• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • Pudding
    Annette 799 skrev 2012-07-31 12:46:51 följande:
    hej på dig TS.
    här är dt jag som är den som tjänar minst (6.700kr/mån) han tjänar 24.000kr/mån
    men skulle aldrig någonsin vilja leva på hans pengar! de är hans,de har han slitit för!
    du kan följa mn blogg för att se hur vi har det,trots att jag bara lever för mina pengar.
    www.metrobloggen.se/ekonomisktsinne
    Har ni barn ihop?
  • Pudding
    Dracarys skrev 2012-07-31 12:24:10 följande:
    TS, jag tycker att du har helt rätt.

Era respektive löner... det är så era arbetsgivare värderar era insatser på jobbet.
    Hur ni fördelar pengarna sinsemellan... det är så ni värderar varandra inom familjen.

Om han tycker att han förtjänar mer pengar, så betyder det att han skattar sin insats högre än din. Det tycker jag är tokigt när man har barn och hus ihop och båda parterna jobbar 100%. En heltid borde vara en heltid inom familjen.

Jag tycker att det enda rättvisa när man har barn och hus ihop och avser leva ihop under en mycket lång tid, det är att ha samma ekonomiska standard.
  • Annette 799

måste fråga TS ,vill du ha del utav HANS skatteåterbäring oxå eller?

här fick sambon typ 15.000kr tillbaka,de är hans helt och fullt att göra vad han vill för,
    jag i min tur fick tillbaka cirka 200kr,de använde jag upp på grejer till mig.

• Toboas

I ett tidigare förhållande körde vi en procentuell uppdelning.
    Om en fick ut 10.000 efter skatt och en 20.000 och räkningar (inklusive matkonto) gick på 18.000 kronor så skulle den tjänade 10.000 lägga 1/3 av det, dvs 6.000 och den som tjänade mer 2/3, dvs 12.000. Den "rikare" hade alltså 8.000 kvar och den "fattigare" 4.000.

Skillnaden var dock inte så extrem som i mitt exempel och i de gemensamma kostnaderna ingick som sagt matkostnaderna hemma. Nu studerar min fru vilket gör att jag betalar 100% men när hon börjar jobba blir det säkert något liknande igen.

Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Annette 799
    Rollergirl skrev 2012-07-31 12:42:45 följande:
    Din man försörjer ju dig?
    verkligen INTE!  du har inte fattat det än????

vi har den ekonomin vi hade INNAN vi flyttade ihop.
    han har de räkningar osv som han hade inan jag flyttade in.

räkningar som har försvunnit för min del sedan vi flyttade ihop:
    hyra,fack,akassa.(för jag bodde ju i egen lägenhet inan vi flyttade ihop)

hemskt va folk hakar upp sig på att min sambo tycker att jag ska spara de pengarna istället för att lägga de på halva hyran.
  • Pudding
    Annette 799 skrev 2012-07-31 12:54:03 följande:
    måste fråga TS ,vill du ha del utav HANS skatteåterbäring oxå eller?

här fick sambon typ 15.000kr tillbaka,de är hans helt och fullt att göra vad han vill för,
    jag i min tur fick tillbaka cirka 200kr,de använde jag upp på grejer till mig.
    Den stora skillnaden mellan dig och ts är att ts också tar ekonomiskt ansvar för parets gemensamma barn. Har man inga barn är det betydligt enklare att skilja på ditt och mitt. 
  • Annette 799
    Pudding skrev 2012-07-31 12:52:00 följande:
    Har ni barn ihop?
    nej vill inga ha,varför frågar du?
  • Annette 799
    Pudding skrev 2012-07-31 13:03:29 följande:
    Den stora skillnaden mellan dig och ts är att ts också tar ekonomiskt ansvar för parets gemensamma barn. Har man inga barn är det betydligt enklare att skilja på ditt och mitt. 
    är det? på vilket sätt du menar du?
    hade vi haft barn hade vi haft det likadant som vi har det idag ,bara att ett barnbidrag blir plus i kassan .
    ingen skilnd alls hade det blivit.
  • Rollergirl
    Annette 799 skrev 2012-07-31 13:02:16 följande:
    verkligen INTE!  du har inte fattat det än????

vi har den ekonomin vi hade INNAN vi flyttade ihop.
    han har de räkningar osv som han hade inan jag flyttade in.

räkningar som har försvunnit för min del sedan vi flyttade ihop:
    hyra,fack,akassa.(för jag bodde ju i egen lägenhet inan vi flyttade ihop)

hemskt va folk hakar upp sig på att min sambo tycker att jag ska spara de pengarna istället för att lägga de på halva hyran.
    Var inlägget till dig?
  • Annette 799
    Rollergirl skrev 2012-07-31 13:12:03 följande:
    Var inlägget till dig?
    nej det va det inte såg jag nu...sorry....
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...