Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Julibebis 2014

Hilmas Mamma skrev 2013-12-05 19:20:04 följande:

Enligt min bm så ska jag göra RUL 23/12 o då är jag i vecka 12.... Mer än så vet jag inte... Kan ju vara så att hon i stressen sagt fel, jag tyckte oxå att set lät tidigt... Men jag ska hur som göra ett ul då!
    Min bm ska göra ett ul när jag ska skriva in mig på tisdag. Då är jag i v 11 (10+1). Enbart för att bekräfta graviditet och hon vill själv se hur allt ser ut. Har redan varit hos läkare och fått graviditet bekräftad just för att jag behöver fragmin (blodförtunnande sprutor) som jag ska ta hela graviditeten och tre månader efteråt. Att bm gjorde ul vid inskrivningen var inget hon gjorde för fyra år sedan när jag väntade min femte men just nu är jag högriskpatient med många mediciner så de måste ha extra koll sa hon vid första samtalet. Och jag kommer gå på 5-10 extra kontroller plus blodprov pga blodförtunnandet 1-2 gg i månaden.

Hilmas mamma när är du beräknad enligt sista mens?

Jag är beräknad 7/7 och går in i v 13 (12+0) den 23:e

Hilmas Mamma skrev 2013-12-05 21:08:54 följande:

Enligt sista mens är jag oxå beräknad 7/7 är i v 10 (9+2 idag). Min sista mens första dag var 1/10... Så den 23/12 kommer jag vara i v 12 (11+6), går in i vecka 13 (12+0) på julafton....
    Oj! Vi är beräknade samma dag men räknar olika. Va konstigt. Jag använder mig av gravid app
    Scsh skrev 2013-12-06 15:07:02 följande:

I morse fick jag ett "hugg" som höll i några sekunder runt magen/äggstockarna.. bör jag ringa och kolla eller avvakta? ingen blödning och har inte haft ont efter det! 
    Är i vecka 8 (7+1)

Det är vanligt att det kan hugga till samt om man har fylld urinblåsa kan det hugga till extra.
    Fiamedbarn skrev 2013-12-06 18:38:10 följande:
    Jag har också hört att risken minskar betydligt! Men jag såg ett hjärta slå i vecka 6/7 förra graviditeten. Men fick ändå missfall smile4.gif Det är kanske inte så vanligt bara.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
    Det har hänt mig två gånger att vi sett hjärta i v 8 och sedan missfall i v13
    Fiamedbarn skrev 2013-12-06 22:15:10 följande:
    Nu ser jag att det var den infon du kommenterade, jag är inte riktigt riktig ikväll smile1.gif Vi får hoppas att den höga missfallsfrekvensen i denna tråd gör det troligare att vi andra får behålla våra små!
    Ja detta hände 1999 och 2009 så just nu är jag vad vitt jag vet gravid. Men så har jag fått missfall varje gång innan jag fått söner och de har kommit jämna är medan mina tre flickor kommit på ojämnt år och aldrig haft missfall innan så jag hoppas att det inte inträffar.
    Julia79 skrev 2013-12-06 22:26:20 följande:

Hej tjejer!

Någon som har koll på om det finns någon vecka man mår som mest illa och när det isåfall blir lite mildare innan v 12?

Är i v 8 och mår så sjukt illa hela tiden, ska det vara så här olidligt i fyra/fem v till??

Den här "magsjukan" jag sagt till barnen att jag har känns ohållbar ;)

Jag har mått olika under mina fem tidigare graviditeter och mådde även illa i de två som blev missfall. Min senaste mådde jag illa under hela graviditeten, i de andra stoffet i v 12-16. Så det är och beror på hur mycket hormoner man har i kroppen. Just nu knaprar jag primperan för det är det enda som hjälper mot att inte kräkas, illamående är jag ändå. Skulle jag ta lergigan eller postafen så hade jag likaväl kunnat ta ett sockerpiller. De hjälper inte alls.

Var på inskrivningssamtal idag och fick även göra ett ul. Enligt sista mens borde jag vara i 10+1 men när bm mätt noggrant så fick hon det till att jag är i 10+4 så nytt bf är 3 juli. Rutinultraljudet gör vi i första veckan i februari. Då ska jag vara i v 18.

Hon förklarade även varför de gör RUL i v 18 och det är för att de kan se organen bättre i v 18 än i v 16 helst hjärtat.

Enenina skrev 2013-12-10 19:49:43 följande:
    Jag var på inskrivning igår och jag trodde jag va i vecka 9 men enligt barnmorskan så är jag i 9+5 idag :P 
    kul att det är längre gånget än jag trodde. Fick bf 11 juli. Så har RUL i mitten på februari.. Hade även UL igår och det var såååå overkligt och sååå cooolt:) 
    Min yngsta dotter på 10 år var med för hon hade ont i magen idag men ville inte vara hemma själv. Hon var jätte glad att se bebisen. Först låg den alldeles stilla. Man såg bara hjärtat picka men bm tryckte rejält på magen med apparaten så det blev liv i luckan så både armar och ben fäktades.
    Fiamedbarn skrev 2013-12-10 20:10:54 följande:
    Hej! Jag är lite orolig över att mitt lilla pyre låg helt stilla förutom hjärtat som pickade, eftersom jag har haft missfall förut. Jag har kvar mitt inbokade VUL imorgon och ska kanske fråga om de kan trycka till magen lite! Jag tänker att ett livligt foster är ett bra tecken!

Sa hon nånting om det innan hon tryckte till?

Grejjen är den att läkaren först länge tittade på UL-bilden själv alldeles tyst så jag blev rätt orolig. Vet inte varför det tog så lång tid innan jag fick se bilden. Önskar att de kunde BERÄTTA vad de tror så att man vet chanserna. Hoppas att läkaren imorgon är mer öppen med sina intryck.
    Ja de flesta sover och när de vrider och vänder med ul grejen så retar de ju bebisen i dess sömn.
Svar på tråden Julibebis 2014