Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
Ser att ni har skrivit lite om att berätta om IVF eller inte. När vi gjorde vårt första försök så var jag arbetslös så då var det inga problem för mig att gå och ta prover, gå på ultraljud och slutligen äggplock. Vid andra försöket hade jag jobb, men jag hade ett bra jobb där jag hade möten på olika håll och jag behövde inte stämpla, så då märkte ingen av när jag var på kontrollerna. För själva äggplocket sjukskrev jag mig. Den var på en fredag så då kunde jag även ta det lugnt de följande dagarna.
Mitt råd till er som kommer att göra IVF är att sjukskriva sig. Vissa känner inte alls mycket efteråt, andra känner av under några dagar. Och detta är också något som skiljer från gång till gång. Vid vårt andra försök hade jag ont i flera dagar, men då kände jag inget under själva äggplocket. Däremot så kände jag desto mer under första försöket, men inte så mycket efteråt.
Hur öppen man väljer att vara är upp till var och en, men tänk dels på att du inte vet hur du kommer att reagera på alla hormoner. Med första försöket (långt protokoll) mådde jag inte alls bra, fick bl.a. kolik av nässprayen. Hade jag haft ett jobb skulle jag troligtvis inte klarat av att jobba. Vid andra försöket (kort protokoll) så hade jag inte alls lika mycket biverkningar. Men även där kan det variera väldigt från fång till gång även om man kör samma protokoll och samma mediciner och samma doser.
Berättar man får man vara medveten om att folk kommer att undra och risken är stor att folk kommer och frågar "hur det går" vilket kan kännas jobbigt när man själv går och väntar tills man kan testa, eller om man precis har fått veta att försöket har misslyckats. Så det är helt enkelt en avvägning man får göra