• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-08-05 16:01:48 följande:
    I dag har jag en liten svacka. Är givetvis överlycklig över att vara gravid och att vi ska få en till men verkligheten har kommit i kapp. Jösses vad har jag gett mig in på. De första åren är bu väldigt tuffa med extremt lite sömn och ständig passning. Och alla sjukdomar barnet får när det börjar på dagis. Tänk om jag inte klarar skriknätter och att underhålla min dotter på dagarna. Hur ska jag klara denna Sömnbrist igen. Jag har valt att ha 5,5 år mellan mina barn just eftersom de första åren bestod av extremt lite sömn. Förkylningsastma, krupp och andra sjukdomar som avlöste varandra. Dottern vaknade 04-05 varje morgon tills hon var 4 år. Jag är ingen morgonmänniska och har lidit av dessa tidiga mornar. Lär få ett barn till som är morgonpigg. Hoppas jag ska tycka det är lättare denna gången och att omställningen inte är lika enorm och chockerande. Ursäkta men var tvungen att häva ur mig lite tankar. Hur känner ni andra?

WORD!
    Det är kul med barn. Men jobbigt. Särskilt vaknätter och sjukdommar. MAn får ju allt själv med. Minns med fasa.. Vi kommer ha nästan 5 år mellan. Hade inte orkat med att få en till när stora var två, då hade jag kapsejsat. Jag har lite planer för hemmatillvaron sen. Att gå till biblan på sagostund, gå på universeum etc. Så stora aktiveras och där man kan ha ett dibarn med sig.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Repan skrev 2013-08-05 11:16:36 följande:
    Sjal eller mei tai tänker vi köra på :) snyggare o ergonomiskt! :) mei tai verkar vara det bästa av båda världar.

Jag har en MT har inte använt den jättemkt.
    Tradera är bra att köpa på. Dom är ju bäst intvättade.. Kolla längden på banden bara, kapa kan man ju men sy på är svårare.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Skönt att man inte är ensam! Som ni skriver är det ju väldigt jobbigt under flera år men man är ju samtidigt överlycklig att få ett barn till. Läste just på appen att sånna tankar är vanliga så det är normalt. Jag tänkte gå till öppna förskolan och lite andra små aktiviteter som finns på orten. Har en vän som just nu är på bf+10 i sommarvärmen stackare. Vi har barn i samma ålder så vi kan umgås. Är bra att det är några år mellan barnen då de större klarar sig mer själva och faktiskt kan hjälpa till lite. Hoppas det ska bli bra. Är så fruktansvärt trött idag och då kommer det ju i kapp hur utmattad man är när man är småbarnsförälder och så börjar tankarna. Har glömt järntabletterna i 5 dagar mitt jävla pucko. E på landet och har inte haft en tanke på de. Nu börjar nog depåerna sjunka och jag känner mig utmattad.

• mammatilltvå85
    Pepsi08 skrev 2013-08-05 10:57:34 följande:
    Babybjörn! Och när de är lite större Ergobaby. Har nog provat det mesta (haft en kolikbebis som ville bäras hela tidigen) och det här med sjal tyckte jag bara var obehagligt och otryggt - det gäller ju att knyta rätt! Babybjörns bärselar i mesch (eller vad det nu heter...) som andas tycker jag mkt om och som sagt även Ergobaby fast när barnen blir lite större. Ingen jag känner/har träffat har gillat bärsjalar, men man läser ju en del om folk som gillar dem - så man får väl prova sig fram :)

jag har en elastisk sjal för spädbarn, den är hur lätt som helst att knyta, barnet sitter jättebra i den och det är väldigt avlastande för ryggen, förstår inte riktigt hur du tänker att det är otryggt? Bebisen satt ju som en liten apunge mot huden, bara huvudet som stack upp....kanske tänker du på typ ringsjalar osv för äldre barn?
  • MissKaos

Gått på stanen stund idag. ENSAM! Väldigt skönt. Fikat. Och handlat höstkläder till min stora lilla kille. Men ajaj min bakfog. Känns som om ryggen ska gå av typ. Fruktansvärt. Unge herrn blev dock mkt lycklig för sinnya mjukis med Angry Birds på. Jisses. Han har suttit med långärmat och långbyxor i värmen vägrar ta av det. *s*
    Gick typ 1h på Lindex och klämde på allt med. ÅH! så mkt fint Gillar att dom har lite kläder som inte är baby rosa eller baby blå eller beige. 
    Köpte dock inget. Där. Hamnade på kapahl sen och handlade till sonen och köpte pyjamasar i 50/56. Kom sedan hem och jfr med dom i 50/56 från POP. Alltså. Antingen är KapAhls i strl 44 eller så är polarns i 62..  Blir spännande att se.

• Smulan91

Tänkte fråga er mammor som varit föräldralediga innan.

Om jag vill ansöka om gravid penning, ska jag personligen gå till chefen själv och fråga om han kan placera om mig eller om jag ska söka gravidpenning.
    Eller
    Ska jag bara fylla i pappret och låta honom få det.
    Känns som om man borde fråga först?!

• MissKaos
    Smulan91 skrev 2013-08-05 18:32:49 följande:

Om jag vill ansöka om gravid penning, ska jag personligen gå till chefen själv och fråga om han kan placera om mig eller om jag ska söka gravidpenning.
    Eller

Du måste begära omplacering och det gör du genom att fråga. Det datumet skivs sen i som det datum du begärt omplacering. Självklart ska du prata med din chef. Annars blir det ju jättekonstigt.
    Vad jobbar du med? Det är inte jättelätt att få graviditespening godkänt, tyvärr. Min har gått igenom *phu* from 60 dgr före bf även om FK nog eg inte tyckte jag skulle jobba efter semestern. Men Vad tusan ska jag göra hemma längre än så?
  • MissKaos
    Smulan91 skrev 2013-08-05 18:32:49 följande:

Eller

Tänk på att du måste ta fl en viss period innan bf 14 dgr typ i vilket fall som. Och du KAN ta FL tidigare om du vill men det går ju åt dagar.
  • Smulan91

Jag jobbar på Ica, en liten Ica med lite personal vilket gör att jag är själv en stor del av tiden med alla lyft.
    Och vissa lådor med kött jag lyfter väger ju minst 25-30kg.
    Jobbar även i charken och en Parma skicka där kan väga 6kg och den får jag lyfta upp i en maskin och skiva.

Okej, ja känns bättre att liksom prata öppet om det så man har "ryggen fri"

Aha .. Två veckor innan bf så måste man ta ut föräldraledighet alltså? Det va mer än vad jag visste :D tack!

Svar på tråden December bebis 2013