• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • Furstinna

Tycker din sambo har helt rätt. Varför ska han betala för dig? Ni betalar hälften var på hyra,mat osv. Sen betalar ni era egna räkningar var för sig och kanske avstätter en bestämd summa var till ett gemensamt konto. Det som sen blir över på vardera konto är det ni kan spendera på vad ni vill.

• Sarah f

Här kör vi Maria Montazami- varianten. Funkar för oss. ;)

Alla som generaliserar är idioter.
  • lingon

Min man tjänar mer än dubbelt så mycket som jag. Alla inkomster går in på samma konto och därifrån dras alla räkningar. Resten av pengarna använder vi tillsammans. Vill man ha något så köper man det. Är det större och dyrare saker så kollar man med den andre så man inte länsar kontot. Är man en familj så delar man allt, i nöd och lust.

• The Doctor
    c89 skrev 2012-06-28 15:43:40 följande:
    Jag förstår verkligen inte alla sådana här trådar. Det är väl inte din mans fel att han tjänar dubbelt så mycket som dig?!
    Jag förstår inte varför alla är så giriga här på FL och enbart verkar vilja leva på sin partner. Vill jag ha hög lön så skaffar jag mig hög lön. Jag lever inte på min man/sambo.

Vi delar på alla utgifter 50/50. Hyra, el, mat osv. Det som blir över har man över SJÄLV. Det är inte rimligt att min sambo (eller tvärtom) ska finansiera mina nya kläder varje månad eller liknande. 
    Tja, hade inte jag varit hemma till största del och tagit hand om barnen hade inte sambon haft en löneökning på över 10.000 de sista 8 åren. Han är snarare tacksam över att jag dragit det största lasset och tillåtit honom att jobba så hårt som han gjort. 

Snarare så förstår inte jag denna ego-mentalitet, jag och sambon med barn är en familj - ett team - inte ENBART två individer som har ett förhållande.
  • elsewhere

Dela procentuellt, blir inte mer rättvist än så! Men då ska båda DELA på sakerna ni köper till barnet och allt annat till det gemensamma! Sen får han mer pengar än du för han tjänar mer, men helt rättvist uppdelat!

Jag och sambon ligger så nära i lön att vi kör på helt gemensam ekonomi. Skillnaden är bara att jag oftast råkar blåsa mina tusenlappar (vi har några tusen att göra vad vi vill med separat) och sambon sparar sina,  så jag är officiellt fattigare än han Flört

• elsewhere

Och, dela på VAB och allt det där, ska jag tillägga! 

• Oförglömlig

Bara läst ts och det ts skrivit. Dåligt att du ska stå för mer som får Mindre!! Nej hade inte jag accepterat! Utan lägg istället 2-4000 per månad till gemensamma SAKER. Som ligger på ett gemensamt konto. Dessa pengar som då ska gå till just kläder till dottern, leksaker, presenter och saker till hemmet. Klart han ska bidra med det! Här har vi 1 konto 2 inkomster delar allt. Jag får ut 7000 nu är föräldrar ledig. Kunde få ut mer men väljer såhär VI vill vara hemma längre på mindre pengar då bara jag är hemma får ju bara JAG inkomstbortfall när jag gör de för våra barn. Vi är nöjda. Allt som är kvar efter räkningar mm är våra gemensamt å vi gör de VI vill tillsammans.

• education

Det låter lika tråkigt och krångligt varje fån jag läser trådar som denna. Hålla på att dividera om vem som ska betala vad och ifrågasätta vem som borde har mer.

Här hår alla pengar in på samma konto och räkningarna betalas ifrån det. Vi har gemensamt sparande och gemensam betalningsbörda eftersom vi har en gemensam familj. Punkt slut.

Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...