• pelargooo

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Hej,

har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

Hur funkar det hos er andra?

Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

Blir så förbannat trött på skiten...

• Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • Vinterankan
    Drake M skrev 2012-07-31 07:35:43 följande:
    Jag förstår att du är upprörd ts. Om man är en familj borde pengarna gå till familjen, inte till en enskild individ.

Sen tycker jag din man gör en mycket märklig koppllng mellan lön och arbetsinsats. Det är oftast precis tvärt om, att du jobbar hårdare om du har en lägre lön. Kanske är det du som ska ha lite extra att lägga på dig själv egentligen?
    Det håller jag verkligen inte med om. Jag har haft låglöneyrken som bartender, hästskötare, jobbat i snabbmatsrestaurang och som städare. Nu jobbar jag som IT-konsult och har ungefär dubbelt så hög lön och även om jag nu inte fysiskt springer runt och stressar eller har tungt fysiskt arbete som att stå och mocka boxar så kräver det här arbetet mycket mer av mig. Det är inte alls säkert att jag kan gå hem när jag planerat utan i sista stund inser jag att jag blir kvar några timmar till. Eller så är jag tvungen att logga in på datorn efter middagen och fortsätta arbeta. Väldigt svårt att koppla bort arbetet på kvällen utan det finns alltid några små knivigheter som bearbetas av hjärnan under den lediga tiden.

När jag kommer till jobbet på morgonen kan jag ha inplanerat att jag ska jobba med några projekt men under dagens gång så ringer flera kunder med akuta problem som måste lösas omedelbart och jag sitter sedan inloggad hos flera kunder samtidigt för att så fort det blir en paus hos en kund (att datorn laddar i kanske 20 sekunder) så hoppar jag till nästa kund och arbetar med den för att inte slösa med tiden genom att bara sitta och vänta. Vid lunchtid springer jag ner till grillen utanför och köper en korv med bröd som jag äter upp på vägen tillbaka till datorn. Hinner klart med de akuta problemen och åker för att hämta barnen på dagis och när jag sedan städar undan efter middagen så försöker jag sortera in i mitt huvud allt jag inte hunnit med att göra som det var meningen att jag skulle göra och undrar när jag ska få tid för det. Inser att eftersom att jag ska resa till en annan del av landet för att arbeta dagen efter så kan jag förhoppningsvis få en del undanstökat på hotellet nästa kväll. Dagen efter går jag upp kl 4 för att hinna med tåg så att jag kan vara hos kunden till kl 9. Är hos kunden och arbetar 9-17 första dagen på hotellet sitter jag sedan och jobbar till kl 22 då jag blir trött och lägger mig för att sova, nästa dag jobbar jag hos kunden 8-17 och kommer sedan hem vid 21-22 och min dotter ligger och sover så jag fick inte träffa henne alls. 

För att få det här jobbet så har jag dessutom levt knapert som student i 5 års tid. Jag har inte tagit några lån utan jobbat extra (och fått bidrag från mina föräldrar på ca 25 000 om året). Mycket av mitt extrajobb har varit ideellt så inkomstmässigt har jag precis som många andra studenter levt under existensminimum under dessa 5 år. 

Det här är ungefär så mycket som jag är beredd att satsa på mitt arbete. Mina syskon tjänar betydligt mycket mer än vad jag gör och de kommer alltid att göra det eftersom att jag inte är beredd att satsa lika mycket som de gör. De har varit seriösare i skolan ända från första klass, läst svårare program och satsat mer tid och engagemang i arbetslivet än vad jag är beredd att göra. 
  • Pudding

Gift er så blir alla era tillgångar gemensamma.

• Isbit

Min man tjänar 5 ggr mer än mig.
    Han betalar allt utom kläder till barnen. Det sköter jag

funkar för oss

• Isbit

Sen förstår jag inte riktigt hur man kan se den andres pengar som sina.
    Även om man är en familj osv så är man ju fortfarande en egen person.
    Många par blir liksom som en människa så fort dom är tillsammans.
    Svarar på varandras mail, i varandras mobiltelefoner, har tillgång till den andres bankkonto osv...
    jag är fortfarande jag och har fortfarande mina privata saker fast att jag lever i en familj

• Pudding
    pelargooo skrev 2012-06-27 22:51:45 följande:
    Min sambo får ut ca 32000 kr och jag runt 18000 kr.... vi har gemensamma utgifter på ca 20000 och det är bara boende, el mat osv.

Kläder, presenter saker till hemmet mm köper jag, han är inte intresserad....men vill självklart gå på alla kalas, vill att vår dotter ska vara hel och ren och ha ett fint hem.

Därför tycker jag att det är sniket att han ska lägga sina pengar på hög!

Han har mao 22000 kr att spendera på sig själv och jag har 8000 kr att spendera på det andra, inkl vår dotter!
    Det verkar vansinnigt om du frågar mig. 8000 låter visserligen som ganska mycket pengar, men om en del (de mesta?) av de pengarna i praktiken går till hushållet och till dottern och ALLA hans 22000 går till honom själv sitter du i en ganska dålig sits om ni får för er att separera. 

Håller med dig om att det är sniket att lägga sina pengar på hög, i synnerhet med tanke på att du säkert möjliggör för honom att tjäna mer pengar genom att ställa upp för familjen när han t ex jobbar övertid. Eller har jag fel? 
  • Pudding
    Isbit skrev 2012-07-31 08:32:21 följande:
    Sen förstår jag inte riktigt hur man kan se den andres pengar som sina.
    Även om man är en familj osv så är man ju fortfarande en egen person.
    Håller med dig till den punkt man skaffar barn ihop. Då blir familjen en ekonomisk enhet menar jag. Båda parter möjliggör på sätt och vis för den andre att tjäna pengar, därför borde familjens tillgångar vara gemensamma. 
  • Isbit
    Pudding skrev 2012-07-31 08:35:15 följande:
    Håller med dig till den punkt man skaffar barn ihop. Då blir familjen en ekonomisk enhet menar jag. Båda parter möjliggör på sätt och vis för den andre att tjäna pengar, därför borde familjens tillgångar vara gemensamma. 
    Och om den ena har barn med en annan då?
    Ska den "nya" då betala för det oxå?
    Man ser väl till att man klarar sig själv. Man kan inte räkna med att ngn annan ska försörja en
  • Tonårsmamman1
    jessamy skrev 2012-07-31 08:22:57 följande:
    Hos oss är mina pengar mina och sambon hans. Varför ska man ta varandras. Pengar?
    Vi tar inte varandras pengar, vi delar med oss. Stor skillnad. Det är trots allt bara pengar.
  • Pudding
    Isbit skrev 2012-07-31 08:36:54 följande:
    Och om den ena har barn med en annan då?
    Ska den "nya" då betala för det oxå?
    Man ser väl till att man klarar sig själv. Man kan inte räkna med att ngn annan ska försörja en
    Då blir situationen ännu mer komplicerad förstås, men gissningsvis betalar den "nya" för åtminstone en del av barnen från det gamla förhållandet med tanke på att hushållet knappast har ett eget matkonto för bonusbarnen som säkert äter samma mat som övriga familjen. Nej, jag vet faktiskt inte hur man gör den uträkningen så att bonusbarnet blir uteslutande bioförälderns ekonomiska angelägenhet. Kanske någon med erfarenhet av den situationen kan svara på det? Även om jag gissar att det finns lika många lösningar som individuella situationer.

Jag tycker fortfarande att pengar man tjänar i ett gemensamt liv borde vara gemensamma så länge det finns (gemensamma) barn som sätter gränser för hur mycket man faktiskt kan arbeta och tjäna. 
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...