• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Avdelöningen för gammalmodiga och omoderna lagar.

Repan skrev 2013-07-24 16:41:24 följande:
    Det är en dålig ursäkt - det är lika troligt att barnet får fel information om sitt biologiska ursprung i ett heterosexuellt äktenskap. Det borde räcka med att visa upp papper på genomförd insemination i Sverige från universitetssjukhuset för gifta lesbiska par det vill säga. Det är inte troligare att det barnet får "fel" info än att barn till heterosexuella gifta föräldrar får det - mamman kan lika gärna ha varit otrogen. Det är exakt samma problematik. Om det finns papper på en insemination så är det lika fullgott som att det finns en make i relationen - till och med mer, det är läkarkontrollerad insemination! Till skillnad från "okontrollerat" samlag.

Det är inget annat än diskriminering med andra ord, mot ogifta och mot homosexuella.

Om det ska kontrolleras så ska ALLA kontrolleras - gifta, som homosexuella som ogifta som heterosexuella etc. :) Jag respekterar att man vill ha lite kontroll på genetiken i det, men inte att man inbillar sig att det behövs mer kontroll i ett lesbiskt par än i ett heterosexuellt. Problemet är att det anses fult att kontrollera ett heterosexuellt gift par - äktenskapet ska ju liksom duga som kvitto på att det är KLART att det inte är något fuffens - men i en lesbisk relation så duger inte det + papper på insemination - det finns ju faktiskt ingen anledning till att en icke-födande mamma skulle ha mer att misstänka än en heterosexuell man i det läget.

Så antingen kontrollera alla eller ingen :) Om Födelsedatumet man fått från ultraljud inte alls överensstämmer med inseminationsdatumet så ser man ju det i så fall på familjerätten och kan ta en kontroll med dumma frågor då ;)

Jag tycker alltså detta om svenska insemination - jag förstår anledningen till att man vill göra det krångligare för danmarksinseminationer även om jag mest tycker att det drabbar barnen som står utan två vårdnadshavare från 0-12 månader från födseln :/ 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Förstaförsökaren26

Vilken fin mage mammatilltvå85! Kollade din blogg precis å jag köpte oxå den där rosa dräkten från newbie när vi fått veta att vi ska få en liten tjej! Den är så fin! :)

• mammatilltvå85
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-07-24 19:09:19 följande:
    Vilken fin mage mammatilltvå85! Kollade din blogg precis å jag köpte oxå den där rosa dräkten från newbie när vi fått veta att vi ska få en liten tjej! Den är så fin! :)

Tack! Ja den är verkligen superfin. Nästan så jag ångrar att jag inte köpte en till i större storlek också....hoppas det kommer nya till våren;=)
  • Plopps80

Tack för alla svar ang de dumma (jävla) kommentarerna jag fått ang namnet Freddie. Skulle glatt visa ulj bilderna för min moster. Hon tittade knappt utan sa med allvarlig min "tänk om han blir bög då". Vet inte om det var pga namnet eller att det var en pojke i magen. Hon blev besviken för hon ville att det skulle vara en tjej till. Jag är djupt besviken på henne. Kompisens man retar alltid mig för att jag gillar Freddie Mercury och kan inte för sitt liv förstå hur man kan döpa ett barn efter honom. Han och hans son retar mig och säger att barnet kommer bli bög eftersom han ska heta Freddie. De har en väldigt rå jargong jag är van men givetvis sa jag till och sa till min kompis att jag tog illa upp. För mig är alla lika värda. Jag älskar Freddie Mercury för att han stod för den han var. Han var manlig men hade en väldigt feminin sida. Han ville gärna klä sig i kvinnokläder och så i privatlivet. Beundrar honom för att han stod upp för sig själv. Har sett alla dokumentärer om Queen och läst böcker och allt som finns på nätet. Han fachinerar mig och är min store idol. Skulle min son bli homosexuellt bryr jag mig inte ett dugg bara han är lycklig. Det är bara så dumt att anse att ett namn skapar sexuell läggning.

• cupcakekiller

Fattar inte grejen om ens son blir bög.. Vem bryr sig, bara barnet är lycklig och mår bra, jeeez. Appropå det så passade min mamma sonen häromdagen och hade en vän där, vännen hade sagt typ "Ååh vad söt han är, han kommer få så många tjejer när han är äldre!" Mamma hade svarat "Ja eller killar, vi får väl se" hennes kompis hade blivit tyst först och sen sagt "Nä men det vill man väl ändå inte!"... Bör tilläggas att de är båda 45 år och lärare, tycker att sånna ändå borde vara lite mer öppensinnade men nä!

• pyysen
    Repan skrev 2013-07-24 09:57:57 följande:
    Jättefint namn, förstår inte alls varför någon skulle reagera på det!? Helt vanligt, fint namn som också är lite roligt att inte precis alla heter. Gulligt men låter även vuxet, fungerar på engelska... jättebra! :)

Vi har pratat om Theodor här så vi är kanske lite partiska ;) Blir ju Theo ofta men vi döper till hela långa namnet. 
    Kände bara för att säga att min sambo heter Theo och han har alltid tyckt om sitt namn. Glad
    Och jag själv kan aldrig sluta att tänka på hur fint namn han har varje gång jag skriver/säger hans namn.
    Theo är verkligen ett fint namn!! Glad
    Så jag tror att er pojke också skall trivas i de namnet Flört
  • pyysen

Var på rutin kontroll idag hos hälsovårdaren. Oj vad det kändes bra.
    Lilla hjärtat slog i full fart med 152 slag/minHjärta
    Mit hb har stigit igen efter att jag har börjat med järntabletter var 3:e dag (i en månad)
    Och idag började dom mäta magen också. Låg lite över kurvan men hon sa att det gör dom flesta. Flört
    Och nu har jag börjat gå upp i vikt istället för att gå ner. Okej endast 0,3 kg men endå uppåt Skrattande
    Man liksom slappnar av igen efter en ny kontroll. Man blir så nervös att nånting är fel mellan varje kontroller. Skrattande Men nu är det inte så länge kvar till vårt 2:a RUL. Nästa fredag skall vi på det Skrattande Hoppas på att vi skall få se Lilla Bebisen i 4D då Flört

Tog kort av magen på hotellet i Rhodos förra veckan. Tycker redan att den har växt sen dethär Skrattande

v. 20 (19+2)
  • MissKaos

Härlig bebismage

mammatilltvå85 skrev 2013-07-24 17:02:41 följande:
    V.22 (21+1) 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Storebror har namnföslag: puss-söt eller Isak efter honom eller Olivia efter kompisen. Han tyckte det var jättekonstigt att lillebror inte kan heta Olivia. Vaddå flicknamn? Inte lätt att förklara det.

• Elsapelsa11
    Annaa1988 skrev 2013-07-24 10:04:37 följande:
    Det får du! Vad har du för färgkombo?
    och Repan: (jag vet inte hur man får till två citat i samma svar...)
    Det är svart chassi med blå (cool blue) liggdel och grön (moss green) sittdel. Köpt 2011. Vi har även babyskyddet som hör ihop med vagnen och isofixbas till det. Vet dock inte hur vi ska göra med babyskyddet - behålla eller skaffa ett som går att klicka på donkeyn. Om det nu blir donkey... måste nog till lite övertalning när det gäller min sambo... 
    Repan, vi har varit mycket nöjda med go'n så vare sig ni köper begagnat eller nytt blir ni säkert nöjda. Angående vinterhjulen så har inte jag inget minne av att vi störts särkilt mycket av att inte ha några. :)
Svar på tråden December bebis 2013