• Anonym

Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

• Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • 2prinsar
    Hycklare skrev 2012-09-04 18:37:15 följande:
    Att det är samhällsparasiter som sitter på det här forumet. Sjukskrivna, arbetslösa, "hemmafruar", mammalediga osv osv osv.
    Ja- jag är sjukskriven- IDAG!! För feber, hosta och elände- JA jag är en riktig parasit!!
     haha- vilken värld lever du i? Hoppas du inte blir sjuk eller arbetslös själv då. Vi håller tummarna -eller å andra sidan kanske inte.
  • Anonym (road)

Vilken underbar tråd! Jag skrattar åt vissa inlägg så jag har tårar i ögonen! Tack TS!

• 2prinsar
    Anonym (städerskan) skrev 2012-09-05 10:55:50 följande:
    Jobbade tidigare som städerska. Åkte runt till olika företag, och en dag fick jag åka till ett nytt ställde som jag aldrig varit på. Det var en fabrik där jag skulle städa kontoren. När jag torkade av skrivbordet med dammtrasan råkade jag komma åt en knapp på datorn som stod på, och ett jävla helvete bröt loss. Hela datorn började räkna om eller gå igenom massa siffror och det fanns ingen hejd på det hela. Jag vågade inte trycka på nåt med risk för att förvärra situationen, och det fanns ingen personal i närheten som jag kunde hämta för hjälp.
    Så jag låtsades som det regnade och städade helt enkelt vidare. Vet inte hur stora konsekvenser fabriken fick den dagen, men jag kan fortfarande ha lite ångest över det hela..! 

hahaha -fast det var ju lite roligt!!! Tycker du ska släppa det helt -för det hade jag gjort. Den som sitter vid tangenterna måste ju veta att du ska komma och städa ibland? Man lämnar inte viktiga dokument "öppna"  på en dator.
  • Lady Namárië

När jag sommarjobbade som femtonåring lämnades jag ensam vid ett skrivbord en längre stund av min handledare och var klåfingrig nog att testa en stämpel. Det visade sig vara en slag specialstämpel med räkneverk som bytte siffra varje gång man stämplade. Senare på dagen upptäcktes det att alla eftermiddagens dokument var felnumrerade. Jag spelade ovetande, men blev förmodligen misstänkt ändå. Sedan dess håller jag fingrarna i styr vid andras skrivbord.

Som vuxen har jag klantat mig och skickat en stor faktura utomlands utan att ange vilken valuta den skulle betalas i. Det var inte sådär jättesmart och försenade betalningen rätt rejält.

So say we all
  • Anonym

Jag kommer ihåg när jag skulle börja vikariera som US på ett sjukhus, då var det så att vi blev deligerade att sätta KAD, ge medicin, sprutor och att ta venprov osv.
    Jag skulle alltså ta ett venprov på en äldre man. Hade gjort iordning vagnen och körde in den på hans rum, satte stasen på hans arm samt spritade och torkade av venen på armen innan jag satte nålen i venen, i med röret och sedan ut med röret igen. Tog en bit kompress på kanylen på att dra ut den och vad händer då!!?
    Det bara pulserade blod som en stråle på hela mig, mina kläder blev alldelses blodiga! För att inte tala om hur chockad farbrorn var, ojoj alldeles vit i ansiktet. Jag hade glömt att lätta på stasen......
    Usch det var hemskt och jag gör aldrig om det igen.  

• loves to

mmmm rolig tråd TS vi kan alla göra misstag på jobbet oftast kan man rätta till misstaget och kunna skratta efteråt..
    Jag skickade ett e-post med.del till min manliga arbetskamrat där jag råkade skriva lite fel ordval så det blev en antydan på sex . Han berättade för alla på fikat om mitt med.del..... 

• Anonym (jobbigt)

Kommer inte ihåg det själv, men min handledare anklagade mig en gång för att inte ha uppmärksammat ett lågt blodsocker på en patient som senare blev ganska dålig. Som tur var gick det bra för honom men fyyyy vad jag skämdes och mådde dåligt länge efteråt.
    Det jobbigaste är att jag minns inte att jag var inne hos h*n den dagen och tog blodsockret utan en annan vårdpersonal som hade ansvaret, därför har jag fått för mig lite att de bara skyller på mig för att det är lättare att komma undan själv. Men eftersom jag inte minns så kan det lika gärna vara jag och jag tog åt mig rejält. Fick nämligen anklagelsen två veckor senare..

Har jobbat på äldreboende och någon enstaka gång missat en medicinpåse i all stress (som de flesta andra gjort någon gång i livet). Det är jobbigt, men som tur är har det "bara" varit värktabletter.

• Anonym

Jag har "turen" att ha mindre begåvade människor i mitt företag. 
    Allt har fungerat väldigt bra så länge de håller sig till vad de ska göra.
    Men så var det en kille som envisades med att ta nycklarna till trucken och köra den utan lov och utan truckförarbevis. Jag hade många samtal med honom om det och ändå gjorde han om det.
    Sista gången vi talade om det sa jag att om det hände igen får du sparken. Då kan jag inte ha dig kvar här på grund av säkerhetsskäl.
    En vecka senare var han på den där trucken igen och körde över en annan arbetare.
    I vredesmod och oro skrek jag till honom att han var en jävla idiot och att han skulle packa sig härifrån omedelbart.
    Inte mitt smartaste ordval direkt.
    Den som blev påkörd klarade sig undan med ett benbrott och jag är evigt tacksam att det inte blev värre för det var en redig smäll.
    Tack vare mitt ordval (idiot) kände sig killen som körde trucken diskriminerad. Att han dessutom fick sparken spädde väl på det hela och han valde att gråta ut i lokaltidningar. Jag tappade kunder och det blev någon form av häxjakt som bedrevs av andra personer med liknande handikapp.
    Att kalla honom för idiot var ett misstag men det största misstaget var nog att anställa honom öht eller att jag inte lät honom gå direkt efter hans första äventyr med trucken. 

• Tramsa

För länge sedan körde jag traktor med släp i arbetet och lyckades en dag riva en nybyggd lagerbyggnad genom att ta en sväng lite för snävt så att släpet drog med sig ena hörnet och hela bygget föll ihop. Det var inte något speciellt stort lager och konstruerat som ett stort tält ungefär, fast i metall och plast. Som tur var fanns det inga människor inne i lagret, men rätt mycket saker, varav åtminstone en tredjedel blev förstörda. Hade jag varit själv där hade jag nog lämnat traktorn och bara sprungit därifrån för jag blev helt panikslagen. Lagret stod liksom och vägde innan det rasade ihop och den tid det stod där och knarrade och gungade känns än idag som ungefär halva mitt liv, fast det väl troligtvis inte rör sig om mer än 20-30 sekunder.

Men jag var inte själv, min chef och en liten delegation från koncernledningen var på besök den dagen och innan jag hoppade in i traktorhytten hade jag blivit lite intervjuad av dessa personer och min chef hade myst och med stolthet berättat om att de minsann tog tillvara alla kunniga personer och inte såg till något sånt fånigt som om personen var man eller kvinna innan de anställde. Detta var för ungefär 30 år sedan och det var högst ovanligt med unga, kvinnliga traktorförare på min arbetsplats. Jag var den första och dittills enda som de anställt, vilket var anledningen till att chefen just plockat ut mig som representant för arbetsgruppen när ledningen skulle komma på besök. Chefen var lite blek efter min åktur.

• Tigrino

Jag har jobbat mkt i en mindre butik, och det är som vanligt full rulle under sommaren då alla turister kommer. Då kom det in en engelsktalande kille, han hade med sig pass och två kreditkort och han ville göra ett uttag på 500kr... Det var mkt siffror att knappa in, sen fungerade inte det ena kredkortet, proceduren upprepades med att knappa in kortnummer och personnummer. Det strulade igen, och han babblade på. När jag sen tog fram en femhundring ville han växla till hundralappar... jag lägger tillbaka, tar upp pengarna. Han vill ha mindre valörer, det är lååång kö bakom och jag räknar om, han är med och tar emot pengarna på disken allt eftersom.

Sen på något vis så har inte uttaget gått igenom i kassan, han har helt enkelt villat bort mig med de olika korten, passet, eller så har han snott åt sig sedlar snabbt som attan medan jag räknade. Vid kassaräkningen saknas 500, vilket är en del på ett mindre företag. Ringde chefen och skämdes för att jag blivit lurad, usch! Man får så dåligt samvete. 

Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?