• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Fröken Frågvis skrev 2014-02-04 13:56:04 följande:
    Sant, min syster är 3 år yngre än jag och ärvde både min lågstadie- mellanstadie- och flera av högstadielärarna! Dessutom var min syster och jag aldrig lekkamrater under småbarnsåren och har heller inte varit särskilt nära vänner i äldre ålder heller, så av den anledningen kan det kanske lika gärna skilja lite mer i ålder...

Hur långt gången är du nu?
    Min yngsta syster är tre år äldre mig och samma sak var det där. Hon har alltid varit duktig i skolan, öppen, framåt och allmänt poppis och omtyckt av alla medan jag var tyst och försynt och har alltid fått kämpa för mina studieresultat, och att då bli jämförd var inte alltför kul... "Men din syster var ju så duktig!" som någon lärare sa... Eller alla dessa lärare som sa hennes namn när de skulle säga mitt. Däremot hade jag mer gemensamt med min andra syster som är fem år äldre mig.

Jag är nu halvvägs! På fredag går jag in i vecka 21 (20+0).
  • Maramina

Som vuxen ser jag åldern av mindre betydelse än någonsin vad det gäller mig och mina syskon.

När min äldsta syster, som är 13 år äldre mig, flyttade hemifrån och så småningom fick barn, så bodde jag mer eller mindre varenda helg och ledighet hos dom för att hjälpa till med både barn och hundar (hon har kennel). Så där hade vi väldigt mycket glädje av varandra, trots, eller kanske ska man säga tack vare åldersskillnaden.

Systern som är fem år äldre var den som jag umgicks mest med under hela uppväxten, ända fram tills hon flyttade 65 mil bort pga kärleken och kontakten av naturliga själ blev mer sporadisk. Vad det gäller yngsta systern, hon som är tre år äldre, hade jag aldrig något gemensamt med under uppväxten, förutom lärarna. Nu i vuxen ålder är det väl henne jag har mest kontakt med, men det beror mer på att hon bor kvar i de trakter där vi växte upp och att vi ses när jag är och hälsar på mamma. De två andra systrarna har flyttat till andra delar av landet så dom ser man inte lika ofta.

Nu har ingen av systrarna någon vidare bra kontakt med någon av de andra. Jag antar att jag är den som har bäst med samtliga. Orsaken till det är inte åldersbetingat utan handlar om något helt annat.

Jag tror inte att åldersskillnaden ide flesta fall spelar någon större roll i vuxen ålder, utan då handlar det mer om hur man är som person (-er) och hur familjekär man är. Är man inte så familjekär är det ju inte konstigt (eller om någon av syskonen inte är det) kanske att man inte har så mycket gemensamt då. Men är man familjekär och man är en familj där man umgås mycket med varandra så blir det helt annorlunda.

På samma sätt så tror jag inte att barn som kommer tätt automatiskt alltid får en massa glädje av varandra eller att de automatiskt blir jättebra kompisar även som vuxna. Det handlar så mycket även om de individuella personligheterna. Men det är vad jag tror, vill säga

• Maramina
    Kingston skrev 2014-02-11 10:15:12 följande:

Asså jag fattar ingenting....

Efter jag fick mitt ex så är min mens helt "ur gängorna".
    Kan någon förklara för mig hur det funkar?

Om jag skall gå efter min ägglossning (har använt CB äl-indikator) så har jag ägglossning på dag 17-18 vilket skulle ge mig en menscykel på 28-29 dagar.
    Men av någon anledning så får jag alltid mens på dag 25-26....

Eller har jag fått det helt om bakfoten?
    Jag upplever att jag alltid får mens 2-3 dagar för tidigt iaf

Hur långt hade du innan mellan ägglossning och mens? Alla har ju olika långa lutealfas men snitt brukar vara 14 dagar. Sedan så brukar man ha lika lång lutealfas varje gång, däremot kan tiden från första mensdag till ägglossning variera. Det är bra att du ser till att få det kollat, det kan ju vara så att det har blivit någon hormonell störning och att fin lutealfas är alltför kort för att det befruktade ägget ska hinna fästa ordentligt
  • Maramina
    M och M skrev 2014-02-11 17:25:54 följande:

Kan man få ägglossning än om man fortfarande har graviditetshormonet hcg i kroppen?

Jag vet inte hur sant det är, men jag har här på FL vid något tillfälle läst om tjejer som aldrig hunnit få negativt efter missfall utan de blev gravida igen direkt.
  • Maramina
    M och M skrev 2014-02-14 23:22:50 följande:

Någon av er som provat kinesisk akupunktur?

Nej, men jag funderade på att testa på akupunktur inför vårt tredje, och sista IVF-försök, om vi inte hade lyckats på andra försöket. Det trots att vår klinik hade sagt att akupunktur varken gjorde till eller från. Men jag känner till lite tjejer som testat och som säger att de dels har fått ett lugn som de inte haft tidigare, dels har fått tydligare ägglossning,så jag vet inte riktigt vad jag ska tro
  • Maramina
    M och M skrev 2014-02-15 08:29:55 följande:

Ja jag har förstått det som att vissa fått resultat av det.. Kanske vore nåt att kolla upp. Är det bara inför IVF det är hjälpande?
    Jag vet som sagt var inte om det hjälper öht, enligt vår läkare på kliniken så finns det inget som tyder på det. Om jag inte minns helt fel så hade den kliniken tidigare ett samarbete med en akupunktör men som de nu har slutat med då de inte såg någon skillnad. Samtidigt så är det många landstingsgodkända sjukgymnaster som utför akupunktur mot barnlöshet (fast då är det inte landstingsfinansierad). Samtidigt så vet jag flera tjejer i andra trådar som handlar om att ha det svårt att bli med barn som testat akupunktur men som det inte gett någon verkan på trots att de gått på minst 15-20 behandlingar. Och en behandling är ju inte billig precis. Så det där är något man själv får fundera på om man tror att det kan hjälpa. Det kan ju vara så att det beror på orsaken till barnlösheten
  • Maramina

Ser att ni skriver om IVF. I snitt så lyckas 1/3 ungefär på första IVF-försöket. På tre försök så har någonstans runt 70% lyckats. Men som sagt var, hur stora chanserna är beror helt och håller på vad som är orsaken till den ofrivilliga barnlösheten. Om det ingår ett återinförande av en fryst embryo eller inte skiljer sig mellan klinikerna. Så med tanke på det och med tanke på att priserna skiljer en hel del mellan klinikerna så kan det vara värt att kolla runt lite.

Vad det gäller att köpa 3-pack så måste man uppfylla vissa kriterier, dvs det är inte alla som får köpa det. Vi tex skulle inte fått göra det egentligen men av någon anledning gjorde de ett undantag vilket vi är oerhört tacksamma för!

Något som kan vara bra att kolla upp innan man betalar IVF:en är om ens arbetsgivare tillåter bruttolöneavdrag. Då kan det bli upp till 50% billigare så även om IVF kanske inte är något man vill skylta med så kan det vara en stor ekonomisk vinst att berätta!

• Maramina

M och M: hur kommer det sig att ni funderar på att köpa IVF-paket? Eller minns jag fel i att ni inte har barn sedan tidigare och att ni inte heller har gjort några IVF:er tidigare?

• Maramina
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-28 18:39:52 följande:

Jag vet inte om chansen är större med färska än med frysta, men att det är billigare beror väl på att man slipper stimulering, äggplock, befruktning och odling och istället bara tinar och återför ett färdigt embryo.

Jag kan verkligen rekommendera att boka tid på en klinik och få prata igenom alla frågor och funderingar med en läkare innan ni bestämmer er. Tror vi betalade 1400kr för första besöket och då gjorde de undersökningar och tog prover på oss och lade sedan upp en behandlingsplan, samtidigt som man fick möjlighet att prata och fråga om allt. Läkaren tog också upp andra alternativ än ivf, om man t.ex. har fri passage i äggledarna kan man ju börja med en inseminering. I vårt fall var det inte aktuellt då jag har en blockerad och en skadad äggledare men annars hade jag kanske hellre börjat med det.

I de flesta landsting så kan man göra utredningen på landstingets bekostnad, dvs att man bara betalar vanligt patientavgift, även om man har barn sedan tidigare. Det är bara behandlingen man får stå för själv. Ok, då måste man stå i kö för det och privat går det oftast mycket snabbare. För 1,5 år sedan när vi gjorde bör utredning var kön till den landstingsfinansierade utredningen tre månader, vilket vi valde för att spara till eventuell IVF. Hade vi valt privat skulle vi fått göra utredningen inom tio dagar tror jag det var.

Vad det gäller insemination så är det också något som skiljer mellan landstingen och i vissa fall även kliniker.
  • Maramina
    Maramina skrev 2014-02-28 19:08:52 följande:

M och M: hur kommer det sig att ni funderar på att köpa IVF-paket? Eller minns jag fel i att ni inte har barn sedan tidigare och att ni inte heller har gjort några IVF:er tidigare?

Dum jag är! Snacka om gravidhjärna! Det är klart du har barn sedan innan, annars skulle du ju inte vara med i den här tråden *skäms*
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?