• sarak

December bebis 2013

Just nu njuter jag verkligen av att vara gravid. Beror nog mycket på min omgivning, familj, grannar och arbetskamrater, får så mycket kramar och fina kommentarer om hur roligt det är och hur vacker jag är, blir alldeles rörd. Magen känns lagom stor, det går inte att ta miste på att det är en bebis där men den är inte i vägen. Och verkligen full fart där inne!

Givetvis är allt inte toppen. Egentligen har jag lagt på mig "för mycket" på rumpa och lår och jag har rejält ont i fogarna efter en arbetsdag även om jag försöker växla mellan att sitta och stå. Får ont när jag sitter, men att stå upp en hel dag känns för jobbigt i ländryggen. Jag sover som en kratta på nätterna, mellan 4-6 timmar, så är lite småseg för det mesta och har inte tid och ro att vila. Men känner ändå energi och glädje och till stor del måste jag nog tacka alla i min omgivning för det! Och framförallt min underbara sambo, absolut den bästa som finns i hela världen <3

BM besök på fredag, är i vecka 27 då. Det blir spännande! 

• sarak
    Stinakri83 skrev 2013-08-28 09:47:38 följande:
    Just nu är jag super nervös! Väntar på svar från min läkare ! Hade för högt blodtryck igår igen 140/100 och så hade jag + i urinet! Så nu vänta jag på svar vad det kan vara för något! Men det känns som att tiden står still... Tycker ju att dom borde ringa snart!! Och jag har precis lärt mig att man inte ska googla så mycket för det gör en ännu mer nervös :(

Oj, vet inte alls vad det innebär/kan innebära. Men jag håller verkligen tummarna för att det inte är något allvarligt.
  • sarak
    Cornelia 084 skrev 2013-08-28 12:39:57 följande:
    Någon mer än jag som är hungrig hela tiden? Känner liksom ingen direkt mättnadskänsla efter jag ätit, eller så försvinner den bara någon timme efter att jag ätit. Det är inte så här varje dag men nu har det ändå hållit i sig några dagar.

Har än så länge gått upp 7 kg och är i vecka 25, vilket känns okej, då jag har lågt BMI från början. Dock hade jag gått upp hälften av det när jag väntade sonen i samma vecka.

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta ;) Kanske tips på mättande måltider och mellanmål? :)
    Jag är också hungrig hela tiden. Är uppe och äter minst en gång per natt, trots att jag äter precis innan jag går och lägger mig. Kan inte låta bli, är så hungrig att jag inte kan sova annars.

Jag har dessutom ett enormt sug efter kolhydrater, typ mackor och pasta. Jag kan äta hur mycket fil och ägg som helst till frukost men känner mig inte nöjd innan jag dessutom tryckt i mig några mackor också.

Vet inte hur mycket jag gått upp, det visar sig hos barnmorskan i morgon
  • sarak
    Plopps80 skrev 2013-08-29 18:11:01 följande:

Tack för kloka ord! Hon som lagt ut bilden har gjort en tråd om det och magen uppkom efter att hon fött barn. Kanske har hon haft överviktsproblem. Nu till ett annat problem. Kolla in mina fötter och vrister. Börjar bli rädd. Brukar ha väldigt smala vrister annars och har haft under hela graviditeten men nu spränger det i fötterna så jag blir galen. Fan inte kan väl enbart vätska bero på havandeskapsförgiftning??? Nojjar loss nu.

Det ser inget skönt ut, men är väl vanligt när man är gravid att svullna sådär. 

Så här står det på vårdguiden om havandeskapsförgiftning;  De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Det är väl lika bra att kolla för säkerhetsskull, men kanske inte akut? Dumt att oroa sig. Jag är lite svullen om jag har suttit still länge, men det försvinner om jag rör på mig eller lägger mig och sover. Är du svullen hela tiden?    

Hoppas det är helt ofarligt! 
  • sarak

Bm-besök idag, vecka 27 (26+1). Allt såg bra ut enligt barnmorskan. +11 kg från inskrivningen, 14 sen innan jag blev gravid. SF-mått 26. Fick tid hos sjukgymnast om ett par veckor för att få tips på bra arbetsställningar. Får ju ont i fogarna när jag sitter. Känns bra, nu lite jobb, sen helg!!

• sarak
    MissKaos skrev 2013-09-03 10:37:48 följande:
    Sov till kl 10 och sd verkar ha lagt sig nu. Gick även ner ett par!! Kg övernatten. Kanske samlat vätska pga sjuk? Mår mkt bättre iaf får väl gå till jobbet imorgon då
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Vad skönt! Jag är iväg på konferans. Trött, mår illa, huvudvärk. Vet inte hur jag ska överleva, vill bara hem och sova flera dagar. Kommer inte hem förens i morgon kväll
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-09-03 11:01:29 följande:
    Fy! Sjuk?

Det har gått bättre än jag trodde. Det blev ganska så lugnt, fick lite raster så jag kunde gå och vila. Hade dessutom fått en svit!! på hotellet. Sköööönt. Men det känns bra att vara hemma igen!
  • sarak
    Tuttiluttan skrev 2013-09-02 10:16:35 följande:
    I helgen va första gången jag varit riktigt rädd för att lillan inte längre ville...
    Hon är normalt väldigt aktiv alltid! Morgon, middag, eftermiddag och kväll..
    Hon gjorde inte ett tecken på 3 dygn.. Skit va rädd jag varit.. Gjorde allt jag kunde för få henne att buffra till men ingen respons..
    Så igårkväll, när jag låg o grät i soffan o va så förtvivlad ( hade köpt en påse daim som jag knapra på ) så sparka hon till ordentligt så de gjorde ont! Känslan som spred sig i kroppen när man fick den sparken är obeskrivlig.
    Jag fortsatte äta mina daim och hon börja mer och mer att sparka! Jag tror hon tyckte om daimen
    Jag hade tänkt ringa bm idag o be om en koll, men nu är min lilla flicka pågång igen, ligger här på sängen och hon har full rulle där inne

Har tidigare upplevt rädsla, med den rädsla som infanns sig under helgen har jag aldrig innan varit med om! Och jag hoppas hon aldrig gör om de igen..

Jag var med om samma upplevelse i söndags. Full fart hela dagen, jag satt inte ner en sekund. På kvällen när jag äntligen kom till ro är det som regel full fart på bebis, men nu inget livstecken. Låg i sängen timme ut och timme in och försökte känna något (och hålla mig vaken, var helt slut). Till slut ringde jag förlossningen, som tyckte jag skulle åka in. Men då kom det ett par försiktiga buffar, så jag valde faktiskt att somna. Kände att det var mer riskabelt att sätta sig så trött bakom ratten.

Dagen efter, i måndags, var det väldigt lugnt i magen på förmiddagen. Det brukar iofs inte vara ordentligt livat före kvällen, men jag ringde ändå och fick komma in. När dom satte CTGn på magen blev det full fart! Fick en finfin kurva på bebisens hjärta och den vaknade verkligen till liv! Trots att det var full fart och hjärtat slog så fint så gjorde dom ett ultraljud och kollade flöde i navelsträng, mätte längd, kollade fostervatten... Kändes så bra att dom inte verkade tycka jag åkt in i onödan och fick ett jättebra bemötande. 

Så mitt råd om du är orolig igen, ring åtminstone in till förlossningen så kan dom avgöra om du ska åka in eller inte. Dom kanske tycker att vi är väl oroliga ibland, men det är ju trots allt det viktigaste vi har!
  • sarak

Usch, har fått så mycket flytningar. Vattniga och äckliga. Var nästan lite orolig att jag läckte fostervatten, så bad läkaren kolla när jag var inne på fl i måndags. Det var väldigt svårt att förstå vad han sa, men han sa iaf att det inte var någon fara. Måste ha trosskydd då det fullkomligt rinner ibland. Har aldrig haft rikliga flytningar, känner mig så ofräsch. Har haft 2 svampinfektioner under graviditeten också, och kommer nog bli fler nu med trosskydd+att jag vill tvätta mig hela tiden Hoppas det bara är en övergående period.

• sarak

En lååång arbetsvecka är äntligen slut. Har börjat tidigt och slutat sent varje dag. Sover dåligt på nätterna. Jag är så trött så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Har en snickare här hemma som håller på att renovera vårt badrum. Massor av beslut som måste tas hela tiden. Hinner inte fixa sovrummet som vi ska flytta till för att få plats med en bebishörna Ligger efter med inköp av grejer med. Tar kanske ett ryck i helgen och beställer allt som kan tänkas behövas på internet så kan jag känna att en sak är klar i varje fall. Fast helst skulle jag vilja åka runt och klämma och känna och välja med omsorg...

Det kommer bli 2 tuffa månader nu innan jag går på föräldraledighet. Förhoppningsvis kommer inte bebis för tidigt, behöver nog dom 2 veckorna innan bf att varva ner och komma i ordning.

Bebis verkar må bra i varje fall. Förra helgen verkade den ha fastnat på något vis, i flera dagar kände jag bara sparkar lång, långt ner, typ bakom blygdbenet. Såg ingen rörelse på magen. Skitont gjorde sparkarna. Men sedan verkar den ha kommit loss och tumlar nu runt så hela magen gungar. I natt tror jag den fastnade på tvären, i över en timme sprattlade det konstant på min högra sida. Kändes i varje fall som den desperat försökte komma loss   

Svar på tråden December bebis 2013