Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
Hur långt gången är du nu?
Jag är nu halvvägs! På fredag går jag in i vecka 21 (20+0).
Som vuxen ser jag åldern av mindre betydelse än någonsin vad det gäller mig och mina syskon.
När min äldsta syster, som är 13 år äldre mig, flyttade hemifrån och så småningom fick barn, så bodde jag mer eller mindre varenda helg och ledighet hos dom för att hjälpa till med både barn och hundar (hon har kennel). Så där hade vi väldigt mycket glädje av varandra, trots, eller kanske ska man säga tack vare åldersskillnaden.
Systern som är fem år äldre var den som jag umgicks mest med under hela uppväxten, ända fram tills hon flyttade 65 mil bort pga kärleken och kontakten av naturliga själ blev mer sporadisk. Vad det gäller yngsta systern, hon som är tre år äldre, hade jag aldrig något gemensamt med under uppväxten, förutom lärarna. Nu i vuxen ålder är det väl henne jag har mest kontakt med, men det beror mer på att hon bor kvar i de trakter där vi växte upp och att vi ses när jag är och hälsar på mamma. De två andra systrarna har flyttat till andra delar av landet så dom ser man inte lika ofta.
Nu har ingen av systrarna någon vidare bra kontakt med någon av de andra. Jag antar att jag är den som har bäst med samtliga. Orsaken till det är inte åldersbetingat utan handlar om något helt annat.
Jag tror inte att åldersskillnaden ide flesta fall spelar någon större roll i vuxen ålder, utan då handlar det mer om hur man är som person (-er) och hur familjekär man är. Är man inte så familjekär är det ju inte konstigt (eller om någon av syskonen inte är det) kanske att man inte har så mycket gemensamt då. Men är man familjekär och man är en familj där man umgås mycket med varandra så blir det helt annorlunda.
På samma sätt så tror jag inte att barn som kommer tätt automatiskt alltid får en massa glädje av varandra eller att de automatiskt blir jättebra kompisar även som vuxna. Det handlar så mycket även om de individuella personligheterna. Men det är vad jag tror, vill säga
Asså jag fattar ingenting....
Efter jag fick mitt ex så är min mens helt "ur gängorna".
Kan någon förklara för mig hur det funkar?
Om jag skall gå efter min ägglossning (har använt CB äl-indikator) så har jag ägglossning på dag 17-18 vilket skulle ge mig en menscykel på 28-29 dagar.
Men av någon anledning så får jag alltid mens på dag 25-26....
Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Jag upplever att jag alltid får mens 2-3 dagar för tidigt iaf
Kan man få ägglossning än om man fortfarande har graviditetshormonet hcg i kroppen?
Någon av er som provat kinesisk akupunktur?
Ser att ni skriver om IVF. I snitt så lyckas 1/3 ungefär på första IVF-försöket. På tre försök så har någonstans runt 70% lyckats. Men som sagt var, hur stora chanserna är beror helt och håller på vad som är orsaken till den ofrivilliga barnlösheten. Om det ingår ett återinförande av en fryst embryo eller inte skiljer sig mellan klinikerna. Så med tanke på det och med tanke på att priserna skiljer en hel del mellan klinikerna så kan det vara värt att kolla runt lite.
Vad det gäller att köpa 3-pack så måste man uppfylla vissa kriterier, dvs det är inte alla som får köpa det. Vi tex skulle inte fått göra det egentligen men av någon anledning gjorde de ett undantag vilket vi är oerhört tacksamma för!
Något som kan vara bra att kolla upp innan man betalar IVF:en är om ens arbetsgivare tillåter bruttolöneavdrag. Då kan det bli upp till 50% billigare så även om IVF kanske inte är något man vill skylta med så kan det vara en stor ekonomisk vinst att berätta!
M och M: hur kommer det sig att ni funderar på att köpa IVF-paket? Eller minns jag fel i att ni inte har barn sedan tidigare och att ni inte heller har gjort några IVF:er tidigare?
Jag vet inte om chansen är större med färska än med frysta, men att det är billigare beror väl på att man slipper stimulering, äggplock, befruktning och odling och istället bara tinar och återför ett färdigt embryo.
Jag kan verkligen rekommendera att boka tid på en klinik och få prata igenom alla frågor och funderingar med en läkare innan ni bestämmer er. Tror vi betalade 1400kr för första besöket och då gjorde de undersökningar och tog prover på oss och lade sedan upp en behandlingsplan, samtidigt som man fick möjlighet att prata och fråga om allt. Läkaren tog också upp andra alternativ än ivf, om man t.ex. har fri passage i äggledarna kan man ju börja med en inseminering. I vårt fall var det inte aktuellt då jag har en blockerad och en skadad äggledare men annars hade jag kanske hellre börjat med det.
M och M: hur kommer det sig att ni funderar på att köpa IVF-paket? Eller minns jag fel i att ni inte har barn sedan tidigare och att ni inte heller har gjort några IVF:er tidigare?