• Anonym

Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

• Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • Anonym

Jepp, att jag började där överhuvudtaget och att jag till en början trodde på deras ledord.. Inte riktigt överrensstämmande med deras människosyn och pengakåthet..

• Anonym
    Anonym (liten på jorden) skrev 2012-09-05 08:29:45 följande:
    Jag kan inte komma på några större missar jag gjort (mindre gör jag hela tiden ), men däremot misstänker jag att någon på mitt jobb just nu mår väldigt dåligt. Vi skulle göra ett större arbete till en kund och fick en kalkyl på arbetet på ca 6 miljoner. Offererade arbetet till kunden därefter. Igår kom det fram att arbetet hittills (det är inte helt klart) har kostat 9,5 miljoner! och ingen har flaggat för att vi gått så kraftigt över. Vår VD är vansinnig och idag ska hela arbetet gås igenom för att se hur man kunde räkna så fel. 3,5 miljoner fel

Nu arbetar jag på en sådan arbetsplats att det värsta som kan hända är att VDn går upp i taket några dagar och man får sig en tillsägelse. Ingen lär få sparken eller så, men oj vad ont jag skulle ha i magen om det var jag som gjort kalkylen eller om jag var projektledaren som inte flaggat för att kostnaderna dragit iväg. Jag är den som har kontakt med kunden, men där finns inga pengar att hämta. De kommer inte gå med på att betala ett enda öre mer än vad som är offererat.
    Har arbetat på ett bolag där vi hade en sånt avgrundsprojekt. Fastpris till kund kombinerat med dålig förstudie och ännu sämre projektledning resulterade i att vi internt redovisade finanserna på 2 sätt under ett par år: dels normalt och dels utan "the XYZ effect" (XYZ = kundens namn) Cool
  • Anonym

Jobbar som tandläkare, den enda större  missen jag gjort var att glömma skriva journalanteckningar i en patients journal. Jag gjorde det när patienten kom tillbaka 1 vecka senare och antidaterade, som väl var hände inget.

En kollega till mej har dragit ut fel tand på en patient. Det var inte lika kul.

• iDani

Jag råkade välta ett glas med vatten på mitt skrivbord - som självklart rann rakt in i min några veckor gamla Macbook Pro som var företagets nyaste dator. Den gick inte att rädda och inga försäkringar täcker vattenskador i datorer. Sjukt pinsamt var det och nu för tiden är jag väldigt noga med att inte ha vätska i närheten av datorer. Det är ok att göra misstag så länge man lär sig av dem. 

• slemtorsk i din bralla

Jag jobbade på ett shippingföretag en tid... Vette katten hur jag fick jobbet för jag hade NOLL erfarenhet av området men jag är väl duktig på att sälja in mig antar jag.

Problemet var att företaget hade en lite underlig personalpolitik ( i mitt tycke) och det hände att de körde en stenhård after work mitt i veckan, dagen efter var alla- inklusive chefen så bakis att de hade tunnelseende. En sån dag var när jag jobbade 3:e dagen ensam (efter att ha gått bredvid 2-3 dagar).
    Jag ska skriva en shippingorder på några containers med möbler som skulle skeppas till ett asiatiskt land (vi hade mest sändningar ditåt) åt en nyblivien ambassadör eller något i den stilen från Sverige.

Det var första gången jag gjorde en sändning från början till slut så att säga, problemet var att alla hamnar har förkortningar och i detta landet fanns det två hamnar, en vid vilken allt lastades ur för vidare transport till annat land och en där det bara lastades ur.....Detta hade jag dock inte koll på- ingen som talat om för mig och ingen som talade om när jag bad om hjälp och bara blev bortviftad av chefen för han var bakis...

Hur det nu var, jag försökte söka mig fram till hur jag skulle göra och knappade in uppgifter, fick inget felmeddelande (vilket jag faktiskt BORDE fått  då jag skickade containers till en hamn för vidare transport utan att tala om vart) så jag var glad o nöjd och printade ut papper för att skicka till kund och hamn och allt vad det nu var......

Två veckor senare ringer en ambassadör och undrar varför hans containrar inte kommit.. han stod i hamnen på utsatt datum och de fanns inte.....Jag fick lite panik och började leta...åter igen ingen hjälp från chef eller medarbetare då ...BINGO de även denna dagen led av "dagen efter sjukan" (nej jag hängde aldrig med på dessa after work då jag är av åsikten att jag inte MÅSTE umgås med mina kollegor och allra minst supa mitt i veckan) så jag fick försöka leta utan att veta vart....Det tog mig tre dagar att hitta dem.. då var de redan på väg... till ett annat asiatiskt land.

Där stod ambassadören alltså med en lastbil han bekostat för att inreda sitt hem i sitt nya hemland men hans möbler fanns inte där... de var på väg till ett helt annat land (någon annan gjorde ju uppenbarligen fel som lastade på en container utan shippingorder men men).

Jag fick värsta utskällningen av min chef, om hur jävla dum och inkompetent jag var och att jag kostade företaget massor av pengar och nu fick jag fanimej lösa ut detta själv...Jag ringde ambassadören och förklarade allt så sakligt jag kunde (utan att tala om att folk var bakis runt mig) och han var mycket förstående, han fick möbler av staten så länge så de klarade sig och barnen tyckte det var spännande att bo lite spartanskt. Han hade full förståelse för att det kan gå fel ibland...

Sen ringde högste chefen från Japan och jag förberedde mig på att bli ombedd att begå harakiri... men även han var mycket förstående och trevlig och ansåg att jag som så pass ny hade gjort ett exellent jobb med att försöka rätta till mitt misstag, att jag fått omdömen att vara trevlig, tillmötesgående och ha en väldigt trevlig och tydlig telefonröst (något som svenskar tydligen får kritik för i asien) och att han skulle tala med min chef om att "go easy on me"....

Containern hittades och skickades tillbaka till "rätt hamn"..ambassadören fick sina möbler och jag kostade nog företaget närmare 100.000 kr vilket i sak inte är så mycket för ett så stort internationellt företag....

Jag sade också upp mig kort efter detta med omedelbar verkan  och fick 3 månadslöner (!!!!) som lite plåster på såren för att chefen skällt ut mig inför hela kontoret...

Men jag fick kritik för att jag var ovillig att "smälta in i gruppen"... jag borde åkt med på resan avdelningen gjort (till chefens sportstuga i fjällen för skidåkning och supande... jag varken åker skidor eller dricker sådanna mängder) och att jag var lite "fisförnäm" som aldrig hängde med på puben, varken på tisdagar eller fredagar så jag borde ta med mig det till nästa jobb..... Kan tillägga att jag aldrig sedan dess (12 år sedan) har jobbat någonstans där man har krav på sig att supa skallen i bitar med kollegorna...

• Anonym

Visst har det hänt småsaker, men inget som någon annan ens märkt av.
    Det jag kommer att tänka på var när jag extrajobbade på bensinmack samtidigt som jag pluggade. Jag råkade slå in ETT PAKET cigg istf en limpa. Visst var det helt åt helsike och jag skämdes, men den utskällning jag fick av chefen efteråt stod inte i proportion till misstaget. Jag slutade kort därefter. Inte bara pga detta utan pga hur dom behandlade sin personal öht.

På ett mer generellt plan kan man säga att mina största misstag i arbetslivet är att jag tagit för mycket skit av chefer/arbetsgivare.
    Tack och lov har självsäkerhet kommit med åldern och nu har man både ett CV att luta sig på om man behöver och dessutom lite "fuck-off pengar" på banken. 

• Errol Flynn
    Tramsa skrev 2012-09-05 12:10:04 följande:
    För länge sedan körde jag traktor med släp i arbetet och lyckades en dag riva en nybyggd lagerbyggnad genom att ta en sväng lite för snävt så att släpet drog med sig ena hörnet och hela bygget föll ihop. Det var inte något speciellt stort lager och konstruerat som ett stort tält ungefär, fast i metall och plast. Som tur var fanns det inga människor inne i lagret, men rätt mycket saker, varav åtminstone en tredjedel blev förstörda. Hade jag varit själv där hade jag nog lämnat traktorn och bara sprungit därifrån för jag blev helt panikslagen. Lagret stod liksom och vägde innan det rasade ihop och den tid det stod där och knarrade och gungade känns än idag som ungefär halva mitt liv, fast det väl troligtvis inte rör sig om mer än 20-30 sekunder.

Men jag var inte själv, min chef och en liten delegation från koncernledningen var på besök den dagen och innan jag hoppade in i traktorhytten hade jag blivit lite intervjuad av dessa personer och min chef hade myst och med stolthet berättat om att de minsann tog tillvara alla kunniga personer och inte såg till något sånt fånigt som om personen var man eller kvinna innan de anställde. Detta var för ungefär 30 år sedan och det var högst ovanligt med unga, kvinnliga traktorförare på min arbetsplats. Jag var den första och dittills enda som de anställt, vilket var anledningen till att chefen just plockat ut mig som representant för arbetsgruppen när ledningen skulle komma på besök. Chefen var lite blek efter min åktur.
  • Anonym (snövit)

Hade fått ett jobb på en restaurang. Tyvärr saknade jag erfarenheter och tills jag lärde mig bära på brickan orsakade jag många negativa saker.
    1. Råkade hälla en hel portion mat över en person.
    2. Råkade tappa en hel flaska rödvin så att gästens tröja blev förstörd. Tröjan var en dyr sådan. Chefen fixade det.
    3. Tappade 10 glas storstark nästan på kunden. Personen fick 10 öl gratis och verkade vara nöjd.
    OSV.

Som tur ordnade sig allt och jag lärde mig snabbt allt. Jobbade där i 2 år och blev en bra servitris Skrattande. De var mycket ledsna när jag slutade. Många av gamla stamgästerna hälsar mig än idag.

En nära vän till mig råkade bryta brukarens arm medan personen duschades.

• Jellybeanbaby
    Anonym (Mie) skrev 2012-09-04 21:53:30 följande:

Bebisens öra stack liksom ut från huvudet och enligt mamman ska min man ha kallat det lätt irritation medans detta ska ha varit en allvarlig öroninflammation som behandlas med operation. Det har varit en stor miss men min man nekar till att han ens har undersökt barnet däremot ser jag, som hans fru, att han ljuger när han säger det. Men det vågar jag inte säga.

Familjen anmälde till Socialstyrelsen och sen anmälde Region Skåne Lex Maria. Det stod i Sydsvenskan för några veckor sedan.
    Varför... i hela friden outar du din man på ett forum som detta? Det är nåt som verkar jäkligt skumt.

Värsta jag gjort? Tagit fel betalt av artiklar, men det var faktiskt inte bara mitt fel. Orkar inte gå in på hur.
    Nej nu kom jag på det värsta. Glömde låsa bakdörren till företaget jag jobbade på. Folk gick in och ut ur den hela tiden och man skulle ALLTID låsa efter sig. Jag insåg inte att jag var sist ut helt enkelt.
    Det var skitjobbigt. Vi hade kunnat bli av med saker för tiotusentals kronor. Som tur är kände ingen på dörren under det dygnet, tills jag upptäckte och kunde låsa.
  • Mollyland

På mitt första jobb som 19-åring skulle jag tvätta en av de nya hyrbilar vår mack fått in. En splitter ny bil och jag har ej koll på sidorna. Svänger för tidigt ur tvätten och skrapar hela kanten. Hoppar ur, ser repan i lackan, sätter mig mot väggen och börjar hyperventilera typ.

Tog ett tag innan jag vågade mig in till chefen. Som tur var täckte försäkringarna allt, omlackning av halva bilen och en ny dörr.

Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?