• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    Norris: Nej, det är verkligen inte lätt att veta hur man mentalt ska förbereda sig. Men jag tror ändå att jag kör på som senast och inte har för höga förhoppningar. Som du säger: hellre positivt överraskad än tvärtom.

Men herregud.. var du tvungen att åka 12 mil enkel väg för ett blodprov!? Förvånad Så arg jag hade blivit! Nog måste dom väl haft två minuter över? Jag bokade inte ens tid (trodde det var drop-in på vårdcentralen som jag gick till denna gång) och dom tog in mig direkt och sa att det inte var några problem.

Roligt att höra att du hade så många äggblåsor, kommer bli en stor och fin äggskörd det där! Glad Kan inte ge några bra råd gällande spa-vistelsen. Man har ju läst att det inte är bra för spermierna med alldeles för varma bad.. men vet inte vad som räknas som FÖR varmt. Hade varit mysigt om ni fick en dag för er själva innan det är dags för äggplock och återföring.

Freja150: Vad glad man blir när man läser om er positiva energi! Solig Önskar jag kunde känna likadant, men jag törs helt enkelt inte hoppas för mycket.

Vad spännande med äggplock på måndag, håller tummarna för att det ska gå bra! Glad Oj, vad många VUL du fått göra! Blev det att öka sprutdosen eller har du kört på samma hela tiden?

Vi stannade i Umeå tills det var dags för återföring. Kändes bra att ta det lugnt efter ÄP, tror inte jag hade klarat att sitta 50 mil i bil just då. Blev åksjuk bara den korta vägen tillbaka till hotellet (kan förstås ha berott på morfinet, då vi åkte nästan direkt efter ÄP eftersom jag inte hade ont alls). Kommer göra likadant denna gång, vi behöver en liten minisemester känns det som.

vårt 2012: Väldigt bra att frågan diskuteras! Hoppas dom kommer fram till att alla par får tre försök finansierade av landstinget. Alla bör få samma chans till möjlighet att få barn, oavsett var i landet man bor.

Har också undrat om VUL ingår i priset, trodde inte det. Mitt högkostnadsskydd för läkarbesök har gått ut så får se vad dom säger nästa vecka. Det kändes väldigt bra att inte behöva betala något för medicinerna denna gång! Skrattande
  • drömmer om ett barn
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * Barreliten (Ska på infomöte den 18/9)
    * Vårt2012 (väntar på IVF försök nr.2 efter 1 IVF & 1 FET)
    * EEJ (ska börja spruta nästa mens 19/9)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar
    * Mirage (1:a IVF)
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)

{#emotions_dlg.flower}Sprutar
    * Norris (from 6/9, 1:a IVF)
    * drömmer om ett barn (from 13/9, 3:e försöket)

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET
    * kvinna32 (FET v.38)
    * Freja150 (ÄP 17/9, 1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * Mammaidamaria (testdag 20/9, 1:a IVF
    * Smilla03 ( td 22/9) 2:a FET
    * Tinzu testdag 24/8 2:a försöket, FET

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF)
    * A79
    * Mustikka
    * Emilotta (1:a IVF)
    * fiffa (1:a IVF)

• Tinzu

Oops, såg att jag hade råkat skriva 24/8  så ändrade nu..

är det någon annan som lider av sjuklig trötthet? jag blev förkyld i förrgår och lite värre igår, men innan dess så blev jag så jääääkla trött, och igår sov jag hela dagen när jag sjukskrev mig från jobbet, och det var inga problem att lägga sig för natten heller, herregud.  

Barreliten (Ska på infomöte den 18/9)

* Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf)

* kvinna32 (FET v.38)

* Tinzu testdag 24/9 2:a försöket, FET

GravidGravida
    * A79
    * Mustikka

• Äppelkaka

Har äntligen fått börja med sprutorna! Har mått så skitdåligt av Synarelan den här gången att jag inte trodde att jag skulle orka en dag till. Deprimerad, trött, huvudvärk, nässelutslag, viktuppgång, lättretlig, ont i lederna mm. Nu är det bara att hoppas på att jag svarar bra på sprutorna den här gången också ( väldigt lättslimulerad), men jag är ju äldre och bevisat hopplöst infertil på egen hand så man vet aldrig. 

Jag är inne här och läser med jämna mellarum och följer er lite på håll. Håller alla tummar för er som kämpar! Vi lyckades få vår son efter vårt första FET och har efter det gjort ett syskonförsök med FET som missslyckades i våras. Det är självklart inte lika jobbigt för oss den här gången men jag vet så väl vad alla som väntar på första barnet går igenom och hur hopplöst det kan kännas ibland.

Grattis till er som blivit gravida och tumar hålls till er andra!

* Äppelkaka (from 12/9, syskonförsök, andra ivf)

* kvinna32 (FET v.38)

GravidGravida
    * A79
    * Mustikka

• björnen2007

hej!
    jag har följt denna tråd sen i maj, har gjort en ivf i maj/juni kort metod, men den misslyckades. nu har vi gjort en till korta metoden men denna gång med menopur i stället för puregon.
    fick ut 9 ägg och 4 befruktades, 1 till mig och så odla man vidare alla dom tre till dag 6 och alla klara sig och hamna i frysen.

är nu på ruvardag 10 och har haft molvärk i magen och ryggen sen dag2-3, men testade mig i går kväll på dag 9 och fick minus, nu känns det hopplöst. 
    kan ingenting få gå lätt i livet, 

jag har en dotter som är 5 år och kom till naturligt, och en ängla son som dog i magen i v 25 även han naturligt.
    2010 drabbades jag av ett utomkvedshavandeskap och min högra äggledare op bort, verkar ha varit min guldledare, ingenting händer efter det..  

• Freja150
    drömmer om ett barn: Sprutdosen har varierat från 175 och 150 dagarna fram till blodprov därefter ökning till 250, ökning till 375 efter VUL 1, ökning till 450 efter VUL 2, och sänkning till 375 efter VUL 3 och det har jag nu fram till imorgon, sen blir det ovitrellen på lördag.

Allt har gått så smidigt för oss och jag har fått må bra men efter VUL 1 och 2 har det grusats lite då vi båda gångerna var beredd på att få besked om ÄP men det enda vi fick i besked var att öka dosen och ett nytt ultraljud inbokat. Som pricken över i:et räckte inte mängde Puregon som jag först fått utskivet och det är en vara som sällan finns i lager på apoteken så det slutade med att jag fick åka 10 mil enkel väg för att få tag på mer Puregon. Vad gör man inte för att försöka få ett barn!?! Men nu börjar jag komma på banan igen och ska försöka njuta av helgen.

Jag håller tummarna stenhårt för alla er som ruvar och går i dvala över helgen - återkommer efter ÄP Hjärta 
  • björnen2007
    Grattis till er som blivit gravida och tumar hålls till er andra!  

* Vårt2012 (väntar på IVF försök nr.2 efter 1 IVF & 1 FET)

* Äppelkaka (from 12/9, syskonförsök, andra ivf)

* kvinna32 (FET v.38)

* Björnen2007 testdag 21/9 2:a IVF 

GravidGravida
    * A79
    * Mustikka

• Emilotta
    EbbaGrön: Mensvärken håll i sig ett tag för mig med och sen kom den och gick under flera veckor. Jag har förstått det som att det är livmodern som växer så det är inget att oroa sig för. Jag hade även väldigt ont i brösten iaf till v. 12 skulle jag gissa. Jag har fortfarande ont i dem men inte tokilla. Nu är jag i v. 18. Jag mådde väldigt illa från v.7 - v.12 men sen bara lite ibland. men illamåendet är också väldigt individuellt som det verkar vara med det mesta =)

björnen2007: usch det låter som du gått igenom en hel del jobbigheter, hoppas verkligen att det ska ta sig denna gång. du ska inte ge upp än för att du fått minus. testa inte mer nu förrän på testdagen. man kan bli helt tokig av att testa för mycket. Välkommen till tråden!
  • björnen2007
    Emilotta: tack så mycket, jag har oxå bestämmt själv att inte testa nå mer, man mår nog dåligt, nu lever jag på hoppet. fick mens vid förra behandlingen på dag 12.

nån som vet hur det går till vid FET i ostimulerad eller stimulerad? Jag har väldigt regelbunden mens och äl, och har kört korta metoden för att jag har stora äggreserver.
    Vid min första behandling hade jag 33 äggblåsor och varav 17 ägg i dessa, men många omogna, därför byte till menopur. 
  • A79
    björnen2007Välkommen!Solig
    Hoppas att det tar sig denna gång & som emiotta sa:
    (bra att inte testa för mycket man blir som sagt tokig!!)
    Urch vilket sent MA huvva... vill inte ens tänka på det! 
    Håller tummarna att det lyckas denna gång!

Emilotta
    Oj har du redan komme dit! 
    Vecka 18 redan!!!? SkrattandeHar du vart på rutinultraljud ännu??
    Börjat känna sparkar??