• Jess86

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Hej tjejer!
    En liten update, jag plussade ju i april och i måndags var vi på VUL i vecka 6+5  och fick se en perfekt liten böna på 0,9 cm med ett bultande hjärta Hjärta

Grattis till alla nya plus!!!   

• Jess86
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-05-04 10:05:32 följande:
    jag måste fråga.. hur gör ni för att få vul så tidigt.. här VÄGRAR de att göra ultraljud före vecka 10, på mödravården har de inte ens ultraljudsapparat- jag måste åka 9 mil till närmaste privata mottagning för att ens kunna tjata mig till ett tidigt ultraljud...fruktansvärt irriterande när man ändå gjort IVF så är det mycket som kan "hamna snett" som man ju vill kolla....

Jag var på gynakuten eftersom det var långa väntetider på dom privata ställena, vi fick ett missfall 2008 och då kände jag rätt tidigt att nåt var fel och när jag väl började blöda så åkte vi till samma gynakut så dom var väldigt förstående när vi kom dit. Jag har haft väldigt frånvarande symptom denna gång så jag var orolig och kunde inte glädjas, kunde inte sova om nätterna. 
  • Jess86
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-05-04 10:19:04 följande:
    finns ju inga sånna kliniker här.. inte ens gyn har ultraljud på VC där jag bor...de har en gyn som kommer in en gång i månaden annars blir man remitterad till sjukhuset flera mil bort och dit får man bara akut-tider eller om det finns orsak för sökandet...graviditet räknas INTE dit... ultraljud gör de inte före vecka12 på sjukhusen

Får åka 10 mil till Göteborg om jag ska hitta någon privat som gör det och jag kan inte få mer frånvaro från min praktik som det är nu.

Jag bor också så att jag får åka många mil både för att komma till dom privata mottagningarna och till gynakuten.
    Trodde för övrigt att det var mer eller mindre standard att man kollade med VUL efter ivf? Du ska väl få gå i vecka 6 och 8 eller har jag läst fel? 
  • Jess86
    Jennie83 skrev 2012-05-04 10:22:57 följande:
    de va konstigt tycker jag att du inte får kolla med Vul då du  gjort en iv, just som du säger för att kolla så de sitetr rätt osv.

jag fick göra med första barnet då jag hade ätit pergotime  för att fastställa graviditeten (eftersom jag gått under utredning). fick åka 15 mil för o göra det men, ändå.

Är då så glad förreesten att ni fick + på stickan så underbart!!! Grattis ännu engång!!! 

Visst var du på VUL i vecka 6+4? Hur stor var din böna då? Min var ju som sagt 0,9 cm i vecka 6+5 men han sa inte vilken vecka det motsvarade och jag brydde mig inte heller, ville bara veta att bönan levde och satt rätt just då Glad
  • Jess86
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-05-04 10:42:07 följande:
    jag kan ju inte söka mig till gynakuten..finns inget akut liksom *S* och dessutom vet jag att de är skitsnåla med tiderna på sahlgrenska iaf.. kom dit med störtblödningar en gång och jätteont (för några år sen) och fick då höra ..det är mens åk hem typ.....fick veta senare att det troligtvis var en sk chokladcysta som brustiti, min gyn var allt annat än glad på dem.....

Kanske ska kolla med Borås, de ligger hyffsat nära, Alingsås är ju kört iaf har jag förstått på barnmorskan, hon skulle försöka få mig till Borås direkt (i typ vecka 6+ ) för ett tidigt ultraljud.. är ju bra när man känner personalen (hon jobbar även i den kommun jag har praktik så jag har träffat henne på en del samverkansmöten)

VILL ju gärna se om det är ett eller två (eller gud förbjude NOLL) hjärtan som slår

Det kanske är bättre att åka till en mindre gynakut då, vi var i Södertälje och det var knappt någe folk där så vi fick komma in efter 20 minuter. Men jag hade självklart kunna vänta längre om mer skuta fall kommit in Glad
    Menar du att du vill komma in tidigare än vecka  6+ eller?
  • Jess86
    Es Mamma skrev 2012-05-04 18:29:45 följande:
    Tog ett ägglossningstest nu och det var POSITIVT!!!! Det blev starkare än kontrollstrecket direkt!! Åååh det betyder att rosenroten gjorde att jag fick ÄL en vecka tidigare! Hoppas hoppas hoppas att lutealfasen ändå inte blir för kort!! Jag som hade tänkt BÖRJA testa på söndag, då hade vi missat. Jag är helt peppad nu haha :)
  • Jess86
    Hoppas 2012 skrev 2012-05-05 00:40:09 följande:
    Jess hur menar du med ditt inlägg? :)
    Att ägget kan släppa snabbare än ett dygn?

Precis! Glad För mig tog det knappt 12 timmar efter positivt ÄL-test.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester