• MissKaos

December bebis 2013

FiaFunderar skrev 2013-08-19 07:52:43 följande:
    MissKaos:
    Jag kände verkligen att jag mådde bra för en stund och det är ju underbart!
    Men som du säger så måste jag vara försiktig om fogarna. Jag känner inte mer idag än vad jag brukar men jag ska vänta ett par dagar i alla fall tills jag provar igen.

Ja, som sagt motion är rekomenderat vid lätt till måttlig depr som behandling. Så det är evidensbaserad behanding! Finns ju fler motionssätt om du vill variera dig och inte bara springa..

Jag känner mig som en klump nu Jättejobbigt med alla dessa +kilon. Tungt att röra sig, sen kan jag ju inte göra allt pga fogarna. Ffa den i ryggslutet. Tröstäter lite.. M&M´s framför tvn igår. Det hjälper ju lixom inte till.. Na har jag inte gått upp lika fort iaf *peppar peppar* ökat från +11 till +12 på 3 veckor vilket väl får ses som ok  va? Tänk om man kunde hålla det till 1kg/månad nu *suck* Blir lite låg av att ha ont och  en hel del sd. På torsdag åker vi till Kreta. Ska bli SÅ skönt!! En veckas semester. Massa god mat så där lär man ju öka i vikt.. Gick upp lite förra året när vi var på samma hotell men då sprang jag ju bort det när vi kom hem!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Du får ta bort 2kg minst

Plopps80 skrev 2013-08-19 09:13:09 följande:
    Fick en chock nu. Enligt vågen har jag gått upp 14 kg. Men har kläder, klocka och har druckit 0,5 l samt ätit frukost. Väger mig alltid naken innan mat och dryck så det kan ju inte stämma. Men 13 kg är det säkert. Börjar få ångest fullkomligt. Hur fan ska det sluta??? Gode värld. Tycker inte att jag är så tjock men det är jag nog vill gå och gömma mig. Gud skulle inte vägt mig. Blev iskall. Börjar ju jobba på ett nytt ställe i dag. Behöver självförtroende inte ett sånt slag i ansiktet. Fuck :-/

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Peak skrev 2013-08-19 11:23:44 följande:
    Jag kommer inte (!) väga mig hos bm! Jag väger mig hemma på morgonen som jag hade gjort vid inskrivningen annars blir jag deprimerad! Gick ju oförklarligt upp 5 kg när jag slutade med mina p-piller så jag startade ju över min normalvikt :( och nu i v 23 har jag gått upp 5-6 kg! Men har inte rört så mycket på mig i sommar som jag annars gör p.g.a. foglossning och järnbrist-trötthet! Får nog ta tag i det här och börja styrketräna iaf! Finns det någon "norm" för viktuppgång man kan se någonstans så man slipper deppa ihop totalt kanske?

Ja det finns normer för vikten.
    Jag väger mig inte hos BM utan hemma. Jag har haft ätstörningar så för mig är det öht inte aktuellt att väga mig där, det kommer inte hända.. Iaf inte så länge vågen står i väntrummet!!

MINMI viktuppgång för att barnet ska få det det behöver är 6kg. Och den infon kommer från vuxenheneten för ätstörningar här så det är inte ngn påhitt eller så,  utan fakta. Förr sa man ju att barnet tar vad det behöver men det stämmer inte.
    En graviditet i sig väger 10-15 kg. dvs bebis, moderkaka, fostervatten, bröstkörtlar mm mm. 
    Resterande är fluff... mestadels. Min BM tror att jag går upp mkt pga att jag var smal innan och att kroppen vill ha detta för att klara amning etc. Jag ska då inte bry mig etc. Men det är ju inte så lätt när man känner sig som en valross! 
    Ska väl tilläggas att jag är friskförklarad sedan många år och nu lika normalstörd som många andra. I vanliga fall dock noga med kosten för att må bra och för att jag älskar att springa... Och då funkar inte många kilon så bra.
  • MissKaos
    Peak skrev 2013-08-19 11:23:44 följande:
    Jag kommer inte (!) väga mig hos bm! Jag väger mig hemma på morgonen som jag hade gjort vid inskrivningen annars blir jag deprimerad! Gick ju oförklarligt upp 5 kg när jag slutade med mina p-piller så jag startade ju över min normalvikt :( och nu i v 23 har jag gått upp 5-6 kg! Men har inte rört så mycket på mig i sommar som jag annars gör p.g.a. foglossning och järnbrist-trötthet! Får nog ta tag i det här och börja styrketräna iaf! Finns det någon "norm" för viktuppgång man kan se någonstans så man slipper deppa ihop totalt kanske?

Men det där är ju en normal viktökning? i v 23 är väl 4-7kg normalt. Iaf enl min app   Extra kilona sen innan kan du ju inte räkna med!
  • MissKaos
    Stinakri83 skrev 2013-08-19 14:56:51 följande:
    Hallå! Känns lite deppigt här inne.. Jag har lidit var bulemi nästan hela mitt liv.. Det är blivit så mycket bättre när jag har fått barn väntar barn... Ända gången jag vågar äta vad jag vill utan att få dåligt samvete.... Så snälla kan ingen göra en vikt tråd!! Så behöver man inte läsa det om man inte vill...... Sorry om jag låter gnälligt!

Jag skriver endast i denna tråden orkar inte hålla på med en massa olika. Vikten/viktökning är en del av att vara gravid, och en del av det som man får med i paketet sas. 
    Kan du ta fram KBT metoder (antar att du har gått i det?) och tänka vad hör till mig, vad hör inte till mig? samt strunta i det du inte är intresserad av. Svara inte på det utan skumma igenom och hoppa över det? Idag går det ju inte läsa en veckotidning utan att undra om hela värledn ÄR bulemi. Ena sidan bantning, nästa kakor och bullar på recept.
    Jag tror det blir svårt att censurera en tråd från saker som det är naturligt att prata om. Jag förstår mkt väl att detta är svårt för dig och kankse ett hårt svar. Men jag tycker du ska focusera på dina framsteg iställer för på andras viktprat. Tex "MK har det jobbigt med sin viktökning, det är ju synd för henne men det har inget med mig att göra JAG är nöjd med min kropp just nu och det tänker jag njuta av" etc.
    För min del handlar det även om fogloss och bla en diskskada som riskerar att börja krångla med ökad vikt...  
  • MissKaos

Ja det är ok!

Skönt med fogarna. Hoppas det fortsätter kännas ok.

mammatilltvå85 skrev 2013-08-19 18:04:31 följande:
    Jag är så glad att den foglossning jag började känna för ett par veckor sedan inte blivit värre, tvärtom har det nästan blivit bättre! Hade så med barn nummer ett också, fruktansvärt ont kanske en månad, sedan försvann det. Med tvåan hade jag inget alls så jag blev lite rädd nu när det startade och dessutom tidigare än med ettan....

Kunde till och med gå mellan universitetet och stan idag och gick ett litet varv i affärerna. Det hade inte varit aktuellt bara för någon vecka sedan.

Hos bm låg mitt blodsocker lite högt, eller det var 7,5 ca och då hade jag ätit lunch ungefär 1 timme innan, fryst färdigrätt, pasta carbonara.....bm sa att det var inom gränsen men i överkant så jag köpte en blodsockermätare igår på apoteket (kostade bara 100 kr, riktigt fynd) och kollade mig igår efter att ha ätit pasta med pesto och fläskytterfile, sockret steg som högst till strax över 6. Sen SVULLADE jag glasstårta för att kunna testa och då maxade sockret på 7,4 innan det sjönk igen. Ni som är kunniga inom vården, är dessa värden ok? Fastesockret är under 4.

Vet att jag hade lite högt under nån mätning med barn nummer och ett fick göra glukosbelastning som var helt normal och TUL där sonen låg + 25%, när han föddes var han dock precis på normalkurvan för sin vecka så den mätningen kan ha varit fel. Jag tror inte jag har graviditetetsdiabetes men tänker att det skadar kanske inte att äta lite mer långsamma kolhydrater och undvika rent socker (vilket jag i princip redan gör ändå, helt osugen på söta saker denna graviditet)     

Men är det normalt att en "frisk" person får 7,4 i blodsocker efter glasstårta och kanske 6,5 efter pasta? Eller är det lite i överkant? Hur tycker ni jag ska göra med kolhydraterna?

Idag åt jag bara halvportion mos till korven och åt istället kokt haricotverts istället för resten av mosen. Skadar ju ändå inte att lägga till mer grönsaker i kosten.... "problemet" är att jag då måste ösa på med fett för jag vill ju faktiskt lägga på mig lite också....

• MissKaos

Mammatilltvå diabetskost kan du ju tänka det är eg bra mat för alla! Hel potatisr då bättre än mos. Ska man äta sött ska det göras i samband med måltid. Söt dryck är ibte bra. Nä extra grönsaker måste ju vara bra! Den motion du klara och regelbundna måltider om man tänker för sockrets skull.

• MissKaos

Har kvar min handjagare... lånade på bb hyrde den ngn dag sen. Vill nog göra det nu med om det segar att få igång mjölken.. seb kunde jag lätt handmjölka 1dl så jag pumpade inte mer än vid en mjölkstockning.

Vilken nappflaska? Mum är ju hopplösa med wn massa olika delar. Vill ha utan giftig plast.

FiaFunderar skrev 2013-08-19 18:02:45 följande:
    Vilken amningspump? Jag vill ha en bra den här gången.

• MissKaos
    tåg skrev 2013-08-19 21:20:27 följande:
    Här är min lilla kula vecka 24!

Vilken fin bebismage du har fått Härligt!

• MissKaos
    Peak skrev 2013-08-19 20:56:57 följande:
    Gillar du keso är det ju ett bra mellanmål, går att variera keso med skivad banan, hallon, jordgubbar, blåbär vad du vill...
    Eller om du gillar kesella, inte de smaksatta då Flört tycker det är gott att ha i frysta hallon när de sedan tinar får man lite vätska från den att röra runt blir som en tjockare yoghurt.

Bidrar väl också med en bild nu, tycker dock den ser mindre ut i spegeln än i verkligheten...
    Har en gipsmage som jag gjorde några dagar innan sonen kom, jag tycker snart jag fyller ut den! Förvånad

Vilken söt mage du har!
Svar på tråden December bebis 2013