• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • Ängeljamie

Efterb3 månader av sorg och saknad har jag startat en blogg för att skriva av mig, det hjälpte mig och hjälper mig väldigt mycket att läsa andra för att inte känna sig lika ensam. Lillaangel.blogg.se kan du läsa om min historia och dem dagarna jag orkar ska jag skriva hur man tar sig vidare och förhoppnings vis inom någon tid ge hopp om att livsglädjen kommer tillbaka

• Jenkis
    Lillsudd skrev 2013-09-05 23:28:21 följande:
    Jag kommenterade också i bloggen. Jag har inte gjort ett avbrytande nyligen utan 2011 efter att barnet jag bar redan dött några dagar tidigare. Han dog på grund av en könskromosomavvikelse (med hjärtfel som biproblematik) i kombination med en CMV-infektion som jag smittat honom med.  Också mitt barn var resultatet av en äggdonation (eller embryodonation faktiskt).

När jag avbröt hade jag "tur" och kuratorn råkade just den morgonen jag las in för att avbryta (jag träffade inte kurator alls innan eftersom man inte behöver ta svängen över socialstyrelsen när fostret redan dött - dvs kvarhållet missfall) ha morgonmöte med sjukhuskyrkan och tog med sig deras personal upp till mig. Därefter försvann kuratorn ut i periferin för mig och sjukhuskyrkan tog över, både samtalen om det som hände och efteråt men framför allt att hjälpa mig att reda i vad jag skulle göra med barnet. Det var en oerhörd lättnad att ha någon att prata om både det praktiska och det känslomässiga med - och inte som i vanliga fall separera dem. Att säga farväl, att kistlägga och hela dödens byråkrati hör ju så tätt samman med föreställningar om döden och känslor inför vad som händer. Sjukhuskyrkan till skillnad från sjukvården var stabil, saklig, inkännade och gav framför allt en trygg känsla av att de visste vad de gjorde och hade gjort det förut. Ingen osäkerhet. De var förbannat mycket bättre på död än sjukvården någonsin varit.

Man kan få kontakt med sjukhuskyrkan antingen genom att ringa dem själva, eller att man ber avdelningen inför avbrytandet att be sjukhuskyrkan komma istället för kurator. De arbetar olika i olika städer (här i Göteborg fick jag praktisk vägledning och stöd i att göra ett enskilt omhändertagande utan begravningsbyrå etc) men de kan alltid vägleda i hur man kan göra och har mött långt fler drabbade av såna här händelser än sjukvårdspersonal har. Mer koncentrerat eller vad man ska säga - det är ju just vid döden de brukar ställa upp.
    Jättebra tips! Såg dina andra bra tips på bloggen.

Jag kan bara hålla med! Fått ett konkret och bra bemötande av kyrkan även om tanken aldrig slog mig eller någon annan om sjukhusprästen...  Även killen på begravningsbyrån var suverän!

Om det finns något positivt med den här händelsen är det just alla fina människor jag stött på! Trodde inte det fanns så många medmänskliga personer i vårt samhälle... Sen vet i katten om de finns inom vården, men det är en annan diskussion...  
  • Jenkis
    Ängeljamie skrev 2013-09-05 23:59:20 följande:
    Efterb3 månader av sorg och saknad har jag startat en blogg för att skriva av mig, det hjälpte mig och hjälper mig väldigt mycket att läsa andra för att inte känna sig lika ensam. Lillaangel.blogg.se kan du läsa om min historia och dem dagarna jag orkar ska jag skriva hur man tar sig vidare och förhoppnings vis inom någon tid ge hopp om att livsglädjen kommer tillbaka
    Hinner inte nu, men läser med intresse senare.
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2013-09-06 13:35:21 följande:
    Hinner inte nu, men läser med intresse senare.
    Får inte länken att fungera. Får upp att adressen är ledig...
  • MrsCecilia

Nu har jag nog upplevt det absolut värsta i hela mitt liv. Hela förlossningen spelas upp i mitt huvud om och om igen. Jag har aldrig haft så ont och aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Jag känner mig så sliten nu.

Vi blev sjukskrivna i två veckor. Två ynka veckor. Det är ju som ett skämt.  

Det verkar som vi måste ordna någon sorts transport till vår son till minneslunden, har googlat lite begravningsbyråer men hittar inte alls nån bra.

• Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-09-14 16:33:04 följande:
    Nu har jag nog upplevt det absolut värsta i hela mitt liv. Hela förlossningen spelas upp i mitt huvud om och om igen. Jag har aldrig haft så ont och aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Jag känner mig så sliten nu.

Vi blev sjukskrivna i två veckor. Två ynka veckor. Det är ju som ett skämt.  

Det verkar som vi måste ordna någon sorts transport till vår son till minneslunden, har googlat lite begravningsbyråer men hittar inte alls nån bra.

Ja herregud! Verkligen tråkigt att du skulle få en sån jobbig förlossning... Dessutom bli sjukskriven bara två veckor när de ser hur ni haft det...

Kunde inte sova i natt. Både din och min förlossning spelades upp i mitt huvud hela tiden. Kan väl bara betyda att sånt här sätter sina spår mentalt.

Vi har ju inte så många byråer att välja på så det var väl tur att vi hade en på orten som visade sig vara bra. Synd att du inte hittat någon som verkar ok.

Jo, tyvärr får man ju betala om man skall ha det på ett annat sätt än sjukhusen normalt gör. Men för oss var det viktigt, så det fick bli att öppna plånboken. Vi hann inte börja renovera köket

Jättefina fotavtryck som Lifestone kan göra, men jag blev också avskräckt av priset... Jag har dotterns namn på en fyrkantstav som är silverpläterad. Budget jag vet.

Exempel: http://www.janesmycken.se/64848993?i=47269046 
    http://www.janesmycken.se/64848993?i=63477216

• dessa

Hej från mig oxå.
    Det är drygt 4 veckor sedan vi var tvugna att avbrytta pga att våran son hade enkammars hjärta.Det räcker inte med att vi var tvugna att ta beslutet hela förlossningen gick åt skogen,fick livmoderbrist och uterspruktur,jag fick vänta i 2 dygn med sonens huvud utanför livmodern där den hade brustit även fast jag hade sagt till dom att det var nått på tok och att jag inte kände varken värkar eller sammandragningar efter dom första 6 timmarna.efter 2 dygn fick jag akut snitt och ett besked att jag inte får skaffa fler barn!!!!Jag har ett helvete i mitt huvud varje dag och speciellt på kvällen när jag ska gå o lägga mig,allt bara rullar runt och frågan om det hade kunnat bli på nått annat sätt!!!!!
    Min lilla ängel,gud vad jag saknar honom han var helt perfekt förutom han lilla hjärta...

• MrsCecilia

Usch :( vilken mardröm du har upplevt. Har ni fått komplikationer efter skrapningen/ förlossningen? Jag har ont i magen hela tiden, jag har ju endometrios men jag vet inte om jag kanske fått nån infektion nu oxå.

Svar på tråden Vi som avbrutit 2013