång.

Själv började jag med gonal-sprutorna i går så nu har jag ca 15 dagars "sprutande" framför mig, men jag lämnar sprutandet åt mannen...hehe...som vanligt 

• slemtorsk i din bralla
    Es Mamma skrev 2012-04-06 11:09:02 följande:
    Man blir ju lite besatt av att pricka rätt.. vi hade sex på dag 19 och dag 21. På dag 21 (igår) kände Jag tydligt att ägget släppte, smärtan började runt 16-tiden och vi hade sex vid lunchtid :)), så egentligen borde det räcka? Har ju gäster i em/ikväll men vi borde hinna ikväll ändå ;) För visst är ägget befruktningsbart i ca 36 timmar efter släpp?
    Det beror ju lite på hur snabbt ägget fraktar sig nedåt så att säga..Det jag har hört är 24 timmar efter det har släppt. Sen ska vi vara försiktigta med att säga att vi känner att ägget släpper, jag har också väldigt tydlig smärta i anslutning till ägglossning, men smärtan kan vara både före och efter och själva släppet tar ju bara några sekunder. Men smärtan ger ju iaf en fingervisning.

Sen ska man inte ha sex för ofta heller...spermier ska hinna återbildas (och det gör dem ganska snabbt ändå) men de ska vara "mogna" också och hunnit uppnå en väldigt bod kvalitet för att öka chanserna. Visst ökar chanserna rent statistiskt om man fyller på spermier så det finns fler som kan hinna fram till ägget men om de inte har bra kvalitet så blir det ju ändå inget. Mer än en gång /dag är nästan onödigt- iaf enligt min läkare och som flera har sagt här så rekomenderas varannan dag.

Min gyn sa förra gången jag försökte bli gravid att ultimat är att ha sex varannan dag JÄMT och så öka till varje dag precis runt ägglossning, men inte mer än EN utlösning/dag......fast det gäller ju bara mannen ;-.)

Sen har jag hört- vet inte om det är sant- men att kvinnans orgasm kan hjälpa till att skjutsa upp spermierna lite fortare eftersom det är sammandragningar, så efter mannen har kommit så ska vi se till att få vårat också he he he... om inte annat en bra ursäkt för att få mannen att göra ett fullgott arbete
  • slemtorsk i din bralla
    litenlur skrev 2012-04-06 11:13:33 följande:
    BIM -6

BIM -4

BIM -3

BIM -1

BIM

Senaste dagens test ser svagare ut än gårdagens. Bör jag oroa mig? Obestämd 
    nej nej. absolut inte... det är ett positivt test och orsaken till att det är svagare kan vara att du har mer vätska i kroppen.
    Sluta testa nu, det stressar bara upp dig, du är gravid och behöver inte bekräfta det mer
  • slemtorsk i din bralla
    Zelmilainen skrev 2012-04-06 11:28:09 följande:
    när testerna blir svagare innebär det ofta mf tyvärr (taget av fertilitetsläkare samt egen erfarenhet), MEN d innebär ju ej att d alltid e så. ja tror och hoppas att din lilla stannar kvar
    nä nänä... inte enligt MIN fertiltetsläkare som trots allt är professor på området. Ett svagare test behöver ABSOLUT INTE innebära missfall eftersom hcg-halten oftast fortsätter att stiga en bra tid efter ett missfall så länge det inte är en svagare hormonhöjning. SÅ starkt som dessa tester visade tyder på en "normal hcg-halt" även den svagare.

Visst är det möjligt att det kan vara missfall i görningen men OFTA är totalt felaktigt.
  • slemtorsk i din bralla
    mammelie1891 skrev 2012-04-06 11:59:52 följande:
    Min väninna hade sex EN gång, mitt i hennes mens och blev gravid. Snacka om att hon blev förvånad. Haha
    jag har hört om sånt också... men det handlar ju om slump.. att det varit sega spermier som överlevt längre än en vecka...alternativt tidigare ägglossning och gärna i kombinatin med envetna simmare ha ha..

förstår att hon blev förvånad, skulle jag också blivit för allt man lärt sig talar ju emot just det.

Men som min biologifröken sa, det finns inget som heter säkra perioder, det finns bara mer o mindre osäkra

När sonen blev till hade vi efter all beräkning (och då hade vi ändå stenkoll på en grymt regelbunden cykel sedan nästan 3 år tillbaka) sex 4 dagar EFTER ägglossning..............
  • slemtorsk i din bralla
    Sömntutan skrev 2012-04-06 18:49:28 följande:
    Hur lång tid innan ÄL har man dessa äggviteliknande flytningar? Jag tycker mig antyda dessa nu nämligen. Har testat med ÄL test både i dag och igår, men bara ytterst svaga test än så länge. Hade hoppats på BIM på tisdag, men får nog tänka om.
    det där är ju väldigt olika som med allt annat.. jag har ÄL -sekret 2 dagar före ÄL, när ÄL kommer har jag inte längre några (synliga) flytningar, sen finns det dem som får sekretet (då talar jag om synligt alltså i form av flytningar) på samma dag som ÄL-testet visar positivt, eller tom dagen efter (troligtvis PÅ ÄL då alltså)

Sen finns det ju dem som inte överhuvudtaget ser något ÄL-sekret men det betyder inte att de inte ägglossar, och så finns det dem som har det upp till en vecka före ÄL och även några dagar efter.

Som med det mesta som har med kroppen att göra- individuellt.
  • slemtorsk i din bralla
    Tusse Misse skrev 2012-04-08 12:52:24 följande:
    Ja jag testar med cb.
    Det syns ju något svagt där... men jag tror tyvärr att det är CBs berömda spökplus. Har du haft koll på när du ägglossat? För då kan du ju räkna ut ungefär när du ska ha din mens.

Ang att det är negativt på morgonen och "svaga plus" På eftermiddagen så kan det bero på vätskebalans och annan påverkan i kroppen, en del har helt enkelt starkare plus på eftermiddagen- men det är svårt att gissa i ditt fall..

När hade du mens/blödning senast?

Vad gällande CB så kan "svaga" plus lika gärna vara ett spök, jag skulle aldrig lita på CB om det inte är ett solklart jättetydligt mörkblått plus.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester