Inlägg från: Chasingdreams |Visa alla inlägg
  • Chasingdreams

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

FruKarlsson: Kul att du också hittat hit, men tråkigt att ni inte heller har lyckats än. Förstår att det måste vara frusterande med svaga plus följt av mens. Hoppas ni kan få mer hjälp på traven snart. Jag skriver främst på min blogg, men tittar ibland in i detta forumet. Barnlöshet påverkar onekligen relationen. Det positiva är att både jag och sambon har märkt vikten av att kommunicera.

M och m: Skönt att mötet gick bra. Jag börjar spraya imorgon. Min sambo ville inte ta ett tre pack så vi kommer betala per gång. Vår gynekolog sa dock att det positiva med det är att man oftast kan komma billigare undan genom frysåterföringar. Jag hade dock gärna tagit ett tre pack. Skönt att ha det fixat liksom. Men som du skriver är det inget billigt. Men det är tur att högkostnadsskydd gäller. Själv lägger vi ca 1900 på Synarela och sen tillkommer sprutor m.m.

Gweny: Skönt att du fick tag i läkaren. Jag kände knappt genomspolningen alls. Det obehagligaste tyckte jag var när de skulle få utrustningen på plats för då hade de någon ballong som de blåste upp. Kände mig lite yr när jag ställde mig upp efteråt, men det var inte så farligt. Hoppas allt går bra!

• Chasingdreams

Kingston: Statistiken för färska och frysta cykler ser lite olika ut. Generellt är väl siffrorna bättre för färska cykler. Du kan titta på denna sidan om du vill www.ucr.uu.se/qivf/index.php/behandlingsresultat. Den jämför även olika kliniker i Sverige. Tyvärr varierar priserna en del. När jag jämförde handlade om ca 26-35000 kr per försök. De flesta ligger dock runt 30000 och då är inte medicinen inkluderad. Falun var t.ex. billigare än Göteborg.

M och m: Var kommer ni höra ivf någonstans? Vi har valt Örebro.

• Chasingdreams

M och m: Det är just det jag också är rädd för. Att ett embryo inte vill fästa när man hela tiden misslyckas. Jag har ju ett litet myom som konstaterades vid genomspolningen, men de har bedömt att det inte bör påverka våra chanser, men självklart undrar jag... I och med min sambos utslag på spermaprovet är det dock troligast orsak till att inget händer. Vi har ju så få spermier att inte ens vanlig ivf fungerar så hur skulle vi då kunna lyckas på egenhand. Men samtidigt, varför gick det på första försöket med sonen.

Idag har jag i alla fall börjat spraya så nu är vi igång!

FruKarlsson: Vår IVF kostar ca 30000. Skönt att du får prova pergotime. Det ska ju ge bättre äggkvalite även om man har ägglossning.

• Chasingdreams

Mom11 och Kingston: Kul att ni hittat till min blogg. Ni är så välkomna :). Bloggen är mitt sätt att skriva mig igenom allt. Att förhindra att jag bli galen av alla tankar som far runt.

M och M: Jag jobbar 90%. Är ledig varannan måndag. På sikt skulle jag nog vilja gå ner till 80%. Det känns som om man ska jobba hela livet igenom och jag vill inte riskera att missa nåt eller stressa ihjäl mig.

Nu är jag inne på spraydag 4. Känner inget speciellt, men jag fortsätter och hoppas att sprayen fungerar. Nedregleringen ska kollas om drygt två veckor.

• Chasingdreams

Emmakatta: Jag tycker absolut att ni ska kräva att han också kollas. I vårt fall hittades ju fel på spermaprovet. Vi har en son som blev till på första försöket, men nu när vi inte blivit gravida med syskon upptäckte man att min kille både hade få och långsamma spermier. Vi ska snart göra ivf.

• Chasingdreams

Nu rullar det på för oss. Blodprovet visade att jag är helt nedreglerad nu. Skönt med tanke på huvudvärken, svettningarna och småblödningarna som jag fått. På torsdag den 11/9 ska jag börja med sprutorna. Äggen planeras att plockas 22:a eller 23:e september om allt går som det ska. Allt känns fortfarande helt overkligt.

• Chasingdreams

Tack allihopa! Imorgon är det sprutdags. Börjar känna mig lite nervös. Sprayningarna har inte känts lika definitiva utan mer som vanlig nässpray (förutom att de gett mig biverkningar). Men att spruta sig själv i magen hör inte till det vanliga. Hade inte förväntat mig att det skulle väcka så mycket känslor inom mig. Har varit nära tårar hela dagen. Någonstans är det en bekräftelse på hur infertila vi är.

Mom11: Det är bara att fråga hur mycket du vill.

M och m: Spännande. Då blir vi verkligen nära varandra i dagar. Hur känner du inför att sätta igång?

Gweny: Hoppas du slipper mens!

• Chasingdreams

M och m: Skönt att du ser sprutorna som en hjälp! Jag tror att jag lugnar ner mig lite när jag väl börjar. Det är nu innan som allt känns extra konstigt. Snart är det förhoppningsvis normalt i den dagliga rutinen att ge sig själv sprutor. Jag hoppas såklart att vi också ska lyckas direkt även om statistiken säger att det är större chans att vi misslyckas.

Jag försöker hålla fokus här och nu. Passa spray- och spruttiderna, men inte reflektera alltför mycket framåt och bakåt.

Vi får se hur vi gör med sonen. Om tiderna ligger så han kan vara på dagis är det att föredra. Annars får vi ordna barnvakt vid själva äggplocket. Vid äggplocket skulle det kännas konstigt att ha honom med. Det tar ju en längre stund + att jag ju kommer ha morfin i kroppen. Vid insättning hade det nog inte spelat så stor roll. Hur ska ni göra?

Sambon ville ju inte ha ett tre pack så för honom är det inte självklart att försöka igen. I mitt huvud tänker jag dock att vi ska ge det tre försök. Jag har ju också ett myom som ju finns med i bilden och om vi skulle misslyckas kanske det bör opereras bort och att man kan försöka igen någon gång. På senare tid har jag också tänkt på adoption som en lösning om vi inte lyckas med IVF. Är det så att vi kommer fortsätta som en enbarnsfamilj riktar jag in mig på att se vilket mirakel sonen är. Att försöka se fördelarna med att ha ett barn och inte två. Hur har ni resonerat i den svåra frågan?

• Chasingdreams

Fru Karlsson: Tyvärr ger klinikerna oftast inte exakta siffror eftersom siffrorna kan variera mycket från en gång till nästa. På sambons sista prov fick vi tydligast siffror. Han hade då 1 miljon spermier (mängden bör vara 40 miljoner, under 20 miljoner är antalet lågt). Han hade 0,2% snabba spermier, antalet snabba bör vara 25%. Det är dock inget ovanligt att spermieprover innehåller orörliga spermier. Har någon gång sett att ungefär hälften bör röra sig för att det ska vara normalt.

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?