• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Goldie
    Plopps80 skrev 2013-07-24 10:21:22 följande:

Snacka om att ha fått negativa kommentarer!!! Freddie Mercury var ju bög... "Tänk om han blir bög". "Haha ungen ska ju bli bög"... Blir så förbannad. Det är ett oskyldigt barn dom pratar om och blir han det så blir han. Och varför skulle han bli bög för att han heter Freddie?

Och jag som trodde att sexuell läggning var en ganska komplicerad grej, där vetenskapen tvistar om hur mycket som handlar om genetiska faktorer (att man "är född sådan") och vad som påverkas av den sociala konstruktionen och upplevleser under livet... och så har alla personer som fäller dessa kommentarer svaret! "Man blir bög om man heter ett bögnamn", vilken otroligt skarpsynt och mångfacetterad syn på verkligheten... eller inte.
    Fattar inte att folk kommenterar om namnet så otroligt mycket, har människor ingen hyfs nuförtiden? det är väl helt upp till föräldrarna vad man döper sitt barn till, folk får väl skaffa egna ungar om de tycker barn ska heta något annat :P 
  • MissKaos

Folk är dumma ibland. På riktigt!

Fårskinn är det bästa man kan ha det tar bort allt drag och all kyla nerifrån. Jag har hårdlift med fårfäll täcke däfilt att variera ifrån vädret. Tunn overall i windstopperfleece. Det blir många lager så enkelt stt ta av om man går in någonstans. Har alltid tyckt sybd om bebisar i bävernylon och dun som inte kläs av i affärer etc. Så små bsrn kan inte reglrra tempen själv utan överhettning är likamed feber.

Har en tjockare overall om man ska sitta i kall bil. Rejäl dragkedja så det går öppna upp! Två dragkedjor är bäst.. Tyckte det var det som funkaee med sonen.

IdaJ skrev 2013-07-23 22:44:58 följande:
    Vi har fått jättemånga negativa kommentarer om det namnet vi har pratat om att våran pojk ska ha. Förstår inte varför alla ska ha åsikter om något dom inte ens behöver bry sig om, och isåfall kan dom väl ändå hålla det för sig själva och inte såra oss genom att säga något elakt eller göra någon konstig min när vi berättar vad han ska heta.

Hur kommer ni att bädda vagnen i vinter? Jag funderar på att lägga ett fårskinn i botten av vagnen och ha overall och filt. Är det helt fel?? ( noll koll) ;)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Tack för svaret. Vi fick med sitta och skriv på papprr då vi inte är gifta. Kändes skitkonstigt.

Exakt HUR sperman donerades ska dom väl inte lägga sig i? Jösses heminseminering görs ju av folk.

Märkligt att man ska behandlas som mer benägen att vara otrogen i en typ av relation än i en annan. Lite synd-jo jag blir både arg och ledsen över sådant.

Tack för svaret. Har funderat på det där utifrån barnets rätt till båda sina föräldrar tex vid skiljsmässa eller dödsfall.

Repan skrev 2013-07-23 21:54:53 följande:
    Det beror på hur man blir gravid - om det görs i Sverige behöver den som inte föder inte adoptera - då skriver man på papper på familjerätten som vanliga sambopar. Äktenskapet behandlas därmed som ett "mindre" äktenskap - vi kan inte bara visa upp papper från kliniken utan behandlas som om vi inte vore gifta. Heteroparet antar man att de inte gjort insemination givetvis och därmed antas den gifta fadern vara just fader, även om de också skulle använt donerad sperma. Det är synd, det borde räcka med papper på inseminationens genomförande, och inte behöva sitta på familjerätten och svara på frågor om man legat med män senaste året. Som om det skulle vara större risk att homosexuella kvinnor är otrogna med män, än att heterosexuella kvinnor är det? ;) Nog troligare att heterotjejen ligger med män då ;)

Om det görs i danmark måste den som inte födde barnet närståendeadoptera tyvärr. Det räcker inte med intyg från kliniken.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Jaha nu blir man gay av ett namn?

Vilken grym värdering dessutom? Jag är glad så länge min son kan älska. Och hoppas han hittar någon som han blir lycklig med. Oavsett kön... sen är det säkerligen enklare att följa samhällets normer.

*suck*

Plopps80 skrev 2013-07-24 10:21:22 följande:
    Snacka om att ha fått negativa kommentarer!!! Freddie Mercury var ju bög... "Tänk om han blir bög". "Haha ungen ska ju bli bög"... Blir så förbannad. Det är ett oskyldigt barn dom pratar om och blir han det så blir han. Och varför skulle han bli bög för att han heter Freddie?

• MissKaos

Vi köpte på blocket och den vagnen kommer tåla en unge till! Men har man råd och lust är nog ny barnvagn roligt.

Repan skrev 2013-07-24 10:24:53 följande:
    Ja jag har tänkt på det också, men så bor vi i Göteborg och det brukar inte direkt komma jättemycket snö ;) Men det är ju bra även för nästa vinter så att säga.

Eftersom vi vet att vi kommer försöka få barn nummer två inom några år efter ettan så känns det kanske också bra med en helt ny Go, som räcker även till det barnet utan att bli för sliten. Vad tror ni om det?

Men ingen är positiv till detta - alla säger köp begagnat och sen köp begagnat igen... jag tror dock inte att man tjänar speciellt mycket på detta, men vet inte... skönt också med garanti när man har en ny vagn... 

• MissKaos

Grattis!

AnnaKaffekanna skrev 2013-07-24 10:34:46 följande:
    Vi var på ultraljud igår och allt såg jättefint ut! Vi väntar en liten flicka

• Repan
    Smulan91 skrev 2013-07-24 10:39:37 följande:
    Ska också köpa en ny go 13! Mitt första barn och vi vill ha minst två till så begagnat känns onödigt
    Ja det är ju lite så man tänker, klart en begagnad kan hålla men man har ju garanti på en ny i tre år om det är något fabrikationsfel och liknande :)
    MissKaos skrev 2013-07-24 11:01:18 följande:
    Vi köpte på blocket och den vagnen kommer tåla en unge till! Men har man råd och lust är nog ny barnvagn roligt.
    Ja man kanske ska ta sig råd? Vi köper säng och kläder och sånt begagnat, så det vore roligt med en ny grej...

Bebis BF 21 december 2013
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-24 10:56:37 följande:
    Tack för svaret. Vi fick med sitta och skriv på papprr då vi inte är gifta. Kändes skitkonstigt.
    Exakt HUR sperman donerades ska dom väl inte lägga sig i? Jösses heminseminering görs ju av folk.
    Märkligt att man ska behandlas som mer benägen att vara otrogen i en typ av relation än i en annan. Lite synd-jo jag blir både arg och ledsen över sådant.
    Tack för svaret. Har funderat på det där utifrån barnets rätt till båda sina föräldrar tex vid skiljsmässa eller dödsfall.
    Ja alltså egentligen borde ju i så fall alla få gå till familjerätten - gifta eller ogifta - det är ingen skillnad på otrohetsrisken. Varför skulle sambopar vara mer benägna till otrohet än gifta par? Det är skitlöjligt.

Att det är krångligare när det görs utomlands är säkerligen för att man inte vill uppmuntra det - man vill att det görs i Sverige enligt svenska lagar och regler - danmark tillåter t.ex. extremt många fler barn per donator än sverige. 
    Bebis BF 21 december 2013
  • MissKaos

Välja ngt nytt är kul!

Lakan köptes i ullared sist. Kommer bli en tur dit i höst! Man kan spara mkt på att bunkra tvättlappar etc där.. tror jag ska köpa ny skötväska.

Repan skrev 2013-07-24 11:05:56 följande:
    Ja det är ju lite så man tänker, klart en begagnad kan hålla men man har ju garanti på en ny i tre år om det är något fabrikationsfel och liknande :)Ja man kanske ska ta sig råd? Vi köper säng och kläder och sånt begagnat, så det vore roligt med en ny grej... 

• MissKaos

Ja det kändes jätteknepigt.

Jaha. Så du och jag har större potential fö att ligga runt än xx och xx pga en ring färre resp sexuell läggning? Intressant! Tur vi fick veta det av staten så vi kan akta oss...

Kunde dom inte nöja sig ned att man skrev på ngt på bb son skickades in? Samma för alla.

Repan skrev 2013-07-24 11:09:04 följande:
    Ja alltså egentligen borde ju i så fall alla få gå till familjerätten - gifta eller ogifta - det är ingen skillnad på otrohetsrisken. Varför skulle sambopar vara mer benägna till otrohet än gifta par? Det är skitlöjligt.

Att det är krångligare när det görs utomlands är säkerligen för att man inte vill uppmuntra det - man vill att det görs i Sverige enligt svenska lagar och regler - danmark tillåter t.ex. extremt många fler barn per donator än sverige. 

Svar på tråden December bebis 2013