Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Julibebis 2014

Fick höra nu att magnesium har en rogivande effekt.

Sweet life skrev 2014-01-17 09:01:04 följande:

Precis kommit från husläkaren med domen "akut bihåleinflammation". Fick recept på kortisonnässpray och en sjukskrivning på minst en vecka... Har ju redan vart hemma en vecka och är jag hemma hela nästa vecka är jag inte på jobbet på 3 veckor. För vi åker till fjällen vecka 5. smile4.gif  

Min chef som redan är irriterad över att jag vabbat och vart sjuk mycket under hösten.. Grattis! 

Men sa du att du var gravid? Nasonex som sprejen heter påverkar skelettet och kan ge gomspalt om man tar den tidigt i graviditeten. Du skulle haft rinexin som inte påverkar fostret.
    Sweet life skrev 2014-01-17 11:10:35 följande:
    Ja, och han skrev  t om. ut papper från janusinfo (den sidan läkare använder för att bedöma läkemedel till gravida bla) till mig där det står "användning av nässpray med mometason kan ske utan risk fostret" från databasen om läkemedel och forsterpåverkan. 

Fass säger "Begränsad erfarenhet av användning vid graviditet, rådgör därför med läkare innan användning". 

Nassonex är ju lokalt verkande medan rinexin går på hela kroppen. Så så länge det inte finns en avrådan att använda spray gör jag hellre det än tabletter. smile1.gif
    Ok va olika det kan vara! Min läkare sa att man bara kunde använda den i andra trimetern. Rinexin har ingen påverkan öht på fostret när man tar den under graviditeten. Man får ju svullnade slemhinnor när man är gravid och nästäppa är extremt vanligt och jag har väldigt lätt för att få sinuit och kommer säkert få det flera gånger under graviditeten. En av mina förra graviditeter fick jag äta rinexin nästan dagligen för så fort jag slutade fick jag sinuit igen. Hemskt irriterande. Just nu går jag på Kåvepenin och rinexin i tio dagar.
    Sweet life skrev 2014-01-17 11:29:41 följande:
    Ja, är ju i vecka 16 så det är ju andra trimestern. :) Har aldrig haft sinuit tidigare men den är virusorsakad så ingen antibiotika. Vilket jag ändå inte hade tagit då jag genom min högskoleutbildning läst väldigt mycket farmakologi och microbiologi och hellre tar några dagar längre sjukdomsbild än risken för resistens som antibiotika har. smile1.gif  

www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/ här har du text om rinexin
    www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/ här har du nasonex

Eller ja, de verksamma substanserna som dom innehåller. smile1.gif
    Jo jag har läst om båda preparaten på janusinfo. Men du vet om att sinuit oftast blir till bakterier i bihålorna eftersom de ligger och gottar till sig iaf på mig. Jag får ALLTID sinuit så fort jag blir minsta lilla täppt i näsan och det blir alltid bakteriellt på mig fast det börjat som en virus förkylning. Vet inte varför faktiskt. Och det vet inte läkarna heller.
    Linda 147 skrev 2014-01-17 18:51:03 följande:

Skönt att så många har bra erfarenheter av snitt. Hoppas jag också får det! Efter min vaginala förlossning åt full dos av alvedon och Ipren i 3 veckor.. Jag räknar med att ha väldigt ont efter snittet men hoppas att det är hanterbart. Är det någon som vet om dom skär av magmusklerna eller om dom delar på musklerna och tar ut barnet? Om ni förstår hur jag menar..

De måste skära i dom för att komma igenom dom.

Jag har massor av grejer och kläder kvar från våra fem äldre barn. Jag har alltid sparat det. Baby björn babysitter från 1995 som faktiskt kostar lika mycket idag som då. Babygunga köpte vi 2010 till femte barnet och det var det bästa köpet. Och då köpte vi även en brio sing som vi har kvar eftersom det är 7 år mellan fyran och femman så hade jag sålt vagnen däremellan.

lillagreizn skrev 2014-01-18 22:17:57 följande:

Känner jag mig själv rätt kommer det bli mycket nytt! Vi har en uppsjö av kläder och andra saker man kan behöva har vi oxå. Men sonen kommer fortsätta vara minst lika bortskämd, gillar att ge dom det lilla extra och älskar att köpa speciella leksaker och lite dyrare kläder. Vill  absolut inte att sonen ska ha på sig samma sak som alla andra på förskolan, i våran stan verkar folk inte fatta att det finns annat än lindex och kappahl.

Självklart kommer man köpa också men man behöver inte köpa bas grejer som spjälsäng, vagn, babysitter, lekfilt, babygym, osv det som kostar mycket att inhandla. Kläder ser jag som något man förbrukar tillslut när de nöts sönder.
    mmod skrev 2014-01-19 14:23:54 följande:

Fick en hel låda av svärmor igår med kläder som hon lagt undan efter deras söner....massa typiskt 90 tals kläder men hittade massa fint ändå som jag lagt i garderoben och tvättar upp den dagen jag är höggravid och uttråkad ;) var massa turkost, blått, grönt, vitt också :) i jätte fint skick var alltihopa med så de är kul att ha :) vi kommer ta reda på könet på rul 13 februari, tycker det nästan gör hela graviditeten att kunna köpa mer åt det könet än dessa tråkiga könsneutrala kläder...

Haha... Massa typiskt 90-talskläder. Ja du det är sådant mina barn från 2000-talet har ärftligt efter sina 90-tals systrar.
    klarlack skrev 2014-01-19 22:04:35 följande:
    Jag skulle inte klara mig utan en bumbo.. Världens bästa grej:) inte för den nyfödde såklart men när dom blir lite stabila:) denna gång ska jag köpa ett babynest.
    Min mamma sydde ett babynest till mitt kommande barnbarn dvs sitt barnbarnsbarn och hon ska även sy en till våran när vi vet vad det blir för sort. Det blev jätte bra. Så har hon även sytt lakan med plastad frotté på baksidan så man inte behöver tvätta babynestet varje gång bebisen råkar kräkas.

Måste bara fråga. Är det någon som fått så mycket flytningar så det blir massor när man reser sig upp från liggandes till sittandes alt sittandes till stående? Kändes som om man läcker kiss ibland fast det inte är det.

Svar på tråden Julibebis 2014