Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

lilla juni 2014 tråden.

Jag har börjat rikta in mig på 30 v, känns som att trots att det ändå är lång tid kvar då så är man på slutspurten då och "bara" 10 veckor kvar att räkna ner på! Måste säga att det känns himla bra att man är beräknad i juni! För för varje nytt vårtecken och ju längre det är ljust om dagen ju närmre kommer man bebisen, hehe.
    Har fått barn på alla fyra årstiderna när jag fått i juni (eller misstänker ju att det blir juli)! Värst är när man ska få mitt i vintern för då känns det verkligen som att tiden bara står still och man vill ju att det ska hända något hela tiden för att det ska gå fortare! Har sagt varje gång jag varit gravid efter 1:an att denna gången kommer jag inte bli otålig i slutet för nu har jag ju barn redan, men jag blir lika otålig varje gång! Med tvåan gick jag över exakt 2 veckor och med trean blev jag igångsatt efter 3 veckor! Så juli blir det nog här istället för juni är ju misstanken!

• DevilsDaughter

prindo: ok, jag har bara haft fram under mina graviditeter och har tyckt att det varit jobbigt nog! Det är verkligen ett elände att blir så orörlig!

• DevilsDaughter
    Jag är extremt sugen på prickig korv, men så länge den är kallrökt så får man ju inte äta det.. Och det är bara scans jag vill ha, vilket ju är kallrökt.. Hur gör ni? Läste på nätet att man kan frysa den i tre dygn för att ev listeriabakterier ska försvinna.. Enligt min barnmorska är prickig korv big no no precis som rött kött och gravad lax och mögelost, så jag har inte ens vågat tänka på det förren nu.. Men tänkte kolla hur ni gör/tänker kring det.. Dottern tjatade om prickig korv igår så nu ligger det ett paket i kylen...
  • DevilsDaughter

sunset: inte kul med foglossning men härligt med sparkar! Jag lyckades filma med mobilen i förrgår när bebis gjorde en jätterörelse i magen så hela magen studsade! 

• DevilsDaughter

Sökte runt lite och enligt det jag hittat så dör inte listeriabakterien i frysen.. Men den förökas inte heller, så om det redan är listeria i korven så ska den inte försvinna vid frysning. Har dock ingen säker källa på det så det kan vara fel. 

• DevilsDaughter

Prindo: läste också det, så blev ännu mer avskräckt där.. men visst är det väl inte farligt för en "vanlig" person? Köpte ju som sagt prickig korv igår till barnen men de borde väl kunna äta den? Mannen tyckte vi skulle slänga allt vi har från scan, hehe..

• DevilsDaughter

Jag har bara gått upp ungefär 3,5 kg MEN jag ser jättestor ut! Min mage har senaste veckorna blivit väldigt stor från att inte ha varit så stor alls. Jag har fått fett på sidorna över byxlinningen och så har jag fått två "fettkuddar" nertill på ryggen. I lördags såg jag i skyltfönstret hur min rumpa hade gått upp typ 3 storlekar! Jag ser verkligen tjock ut! Frågade min chef (vi känner varandra väl) hur mkt hon trodde att jag hade gått upp och hon gissade på 15 kg! Min syster trodde 10 kg.. Så det är verkligen inte bara jag som tycker att jag har lagt på mig massor.. Hur kan vågen visa så lite när man SER att jag har lagt på mig? 
    Jag vill verkligen vara nyttig för att inte bli för tjock, tror nämligen att jag kommer att ha svårt att ha någon motivation till att gå ner efter förlossningen:( Så jag vill hålla ner den onödiga viktuppgången så mkt som möjligt nu under graviditeten. Men det är SVÅRT! Tänker att jag ska försöka vara nyttig men så klarar jag det inte!
       Igår var jag med min man på badmintonturnering och det enda de sålde där i matväg va hamburgare, korv och pommes, jag som hade bestämt mig för att köpa nån sallad, var till och med mer sugen på ett nyttigare alternativ.. suck..
    Först tänkte jag att jag inte skulle äta nåt alls och vänta tills jag kom hem, men så kunde jag inte låta bli sen på eftermiddan ändå och då va jag ju vrålhungrig, så jag köpte hamburgare och en zingo, och eftersom jag var så hungrig så köpte jag även en chokladboll och en sån där miniförpackning med pringleschips. På kvällen sen åt jag och mannen upp lördagsgodiset som va kvar.  Eftersom jag va så hungrig när jag åt chokladbollen och pringleschipsen så smakade det jättegott, så nu har jag lust att köpa hem både och haha.. 
    Jag vill inte vara överdrivet nyttig för det skulle jag aldrig kunna vara.. Jag vill äta typ vanlig mat och inte behöva äta sötsaker efter middagen och på kvällen. Nån gång då och då vill jag ju kunna äta nåt sött men inte varje dag och inte heller varannan. Men det är verkligen jättesvårt! Fler som kämpar med detta? Försöker att inte falla för tankesättet att "jag är gravid, jag får äta vad jag vill", jag måste ju ändock gå ner det sen.. 

• DevilsDaughter

Håller med Emmadaniella!

Alltså jag mår så dåligt nu! Blir knäpp tror jag! Jag tror jag har klantat bort min SGI!! Jag sa ju upp mig från mitt ena jobb i december efter att ha jobbat heltid i mer än 6 månader.. Hade alltså bara kvar mitt extraknäckjobb. Jag anmälde mig direkt på arbetsförmedlingen för att skydda min SGI när jag slutade. Varje månad ska man ju då lämna in en aktivitetsrapport där man uppger alla jobb man har sökt mm för att visa att man är aktiv. Därefter ringer arbetsförmedlingen en gång i månaden för att följa upp.
    I Januari ringde dem och allt var ok. 
    I februari trodde inte jag de ringde, men tydligen så gjorde dem det från hemligt nummer så jag hade inte svarat, trodde det va telefonförsäljare. Jag svarar aldrig från skyddat/hemligt nummer, har lite av telefonfobi:/.. 
    Iaf så fick jag en kallelse hem för några dagar sedan där jag fick en telefontid (stod inget där om att jag missat samtal från dem), jag läste på kallelsen att det va den 14:e, stod såhär: 140304, kollade bara snabbt, så jäkla klantigt! 4:e va de ju, idag! 
    Så jag missade samtalet imorse! Tänkte att nu har den jäkla försäljaren ringt igen! Så jag bad min man ringa upp numret för att se vart man kom, efter några försök utan svar så kom han tillslut till arbetsförmedlingen! Fick panik och ringde upp numret och han som svarade sa då att de skickar information om att jag har uteblivit från inbokat möte till akassa/försäkringskassa! Jag fick iaf en ny tid den 13:e. 
    Nu vet ju jag inte alls vad detta får för följder!? Jag vet ju inte heller om de har skickat ut information om att de inte kunde få tag i mig i februari heller, för har de skickat ut TVÅ gånger att jag inte är anträffbar så lär det ju vara kört för min SGI! 
    Men är det bara denna gången så kanske jag kommer undan med en varning? Jag hade ingen avtalad telefontid i februari som jag hade nu i mars, utan de ringde "oanmält" då, vet inte om det har någon betydelse.. 

Känner mig så DUM nu och skäms verkligen för hur man kan vara så urbota dum! Jag har varit jättenoga med mina aktivitetsrapporter och sökt massor med jobb både på egen hand och genom arbetsförmedlingen! Alltså vad tror ni? Är det kört nu? Mår verkligen piss nu! Akassa har jag ingen så det är "bara" min SGI jag är orolig över..

• DevilsDaughter

prindo: tack för informationen och ditt utförliga svar! Jo det var ett missat telefonmöte eftersom tiden stod med på kallelsen de skickade hem till mig, dock läste jag ju fel på datumetSkäms..  Här funkar det så att de ringer oanmält då och då också. Och ibland får man en kallelse hem om en telefontid där det står att de ringer ett visst datum och tid.
    Jag har ringt FK idag och så har jag varit inne hos arbetsförmedlingen. FK sa att om de stängt av mig pga detta så blir min SGI nollad, men har de inte gjort det så är det lugnt och hon trodde inte de skulle stänga av mig för en sådan miss.
    Gick och pratade med AF och de sa att de inte stänger av för att man inte svarat i telefonen och att jag alltså inte har blivit avstängd därifrån. Och han sa också att det är mer för a-kassa man ska vara orolig över att jag uteblivit från telefonsamtalet och att jag inte behövde vara orolig för SGI:n!
    Kändes så otroligt skönt att höra detta! Är så glad nu samtidigt som jag fortfarande är rädd att detta ändå ska påverka sen när utredningen om min föräldrapenning väl ska gås igenom, dock sa ju både FK och AF att så länge jag inte blivit avstängd är det ingen fara och det har jag ju inte blivit! 
    Det där med att man inte behöver vara arbetssökande 6 månader innan beräknad födsel har jag inte hört någonting om!? När jag har pratat med FK har de bara sagt hur viktigt det är för att sydda SGI:n att man skriver in sig på AF samma dag som man blir arbetslös och att man inte får bli avstängd därifrån då.. Jag tog för givet att man var tvungen att söka jobb tills dagen barnet föds typ! Men vet du hur det funkar? Alltså vad ska man göra för att "lagligt" avsluta arbetssökandet pga graviditet? Hur går man tillväga liksom? Men det låter ju ganska logiskt om man tänker efter, lite sjukt att söka jobb när man är beräknad att föda om en månad liksom, haha.. Har inte tänkt på det tidigare!
    Men kommer nog ändå, även om jag tydligen inte behöver, söka jobb som attan och vara aktiv som bara den på AF iaf två månader till för att släta över mina misstag med alla de missade samtalen! Va lite pinsamt när han på AF räknade upp alla gånger de ringt och att jag inte hade svarat på en enda! Allt står ju rapporterat där..

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.