Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

lilla juni 2014 tråden.

prindo: Förstår det! Men barn brukar ofta finna sig i det ändå och anpassar sig.. Jag har under mina graviditeter mått apa och barnen har fått klara sig mkt själva och roa sig själva. Första och andra fick jag tätt så hon var ganska liten när jag var gravid med lillebror och hon va jätteduktig med att kunna leka själv när jag låg brevid, men visst får man dåligt samvete, men det är ju inget man kan hjälpa och det är ju övergående! 

• DevilsDaughter

Har märkt att min börjat bli lugnare på dagarna, känner av henne morgon och kväll men på dagarna är det oftast helt stilla. Kan nog vara så i perioder, dock är det bättre att ta det säkra före det osäkra..

• DevilsDaughter

tycker sådant är jättesvårt.. Om jag hade känt på morgonen/förmiddagen så vill jag iaf känna något på kvällen/natten innan jag somnar för att jag ska känna att det är ok. Hade med andra ord nog inte väntat ett helt dygn.. 

• DevilsDaughter

aldrig provat.. Hade en kudde mellan knäna/benen sista graviditeten, har inte känt behov av att ha något mellan benen när jag sover ännu denna graviditeten. Men tror absolut att en gravidkudde är bättre än både täcke och kudde!

• DevilsDaughter

Känner också att det börjar bli jobbigt att jobba. Mitt jobb är vanligtvis jättelugnt och det brukar vara brist på saker att göra, men nu har jag fått hoppa in extra en del och samtidigt har det varit väldigt mkt att göra och jag försöker hinna med så mycket jag kan på så kort tid som möjligt, tycker det är kul eftersom det inte är så ofta det finns så mkt som behöver göras, men shit va trött jag är nu!! Är ledig nu torsdag och fredag och det är verkligen välbehövligt.. Jag planerar ju att jobba tills bebisen kommer, men antagligen blir jobbet lite lugnare framöver. 

• DevilsDaughter

Kia: Ja jobbade inte heller mellan 1:an och 2:an, då kändes det helt ok, men nu skulle jag nog bli rastlös av det..

• DevilsDaughter

Kia: Det är så mkt som spelar in i mätningarna så man ska ta allt sånt med en nypa salt. Alla kroppsdelar växer inte riktigt i takt heller. Jag har gjort många ultraljud under mina senaste graviditeter där de mätt storleken på fostret och åkt fram och tillbaka 1-2 veckor hit och dit. När jag gjorde KUB så var huvudet lite större än resten av kroppen, alltså alla kroppsdelar var ungefär i v 12+0 medan huvudet var i v 13+5(!). Han som gjorde det sa att det var normalt och han tog inte med det i beräkningen att huvudet låg lite före utan jag fick behålla mitt "ägglossningsBF" som var just 12+0. Dock när jag gjorde RUL sen så hade huvudet istället halkat efter kroppen, och då flyttades mitt BF fram 4 dagar bara för att huvudet var mindre än resten av kroppen och hon därför räknade fostret som inte lika långt gånget. Med första barnet blev BF framflyttat 2 veckor!
    Med mitt tredje barn så hade jag mkt blödningar och sammandragningar och gjorde många ultraljud fram till RUL och alla visade att sistamensen stämde, när jag sen gjorde RUL blev BF framflyttat 1 vecka. Jag gick över 2 veckor och hade påskhelgen framför mig, de ville då skjuta fram överburenhetskontrollen till efter påskhelgen, alltså flera dagar. Då berättade jag om att jag gjorde flertalet ultraljud innan RUL som visade att jag var 1 vecka längre gången än RUL och då fick jag tid en timme senare för överburenhetskontroll, visade sig att jag inte hade något fostervatten kvar och läkaren bedömde att jag skulle sättas igång samma dag.
    SÅ det kan vara bra att ha sitt sista mensendatum i bakhuvudet och ha lite koll själv. Jag fick ju som sagt framflyttat BF på RUL några dagar denna graviditeten, men jag går helt efter sistamensen och KUB i v 12, för jag litar mer på det än på RUL. Dock var det ju för mig inte så många dagar denna gången så det har ju mindre betydelse egentligen..

• DevilsDaughter

Med första barnet köpte jag mkt i stl 56, hon vägde 3100 och de var jättestora till henne! Med andra barnet garderade jag mig med massa 50-kläder, vilka var för små redan vid födseln tyvärr. Räknar med att få ett barn runt 4000 nu så kommer nog inte köpa nåt alls i 50 utan bara 56.. Dock har jag nog egentligen mer än jag redan behöver från tidigare barn..

• DevilsDaughter

jansson: Har också börjat få en del molande mensvärk nu, igår så kraftig att jag nästan blev lite orolig.. Men oftast är det ju lugnt, och mensvärk är helt normalt. Hur man vet om förlossningen är igång är väl om det gör ONT, och om det kommer som värkar som kommer och går och är täta och regelbundna. Jag får mkt sammandragningar/mensvärk om barnet rör sig mkt i magen.. 

Var på MVC idag för rutinkontroll, va 4 veckor sedan sist! De kollade inga värden sist förutom blodtryck och de kollade inget idag heller förutom blodtryck. Är det vanligt att de kollar sådant så sällan tros? Tänkte på tex blodsocker och järnvärde.. Vikt har de inte kollat alls. Tänkte att jag skulle sagt till idag om att jag ville kolla sådant, särskilt järnvärde, men de va försenade och verkade vilja göra allt snabbt så jag sa inget. 
    Hjärtljuden va iaf bra tror jag, hoppade mellan 130 och 170.. SF-måttet sa hon inte, och jag glömde fråga men jag såg kurvan och den har börjat plana ut nu och följde inte längre den översta kurvan som den gjort innan. Hon skulle känna hur bebisen låg men va osäker på vad som va huvudet, men hon trodde att det låg neråt, efter att först ha trott uppåt.. Så jag vet inte.. Misstänker dock att den fortfarande rör sig ganska mkt eftersom jag nästan är säker på att det är huvudet som jag brukar känna där uppe i magen medan hon nu trodde att det låg neråt och just nu känner jag inte det hårda runda där uppe i magen..

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.