• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • Mrs Vader

Är boendet anpassat efter din inkomst eller hans? Vi bor relativt dyrt och jag skulle inte gått med på det om inte vi hade gemensam ekonomi. Då fick han bo billigt i lägenhet med mig så jag hade råd.

• Pluppisarna

Pengarna kommer in på kontot vi betalar räkningar och köper mat + kläder och annat för det som blir över ibland så får jag mer pengar ibland han vi delar alltid. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Michael 310

Förstår inte hur folk orkar räkna procent och tjafsa om pengar i en relation. Jag tjänar mer än dubbelt av vad min sambo gör men alla pengar är gemensamma. Vill hon köpa nått gör hon det vill jag så gör jag det. Dyra saker pratar vi naturligtvis om. Finns väl viktigare saker att lägga energin på än pengar?

• Mästaren
    Michael 310 skrev 2012-07-29 20:02:35 följande:
    Förstår inte hur folk orkar räkna procent och tjafsa om pengar i en relation. Jag tjänar mer än dubbelt av vad min sambo gör men alla pengar är gemensamma. Vill hon köpa nått gör hon det vill jag så gör jag det. Dyra saker pratar vi naturligtvis om. Finns väl viktigare saker att lägga energin på än pengar?
    Visst finns det det, som tur är är det inte speciellt ansträngande att ha pengarna var för sig heller.
  • Mälaröbo

Har man barn är det f-n inte ok att man ska ha olika levnadsstandard!

Jag skulle kanske inte gnälla om min man unnade sig nåt dyrt och onödigt emellanåt om han tjänade bättre än mig, men i övrigt ska det vara familjen pengar och en jämställd standard. annars kan han sitta ensam med sina pengar! 

• Apocalypso

Tja, mina pengar är mina, våra utgifter är gemensamma, vad som blir över ät mitt!!!

Only weak men fear strong women!
  • Vinterankan

Tror inte att varken jag eller sambon skulle tycka det kändes riktigt bra med helt gemensam ekonomi eftersom att vi då skulle störa oss på att den andra slösade på onödiga saker. Hittills så har vi gjort så att vi betalat 12 000 var (+ barnbidraget) till gemensamt konto för räkningar och sparande och resten har varit eget. Men då har vi tjänat ganska lika, ibland han några tusenlappar mer och ibland jag några tusenlappar mer. Sedan så har han betalat den mesta maten och jag den mesta bensinen och allt till barnen (utom blöjor för de handlas med maten). Nu vid drastiskt minskad inkomst pga föräldraledighet så kommer vi att köra mer gemensamt. Den som arbetar för över hela sin inkomst till det gemensamma och den som är hemma för över 50% av föräldrapenningen till den andra. Det ska räcka till mat, egna kläder och egna nöjen. Saker till barnen, huset och bensin tar vi från det gemensamma. Tror att vi kommer göra så att när föräldraledigheten är slut så för vi över 50% av lönen till det gemensamma och behåller 50% för oss själva.

• Drake M

Jag förstår att du är upprörd ts. Om man är en familj borde pengarna gå till familjen, inte till en enskild individ.

Sen tycker jag din man gör en mycket märklig koppllng mellan lön och arbetsinsats. Det är oftast precis tvärt om, att du jobbar hårdare om du har en lägre lön. Kanske är det du som ska ha lite extra att lägga på dig själv egentligen?

• burtok

Vi har slagit ihop alla räkningar sedan delar vi det % så vi betalar % lika mycket ( i praktiken betalar min man mer eftersom han tjänar mer) men jag tycker att det känns som om vi lever lika. Vi tycker detta fungerar. Min man jobbar mycket mycket mer än mig men vi har hus, två barn, djur mm och det är JAg som tar dessa bitar på den tiden då jag inte jobbar. Och båda är vi medvetna om att anledningen till att min man KAn jobba så mycket är att jag tar den andra biten... han har ju själv varit med och skapat vårt hem med alla tilbehören :)

• Viktoria123

Min sambo får ut dubbelt så mycket som mig.

Jag betalar min mobil och mitt mobila bredband, all mat och grejer till mig.
    Han betalar alla övriga räkningar, han bjuder när vi är ute o käkar och grejer till sig.

Behöver ja pengar för att köpa nått så får jag oftast det av honom om jag har för lite kvar.

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...