Es Mamma skrev 2012-04-06 11:09:02 följande:
Man blir ju lite besatt av att pricka rätt.. vi hade sex på dag 19 och dag 21. På dag 21 (igår) kände Jag tydligt att ägget släppte, smärtan började runt 16-tiden och vi hade sex vid lunchtid :)), så egentligen borde det räcka? Har ju gäster i em/ikväll men vi borde hinna ikväll ändå ;) För visst är ägget befruktningsbart i ca 36 timmar efter släpp?
Det beror ju lite på hur snabbt ägget fraktar sig nedåt så att säga..Det jag har hört är 24 timmar efter det har släppt. Sen ska vi vara försiktigta med att säga att vi känner att ägget släpper, jag har också väldigt tydlig smärta i anslutning till ägglossning, men smärtan kan vara både före och efter och själva släppet tar ju bara några sekunder. Men smärtan ger ju iaf en fingervisning.
Sen ska man inte ha sex för ofta heller...spermier ska hinna återbildas (och det gör dem ganska snabbt ändå) men de ska vara "mogna" också och hunnit uppnå en väldigt bod kvalitet för att öka chanserna. Visst ökar chanserna rent statistiskt om man fyller på spermier så det finns fler som kan hinna fram till ägget men om de inte har bra kvalitet så blir det ju ändå inget. Mer än en gång /dag är nästan onödigt- iaf enligt min läkare och som flera har sagt här så rekomenderas varannan dag.
Min gyn sa förra gången jag försökte bli gravid att ultimat är att ha sex varannan dag JÄMT och så öka till varje dag precis runt ägglossning, men inte mer än EN utlösning/dag......fast det gäller ju bara mannen ;-.)
Sen har jag hört- vet inte om det är sant- men att kvinnans orgasm kan hjälpa till att skjutsa upp spermierna lite fortare eftersom det är sammandragningar, så efter mannen har kommit så ska vi se till att få vårat också he he he... om inte annat en bra ursäkt för att få mannen att göra ett fullgott arbete