• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Nania
    greywolf skrev 2013-04-01 22:21:44 följande:
    Hej alla! Jag hoppar in här, plussade idag och väntar nu mitt andra barn i december. Så glad! Skrev in mig i andra tråden och förlåt igen för att det blev lite fult och konstigt, skrev på ipaden och fattade inte hur jag skulle få formateringen rätt..
    Välkommen och grattis :)
  • greywolf
    Nania skrev 2013-04-01 22:24:54 följande:

Nania skrev 2013-04-01 22:24:54 följande:

Tack och tack! Ligger nu och har en del molvärk, minns inte det fån första graviditeten. Det är väl normalt... Får googla på det tror jag..
  • Nania
    greywolf skrev 2013-04-01 22:32:36 följande:

Tack och tack! Ligger nu och har en del molvärk, minns inte det fån första graviditeten. Det är väl normalt... Får googla på det tror jag..
    Fullt normalt. Kan vara att du har det nu eftersom kroppen anpassar sig tidigare eftersom den känner igen de som händer så saker kan börja röra sig/släppa efter tidigare osv.
  • ams996

Hej! 
    Här är en till med bf i december förhoppningsvis...
    Plussade den 30 mars, är i vecka 5 (4+2) nu. Hade ett ma i vecka 11 i mars förra året så det tog nästan ett helt år för mig att bli gravid igen ... Är jätte orolig. Vågar inte riktigt tro på denna graviditet, lever bara för dagen. I morse tog jag ett test till som var mycket starkare än den som jag tog förigår. Ett bra tecken i alla fall.

Mina symptomer är:  molvärk i tjejmagen, trötthet, sömnighet, är ofta hungring och har konstig smak i munnen, gasig mage, fryyyser hela tiden, blodådror på brösten är helt blåa och jätte synliga dock är brösten inte ömma och spända som med min son (har en son född ´09), men detta kan bero på att jag ammade honom ganska länge så gissar att brösten kan inte vara lika känsliga nu för hormoner när de var enorma då jag ammade honom... 

Hoppas hoppas hoppas denna gång blir allt som det ska!

Bf är 6/12 enligt mina beräkningar.

• Nania
    ams996 skrev 2013-04-01 22:54:18 följande:
    Hej! 
    Här är en till med bf i december förhoppningsvis...
    Plussade den 30 mars, är i vecka 5 (4+2) nu. Hade ett ma i vecka 11 i mars förra året så det tog nästan ett helt år för mig att bli gravid igen ... Är jätte orolig. Vågar inte riktigt tro på denna graviditet, lever bara för dagen. I morse tog jag ett test till som var mycket starkare än den som jag tog förigår. Ett bra tecken i alla fall.

Mina symptomer är:  molvärk i tjejmagen, trötthet, sömnighet, är ofta hungring och har konstig smak i munnen, gasig mage, fryyyser hela tiden, blodådror på brösten är helt blåa och jätte synliga dock är brösten inte ömma och spända som med min son (har en son född ´09), men detta kan bero på att jag ammade honom ganska länge så gissar att brösten kan inte vara lika känsliga nu för hormoner när de var enorma då jag ammade honom... 

Hoppas hoppas hoppas denna gång blir allt som det ska!

Bf är 6/12 enligt mina beräkningar.
    Välkommen och grattis! Som jag sa till någon annan innan. Detta är en helt ny graviditet som inte alls måste ha samma förutsättningar som den som slutade i ma. Njut tills någon bevisar motsatsen i alla fall!
  • verkar

-Nania vet på vilket sett det påverkar barnet? Läste på FASS men det stog bara att det påverkade inget om hur.

• Nania
    verkar skrev 2013-04-01 23:00:11 följande:
    -Nania vet på vilket sett det påverkar barnet? Läste på FASS men det stog bara att det påverkade inget om hur.
    Nä har inte koll så ingående exakt. Vet bara att överläkaren ansåg att det var större risk för både mig och barnet utan dem. 
  • mammatilltvå85
    verkar skrev 2013-04-01 19:58:12 följande:

Jag har också ängnat mig åt surfande jag är sugen på en phil och Ted dott med liggdel till. Det verkar vara billigast att bästella från Tyskland. Det gjorde vi med Linns vagn också, tyckte det gick smidigt då. Jag gillar också vagnar men jag tror min kära sambo skulle tycka att det var skulle tycka att det var slöseri att köpa/sälja 8-9 st Hittade lite appar också en som hette babycenter en graviditetskalender och en annan som hette värkar typ en tidtagare för värkar långt kvar men bra när det är dax kanske?

jo vi hann med ett par vagnar (resevagnar och syskonvagn samt paraplysulkys är inräknat i den summan)...kändes viktigt med en vagn vi skulle trivas med, har bara 14 mån mellan mina barn så det behövdes både tvillingvagn och två singelvagnar på samma gång....och så nåt byte och lite semestrar på det så blev det snabbt så att vi hade en hel "vagnpark" hemma, hehe...

Därför vill jag ha en bugaboo på en gång nu, den vet jag är ultimat för vår livsstil...   Hade en babyBjörn bärsele till nr 1. trivdes inte med den. Fick ont i ryggen. till nummer två skaffade jag en elastisk trikåsjal...det bästa köpet helt klart! Älskade den!! Kommer använda den till denna bebis också helt klart...men har förstått att det är en smaksak om man gillar sjal. Han föddes i v.34 och var allvarligt sjuk så starten blev inte helt enkelt och därför hade jag extra stort behov av att ta igen den tid jag missade med honom första månaden när han låg på sjukhus...ville ha honom när så mkt det gick. Ville ju såklart vara nära ettan också men det var tufft att inte få hålla nummer två när man ville, inte fick bo som en familj eller amma första veckorna. Kändes viktigt för anknytningen att få bära honom nära....Kom mkt studier om kängurumetoden då 2007 så de blev väldigt glatt överraskade på sjukhuset när de såg att jag ville bära honom i sjal=)
  • iloveyou

Ams996 grattis och välkommen! Jag har förstått att vi är ett par stycken på denna tråden som har ett jobbigt missfall bakom sig. Varje gång jag går på toa kollar jag efter blod :( vi kan stötta varandra och som nania skrev så måste vi fokusera på att detta är en helt ny graviditet med helt nya förutsättningar! :) försöker tänka så. Men kommer nog vara orolig ändå till vecka 12 kram

• Plopps80

Gravvsymtomen måste ju komma och gå totalt. Igår kväll kunde jag inte nudda brösten. Dom var som två sår så ömma och värkte. Nu på morgonen känns det INGENTING i brösten. Absolut nada. Gör inte ont någonstans. Däremot mol det i magen gör inte ont men det händer grejer där inne. Tänker inte oroa mig för missfall fören jag ser blod eller man inte kan se något på VUL. Det enda som är jobbigt är att jag har bim idag eller imorn. Det känns psykiskt jobbigt att inte ens ha passerat bim. Tänk om mensen dyker upp nä känner mig vrålgravid men mår inte illa. Började inte må illa de två andra gravvarna fören v.7 och med dottern hade jag aldrig ont i brösten. Vill bara att bim ska passera löjligt jag vet men det är psykiskt

Svar på tråden December bebis 2013