• Plopps80
    Crissie skrev 2014-04-22 12:03:13 följande:
    Tack för gröt tips! Funderar på att prova göra lite barnmat själv snart. Bra tips miss Kaos med istärningsfack för smakisar men när man sen ska göra större portioner, hur förvarar man bäst då?

Burken håller ca 2 dygn i kyl och då hinner bebisen äta upp allt
  • Plopps80

Det värsta är ju med egen mat att bebisen lätt kan få järnbrist. Inte lätt att ersätta de tillsatta näringsämnen i hemgjord mat. Tog upp det med BVC och de rekommenderade köpt gröt osv. Å andra sidan känns det hemskt när den innehåller så mkt skit och förr överlevde barnen utan industriprocessad mat.

• Plopps80

Ludde vräker i sig mat. Han är så ivrig vid måltiderna att man inte kan mata snabbt nog. Min dotter var inte sån alls! Gröt och fruktpuré till frukost, typ kalv och sötpotatis till lunch och sedan gröt med fruktpuré till kvällen. Däremellan blir det ju nu ersättning eftersom amningen avslutades hastigt. Han sov mellan 20-07 utan att vakna en enda gång i natt. Vaknade glad och verkade inte ha bråttom med ersättningen på morgonen. Dröjde 30 min innan han visade sig hungrig. Blev nästan nojig åt andra hållet. Han sover som en sten om nätterna nu verkligen. Jag sov ingenting i natt. Blev utskriven igår men på kvällen fick jag väldigt ont i magen igen och hela natten har jag kallsvettats och haft som knivhugg. Så nu är jag tillbaka i sjukhussängen igen och riktigt deprimerad.

• Plopps80

Enligt BVC visar barnet när det är moget för mat. Ludwig är i allra högsta grad redo. När vi var små började man redan vid 3 måmaders ålder att ge smakisar. När min bror föddes på 90-talet fick man inte ge gluten fören barnen var många månader. Just detta gjorde att många utvecklade glutenintolerans. Jag ser ingen anledning att inte ge Ludwig mat när han älskar det och äter bra. Han sover som sagt hela nätter och går upp perfekt. Min dotter var enormt kräsen. Hon fick mycket välling från 6 månader och uppåt. Var det enda hon åt då hon aldrig i sitt liv ätit ersättning. Det är inte alltid så att man kan bestämma exakt hur man ska göra för alla barn är olika. Då dottern var svår med maten tills hon var 2 år passar jag på nu att se till att Ludwig får äta så mkt han vill. Sambon pratade med BVC som bedyrade att det inte är farligt tvärtom. Bra att hålla intresset uppe. Sedan får inte maten då konkurrera ut amningen heter det ju men jag har ju pang bom fått sluta amma och det naturliga är ju då att gå mer åt mat dit det ska än att bara ge ersättning.

• Plopps80

Avsaltat vasslepulver, maltodextrin, veg. olja (palm, raps, palmkärna, solros, algsvamp), skummjölkspulver, mjölksocker,galaktooligosackarider (GOS), mineralämnen/mineraler (natrium, kalium, klorid, kalcium, fosfor, järn, magnesium, zink/sink, jod, koppar, mangan, selen), kolin, vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra),fiskolja, taurin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, inosin 5?-monofosfat,uridin 5?-monofosfat), surhetsreglerande medel (citronsyra), emulgeringsmedel (sojalecitin). Allt detta innehåller ersättning. Då känns det bättre att bjuda sonen på kokt potatis med grönsaker och smör någon gång ler dag. Ingen underbar lista precis på innehållet i babysemp.

Svar på tråden December bebis 2013