• Jenkis

Vi som avbrutit 2013

Jag saknar en tråd med lite liv i där vi som varit tvungna att avbryta våra graviditeter samlas. Där vi kan diskutera allt från avbrytandet till sorgen både före och efter. Vi kanske kan ge varandra tips på hur man går vidare och hur man ordnar en fin ceremoni när man tar adjö för sista gången?

Vi avbröt för en vecka sedan p.g.a. mycket svårt hjärtfel på vår lilla dotter. Vi är barnlösa sedan tio år och vi kan inte bli gravida överhuvudtaget utan hjälp. Detta gör det inte lättare precis...

Finns ni som också har avbrutit relativt nyligen? Jag både hoppas och inte hoppas på det...   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 21:20
    Även för dem som avbrutit 2014!

• Svar på tråden Vi som avbrutit 2013
  • min lilla groda

Vi har också katt så jag förstår absolut trösten ni får från er, de är så kloka och fina djur.

Vi började också försöka direkt och jag blev gravid en månad efter att vår flicka föddes, nu ligger han och myser i sin storasysters famn här bredvid mig. Vi hade fantastiskt stöd under den här graviditeten av den läkare som upptäckte att allt inte var som det skulle med lillflickan. Vi hade flera extra UL med honom, mest för att lugna oss.

• Fiiaaa

Å, tack för svar <3 vad hoppfullt att ni plussade så snart efter avbrytandet. Men vad jobbigt med missfall Moonlight83, jag är lite rädd för att behöva gå igenom det igen i det här sköra tillståndet, men det är nog värt att chansa. Skönt att du plussat igen så snabbt! Men jag förstår verkligen oron. Jag hade jobbigt i början av den här graviditeten med missfallet ganska färskt i minnet, så jag har en känsla av att det blir tufft nästa gång. Samtidigt så är det ju värt allt det om vi får med oss ett litet friskt knyte hem nästa gång. Hoppas hoppas hoppas. Och eftersom jag gärna vill ha två barn och precis fyllt 33 så känner jag inte riktigt att jag har tid att chansa och vänta.

Jag väntar på att få en kallelse till återbesök, det ska bli skönt att prata igenom situationen inför nästa graviditet, så att vi kan vara säkra på att få extra stöd och hjälp, kanske något extra ul osv.

• Malin81a
    Charlie40 skrev 2014-12-29 18:08:07 följande:
    Åh grattis! Känslorna kommer nog. Jag funderar oxå på hur det kommer kännas OM jag är gravid. (Äl+3 idag) kommer göra NIPT v10 om det blir ngt men får ändå undra i 6 veckor hur det ska gå denna gång.
    Hej!

Hur går det för dig? Jag är nästan aldrig på familjeliv längre. Gissar att de är ett sätt att distansera sig för graviditeten. Jag har sett ett litet hjärta ticka nu iaf. Tror jag kommer att göra Nipt om ca 2 veckor. Hade känts skönt att i alla fall det ser bra ut. Om det nu gör det...
  • Malin81a

Hej, Vad skönt att det är lugnt här på tråden. Vill inte att folk skall gå igenom att avbryta önskade graviditeter.

Jag har provat att göra NIPT test. Det är smidigt. Har dock inte fått svar än. Sedan är det inte lika dyrt om man kan få det mot bruttolöneavdrag (om arbetsgivaren går med på det). Då sparar man in skatten på avdraget och det blir ca 30% rabatt om man ligger under brytpunkten.

Så nu väntar en två långa veckor innan jag vet. 

Ha det bra alla. Och grattis ni som hade fått barn!

• Moonlight83
    Moonlight83 skrev 2015-01-21 07:48:01 följande:

Vi körde i gång direkt efter med 1 mån uppehåll som de oftast rekommenderar.Fick göra en spolning av äggledarna då vi haft svårt att bli gravida. BLev gravid direkt mån efter men fick då tidigt missfall. 4 månader efter avbrytandet plussade vi igen och jag går nu in i v8.Dottern fyller 5 på sön och längtar så efter syskon så vi ville inte skjuta mer på det.Men vi kände oss även redo.Dock är man ju livrädd för att något ska gå fel även denna gång.Men vi har fått extra vul nubi början för att stilla oron och hålla lite koll på utvecklingen.Senast blev vi tillbaka flyttade 12 dagar och fostret hade väldigt bred nacke.Visade sig senare vara Trisomi 18.

Tyvärr gick blev det mf även denna gången, i v10.

Känns sjukt jobbigt då detta är 3:e gången tillsammans med det ma vi hade i Augusti.Jag hade en infektion i underlivet som kan orsaka missfall.Fick svar på odlingen 2 dagar efter mf.
  • Fiiaaa
    Moonlight83 skrev 2015-02-17 23:11:19 följande:

Tyvärr gick blev det mf även denna gången, i v10.

Känns sjukt jobbigt då detta är 3:e gången tillsammans med det ma vi hade i Augusti.Jag hade en infektion i underlivet som kan orsaka missfall.Fick svar på odlingen 2 dagar efter mf.

:( :( Beklagar verkligen! Så orättvist! Jag är så himla ledsen för er skull. Skönt ändå om de upptäckt vad som kanske kan vara orsaken till upprepade missfall. Får du hjälp att bli av med infektionen så ordnar det säkert till sig. Stor kram!
  • Charlie40
    Malin81a skrev 2015-02-17 08:55:16 följande:

Hej, Vad skönt att det är lugnt här på tråden. Vill inte att folk skall gå igenom att avbryta önskade graviditeter.

Jag har provat att göra NIPT test. Det är smidigt. Har dock inte fått svar än. Sedan är det inte lika dyrt om man kan få det mot bruttolöneavdrag (om arbetsgivaren går med på det). Då sparar man in skatten på avdraget och det blir ca 30% rabatt om man ligger under brytpunkten.

Så nu väntar en två långa veckor innan jag vet. 

Ha det bra alla. Och grattis ni som hade fått barn!

Vad spännande klart det kommer gå bra för er nu. Bra info om NIPT. Fick missfall i januari men så pass tidigt att jag knappt vetat om jag inte varit så insatt i min egen kropp. Får se om vi försöker mer.

Skriv om hur det går för er, ska ni ta reda på könet?

Kram
  • RockTheRebell
    Fiiaaa skrev 2015-01-08 09:27:43 följande:

Hej!

Fint med en tråd där andra har samma erfarenheter som det jag nu går igenom,

Vi fick veta på RUL igår i v 20 att vårt foster har acrani, dvs. saknar skallben. Nästa vecka ska jag föda fram det. Känns sjukt tungt just nu. Vi har inga andra barn, bara ett missfall från v 10 i bagaget från i våras. Hur kommer man ur det här? Det värsta just nu är också oron för att vi aldrig ska kunna få ett friskt barn...

Åh Fiiaaa! Känner så med dig. Vi fick föda vår pojk med acrani på midsommar 2013 i v20 :'( han saknas mig än och jag kan inte riktigt släppa tanken på att jag är minus en pojke i skaran. Men det går framåt. Vi försökte hårt i 10 månader innan det hände något alls på barnfronten igen. Och faktum är att dagen du kom till tråden var vårt bf för våra fina tvillingflickor som blev till efter den långa vägen och tuffa sorgen. Jag hoppas så det är "ok" med dig och du kunnat börja bearbeta. Tänker på dig! Skriv gärna tillbaka. Kram!
  • Fiiaaa
    RockTheRebell skrev 2015-04-29 01:33:43 följande:

Åh Fiiaaa! Känner så med dig. Vi fick föda vår pojk med acrani på midsommar 2013 i v20 :'( han saknas mig än och jag kan inte riktigt släppa tanken på att jag är minus en pojke i skaran. Men det går framåt. Vi försökte hårt i 10 månader innan det hände något alls på barnfronten igen. Och faktum är att dagen du kom till tråden var vårt bf för våra fina tvillingflickor som blev till efter den långa vägen och tuffa sorgen. Jag hoppas så det är "ok" med dig och du kunnat börja bearbeta. Tänker på dig! Skriv gärna tillbaka. Kram!

Tack för ditt svar! Åh vad underbart att höra din solskenshistoria. Precis sånt som jag behöver höra.

Det var oerhört tuffa veckor där i början vid avbrytandet. Vi var så himla ledsna. Men vi lyckades att bearbeta det ganska bra tillsammans. Små steg i taget och det kändes lite bättre för varje dag som gick. I början av april mådde jag riktigt bra, såg fram emot vår och sommar som inte alls blev som vi hade tänkt oss, men bra ändå.

Då upptäckte jag att jag var gravid igen. Det var inte helt planerat. Men visst, vi hade ju inte skyddat oss, så det var klart det kunde hända. Hade inte räknat med att det skulle gå så fort bara.

Nu är jag i v 8. I början försökte jag ignorera det, men nu mår jag så illa och hormonerna gör mig allmänt labil, så det går inte längre. Vågar inte tillåta mig att vara glad. Väntar bara på när det ska gå fel den här gången (hade ett mf i v 10 innan avbrytandet). Det är så himla tråkigt och jobbigt och jag var mycket gladare innan den nya graviditeten.

Jag hoppas, om det får gå bra så långt, att jag kommer att våga tillåta mig att glädjas lite iaf när kub är gjort (om de kan se att neuralröret slutit sig den här gången och inte hittar en massa andra fel), och kanske lite till om RUL går bra. Men helt lycklig kommer jag nog inte våga vara förrän jag har mitt barn i famnen.

Kram och tack igen för dina ord! Det är så himlans fint att höra om andra som varit med om samma sak som det sen gått bra för <3
  • TigerEmmlis
    Fiiaaa skrev 2015-04-30 08:28:34 följande:
    Tack för ditt svar! Åh vad underbart att höra din solskenshistoria. Precis sånt som jag behöver höra.

Det var oerhört tuffa veckor där i början vid avbrytandet. Vi var så himla ledsna. Men vi lyckades att bearbeta det ganska bra tillsammans. Små steg i taget och det kändes lite bättre för varje dag som gick. I början av april mådde jag riktigt bra, såg fram emot vår och sommar som inte alls blev som vi hade tänkt oss, men bra ändå.

Då upptäckte jag att jag var gravid igen. Det var inte helt planerat. Men visst, vi hade ju inte skyddat oss, så det var klart det kunde hända. Hade inte räknat med att det skulle gå så fort bara.

Nu är jag i v 8. I början försökte jag ignorera det, men nu mår jag så illa och hormonerna gör mig allmänt labil, så det går inte längre. Vågar inte tillåta mig att vara glad. Väntar bara på när det ska gå fel den här gången (hade ett mf i v 10 innan avbrytandet). Det är så himla tråkigt och jobbigt och jag var mycket gladare innan den nya graviditeten.

Jag hoppas, om det får gå bra så långt, att jag kommer att våga tillåta mig att glädjas lite iaf när kub är gjort (om de kan se att neuralröret slutit sig den här gången och inte hittar en massa andra fel), och kanske lite till om RUL går bra. Men helt lycklig kommer jag nog inte våga vara förrän jag har mitt barn i famnen.

Kram och tack igen för dina ord! Det är så himlans fint att höra om andra som varit med om samma sak som det sen gått bra för <3
    Grattis till den nya graviditeten!

Känner så igen mig i se känslor du beskriver nu!

Jag o min man förlorade vår son i magen i v 18 i augusti i år. Han dog då han var gravt missbildad!

Nu är jag gravid i v 27 och kunde inte njuta alls av graviditeten i början! Gick verkligen bara och väntade på att allt skulle skita sig igen!

Har ett bra mvc så jag fick göra några extra ul i början för att kunna lugna mig lite i alla fall! Men oron fanns hela tiden......fram tills efter rul! Vi fick vara med en läkare som gjorde det och han kollade allt i ca 45-50 minuter. Förklarade vad allt var och att allt såg så bra ut det bara kunde!

Efter det har jag kunnat njuta, längta, glädjas!

Visst, vissa dagar funderar man om han ändå inte kommer vara frisk när han föds eller om vi ens kommer dit, men det är bara någon enstaka gång jag tänkt/känt så!

Stort lycka till i graviditeten och jag håller tummarna att ni har en skatt i era armar i december(?)! :)
  • RockTheRebell

Fiiaaa. Jag kunde skrivit varje ord själv. Grattis!!! Från kub kändes det lite hopp o glädje men ändå inte nåt o lita på. Efter rul ändå lite bättre, men var rädd de skulle födas för.tidigt eller något innan v26 så man inte kunde rädda dem eller så. Men från v26 var det bara väntan!

Svar på tråden Vi som avbrutit 2013